Nebourat, přestěhovat. Vyšehradský most by podle Hřiba mohl sloužit jako lávka, ale jinde

Železniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnicŽelezniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnic

Praha na Výtoni prostě potřebuje most se třemi kolejemi, říká náměstek pro dopravu. Přesun má být kompromisem.

Budoucnost železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem pod pražským Vyšehradem se stala tématem, které jitří názory odborníků i veřejnosti. Všichni se shodnou, že je ve špatném technickém stavu a jeho kapacita nedostačuje potřebám důležitého železničního spojení. Zatímco dopravní experti by nejraději vybudovali zcela nový most, někteří architekti a část veřejnosti poukazují na jeho velkou hodnotu v rámci pražského panoramatu a trvají na co nejšetrnější rekonstrukci.

Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba by byla ideální kompromisní varianta. „Pokud památkáři jakoukoliv rekonstrukci mostu vůbec umožní, tak v případě radikální rekonstrukce, tedy náhrady celého ocelového nýtovaného vršku, by mi přišlo rozumné přesunout ten ocelový nýtovaný svršek pár set metrů po Vltavě tím či oním směrem, aby sloužil jako lávka,“ řekl Hřib v rozhovoru pro web Zdopravy.cz, který přineseme v následujících dnech.

Most by tak podle náměstka dál doplňoval panorama v místě a zároveň by řešení umožnilo postavit na původních pilířích rozšířenou trať, kterou pražská doprava potřebuje.

Z pohledu města a dopravy je to velice jednoduché. My tam potřebujeme nutně tři koleje a zastávku na Výtoni. Je to podložené analýzami a nezbytné pro fungování příměstské dopravy ze středních Čech,“ vysvětluje Hřib.

Tento způsob řešení ostatně nabízí i vítězný projekt loňské architektonické soutěže zadané Správou železnic. Počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová se třemi kolejemi. Původní část se pak může přesunout.

Soutěž: Stará konstrukce železničního mostu od Vyšehradu zmizí, nová bude tříkolejná

Výsledek soutěže a vybraná varianta však vyvolala u části laické veřejnosti i odborníků nevoli, požadují zachování mostu. Proti záměru se vyjádřil Český národní komitét ICOMOS a Centrum světového dědictví UNESCO vyzvalo dopisem ministerstvo kultury k zachování mostu. Proti nahrazení konstrukce vznikla on-line petice s 15 800 podpisy.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.

Demolice celého mostu přitom není možná, jelikož je památkově chráněný a ze zákona tedy nejde zbourat. „My jsme v usnesení zastupitelstva vyzvali MD k rekonstrukci mostu. Nic jiného památkáři stejně u památky nemohou povolit. Bavíme se jen o radikalitě té rekonstrukce,“ připomíná Hřib. Stejné usnesení pak podpořili i zastupitelé Prahy 2, na jejímž území Výtoň leží.

S myšlenkou zachování celého či části oblouku mostu jednak počítá návrh rekonstrukce, experti o něm také hovořili v debatě v rámci výstavy šesti nejlepších soutěžních návrhů v Národním technickém muzeum.

Nový problém u mostu pod Vyšehradem: Kam se starou konstrukcí. Daleko se nedostane

Jedna z autorek vítězného návrhu Iveta Torkoniaková už tehdy naznačila přesun níže po proudu mezi stávající umístění a Palackého most, kde by sloužil pěším a cyklistům. „Někdo se tomuto řešení vysmívá, někdo je rozčilený a někomu se líbí,“ řekla architektka. Její kolega Libor Marek doplnil, že příliš možností, kam most přesunout, není.

Podle něj je nesmyslná představa, že se most rozebere a složí jinde. „To by bylo strašně složité,“ řekl. Oblouky tak podle něj bude třeba přesouvat v celku, a to jen v krátkém úseku řeky mezi Palackého mostem a vznikajícím Dvoreckým mostem.

Správa železnic a ministerstvo dopravy k otázce mostu uspořádaly mezinárodní kolokvium. Sedm z deseti zúčastněných odborníků ve svých vyjádřeních doporučilo nahrazení konstrukce.

Proti rekonstrukci stávajících nosných prvků se ostře v otevřeném dopise vymezili někteří stavební inženýři, kteří jasně doporučují výstavbu nového. Naopak za co nejvěrnější opravu se staví spolek Nebourat.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. SŽ v minulosti neúspěšně usilovala o odejmutí památkové ochrany mostu.

Vítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVyšehradský most, návrh a zastávka Výtoň, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh a zastávka Výtoň, 3. místo. Autor: Sudop PrahaŽelezniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnicŽelezniční most pod Vyšehradem. Foto: NPÚVizualizace nového železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: SŽDCVizualizace nového železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: SŽDC
Tagy Magistrát hlavního města Prahy nebourat praha Správa železnic Výtoň Výtoňský most Zdeněk Hřib železniční most pod vyšehradem
241 komentářů