- Silnice •
- Město •
- Automobily
Nechte auto doma. Jděte pěšky nebo sedněte na kolo, vyzval šéf Fordu
Kolona v Husově ulici u Dlouhého mostu během uzavírky Strakonické. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Polovina cest autem v Evropě je do pěti kilometrů.
„Nechte auto doma. Zatímco já budu létat soukromým tryskáčem a jezdit všude svou limuzínou.“
U nás je motivace Putin a jeho agrese. Takže jsme si řekli, že každé nastartování znamená pro něj jeden náboj – a auto tráví od té chvíle v garáži mnohem více času. Na týdenní velký nákup samozřejmě jede (máme 3 kluky) a odvézt rodiče k lékaři taky. Ale ani žena už nejezdí denně. Samozřejmě vnímám, že jsou rodiny, kde je denní ježdění nutnost například z důvodu nemoci nebo chybějícího spojení.
Výzva k přemýšlení? To půjde těžko. Evropané si myslí, že jezdit pro rohlíky za roh esúvéčkem je základní lidské právo…
Tady mi něco smrdí, nemá Ford nějaký průšvih s EU?
Nebo už holt korporace a jejich šéfové nejsou to co bývali.
Docela zajímavé, že šéf firmy, která má asi největší podíl na rozvoji automobilismu a na tom, že jsou auta ve spoustě států brána jako nadřazená chodcům, se teď snaží jejich používání omezit. Vím, že je to rozdíl 100 let a úplně jiná osoba, ale stejně mi to přijde vtipné. Ale má mou veškerou podporu.
Polovina všech cest ve městě je na nákup. Zhruba 2x týdně, mámo, táto, pěkně šup do kombíku a už frčíme před supermarket a naložit, co se do něj vejde. Cena lidského času je min. 300 Kč/h. Cesta tam, nákup a zpět, 3 hodiny x 2 lidi – to máme 1.800 Kč. Nyní k té vaší plechovce: Studený motor tam a zpět to máme 2 x 3 litry á 45 Kč – plus další náklady na auto min. 5 Kč na km, celkem bratru 300,-. Suma sumárum výlet za nejméně 2 tisíce a úplně zbytečný. Covid nás naučil objednávat si velký… Číst vice »
A teď si vezmu, že čtvrtinu toho kombíku nepotřebují a čtvrtinu vyhodí, protože to nestačí spotřebovat. Čili zase vzniká potřeba logistiky, tentokrát té zpětné.
Jak jsi přišel na 300 Kč/hod. lidského času?
300Kč/hod je relativně normální hodinová mzda a u vývojářů je to dnes spíš u toho spodního konce, ale záleží na jazyku a technologiích. A vzhledem k tomu že hodina Vaší práce je dražší (myslím že 1.3x) než to co máte jako hrubou, tak jste v relativně normálním mzdovém rozpětí.
Díky za odpověď.
Hrušky s jablky. Tady nejde o odměnu za práci, ale o lidský čas obecně. O vaše hodiny určené k pobytu na této planetě. Obecně se bere údaj 300 Kč za hodinu. Např. při plánování dopravy a posouzení doby čekání vers. vynaložené náklady na odstranění překážky v plynulosti. Uvědomte si, že váš volný čas vzniká tím, že se dokážete utrhnout z práce a od ostatních povinností. Je to velice vzácný čas a má svou hodnotu, se kterou se musí počítat i při činnostech jako je „výhodný“ nákup. Nedej Bože výhodný nákup za hranicemi.
My to takto dělali i před covidem. Ušetřenej čas věnujem sportu.
Nas pro zmenu covid chytil v nejblbejsi moment, padl jsem do horecek dva-tri dny pred provedenim planovaneho velkeho nakupu. Jasne, nejsem vcerejsi, vsichni mluvi o nejakych kosikach, rohlikach, itescu a kde cem, pricemz se minimalne druhy a treti jmenovany obchod prsil, ze maji pokryto 100% CR… … jake rozcarovani bylo, kdyz jsem po zadani PSC zjistil, ze ke mne dokazi dopravit toliko testoviny, ryzi, rostlinny olej, karton trvanliveho mleka… a ze kdybych chtel neco s masem, tak si muzu objednat zradlo pro psy, ale chladak mi sem neposlou 🙂 Takze od te doby je to prave naopak. Pravidelne velke nakupy… Číst vice »
Je možné někde na venkově. Tady jde o to, že ve velkých městech rozvážkové služby fungují velice dobře za poplatek, který je 1/10 vynaložených nákladů. Takže jezdit autem po velkoměstě za účelem nákupu je zbytečné.
Je to spíše životní styl… Ale třeba mě se líbí chodit pěšky. A mnohdy jsem rychlejší, než soused na čtyřech kolech…
To já v tramvaji taky. Na kolejích předjedu dlouhou kolonu, ale lidi mi to prostě nevěří. 😀
Nápad přesunovat se z místa na místo pěšky nebo na kole namísto autem v českých klimatických podmínkách trochu ztrácí lesk. V našem mizerném podnebí, kdy je hezkých dní jako šafránu, to jaksi není ono. Dorazit někam promrzlý nebo promoklý není to pravé ořechové.
