Dopravci Železnice

Bez soutěže na 15 let. Rakousko ochránilo své ÖBB před konkurencí

Railjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger

Poslanci rakouské Národní rady poslali velký dárek státním rakouským drahám ÖBB. Podle jejich rozhodnutí zůstane ÖBB bez soutěže provoz na většině tratí v závazku veřejné služby.

ÖBB získá jistotu až do roku 2034, podle schváleného materiálu mají za provoz inkasovat v součtu 11,024 miliard eur, uvedl list Der Standard.  Krok rakouských politiků vyvolal ostrou reakci zejména u soukromého dopravce Westbahn.

ÖBB bude provozovat vlaky v závazku bez jakékoliv soutěže a porovnání nabídek, jde o plně přímé zadání. V zemích EU jde o legální, ale ne příliš častý postup. I země se silnými monopolními dopravci jako je Francie či Španělsko oznámily postupné otvírání trhu. Podobný byznys bez soutěže nedávno získaly ve své zemi italské státní dráhy Trenitalia.

Podle vyjádření Westbahnu je postup státu neefektivní, částku 11 miliard korun považuje za příliš vysokou.

ÖBB dostávají od státu na provoz ztrátových linek ročně zhruba 710 milionů eur za 72,3 milionů vlakových kilometrů, cena za kilometr tak přesahuje výrazně v přepočtu hranici 200 Kč.

V Rakousku použili zastánci státního monopolu tradiční fintu: nechat jednání o nové smlouvě na termín co nejblíže konci stávající, aby nedošlo případně k výpadku služeb. ÖBB mají dlouhodobě k rakouským politikům blízko: bývalý šéf ÖBB Christian Kern byl rakouským kancléřem, nyní pracuje pro ruské železnice.

241
Diskuze

avatar
31 Komentáře
210 Reakce na komentáře
74 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
77 Autoři komentářů
bzhzzjanLeinadGeorgUšatá Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Leinad
Host
Leinad

Státní/soukromý, unitární/infrastruktura+dopravce, objednat napřimo/výberkem/neobjednat,… O tom se dá vést flamewar už víc než století.
Ale cestujícího více zajímá jestli je vážený zákazník nebo otravný substrát. jizdni rad, kvalita služeb a poměr cena/kvality.
Na Ostravu jezdí více cestujících než před příchodem RegioJet u. I když se modrogumáci snažili konkurenci bránit(railtrans a zákaz jízdního řádu)

jan
Host
jan

Vy ale mácháte open access a závazkovou dopravu.

Mates
Host
Mates

V případě, kdy je stát majoritním vlastníkem dopravce – akciovky, mi takový krok, jaký udělali Rakušáci, připadá naprosto přirozený. Pro zdejší tržní komsomolce doplňuji otázku, pro lepší chápání věci: pokud by jste vy byli majitelem firmy, také by jste zadávali zakázky konkurenci?!?
Jakékoliv otevírání trhu v žel. osobní dopravě tedy připadá v úvahu až po té, co se ten který stát vzdá majoritního podílu ve své A.S.

Tronda
Host
Tronda

Napřed bych jako majitel přinutil tu svoji firmu, aby to pro mě bylo finančně nejvýhodnější. Pak se můžeme bavit dál.

SYN
Host
SYN

Tak to by asi byla otázka jak daleko by byl dovedený chozrasčot v této myšlené mnou vlastněné firmě… pokud bych jejich tržbu automaticky kasíroval já, tak jistě. Pokud by si firma tržby zprocesovala, započetla si tam náklady na kdeco (nejlépe na tučné manažerské platy a zlaté padáky atd.) a mně pak tu zakázku draho zůčtovala tak možná ne, jako je rozumné platit za něco řekněme dvakrát tolik i když to „dám“ své firmě? Ona mi to v tom druhém případě nepřinese všechno zpět, ale jen jakýsi zbyteček, který pravděpodobně nenahradí to dvojnásobné zvýšení ceny… Asi by mi přišlo nejzdravější sem… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Promiňte, ale stát rozhodně není firma. Takto můžeme říct, že můžeme udělat na všechno státní podniky, protože stát to umí přeci nejlépe.

