umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Lidé Železnice

Nebeský představil plány s Českými drahami. Chce s nimi expandovat do zahraničí

Václav Nebeský. Foto: MMR
Václav Nebeský. Foto: MMR

Nový předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský představil poprvé veřejně své plán se státním dopravcem. V nepříliš konkrétní prezentaci uvedl, že firmu chce připravit více na liberalizaci a expandovat s ní do zahraničí.

„Strategii jsem stavěl na znalosti toho, co jsou slabé stránky Českých drah a jak je možné odstranit,“ uvedl Nebeský. Podle něj mají České dráhy deset let na to, aby se připravily zcela na otevření trhu. „Nejsou na to úplně dobře připraveny. Není to vinou managementu,“ řekl Nebeský. Připomněl, že například v Rakousku stát masivně podpořil své státní dráhy. „Jde hlavně o síťovost. Tu žádný malý dopravce nezajistí,“ tvrdí Nebeský. Chce proto připravit novou strategii i pro dceřiné firmy.

Podle něj bude pro dopravce český trh malý. „Hodně se focusuje (zaměřuje, pozn. redakce) na vyjednávání s kraji, ale je potřeba si uvědomit, že Českým drahám bude český rybníček malý. Proto chceme expandovat v zahraničí,“ uvedl Nebeský. Mělo by jít o expanzi v rámci střední a východní Evropy, protože tyto státy mají podobné technologické zázemí. „Pracoval jsem i na pohraniční stanici, takže mám zkušenosti, jak tam provoz funguje. V Německu neexistuje operativa, když se něco stane, vlaky stojí, lidé jsou smutní,“ řekl Nebeský. Uvedl, že s firmou je mentálně spojený celý život.

Nebeský se chce zaměřit podle něj i na personální problémy. „Chybí přes 200 strojvedoucích, není to dobře,“ dodal. Chce současně řešit problém se zbytným majetkem i zapojení do developerských projektů. Podle Nebeského musí firma pro budoucí strategii získat lidi, chce zlepšit komunikaci s odboráři.

Jsou to obecné floskule,“ okomentoval poslanec ANO 2011 a podnikatel Pavel Juříček předloženou strategii. „Ale jinak samozřejmě jste sympaťák a vypadá to, že jste profesionál,“ řekl například. „Vaše jméno rezonuje mezi železničáři v pozitivním smyslu,“ uvedl jeho stranický kolega Martin Kolovratník. Podle Kolovratníka je zárukou dobré volby fakt, že ho podpořil předseda dozorčí rady Pavel Kysilka. Nebeský napoprvé dozorčí radou neprošel, nezískal v prvním kole dostatek hlasů.

Ten vyzdvihl jeho snahu o digitalizaci firmy. „Firma žije excelem, to se musí změnit. Data musí být online k dispozici hned pro management i obchodníky,“ řekl Nebeský. Podle něj jsou dnes vozidla jedoucí počítače a na to musí firma reagovat.

Kde vidí České dráhy za deset let? „Až se trh otevře, tak bych rád, aby člověk přišel na nádraží a když uvidí vlak Českých drah, bude s ním chtít jet,“ upřesnil Nebeský.

Po jednání výboru se Nebeský také vyjádřil ke kritice jeho volby ze strany opozice. Ta mu vytýkala především spojení jeho manželky Olgy s dotační kauzou Agrofertu a premiéra Andreje Babiše (ANO). „To absolutně odmítám. Tu auditní zprávu nepsala má žena, psalo ji 20 lidí napříč resorty. Taková obvinění jsou lidsky nízké“ řekl novinářům. Podle opozice také nemá Nebeský dostatečné předpoklady pro řízení státního dopravce. Nový šéf ČD k tomu jen řekl, že mu podmínky výběru dozorčí rady nepřísluší komentovat, za kritikou je však podle něj především politická hra.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Papaja501

Dejme mu prostor…..třeba překvapí…..I když si myslím, že má politické poslání a to je udělat prostor kamarádúm soukromníkům a sponzorům jeho strany……Expanze ven…..ano s tím co máme, jedině na východ….bohužel. Omlouvám se.

Brkoslav

Další NEEMAND VE VEDENÍ STÁTNÍ FIRMY, TAK JSEM JIZ DLOUHO NEPOBAVIL, EXPANDOVAT DO ZAHRANIČÍ A S CIM PANE NEBESKÝ. To dopadne jako s ČA za vedení PODRZDESTNIKA TVRDÍKA. Trafiky stále fungují!!

Petr

A čím chtějí expandovat? Možná by bylo dobré, aby si nechal udělat audit ŽKV a pracovníků.

