Nečekaná komplikace. Ve dvou stanicích bude ETCS dříve, než dopravci čekali

Plány Správy železnic odmítl Jihočeský kraj, hrozí právní spory.

Jihočeský kraj, ministerstvo dopravy a dopravci řeší nečekanou změnu plánů Správy železnic. Ve dvou uzlových stanicích na české železniční síti bude zaveden výhradní provoz pod zabezpečovačem ETCS dříve, než se původně plánovalo. V praxi to znamená zásadní komplikaci: dopravci nestihnou do termínu výhradního provozu instalovat palubní část ETCS nebo se jim do starších vozidel nevyplatí takové zařízení vůbec umístit.

Změna plánů vyplývá z Prohlášení o dráze na rok 2026 (příloha G). Jde o jeden ze zásadních dokumentů Správy železnic, v kterém správce infrastruktury uvádí své plány i na další roky. Od zavedení výhradního provozu pod ETCS na koridorech platí přitom výjimka, že do uzlových stanic bude ještě několik let možný vjezd vozidel bez ETCS.

Největší komplikací je pro dopravce i objednatele stanice České Budějovice. Výhradní provoz pod ETCS zde chce Správa železnic zavést k prosincové změně jízdního řádu 2026. Na výhradní provoz v tuto chvíli nemá vozidla jak GW Train Regio, tak Arriva se svými rychlíky z Prahy přes Písek.

Kraj: ETCS chceme jen do Hluboké

Jako objednatel máme negativní stanovisko k zavádění ETCS bez výjimky, resp. požadujeme smíšený provoz v Českých Budějovicích. Zavedení ETCS pouze do Hluboké Zámostí a následně smíšený provoz, jako bude například v Olbramovicích či Benešově,“ řekl šéf jihočeského objednatele veřejné dopravy Jikord Jiří Kafka. Podle prohlášení o dráze má být výhradní provoz v těchto stanicích až v roce 2031.

Kraj se kvůli tomu už obrátil na ministerstvo dopravy. To musí řešit i možný problém na lince R26 Praha – Písek – České Budějovice, kterou objednává. Smlouvu s Arrivou na této lince má do prosince 2027.

Podle předsedy představenstva GW Train Regio Petera Bosáčka dopravce dosud počítal s tím, že výhradní provoz bude v Českých Budějovicích v roce 2029. „Je to pro nás nová věc, kterou nyní řešíme společně s objednatelem,“ uvedl Bosáček. Dopravce z Českých Budějovic obsluhuje trať do Českého Krumlova a dál na Šumavu. Vybavit do konce roku 2026 všechny jednotky palubní částí ETCS je při dodacích lhůtách dodavatelů nyní prakticky nereálné.

Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová potvrdila, že výjimka v uvedené termíny skutečně skončí. „Výjimka pro umožnění vjezdu vlaku nevybaveného mobilní částí ETCS z přípojných tratí zde neplatí, protože pro ni není splněna podmínka (rychlost 60 km/h ve vlakových cestách),“ dodala.

Do Pardubic podle smlouvy do roku 2029, ETCS od 2028

Podobný problém musí řešit také Arriva vlaky v Pardubicích. Podle smlouvy sem má zajíždět s jednotkami 845 na rychlících Liberec – Pardubice do roku 2029. Prohlášení o dráze ale počítá se zavedením výhradního provozu již v roce 2028. I když by Arriva ještě ETCS nyní do jednotek stihla instalovat, nabízí se otázka, zda to má kvůli roku provozu s ohledem na jejich stáří smysl. Po roce 2029 má jezdit na trati dopravce s novými vozidly.

Dodatek ke smlouvě s Arrivou počítá s tím, že případné dřívější zavedení ETCS bude ministerstvo a dopravce řešit. Kromě instalace ETCS je možností zkrácení spojů například do Hradce Králové. „S Arrivou jsme možnosti zajištění provozu konzultovali a problematiku výhradního provozu ETCS dále s dopravcem řešíme. Konkrétní kroky a rozhodnutí zatím nepadly, a tedy varianty blíže okomentujeme až po jasném rozhodnutí,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

Celý plán Správy železnic může mít ještě právní dohru. Nejprve u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, později u soudu. Petr Špetlák, advokát věnující se právní regulaci společenských vztahů na železnici, upozornil, že podmínky přístupu na dráhu musí být i v souladu s technickou specifikací pro interoperabilitu týkající se subsystému řízení a zabezpečení z roku 2023 (TSI) „Podle tohoto dokumentu platí, že zavedení tzv. výhradního provozu ETCS je možné tehdy, pokud dojde ke zveřejnění oznámení tohoto záměru pět let předem jak v prohlášení o dráze, tak v registru infrastruktury,“ řekl Špetlák.

Takové pravidlo neplatí jen pro případ, kdy došlo ke stanovení výhradního provozu již před rokem 2023. Druhou možností je dohoda na výhradním provozu mezi Správou železnic a dopravcem. To ale není případ zrušení výjimky v Českých Budějovicích ani Pardubicích.

Tagy Arriva vlaky České Budějovice ETCS GW Train Regio Pardubice hlavní nádraží Správa železnic výhradní provoz pod ETCS
117 komentářů