Georg
Host
Georg

malokdo tady zna vintropoliticky kontext toho rozhodnuti. draha muze mit v rakouske politice silne vazby, je to vyznamny zamestnavatel, tak se ji nabagrovalo.
jinak stat neni od toho, aby jezdil s vlakama, varil pivo nebo vyrabel toaletni papir, ale pro nektere je 30 let k pochopeni teto skutecnosti malo…

Leinad
Host
Leinad

Neříkám vyberko ve smyslu zákona, ale rozhodně by mi nevadilo při dobrém zdůvodnění dat zakázku občas někomu jinému, minimálně podívat se co konkurence umí.
V Tescu se dají koupit i výrobky konkurující TVN, má to snad majitel zakázat? RegioJet občas kromě vlastních autobusů vozí cestující i cizími, má Jančura zakázat subdodávky(a povolit prodej jízdenek jenom do vlastní kapacity).
A skutečně jedna dcerinka umí nejlíp přesně to co druhá potřebuje?

Riki
Host
Riki

Berte to tak kluci, že prostě Rakousko jako stát si chrání svého NÁRODNÍHO dopravce a jestli je to výhodné či nikoliv nechme na rakušácích. Rozhodně já osobně tento postoj státu vítám než házet svému dítěti klacky pod nohy.
Samozřejmě s tím budou určitě požadovat stále lepší a lepší služby, ale to v Rakousích nebude nějak velký problém.

SYN
Host
SYN

No, zlepšování služeb… rakušáci moji známí kteří vlakem prakticky nikdy nejezdí (podnikatelé = autem) OBB vždycky silně kritizovali jako součást rudé koalice a bezednou díru v rozpočtu… takže jim něco přihrát zcela bez vlastní snahy není automaticky pro každého občana „dobrý kšeft“. Záleží to taky na osobních postojích tázaného…

Hrackalw
Host
Hrackalw

Teď jsem si přečetl článek o tom jak DB nakoupí nové ICE a od vlády dostane každý rok miliardu eur navíc. No nejsou ti Němci hloupí. Stačí přeci tu přepravu zadat soukromníkovi a stát ušetří miliardu ročně. Takové nehorázně plýtvání. Sice by se pak asi jezdilo v dovezených sjetých ICE ale i ty budou pokrok a peníze jsou přeci vždy až na prvním místě 😀 .

BoH
Host
BoH

To je s prominutím hodně hloupý příspěvek. Když Vám někdo nalije peníze, tak i cvičená opice za ně ty vlaky dokáže nakoupit. Ale o tom to není, jde o to, že kdyby ty peníze naliji ne soukromníkovi, ale někomu, kdo nabídne nejlepší hospodaření (a klidně to může být DB, nicméně díky konkurenčnímu prostředí se mnohé peníze neutopí v byrokratickém aparátu), mohli mít například místo deseti jednotek dvanáct (třeba přeháním, třeba ne). A vvvvvooo tom to je.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Ano a vo tom to je. Zřejmě ten u nás tolik hanobeny státní dopravce to nejlepší hospodaření zaručuje. Asi i státní dopravce to umí i když ty tvrdíš že to může dokázat jen soukromnik. No a to se raději ani nepozastavují nad tím že si klidně DB dovolí rujnovat státní rozpočet a okrádat občany tím že zaměstnancům poskytuje jízdní výhody. No fůůůj !!!! A můžeš minusovat 😀 .