To je nesmysl. Např. v Amsterodamu je počasí daleko horší a jak tam všichni frčí na kole.
Chtěl bych vidět Amsterodamce, jak si to frčí na kole v našich mrazech, vánicích a plískanicích. V Amsterdamu je sníh i mráz dost raritním jevem.
Snih jo, vetru a deste maj dost a dost. Chladnych dni taky. Ovsem snih taky neni prekazka, kdyz se to umi, viz Oulu na severu Finska, kde se v pohode jezdi pri minus 20
I Vy jeden 😃 Jezdím na kole celoročně už desítky let. Na plískanice mám oblečení, do mrazu taky. V zimě holt častěji dobíjím světla a používám jiné pneumatiky. Teta z Holandska to má podobné, akorát že vhodné pneumatiky neřeší – to je starost cykloservisu. Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá výmluvy.
Kde bydlíte, že píšete v našich mrazech, vánicích a plískanicích. Někde na hřebenu Krkonoš? Letos jsem žádnou zimu v nížinách nezaznamenal. Loni byla zima trochu lepší – to byl sníh pár týdnů i v podhůří.
U nás prší 3x za měsíc. Jinak razìm heslo: není špatný počasí, jen špatný oblečení.
Ačkoli to pochopitelně není odpověď na všechno, je třeba vzít do úvahy, že západní (nikdy komunistická) a východní-postkomunistická část Evropy jsou v jiných fázích společenského a myšlenkového vývoje.
Západní Evropa si svého vrcholu materiálního blahobytu už dosáhla dříve a teď řeší problémy spojené s nadbytkem, kdežto postkomunistická je ještě pořád ve fázi vynahrazování si desetiletí půstu opojnou spotřebou a je zcela hluchá k argumentům omezování se. Teprve až bude východ – obrazně řečeno – (nejen) automobilovým blahobytem přejedený k prasknutí, začne řešit problémy s tím spojené. Do té doby jsou podobné výzvy v postkomunistické Evropě házením hrachu na zeď.
Chcete tím snad naznačit, že Východ je méněcenný? Od roku 2019 má ČR větší počet aut na 1000 obyvatel než je průměr EU. Srovnejte si třeba tyto počty napříč EU i mezi jednotlivými evropskými metropolemi. Praha má více aut na počet obyvatel než Londýn nebo Paříž. V Holandsku už to řeší od 70. let přesto, že jejich ekonomika byla závislá na Shell. Ten problém spíš bude v absenci odvahy českých politiků o tom veřejně mluvit a vysvětlovat. Je to nejspíš strach o moc. Odborníci v ČR na to už upozorňují několik let. Snižování podílů IAD je snad součásti každého strategického… Číst vice »
Nemůžu si pomoct, ale svět, kde ředitel automobilky nabádá lidi, aby nejezdili autem, mi přijde jako od Monty Pythonů..
Chce, aby měli zákazníci volnější průjezd 🙂
Není to poprvé – viz svého času dodavatelé elektřiny či tepla k topení a jejich kampaň na úsporu energie.
Nebo si vzpomínám na inzerci sázkových kanceláří v deníku Sport včetně „doporučení, jak tipovat, abyste zvítězili“ (= aby sama doporučující sázková kancelář na tom prodělala).
Ale tak u těch dodavatelů to chápu, např. moje spotřeba elektřiny vytrvale klesá, ale účet za ni vytrvale až skokově roste, dokonce mám pocit, že tam je nějaká nepřímá úměra.
Ještě to chce nějakou výzvu zlodějskejm a podvodnejm autoškolám co dávají papíry každému! Pak bude hned méně řidičů a k tomu jich bude víc těch dobrých co na to skutečně maj. Co rok to nějakej instruktor skončí v klepetech!
„Papíry“ dává konkrétní úřad, u kterého jsou dělány zkoušky.
Ne autoškola.
Nezastávejte se jich, autoškoláci jsou líní lemplové. K těm zkouškám nemusí pustit každého, ale jim je to jedno protože myslí jen na peníze. Ale co také od nich můžeme čekat, když si svým povoláním léčí komplexy.
A když jedu těch 3 až 5 km šalinou, tak?
Tak uděláš Jiříčku dobrej skutek a dostaneš bonbón
Takže pak z těch bonbónů ztloustne a konečně bude mít důvod chodit pěšky.
Oni se všichi opíjejí tou bezemisností elektromobilů, jenže i kdyby byly elektrouauta napájená jen z bezemisních elektráren, zapomíná se na to že osobní auta jsou brutálně neefektivní. Drtivá většina energie kterou spotřebují se použije na pohyb té skoro dvě tuny vážící hromady železa (a lithia), a pouze minimum se využije na skutečnou přepravu užitečného zatížení. A s (ne)dostatkem energií je prohlém už teď.
Článek je o omezení ježdění autem bez ohledu na co jezdí. A ty budeš zřejmě omezen také.
Je pravda, že samotný akt převážení svého těla v tunové plechovce je nejméně energeticky efektivní způsob dopravy jaký znám. Druhá věc je, že elektromobil má díky podstatně vyšší účinnosti větší energetickou efektivitu i když se krmí z poloviny z uhelných elektráren a veze si baterky. Zase nepřehánějte, že ty baterky váží tunu, to tak není. A do města není potřeba kupovat auto s dojezdem 1000km. Navíc EV umí rekuperovat, takže částečně svoji vyšší hmotnost kompenzuje.