_Pavel_

Teď ale nebudou mít kam růst a doma budou jen ztrácet, není možné, aby kam se přihlásí, tam uspěli. Později se taky bude moc stávat, že dálkové vlaky nebudou o spolupráci dopravců, ale cizí společnost si to odjede celé sama.

jal

expandovat do zahraničí – zajímavý eufemizmus pro rozprodej dceřiným společnostem národních dopravců jiných států.

Luboš

Nomen Omen, říká se. Budeme se tedy modlit. Zatím za to, aby ta liberalizace ( bordelizace ), spolu s expanzí ( výbušnou to rozpínavostí ), nás, hloupé uživatele služeb ČD nepřivedla na scestí, aby spolu se slabými stránkami ČD nezanikly i samy České dráhy, když už i management na úkol zajistit konkurenceschopnost v konkurenčním prostředí předem přiznává, že firma „jaksi není na takový náročný skok ve formě“. Zaměřujícíce se na zahraničí, souběžně si nechá MD podrážet nohy ( viz článek Jízdenkový chaos ). Před týdnem mne vezl strojvedoucí, který pamatoval ještě Radeckého, souprava upravena z motoráčku Husákových let, do RegioSharku… Číst vice »

Sinep Anigav

´Nomen Omen´ –> jöö, ta představa, jak zahraničím sviští VR vlak v korporátním najbrtu s nápisem SKY – JET 😉

Jiří Kocurek

„… síťovost. Tu žádný malý dopravce nezajistí,“
A tvrdí, že ví jak to chodí v zahraničí. Švýcarsko nezná, nebo ho ignoruje záměrně?

Jackub

Kecy, kecy, plác, plác… Opravdu jen obecné floskule a pořád stejné nic neříkající fráze… 🤔🙄😏

Martin K.

God, safe the ČD.

ČD4ever

Safe???

Jiří Kocurek

Ano, strčit je do trezoru. Tak trochu fiakr, což?

Martin K.

Tímto se omlouvám za dočasný blackout. Překlep a následná nekontrola…

Georg

„nekontrola“? takze ani anglicky, ani cesky?

johny

Tak po ČSA i České dráhy teď mají svého Jardu Tvrdíka

Jiří Kocurek

Je to člověk zevnitř, ne nějaký hejpočkej z ulice. To je hlavní! 😀

Dalibor

Teda to se tak těším, až budu moci projet celou evropu v digitalizované době ČD. Tleskám. akorát v daném „projevu“ vbímám dost obecných proklamací a málo konkrétních cílů. Tj žvásty žvásty, skutek utek.

Daniel Mach

Jen aby ta expanze do zahraničí nedopadla stejně bledě jako u ČEZu. Rumunsko, Bulharsko, Albánie … a ještě to prodělává. Přímé vlaky do Vídně, Berlína a Budapešti jezdí. Chce to vylepšit spojení do Mnichova a do Varšavy a nevím, co chtít víc?

Zelenay

To ČD ani na ty režijky ze zisku nevydělají, už chápu proč to odbory chtějí na daňovém poplatníkovi..
Malej rybníček, do zahraničí. 😀 😀 😀 To je sranda, co tam má to ANO dál. Každý týden nějaký jejich „expert“ někam nastoupí..

Ondra

Bože, to je ale bl***

Karlos

To je ale debil 😀 prvně by to mohlo fungovat u nás..

Snekacz

O panu Nebeském se mluvilo v kuloárech jako jasném kandidátovi již před dvěma měsíci. A ejhle, ono to tak dopadlo. Najednou se snížily požadavky na tento post, již nebylo třeba úplné vysokoškolské vzdělání, praxe ve firmě s minimálně 300 zaměstnanci, dostatečná jazyková vybavenost. Politická hra podle pravidel jednoho člověka, co potřeboval ošéfovat si další podnik. Výsměch všem zaměstnancům.

suri

Sancta simplicitas!

BoH

Já bych se focusoval na to, aby Nebeský nevypustil ČD celý rybníček, jinak z toho budou jejich zaměstnanci smutní.

Radek Janata

Pokud se bude chovat jako v Unicontrols, tak skoro nebude chodit do práce a bude řešit akorát svoje kšefty (nevýhodné pro firmu samozřejmě). Otázka jen je, jak velké ty kšefty budou, zda to ČD vydrží. ČD jsou přece jen o něco větší než Unicontrols.

Cestující LBC MHD

Do reklamy na ČD jako model docela dobrej, ale ta strategie je dost dětinská. Tak snad ho bude někdo koučovat a ty blbosti mu nedovolí zrealizovat.