SYN
Host
SYN

Státnímu jedinému dopravci bez konkurence tu nevěří nikdo, a jak se zdá tak ani v tom Německu ne. Snad jen v tom Rakousku, i když kdoví, třeba jsou si prakticky všichni vědomi že je to neoptimální hospodaření, jen to mlčky trpí „aby byl klid“…

BoH
Host
BoH

Promiňte, ale z vašich slov jde poznat, že jste o studium ekonomie nikdy ani pohledem nezavadil.
1) Stát bývá zpravidla nejhorší hospodář, nikoliv nejlepší.
2) Monopol je nejméně efektivní způsob produkce (a i dopravy).
3) Pletete si pojmy a dojmy. Já mluvím o konkurenci, nikoliv o soukromnících.
4) Chápu, že tu svoji režijku milujete nadevše. Naštěstí stát u nás pochopil, že nemá smysl posílat peníze do černé díky a věřím, že liberalizace bude i nadále pokračovat 🙂

bzhzz
Host
bzhzz

Ano, pravda, třeba za státem vyhozených 14 mld za 12 vrtulníků, které budou kdesi v Afghánístánu sestřeleny, by tu mohlo být třeba 30 pendolin s užitkem na 30-40 let pro 10 milionů ovcí………

SYN
Host
SYN

No, nezřídka tomu alternativnímu dopravci kupují stroje některé spolkové země… takže toto je podobný krok.
Tedy jako že nikdo automaticky nepočítá že když bude jiný dopravce, tak vozidle nebude třeba platit – to může platit jen někdy, nejspíš na komerčně hodně zajímavých linkách…

Medvěd
Host
Medvěd

Rakušáci chtějí mít dopravu pod kontrolou státu. U nás to úředníci ohli po svém…….

Zdeněk
Host
Zdeněk

Rakušané mají možná před očima někdejší řádění Thatcherové a její garnitury ve smyslu privatizace a liberalizace za každou cenu. S následky tohoto diletantismu se v GB potýkají dodnes. Privatizace a liberalizace přinesly v první řadě drastické zdražení jízdného, v druhé řadě potom fakt, že spoje, které na sebe dříve navazovaly, dnes již nenavazují. Ne nadarmo se tam říkalo a snad ještě dosud říká, že pokud chtějí soukromníci jezdit, ať si postaví vlastní traťě.

Brkoslav
Host
Brkoslav

NECHTEL JSEM SE O TOM ZMIŇOVAT, PROTOŽE, BYCH BYL NAZVÁN NEPRITELEM SOUKROMNIKU, TAK MOC DIK,ŽE JSTE PŘÍKLAD ANGLIE UVEŘEJNIL, PLNĚ S VAMI SOUHLASÍM A VIM O TOM, JAK TO V ANGLII DOPADLO,ZE NĚKTERÉ TRASY MUSELA OPĚT VZIT POD SVA KŘÍDLA STATNI ŽELEZNICE, TAKOVÝ TAM VZNIKL CHAOS A BORDEL, KTERY DODNES PŘETRVÁVÁ. PLNÝ SOUHLAS.Kroutim hlavou nad tím hák někteří ODBORNÍCI NA DRAHY, VEDOU ODBORNÉ DISKUSE A PRISPEVKY ZDE A NENAJI VUBEZ POTUCHY VO CO GOO!!!!

Mirek
Host
Mirek

Brkoslav: Nějak se vám zaseknul Caps Lock, ne?

SYN
Host
SYN

DoSt LiDí s AkTuÁlNí ZkUšEnOsTí z UK na různých webech tvrdilo že v současnosti jsou na tom dráhy v Anglii poměrně dobře, dražší ale rychlé, dobrá vozidla… rozhodně že prý to v současnosti nepřipomíná nějaký totální rozvrat. Oni ty ceny OBB by se vám kdekomu asi taky mohly dost zajídat, já se vzpomínám na jízdu tak před 10ti roky Vídeň – Břeclav zbyč. jízdné tuším nějakých 15 Eurošů, když mi řekli cenu Brno tak jsem se zakuckal, protočily se mi panenky a honem jsem to aspoň zkrátil na Břeclav, zbytek už si doplatil bez problému za koruny mnohem levněji… Vlak… Číst vice »

Georg
Host
Georg

mohl byste nam dat nejaky priklad chaosu a bordelu? nezlobte se za ten osobni dotaz, ale byl jste nekdy v uk? a mluvite anglicky, nebo se spolehate na informace od okolnich soudruhu?