To víte, když někdo automobil nepotřebuje, tak ho podle něj nepotřebuje nikdo na světě. Ze ávisti je potřeba udělat cnost.
PS: Sám momentálně automobil nevlastním. To pro ty, kteří by mě chtěli lynčovat, že jim na veřejné silnici překážím.
No účinnost – nabíjení baterií má poměrně velké ztráty.
A že do města není třeba dojezd 1000 km – takhle lidé nepřemýšlí. Běžný Franta chce auto na ježdění do práce, na odvoz týdenního nákupu, a na jednou ročně cestu do Chorvatska. S ropným autem toto není problém, a pokud to je problém s elektromobilem, tak potom jsou z jeho pohledu elektromobily na houby.
Ak budete chciet cervenu ceruzku a ja vam budem stale strkat modru tak ta modra vam bude na houby. Pokial bezny Franta jazdy autom do prace 10 – 20 km, cez vikend vyrazy na chatu na ktoru to ma 150 km. Sem tam vyrazi za kulturov, na vylet, v zime niekde na lyzovacku. To su trasy 200 – 300 km na jeden zatah a to spalovak za 500 000 kc da v prstom v nose. Namiesto toho musi mat auto za 2,3 nasobok nadobudacej ceny teho spalovaku ktore ma problem prejst 200 km v zime s truhlov na streche po… Číst vice »
Tomu se říká používat kanón na vrabce. Jen proto, že jednou za rok „potřebuju“ kanón na oslavnou salvu na výročí. Trvání na tom, že všechny nejrůznější cesty musím dělat jedním a tím samým dopravním prostředkem vede k tomu, že na drtivou většinu těch cest je ten prostředek strašlivě předimenzovanej. Řešení existuje, většinou se pro něj používá anglický pojem „unbundling“ přeložit by se to dalo zhruba jeho rozvázání nebo rozdělení balíku. Znamená to v podstatě nekupovat si prostředek, kterej použiju jednou ročně a nepoužívat ho pak na cesty, kde je naprosto nešikovně velkej, ale používat na různý cesty různý, přiměřeně velký… Číst vice »
Proč by si měl něco půjčovat, když běžné benzínové/naftové auto mu uspokojí tu potřebu přepravy denně do práce i jednou ročně (reálně třebas 2 – 3x ročně, že) na dovolenou?
Uspokojí, ale za cenu toho, že na tu cestu do práce s pár papíry a notebookem je to ten příslovečnej kanón na vrabce. A těžko se bude moct divit, když mu ve městě to, že jim s tím zbytečně smrdí pod nos a ucpává ulice adekvátně zpoplatněj.
Asi bude iny pomer vyuzitia toho kanonu obyvatel prazskeho sidliska, ktoremu ide verejna doprava do jeho pravidelnych destinacii chodi kazdych 5 minut bude a obyvatel koncovej dediny s 500 obyvatelmi 5 km od okresneho mesta, ktoremu autobus napr. cez vikend ide 4 razy za den a posledny spoj z mesta ma o 19:00.
Já na takovém pražském sídlišti bydlím, ujišťuju vás, že každých 5 minut tu bus není a většina lidí na něj stejně nechodí (to spolu souvisí, ano), protože ten bus stojí ve stejné zácpě jako auta.
Auta nám zkracují život o cca 5-10 let; diesely jsou v tomto prebornici. Tak až budeš jezdit na chemo ( té se většina z nás dožije) nebo na Proton ( ten se platí jen mikro menšině) tak si vzpomeňte .
Mno. Jeden čas jsme doma měli Fábku. A když srovnám její náklady s Octávkou, tak mi taková Fábka vůbec nedává smysl. Fábka byla sice o něco menší, ale úspornější ani omylem. Tak k čemu takové auto? Ekobenefit: nula. Zato míň místa, pohodlí i bezpečí. Nenapadá mě nic co by Fábka dokázala lépe, než Ovce.
A uvědomte si, že to vaše rozvázání balíku by pro většinu znamenalo znásobení vozového parku. A to se vyplatí, že?
Díky za hezkou ukázku nepochopení. Fabie, jakkoli malá a nepohodlná, je furt na cesty jednoho zadku a pěti papírů ten kanón na vrabce. Na tom lehkým konci pro každodenní používání jsou nohy, kola, koloběžky, veřejná doprava. Dál tam můžou být třeba skůtry. A až po nich malý auta. Druhá věc je, že tohle byla situace se spalovacíma motorama. Který měly takový ztráty ve využití energie paliva a přenosu na kola, že se rozdíl mezi jednotlivýma velikostma aut občas ztrácel. V elektro verzích to může být o dost jinak, tam by třeba rozdíl ve velikosti baterky mezi něčím velikosti Fabie a… Číst vice »
1, obávám se, že o nepochopení nešlo, neb prakticky žádnou mojí jízdu autem bych nechtěl nahradit nohama, kolem ani skútrem.