Qěcy

Ve které pohraniční stanici pracoval?

Kubrt

Kopíruji z LinkedIn VN: 2000-2003 ČD – Tvoření technologických postupů úkonů, technologie (doprava i přeprava) pohraničních přechodvých stanic, oragnizaování mezinárodních výlukových prací, technologie seřaďovacích stanic (tvorba tzv. technických zpráv), tajemník štábu zimní ochrany (tvorba tzv. zimních opatření), člen škodní komise. Železniční hraniční přechody: Hrádek nad Nisu – Zittau (Varnsdorf), Frýdlant v Čechách-Zawidów, Královec-Lubawka, Meziměstí-Mieroszów, Lichkov-Międzylesie. Seřaďovací stanice: Liberec, Hradec Králové hl.n., Pardubice hl.n., Česká Třebová.

Marty-t2

jejda – tak to je mi vážně ČD líto… Ač na první pohled mi připadá jako manekýn, po přečtení jeho názorů a firemní strategie mu ale asi jinak než “Jarda Tvrdík od ČD” neřeknu… Tak snad zbývá jen doufat, že se totálně mýlím…

Osasco

A to je jako ta nelepší strategie ze všech kandidátů ::-)
Co kdyby se někdo podíval na jeho bakalářku?

Iva D.

Když nic, tak aspoň je veselo. Taková 150 a 810, to je jedoucí počítač!

Bpee237

Resp. každý ví, že je toto potřeba. A zatím to vždy pohořelo na skutečnosti, že jsou ČD státní firma. Pracoval jsem na manažerské pozici v soukromé firmě, nyní dělám u ČD a je fakt, že zde většina procesů trvá opravdu neskutečně dlouho a najít člověka, odpovědného za něco konkrétního, je velmi náročné. Dost v tom u ČD ale hrají osobní sympatie a to je špatně, ale s tím už se dá jen velmi těžko cokoliv dělat…

David

Překvapilo mě, že na ČD už znají excel. To jsem nečekal.

Y.K.

No jistě, tabulku vytisknout a odnést na jiné místo. 🙂

Ic540

ČD excel (Excelsior) zrušily…
A proto je to jak to je a vypadá to s nimi jak vypadá…

Berte to z části jako recesí příspěvek. 😁

Ic540

recesní…

Rajče

Bože, to je zase protekční panáček.

Bpee237

Mně se to líbí, ale je fakt, že to jsou obecné cíle a tohle o ČD ví každý, kdo alespoň trochu rozumím managementu.

ČD4ever

Expanze do zahraničí – to je přesně to, co ČD nyní potřebuje. Příkladem jiné neúspěšné expanze polostátní a.s. do zahr. je např. ČEZ.

_Pavel_

Tak nemusí se jednat hned o Balkán. Začal bych třeba sousedními státy, stejně tak postupuje RegioJet a Leo Express. 🙂

X 1

Takové SNCF denně doma prodělávají několik milionů euro. Zato zahraniční divize osobní a nákladní dopravy jim vydělávají.

ČD4ever

To je divné, ne? Když mají funkční model podnikání v zahr., tak proč jej nepoužijí i doma?

X 1

Protože Socialistické žluté vesty, odbory a jiné zamrzlé výdobytky.
PS: jako strojvedoucí bych byl v padesáti v důchodu. A penzi ve výši platu by mi posílali do domova důchodců s lékařskou a lázeňskou péčí, který je zdarma. Holt výdobytky socialistických vlád podpořených masivnímu odbory.
A o liberalizaci železničních trhu se ve Francii může mluvit jen šeptem.

Kubrt

Síťovost malý dopravci nezajistí? Mohl by někdo panu generálnímu vysvětlit, co je to IDS? Zkušenosti z pohraniční stanice? To je jako všechno, co ví o provozu v jiných zemích? Uf.

Filip

Taky me hned napadl Ropid treba

Martin V.

Přesně! Samotná železnice síťovost nezaručí, když je její síť tak řídká (a to je u nás přitom relativně hustá). Konkurentem je auto, které dojede odkudkoli kamkoli (i když tam třeba nezaparkuje). Síťovost musí být napříč VŠEMI DRUHY VEŘEJNÉ DOPRAVY. Sice tvorba IDS v krajích postupuje pomalu, ale jde jednoznačně správným směrem. Mezikrajová síťovost teď vypadá trochu divoce, ale to se taky vstřebá.

Jiří Kocurek

Síťovost nezajistí sami od sebe ani velcí dopravci. Impérium Z zásadně nedělalo přípoje na vlak v kraji X, neboť ČD jsou pro ně konkurencí.