bzhzz
Host
bzhzz

Cituji: „Privatizace železničního systému GB v roce 1995 – důsledky jsou katastrofální – došlo k obrovským nehodám s fatálními následky – subvencování soukromého železničního systému stojí mnohem víc, než stála železnice před rokem 1995 (10 mld Lstg) – argument „privatizace je pro veřejný rozpočet levnější“ je lživý – veřejná doprava po privatizaci je nákladnější – zisk soukromých akcionářů činí 7,5 mld Lstg – jízdné je nejvyšší v Evropě – vlaky jsou zpožděné nebo rušené. Zrušení British Rail se jeví jako stupidní věc – odevzdání se vůli soukromých operátorů. kteří vědí, že neexistuje alternativa, takže na to kašlou a o nic… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

A víte vůbec kdo ty tratě v Británii postavil? Napovím, že stát to nebyl.

BoH
Host
BoH

Dvě poznámky:
1) Infrastrukturu nikdo privatizovat nechce. To by skutečně bylo zvěrstvo a to se nesmí dopustit (jako například u vody). Jenže pokud stát drží v rukou infrastrukturu, tak stát nastavuje pravidla.
2) Ta doprava je objednávaná, tedy stát si může stanovit cenu.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

„Drastické zdražení jízdného“ : Mohl byste být konkrétnější? Já zase vidím to, že se na všech tratích objevily nové, pohodlné a rychlé vlaky a že jsou plné. Proto mi to nejde dohromady.

JMN
Host
JMN

Levné to tam není. Př. London – Exeter s přestupem v Bristolu (cca 320 km) za 36 liber (tj za 1000 Kč).

R2R2
Host
R2R2

Podle statistik vynosu jizdneho v prepoctu na pasazerokilometr je v Evrope jen malo drazsich zeleznic nez britska, nicmene v kontextu clanku je dobre zminit, ze jednou z nich je zeleznice rakouska.

Jan
Host
Jan

To těžko. Zdroj?

R2R2
Host
R2R2

Study on the prices and quality of rail passenger services (2016), autor Steer Davies Gleave, pro Generalni reditelstvi pro mobilitu a dopravu Evropske komise

SYN
Host
SYN

To asi odpovídá, 1kKč za nějakých cirka 300km je pořád lepší na km než mnou výše zmiňovaných cca. 400Kč za nějakých 80km…

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Sice teď schytám nůši mínusů, ale mlčet nebudu: „(cca 320 km) za 36 liber (tj za 1000 Kč)“ –> knižní jízdní řád 2002/2003, strany str. A33 a A34 – ´Za přepravu ve vlaku SuperCity (SC) je stanovena globální cena … základní cena jedním směrem … (sloupec 15+) …. 1.000,- Kč´. Tehdy šlo prakticky jen o cestu Manažerem Pha hl.n. – Svinov, Ova hl.n., Bohumín (353, 358, 366 km) nebo zpět. „Levné to tam není“ píše JMN … jó, hrdý Albion, a my jsme ho milovali

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

A přitom počet přepravených cestujících narostl oproti dnu někdy kolem roku 1990 do dnešních dnů na více než dvojnásobek. Asi něco v GB dělají blbě a měli by se našich soudruhů – odborářů zeptat, jak to dělat lépe:-):-):-).

Nekdo
Host
Nekdo

oni ti soukromnici ty trate i postavili, nez jim je stat vyvlastnil… a u nas (tedy i v Rakousku) taky. ovsem ekonomicky je vyhodnejsi, a usetri to hromady fixnich nakladu, kdyz na sebe navazuji i v osobni, i v nakladni doprave.