2, autem prakticky nikdy nevozím autem jednu prdel a pět papírů.
3, obávám se, že žádné e-auto nepůjde pořídit za cca 30000, jako ta Fábka.
4, jak skútr, tak malé auto je jen další položkou a podle mého názoru položkou zbytečnou.
V řídce osídlených oblastech je dost neefektivní i táhnutí mnohatunových plechovek, ať už jde o autobus či (v jeho případě tím více) o vlak.
I tam pak může být přepočet hmotnosti vozidla na osobu dost žalostný, možná i hůř než u hmotnosti auta vztaženého na jednu osobu (jede-li jen jedna).
Oblíbená fráze o tom, že do města stačí malé autíčko s malou baterkou je poněkud falešná. Já osobně tedy neznám nikoho, kdo by měl garáž plnou různých aut a vždycky před jízdou si vybral to nejvhodnější … Znám ale spoustu jiných, kteří mají takové auto, které zvládne nejnáročnější požadovanou cestu a s tím podnikají i všechny méně náročné cesty … Za mě to tedy bude velký kombík s baterkou na cca 60Ah/12V. Jinak souhlas, že vozit si v plechovce pouze vlastní prdel po městě je energeticky neefektivní. Nicméně časově je to efektivní velice … Až to bude po Praze rychlejší… Číst vice »
ad Vaše poslední věta: řekl bych, že to Praha pochopila. Akorát nezrychluje MHD, ale zpomaluje jízdu autem. Inu… Taky řešení.
Jasne, treba takovy metro D, jehoz stavba byla nedavno zahajena, nezrychli MHD. A co se tyce toho zpomalovani aut, to delaj ostatni auta svymi pocty o dost vic a ucinneji nez mesto.
Jízdu autem si zpomalují řidiči sami. Mne tuhle pobavil starosta Kolář z koalice Smogu, když na twitter hodil fotku z auta, jak „se uměle vytváří zácpa“. Kouzlo nechtěného.
Vypadá to, že Ford nezvládá vyrábět dost aut, tak spustí “ekologickou” kampaň, aby lidi nejezdili auty vůbec – rozuměj “aby nekupovali auta u konkurence, která zvládá vyrábět normálně”. Ne nadarmo se točí v marketingu automobilek stamilióny. 😀
Která konkurence zvládá vyrábět „normálně“?
Chlubí se tím třeba automobilka z Nošovic či některé francouzské značky. Ale samozřejmě to může být také jenom marketing, realita může být na hony vzdálená.
To jsou takový řeči… Padesát nejvetších lodí na světě znečišTuje ovzduší jako všechnny auta světa,,, Pořád jen evropa, šéf Fordu by si měl zamést u sebe doma, v Americe, která je spolu s čínou na špici. Evropa znečiětuje zhruba nějakýma 15% celosvětově ,,,
píšu jak prase, sorry 🙂
Víte, to je tak povrchní a tupý komentář. Velmi často se opakuje, ale jeho hodnota je úplně nulová. Když všichni ostatní (a v tom nemáte pravdu – výběrem např. Čína zavádí velmi ambiciózní ekologický plán rozvoje) , tak i my všichni budeme jezdit 200 metrů na nákup autem a topit doma budeme uhlím?
To je nesmysl. Původně je to z titulku jednoho velmi starého článku na idnes (protože lidé dál nečtou) a dál v článku bylo malým písmenem, že se jedná o emise oxidů síry… Jenže to zdaleka nejsou jediné emise.
A od té doby se změnily normy na palivo a síry je v něm 10x méně. Což obvšem klimatický expert ani po 4 letech od změny nepobral.
Jinak by totiž vycházelo, že loď na 1000 km dlouhou cestu spotřebuje víc paliva, než sama váží. A beztak to psal na počítatči z číny….
Jenže to není pravda. Lodě pravda mají specifický typ emisí, hodně síry a v tom dokážou dominovat. Jenže emise nejsou jen síra (jakkoliv by bylo dobré, aby ty emise síry redukovali).
V ostatních emisích jsou velmi efektivní v poměru na tuny nákladu a rozhodně ani zdaleka ne dominantní, většina ostatních emisí zůstává individuální silniční dopravě (Co2, NOx atd.).
Nevím proč jsou tyto odpovědi uvádějící věc na pravou míru mínusovány. Zdá se mi, že lidi hledají nějakého externího viníka, na které to mohou všechno hodit (zlé lodě a letadla) a kterého nemohou ovlivnit, čímž si omouvají svoje nehospodárné a neekologické chování. Jako např. že když Čína pálí uhlí tak proč my s ním máme končit? Což krásně opomíjí fakt, že si v té Číně necháváme vyrábět skoro všechnu techniku, takže jsou to i naše emise.
Protože to jsou oblíbené memy. 🙂 Někde se v titulku dozvíme, že lodě jsou horší než auta (bez čtení detailů v článku v čem) a to stačí ke štěstí a nikdo nám ho nebude kazit tím že se v tom rejpe. 🙂
A tyhle titulky pochází z autoserverů, jako i ten článek, co zmiňuju výše (auto idnes).
Ano, samozřejmě, že jsou autíčkáři přesvědčeni, že nejhorší jsou letadla a lodě. A že vzduch v ČR znečišťuje námořní doprava.