Georg
Host
Georg

ok, mohl byste sem dat, jaka je prumerna cena jizdneho za osobokilometr v UK a za osobokilometr v rakousku?

a mimochodem je zvlastni, ze navzdory „drastickemu zdrazeni“ jizdneho doslo k rustu osobokilometru na 2.5 nasobek – tam se musely stat jeste jine veci, ktere vasemu jinak pronikavemu analytickemu pohledu unikaji…

Fira Tonda
Host
Fira Tonda

Jsou ještě v EU země, které pochopili, že páteřní dopravu nelze pustit do soukromých rukou( NĚMECKO, RAKOUSKO, ITÁLIE, FRANCIE aj) diktát EU je pro ně jen kus bezvýznamného papíru. A ti co pláčou s jakými fantastickým i vagóny jezdí konkurence u nás, vyřazené právě od OBB. DB, SBB, by si měli uvědomit, kolik TYTO STÁTY naleji ročně financí do obnovy ívozoveho parku.jsou to desetinasobky, našich financí na osobu a rok. Nedávejte vinu jen ČD s čím se u nás jezdí, ale hlavně naší vládní garniture, která od revoluce jen přetěžovala automobilovou dopravu, JE TO JEJICH ZASLUHA A HANBA, PI ČEM… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Máte pravdu v tom, že rozdíl je hodně dán tím, kolik peněz stát nalije do obnovy vozového parku a infrastruktury. Ale…Vysvětlete mi prosím „páteřní dopravu nelze pustit do soukromých rukou“ – proč by to nešlo? V čem státní firma v monopolním postavení zajistí lepší hospodárnost a služby než jakákoliv firma (včetně té státní) na otevřeném konkurenčním trhu? Co to přinese dobrého? A proč tedy stát nezajišťuje autobusovou dopravu? Proč nezajišťuje pekárny, automobilky, IT firmy, ….? Proč ve všem jiném (kromě armády a částečně energetiky) to jde a tady by to jít nemělo? Jelikož předpokládám, že opět dostanu spoustu mínus, ta… Číst vice »

Brkoslav
Host
Brkoslav

Asi jsou v těchto zemích proziravejsi, jak u nás těch pár chytrolinu pro které je vše dobré jen soukromé. Nejlepší ŽELEZNICE v EVROPĚ: ŠVÝCARSKÉ,ITALSKÉ, ŠPANĚLSKÉ, FRANCOUZSKÉ, NĚMECKÉ… a to jsou všechno státní dráhy, není to divné??? Žejim to tak jezdí v perfektním vlacích a na perfektního tratích, také státních, tak asi ten náš stát stojí za……

Pezos
Host
Pezos

Kdyby u nás fungovala regionální doprava jako ve Francii, to by bylo breku…
Francie není jen TGV.

Brkoslav
Host
Brkoslav

Však buďem moci brzy porovnat a zkusit jak regionální doprava bude fungovat u nás??? A jeden Italský průser, v NĚMECKU, nemůžeme házet na celou italskou železnici, kterou mám osobně vyzkoušenou.A POKUD SE NEMÝLÍM, TAK REGIONY VE FRANCII NEZAJISTUJE JEN STÁTNÍ SNCF!!!??? Co vy na to???

Jarek
Host
Jarek

MÁTE ASI ZASEKLÝ CAPS LOCK, strejdo.

Brkoslav
Host
Brkoslav

STREJDO A TEN ZASEKLY CAPS LOCK VÁS TAK ŠTVE?? Mě ne tak si VYOKO

Tronda
Host
Tronda

Tak hlavně bacha, aby se vám taky nezasekla pumpa, ta režijka za to nestojí, pak si ji ani neužijete..

Dalibor
Host
Dalibor

Po itálii jsem se vlakem najezdil dost. Věřet, ne nejde o JEDEN italský průser, tam je ten průser skoro vždycky a skoro všude na trati. docela se jim daří udržet v „toleranci“ ty jejich rychlovlaky „Elettro Treno Rapido“, ale jak jdete na nějakou lokáklu, tak je to často totální katastrofa.

BoH
Host
BoH

Ale to není o souboji státní vs. soukromý, ale o monopol vs. konkurence. V čem je lepší hospodaření monopolu lepší, než když tady bude konkurence, která nutí všechny firmy k neustálému zlepšování nabídky a služeb? Proč všude máme konkurenční prostředí, ale u železniční dopravy máme zůstat u monopolu?

Tronda
Host
Tronda

Tak že Italské železnice (u nás známé mmj provozováním Ex do Mnichova na Německé straně) patří mezi ty nejlepší je vtip dne. 😃

Dalibor
Host
Dalibor

jj taky jsem se 15 minut řehtal…

Dalibor
Host
Dalibor

No, říct i Italských drahách, že jsou nejlepší železnice bych si teda já netroufl.

Jarek
Host
Jarek

S těmi Italy a Španěly je to asi nějaká legrace, kterou jsem nepochopil.

Brkoslav
Host
Brkoslav

Chci se jen zeptat, zda jste někdy ve ŠPANĚLSKU POUŽIL ŽELEZNICI?? Já ano a nejen dálkovou, ale i REGIONÁLNÍ, PERFEKTNÍ SOUPRAVY I TRATĚ!! Kde se na ně hrabeme????

Jmeno
Host
Jmeno

Protože dle ekonomických teorií vede konkurence k nulovému zisku firmy ( konkurenční tlak snižuje ziskovou marži v dokonalé konkurenci k nule). Podnik investice hradí ze dvou zdrojů 1) vlastní ( tj. zisk) a 2) cizí ( tj. dluh).

Leinad
Host
Leinad

Soutěžit nebo dát bez výběrka nebo neobjednat, státní nebo soukromý, unitární nebo odlišit dopravce od infrastruktury,… o tom se můžou lidí hádat už déle než století, ale stejně nikdy to nebude 100%(i za ČSSR byly mezistátní vlaky, a vlečky vedoucí kamsi na pozemek který nebyl dráhy..I dneska jsou koleje, na které nemůže po splnění podmínek každý)

A cestující se většinou rozhoduje podle něčeho jiného než jen barva vlaku. Například jestli je vážený klient nebo otravný substrát. Rychlost a pohodlí (proti jiným způsobům dopravy).

jan
Host
jan

Nejlepší na tom je, že oni jsou v mnoha věcech lepší než my. To co oni udělali zase za 15 let, kam se posunuli. Třeba v dálniční infrastruktuře. V jaké kvalitě je to navrhováno a stavěno. Neexistují tam žádné takové šmejdy jako zabijácké nájezdy na „Dálnici“ v Brně z Mikulova na Ostravu a Polsko. (bez nájezdového pruhu, rovnou vás sundá kamion, jedoucí 80..) Kde se naší pitomci ani neobtěžují dát na takovou prasárnu min. 4 stopky.. Ale označí to nějakou ojedinělou neznámou divnou českou značkou (pro zahraniční řidiče smrtelná past.).. My jsme je absolutně za těch 30 let nedohnali. Ani… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

mají rozum.

to co vznika u nas, je silene.

Lubir
Host
Lubir

ZAJÍMAVÉ JE, ŽE V RAKOUSKU, ALE I TOLIK SLINTANÉM RUSKU NAŠIMI POLITIKY TO JDE A V NĚJAKÉM ZAPADÁKOVĚ, KDE ANI MEDVĚDI NECHTĚJÍ JIŽ KVŮLI ČUNKOVI DÁVAT DOBROU NOC – JAKO ČESKÁ REPUBLIKA, TAM TO NEJDE!!! tam jednotnou dráhu rozštípou mezi soukromníky jak na podzim polínko na topení!!!!

Jarek
Host
Jarek

Máte zaseklý Caps Lock asi.
A dráha měla hafo času se snažit, to by pak po alternativách nikdo nevolal… Kdepak jsou ty Desira do Rakovníka, o kterých se blábolilo před deseti lety na Nábřeží? Hm? .)
Mimochodem, Matka Dráha ztratila v soutěřích asi 5% výkonů, vy polínko.

Y.K.
Host
Y.K.