Jak koukám teď, spíš mne fascinuje, kolik lidí tomu nesmyslu s 50 loděmi dává palec nahoru.
Doposud jsem myslel, že hlavním zdrojem znečištění v Praze jsou automobily a ony to ve skutečnosti jsou oceánské lodě! Můžete nám připomenout kde a kdy nějaká velká oceánská nákladní loď naposledy kotvila v Praze?
Americká EPA samozřejmě emisní limity zavedla. Dokonce už před před 23 roky. Jen teda nevím, co má Ford společného s výrobou lodních motorů.
https://www.epa.gov/regulations-emissions-vehicles-and-engines/domestic-regulations-emissions-marine-compression
V Praze je fakt auto potřeba minimálně. MHD s kombinací sdílených kol je fajn..
Pokud jdete s prázdnýma rukama, tak ano.
Čím máte tak hrozně plné ruce, že se to nedá dát do batůžku?
Nebo snad každý den vozíte skříň, 20kg pytel brambor a podobné věci co se nenosí moc komfortně?
Ne, ale někteří sebou potřebují mít 20-30kg různého nářadí, pár kg kabelů, štafle, … a to „batůžek“ fakt nepobere.
„Někteří“ není problém s automobilovou dopravou. Drtivá většina pravidelně do cíle nevozí nic zásadního.
Kolik takovi tvori procent aut ve spicce? Jednotky? Velmi nizke desitky? Pokud by v autech zustali jen ti s podobne silnymi duvody, zmizi drtiva vetsina problemu s dopravou.
Asi jako na jaře 2020, když byly covidové restrikce. Přibylo aut na rozvoz jídla, ovšem průjezd městy měly velmi rychlý.
To fakt nikto nebyva v Prahe v rodinnych domoch ? Napr. travnikove hnojivo – nedavno som kupil 10 kg pixlu. Podla davkovania vydrzi tak na 2 mesiace. Mozte kludne skusit toto nosit na chrbte. Ja to radsej odveziem v aute spolu s velkym nakupom, kde si odveziem 10 kg vrecko brambor. 2 kg mesa, nejake ovocie, muku, ryzu, cukor, nejaka minaralka – 2 plne tasky len tak to fukne a mam na tyzden pokoj. Nedavno som opravoval na domceku na naradie okapy. S 2 metre dlhym okapom sa zle cestuje vo verejnej doprave, najme ked ich treba troje a k… Číst vice »
Na obyc mestskem kole mam na nosici 2 20l brasny, na kila bez problemu uvezu kolem 25kg nakupu. Pripadne muzu pridat batoh na neco lehkeho objemneho. Bydlet v rodinnem domku, asi mam i cargo kolo s o dost vyssi nakladni kapacitou.
Bydlet v rodinném domě, tak máš auto. Asi bys s ním jezdil jenom občas, ale měl bys ho.
Mám auto, jezdím s ním jen tehdy, když žádná efektivnější možnost (kolo/VHD) není pro danou cestu rozumně využitelná.
Další možnost jsou rozvozy. Ostatně s domkem občas zažijete situace, kdy materiálu potřebujete tolik nebo takového, že vám to osobním autem za to nestojí jezdit tolikrát, a radši objednáte dopravu náklaďákem. A úplně jiná (a nejspíš důležitější) věc pak je, že takovéto občasné nákupy objemných a nebo těžkých materiálů na zahradu/dům jsou argumenty pro to, mít auto k dispozici, (ne nutně ho vlastnit, v případě opravdu občasné potřeby může bohatě stačit možnost si ho půjčit) a už vůbec ne jezdit s ním denně pro drobnosti, nebo jenom převážet své pozadí na pracoviště. Ostatně taky auto furt mám. A nechystám se… Číst vice »
A co mi přijde jako naprostá samozřejmost, ale bohužel to tak ani zdaleka nemaj všichni, když už vyhodnotím, že někam budu brát auto a vím, že nás tam míří víc, domlouvám se s ostatními, abychom těch aut brali co nejméně a co nejlíp je vytížili…
10 kg nákupy nebo vybavení nosím na zádech běžně, 20 kg už bych moc nechtěl. Každopádně to asi není něco co vozíte každý den. Problém je, že lidi jezdí každý den, někdy i několikrát. Ještě do fitka a ještě támhle… To že si jednou za uherák odvezete těžké krámy hlavní provoz nedělá.
Já bych si tohle nechal přivézt. Jako to dělám s velkými nákupy.
Tím pádem ale bude uskutečněna přeprava tak jako tak, akorát ne zákazníkem, ale prodávajícím (či zprostředkovatelskou přepravní službou).
Jasně. Ale nejede se tam a zpět, ale ta přepravní služba to má optimalizované, aby objela více zákazníků při nejkratší cestě.
A co je z hlediska zdrojů na výrobu aut a efektivity dopravy asi lepší? Když má hobbymarket jednu dodávku, kterou během měsíce rozveze zboží několika tisícům zákazníků, nebo když má každej z těch pár tisíc zákazníků velký auto, aby mohl jednou za měsíc do hobbymarketu (a ideálně pak zápasit s tím, že vybraná věc se nevejde ani do obřího SUV, protože to je velký jenom zvenku, ale vnitřní prostor je proti dodávce na stejným půdorysu daleko menší), a když už ho má, tak ho startuje i na cestu za roh pro cigára?