Jděte s těmi casplockovacími výkřiky někam, kde vám to baští, ju?
V Rakousku možná alespoň plní sliby a nejzdí tam regiokrámy, 810 a béčka for ever.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Za €10,-/km

Dominik
Host
Dominik

Rakušáci, narozdíl od nás, mají rozum a nepodkopávájí vlastního dopravce, ono celkově všechno zůstalo pod jednou značkou (i správa a údržba infrastruktury), ne jak u nás, různé rozdělování.

zesp
Host
zesp

No jo, ale mezi Rakouskem a námi je podstatný rozdíl – ÖBB investují, modernizují, chovají se, jako by tu konkurenci tam měli, funguje to tam. Podívejte se na naši ČD – investují, až když jsou do toho natvrdo dotlačeny konkurencí, či hrozbou konkurence, a mnohdy i přesto nás vozí v takovém šrotu, že se to zdá neuvěřitelné. Cestující je jim buřt, zaměstanci mají v hlavě pouze režijku a odbory. Tady to protě bez konkurence nepude. A nebo dobře, zadejmě většinu výkonů jednomu dopravci, ale NE ČD. Už teď, po zrušení soutěží na rychlíky máme jistotu, že budeme v Béčkách hrkat… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Ono by ČD taky i nakupovali nejmodernější stroje, jen by nato museli mít finance. A to je problém Čecháčků, chtěli by jízdné ideálně zadarmo, ale supermoderní vlaky. A když se to tedy dotuje, tak je to zas špatně. Jinak vlaky jsou takové, jaké si kraj objedná a to je třetí problém, ukázalo se, že krajům se jaksi nechce platit za nové stroje, když si radši kraj vybere levnějšího dopravce se starším vozidlem z Německa, než toho o pár korun dražšího, ale s novým. Jinak to, že se modernizuje až se soukromníky, je taky lež, modernizovalo se i před nimi,i když… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Ono není umění nakoupit nové stroje, pokud Vám někdo nasype miliardy. Umění je umět s penězi hospodařit. A myslím, že konkurence krásně ukázala, že když se chce, tak i ČD dokáží penězi přestat plýtvat tak, jak tomu bylo dříve, kdy ČD byly neustále ztrátové (stát do nich musel naléval proporčně ještě více peněz než dnes), neflexibilní (zákazník byl otrava, kterého je potřeba co nejrychleji odbýt) a docházelo k mnohem pomalejší obnově vozového parku. Skutečně nechápu, co obdivujete na ČD před rokem 2010.

zesp
Host
zesp

Jde taky o to, že ČD nevědí, co by za to chtěly. To už je soilná káva i pro ty kraje, které se snaží nebýt dojnou krávou k financování černé díry. Já byl vždycky pro unitární železnici a to ce teď děje, mi taky není po chuti. Ale při přístupu majoritního dopravce se asi opravdu nic jiného dělat nedá. Bohužel…

Hrackalw
Host
Hrackalw

Jen pro tvoji informací v Pardubickém kraji nabídly ČD lepší vozidla a i trochu nižší cenu než Leo ten přesto vyhrál . Tak nevím o jakém dojení píšeš? A myslím že na dopravní obslužnost stejně kraje dostávají peníze ze státního rozpočtu.

BoH
Host
BoH

No vidíte, o důvod více dělat transparentní výběrová řízení nikoliv to dávat nějakému dopravci (jakémukoliv) svévolně. Nevím, jak to výběrové řízení probíhalo, ale pokud to bylo takto divně někomu dáno, je to úplně stejné, jako když to napřímo zadáte ČD. Oboje je špatně.

Cyklista
Host
Cyklista

A byly by schopné ČD to i reálně za tu cenu provozovat? Neznám konkrétní výběrové řízení, ani kriteria výběru, ale třeba jen někomu došla trpělivost s tím jaké čísla občas ČD háže. Někteří zastupitelé si navzájem mezi kraji umí vyměnit informace za jakých podmínek má kdo uzavřené smlouvy….

Hrackalw
Host
Hrackalw

Tak toto je vážený raději bez komentáře. Ani nechtějte vědět co v tom u nás za tím vězí 😀.