Ten přepravce většinou neveze jen jeden balík pro vás. Všim jste si?
Dodal bych, že nezabírám místo plechovkou na ulici… Autíčkáři by tedy měli být rádi, mají parkování snazší.
To vozite kazdej den 50 kilo hnojiva?
I s taškama od nákupu jezdíme MHD. Není problém, pokud člověk nejezdí nakupovat ve špičce, což se nestává. Na stěhování nebo doručení objemných předmětů existuje několik služeb, pořád to vyjde levněji než si vydržovat osobní auto nebo dodávku.
Ve špičce se nejezdí s nákupem? Pak nechápu, proč každé odpoledne kolem páté je v tom obchodě, kam chodím a z kterého pokračuju tramvají, tak plno (jakož i v té tramvaji).
Jsou nákupy a nákupy. S běžným nákupem cestou z práce/školy se samozřejmě ve špičce jezdí. S větším nákupem je při použití MHD dobrý se špičce vyhnout (když to jde).
Přestože jsou diskuze plné lidí, podle kterých je auto v Praze zbytečnost (občas padají i silnější výrazy), tak dle ČSÚ má auto necelých 67 % domácností (podobná data vyšla i z projektu Česko v pohybu) a dalších 7 % by ho chtělo, ale nemá na něj. Celkově počet domácností vybavených automobilem roste, počet domácností, které by auto chtěli nebo ho mají se pak v posledních letech pohybuje kolem 74 %. Z hlediska využívání auta sice podíl automobilové dopravy u pražanů na modal splitu klesá, celkově však roste počet cest, které průměrný pražan vykoná všemi dopravními prostředky, a ve finále roste… Číst vice »
Což je ale dáno i infrastrukturou a pravidly, které auta furt nesmyslně zvýhodňují oproti ostatním způsobům dopravy i uvnitř města. To, že se toto zvýhodňování aut začalo v posledních letech trochu mírnit, neznamená ani zdaleka, že by se situace úplně obrátila. Navzdory hlasitému řevu propagátorů dopravování se pouze a jedině autem jsou ve skutečnosti auta v Praze furt protežovaná. Jen je to o něco míň než dřív. To, co citujete, jsou cenná data, ale je to popis současného stavu na současné infrastruktuře. Jen omezeně se z toho dá usuzovat, jaká by byla situace, kdyby se v dohledné době podařilo dokončit… Číst vice »
Neuvěřitelné, že automobilka, která jako první stvořila cenově dostupný automobil Ford model T v roce 1908 a tím spustila masovou motorizaci světa otáčí o 180° (vyndala hlavu z …. neb každý z dnešní cca 8 mld. světové populace nemůže udržitelně jezdit autem). Pokud by tato změna pomohla z dlouhodobého hlediska i se zdravotním stavem obyvatel (nejen snížením spotřeby pohonných hmot např. z ruské ropy a dalších negativních externalit), mohlo by to ulevit zdravotnictví a ušetřit pár miliard ročně zdravotním pojišťovnám, ale je otázka, zda to někomu nebude kazit kšeft a nebude se tomu urputně bránit (třeba různými dezinformacemi apod.).
Viděl bych to spíš na takovou kampaň „na oko“, aby Ford vypadal moderně, že podporuje ekologii a pohyb. Zároveň ale dobře ví, že většina lidí si na tuhle kampaň řekne „hm“ a sedne dneska do auta stejně jako včera. Pokud by to automobilce mělo přinést propad tržeb, nepůjde do toho. Nikdo z vedení ani řadových zaměstnanců dobrovolně nevymění příjmy za lepší ekologii a zdraví občanů.
Jestli je něco environmentálně neudržitelného, tak ten exponenciální růst populace.
Že je cesta autem do 5 km ještě automaticky neznamená, že je snadno nahraditelná kolem nebo pěšky. Ač takových je jistě hodně.
No právě, zkuste po nějakém tom ekologovi chtít, aby šel do 5. patra pěšky. Bude se na vás dívat křivě, jako byste mu snědli snídani i oběd. Přitom jiným naordinoval 200m převýšení pěšky, kilometr na vlak a 2 kilometry od vlaku, přesvědčen, že mu přece od vlaku a ke vlaku jede MHD.
Proč křivě? Sám bydlím v domě bez výtahu a takových je i v Praze stále spousty.
V 5patrovém domě (resp. jakémkoliv nad rámec 4 pater) by měl být dle norem výtah.
Mimochodem, ve svém okolí panelových 4patrových domů vybudovaných bez výtahu zažívám vcelku masivní dodatečné (desítky let po postavení) budování výtahů. A nedivím se tomu (mj. proto, že ti obyvatelé, kteří tam žijí třebas už 40 let, mezitím zestárli a ty schody jsou pro ně o to problematičtější).
Kilometr na vlak? 5. patro? To někomu dělá problém nebo soudíte dle sebe?
Ve městě s funkční MHD nebo na kole snadno. Troufám si tvrdit že velká většina. Kupodivu ne každý je instalatér, stěhovák, nebo podnikatel zásobující svou provozovnu.
🚗Jestli se jedná o celkovou vzdálenost do pěti kilometrů(2,5+2,5), tak to fajn, ale každý to tak nemá. Podle sčítání z roku 2011 dojíždělo do zaměstnání v ČR cca 925 000 osob. Z toho do čtrnácti minut cca 423 000 osob a patnáct až dvacetdevět minut cca 300 000 osob. Ostatní nad třicet minut času.🚶
Čas neodpovídá vzdálenosti. Ale i těch 5 km se dá jet na kole naprosto v klidu, pokud tomu odpovídá infrastruktura.
Není tam uvedena vzdálenost/čas, to je pravda. Ford v článku píše o těchto 5 km především ve městech=kolony.
A pokud tomu odpovídá zdravotní stav cestujícího, jeho samotné cestě předcházející a navazující aktivity, dopravované předměty, lidi a zvířata atd.
Kdo chce, hleda moznosti a zpusoby, kdo nechce, hleda duvody a vymluvy. To platilo vzdycky a nejspis i bude.
Můžu vám dohodnout schůzku se svou tchýní s roztroušenou sklerózou, prakticky na vozíku, abyste jí to vysvětlil?
Ano, RS je extrém. Stejně jako je extrém tvrdit, že cesty do 5 km jsou nahraditelné chůzí/kolem.
Opusťme svět extrémů. Já dnes jel z domu na nádraží autem, ač běžně chodím pěšky. Proč? Protože odpledne vyzvednu děti ze školy – autem, fuj fuj stydím se – a pojedu s nima plavat. Autem 20 minut, MHD 50 minut plus něco na pěší přesun z bazénu na zastávku. Věřete nevěřte, ušetřit nebo neušetřit v běžném odpoledni 1-2 hodiny je docela rozdíl.
Jo, vyjimky jsou. Ale je jich nasobne min, nez by se z podobnych diskusi zdalo. A pokud by v autech zustali jenom ti s podobne silnymi duvody, byly by ulice mest temer prazdne (a s temi detmi byste to v pohode vzali treba na kolech, protoze byste se s nimi do toho provozu s minimem aut nemusel bat). Tohle je ta cast problemu, ktera odpovida „veznovu dilematu“ . Presednout z auta na kolo/do VHD, kdyz vsichni ostatni zustanou v autech, je neco uplne jineho nez stejnej prestup, pokud by ho provedla vetsina z tech, kdo dosud jezdi autem (a organizace… Číst vice »
Na kolech by nám to trvalo déle, než MHD 🙂 Ale uznávám, že to je částečně moje chyba, že jsem děti nedrůzoval od útlého věku v jízdě na kole na delší vzdálenosti za každého počasí.
Obávám se, že se nejedná o výjimky. Podívejte se např. na mapu Kralup n.V. Půlka města jezdí pracovat do Prahy. Podívejte se, kde je největší sídliště, kde je železniční stanice, kde jsou největší sámošky a kudy vede dálnice. Nedivím se, že D8 je denně ucpaná. Nemáte-li finanční nouzi, tak na ten vlak prostě nepůjdete, neb auto ušetří čas, je pohodlnější a umožňuje poskládat více cílů do jedné cesty. Já jsem třeba ochoten se cestou z práce zastavit v Kaufu na Podbabě (je to hned u vlaku). Ale když se potřebuju zastavit ještě někde jinde, vítězí auto… Pak taky existují auta… Číst vice »
Chápu.
Když jde o výzvu dělat to dobrovolně, tak je to blbost, protože infrastruktura je nastavená jinak. Když chceme změnit to nastavení infrastruktury, aby dávala i svobodu nepoužívat auto, tak je to hnusné sociální inženýrství a omezování svobody…
Ale to, že teď je infrastruktura desítkama let sociálního inženýrství nastavená tvrdě pro auta je v pořádku a přirozené. I když není a nikdy nebyla šance se do měst v těch autech vejít všichni.
Infrastruktura konkrétně v těch Kralupech je nastavená na to, že lidi jezdili do Kaučuku. Busem. Pokud se mění přepravní proudy, je třeba přizpůsobit infrastrukturu… Jenže nikoli pomocí sociálního inženýrství, nýbrž promyšleného urbanismu. Například umístěním sámošky mezi vlak a sídliště a né až za něj k dálnici…
Promyšlený urbanismus je ale právě to sociální inženýrství… Jenom rozumně dělané.
Opusťte svět extrému a hodnoťte situaci statisticky a celkově. Kolik procent přepravy tvoří invalidé a jinak málo pohybliví lidé, že si nedojdou na zastávku MHD? Podle mě minimum.
Naše děti chodí do školky i na plavání, někdy k doktorovi, k babičce, a kupodivu všechno zvládáme s pomocí MHD (+chůze). Zrovna děti by se měly hýbat co nejvíc a nevozit si zadek v autě pokud to není nutné (což upřímně řečeno většinou není).
Nemluve o tom, ze napr. Opravdu kvalitni infrastruktura pro kola je velmi dobre vyuzitelna i pro invalidni voziky (mechanicke i motorove) a tedy i lide odkazani na podobne pomucky jsou v mistech s omezenou automobilovou dopravou casto daleko vic sobestacni.
Místo bydliště takového invalidy/dítěte silně determinuje jeho způsoby cestování. Kdybych měl vilku na Ořechovce, používal bych auto míň, než když bydlím v „PID-vesnici“ s 30 min intervalem vlaku/busu. A samozřejmě kdybych bydlel v nějaké „echt-vesnici“ na skutečném venkově, tak bych na autě byl naprosto závislý. Vy taky.
ZTTP pro částečnou/úplnou slepotu považujete za co? Lenost a výmluvu?
Kolik nevidomych ma ridicak? (A kdo jim ho proboha vydal?) Nevidomy nebo slabozraky clovek potrebuje pro samostatny pohyb ve meste predevsim co nejlepsi MHD a bezpecne cesty na ni. Zaplava aut vsude mu situaci jen komplikuje. Dost mozna vic vidicimu.
V te posledni vete melo byt „vic nez vidicimu“
To je nějaké strašně malé číslo, když si vezmu, že je nějakých 5 milionů zaměstnanců. Doma v té době nepracoval skoro nikdo.
https://1url.cz/orr1v
Tab. 702
Děkuji. Takže těch 925 tisíc je „dojíždějících v rámci obce“. K tomu musíte přičíst ještě ty „dojíždějící mezi obcemi okresu“ – 597 tisíc.
Pak tam jsou „dojíždějící z okresu“ a „vyjíždějící z okresu“ – což jsou zajímavě nazvané položky, ale je to dalších půl milionu osob v každé téhle kolonce.
A myslím, že jim tohle asi hodně lidí nevyplnilo… Řekl bych, že i dnes někam dojíždí prakticky každý z těch 5 milionů zaměstnanců, těch, kteří pracují aspoň občas doma, je pořád málo.
Zkopíruj nám, kde v článku je uvedeno, že se pojednává o cesty do práce. Děkujeme
https://1url.cz/orr1v
Tab. 702
V článku na tomto webu je pouze cesta autem.
Tak to jsem zvedavy, kolik desitek let ubehne, nez tuhle prostou myslenku bude mozne u nas vubec verejne vyslovit, aniz by byl clovek narcen z ekoterorismu.
Přesně! Je to krátkozrakost, vedená přesvědčením, že kdo nenasedne do auta, ten brzdí rozvoj lidstva. Přitom je to paradoxně úplně naopak. Člověk se v jistých věcech musí naučit myslet jinak a nebrat věci jako samozřejmost. Upozorňuju, že nejsem žádný „ekoterorista“ ani „levičák“ (ačkoliv přesně nevím, co tyhle škatulky u lidí, co je používají, znamenají).
Tuhle jsme s familii vzpominali na casy, kdy jsem byl jeste nemluvne, a meli jsme podniknout treba sobotni rodinnou navstevu, bratru 10 km vzdusnou carou. Cesta VHD z Lipniku do Podoli je na zhruba 25 km, podstatny kus vlakem, ale last-mile z okresniho mesta do dediny autobusem jezdicim pres vikendy treba ctyrikrat denne. I dnes to vikendove spojeni nalezne v 10:30 (50 min), 13:11 (1h6min), 18:11 (tady uz je ten cas relativne pouzitelny, 34 min)… Vynechavam spojeni zcela obskurni s dobou cesty od 1h50 vyse. Jako fajn, aspon se clovek opravdu nemusi bat, ze by nestihnul prestup, kdyz je tam… Číst vice »
A ted mi prosim vysvetlete, co jste tim v reakci na clanek o kampani na dobrovolne rozumnejsi vyuzivani aut, vlastne chtel rict. Nejak jsem to nepochopil – i kdyz v podstate jsem presne takovou reakci cekal.
Vy nedokážete kriticky myslet? Je potřeba rozlišovat mezi cestou, která je nezbytná a která je ekonomicky (a třeba časově a jinak) výhodnější a mezi tím, jet koupit dva rohlíky do obchodu, který je vzdálený 400 metrů. Dokážete tenhle příměr pochopit?
Jasneze to dokazu pochopit. Ale nedokazu pochopit, proc to pisete v reakci na clanek, ktery vam tu vasi nezbytnou cestu nebere. Manazer fordu mluvil o dobrovolnem omezeni zbytnych cest, kterych je podle pruzkumu obrovske mnozstvi. Dokazete pochopit, ze tohle je hlavni message?
V ČR tu diskuzi zabili hlavně politici. Sami ani neznají pojem ekoterorismus, který obrátili naruby. Možná to byl záměr, aby jim to nekazilo jejich byznysově-průmyslové čachry. Ekoteroristé jsou právě ti, kteří ničí přírodu a ne ti, kteří se ji snaží zachránit.
Moment, co ten podnadpis? (Polovina cest autem v Evropě je do pěti kilometrů. )
V článku se potom píše:
„Podle dat Světové zdravotnické organizace je polovina jízd autem v Evropě do pěti kilometrů snadno nahraditelná chůzí nebo kolem.“
A to je velký rozdíl v interpretaci.
Vypadlo tam slůvko tedy.