BoH
Host
BoH

Víte, liberalizaci železnice beru jako určitý projekt. Třeba vyhoří a skutečně se ukáže, že je lepší jeden státní dopravce (ale o tom pochybuji, protože od nástupu konkurence se situace na železnici zlepšuje a nikoliv naopak, stejně tak se ukazuje, že efektivnější závazková autobusová doprava s přístupem konkurence). Ale i kdyby to nevyšlo, tak je to lepší, než nedělat vůbec nic, protože i ten nejslepější musí uznat, že prostě to, jak to fungovalo na železnici dříve, bylo prostě špatně. A konkurence prostě je efektivní způsob, jak něco někde změnit. P. S. Černou dírou jsem myslel obecně podnik, do kterého se sypou… Číst vice »

Lubir
Host
Lubir

tady srovnáváme bohužel trochu nesrovnatelné – to je ceny přepravy – porovnejte prosím kolik stojí jízdenka OBB a ČD, příp. dalších autseidrů živících se na úkor ČD. např. Znojmo-Wien pohých nějakých 60 km za zhruba 300 Kč!!! provozuje OBB

jan
Host
jan

Ale to jestli se budete hrkat v Bčkách je pouze o politickém rozhodnutí. Buď to politici zaplatí nebo nezaplatí. Jen u nás se dělal ten podvod, že nezaplatili a modernizace celé sítě se dělaly na dluh ČD.

AAA
Host
AAA

Na dluh ČD … svatá prostato … to jako ten dluh platil pan generální a železniční odboráři ze svého?

jan
Host
jan

Jste asi nepochopil princip dluhu a dluhové pasti. Že dluhy by se měly taky někdy PLATIT.

BoH
Host
BoH

Aha, takže podle Vás bylo správné, že stát nalívá peníze do černé díry (viz Ex1, která byla dotovaná a ukázalo se, že to není vůbec potřeba a nyní se to ukazuje na Ex3, nicméně stát chce pořád tyto peníze vyhazovat). Tak jestli i Vy máte takový přebytek peněz, rád Vás o ně připravím 🙂

zesp
Host
zesp

Přesně tak, u nás by to bylo jen nalévání peněz do černé díry bez žádného efektu. Drahé jízdné, staré vlaky, katastrofální přístup k cestujícím, žádná snaha (bohužel v mnohém přetrvává dodneška). A ty dříve dotované, a nyní nedotované linky to ukázaly. Peníze se jen projídaly, a nic za ně nebylo. Až ta konkurence ukázala, že to jde jinak, což modří nemůžou překousnout…

jan
Host
jan

To jsou kecy.. žádné zázraky nelze konat.. ČD jsou až na nákupy z Kypru (což je zase jen o naší politické kultuře) velmi efektivní. Buď se zdraží jízdné. Nebo se sníží kapacity – malé vozidla – a udělá chřipka express a jízda ve stoje.. Nebo se sníží platy – což se dnes teda zrovna nesníží.. Žádné zázračné úspory neexistují. Jsou to všechno jen kecy aby šly státní dotace do soukromých firem.

jan
Host
jan

To jsou kecy.. Buď bude vyšší jízdné nebo nebudou vlaky jezdit mimo špičku a tedy to taky může být služba na h. Protože 1000 příplatek za hotel = auto ve výsledku.

BoH
Host
BoH

S prominutím tady kecáte nesmysly Vy. Máte snad pocit, že vlaky mezi Prahou a Ostravou (a Brnem u RJ) jezdí jen ve špičkách? Zjevně ne. Navíc to vůbec není o tom, že to musí jezdit komerčně. Mohou klidně jezdit objednané za 0 Kč (nebo za kolik to bude někdo ochoten odjezdit). Vždy na tom ušetříte.

jan
Host
jan

A co třeba příjezd ráno do Ostravy na 9. Tím nemyslím, že s běžným 20 min zpožděním dojede 9:20 (bez návazné mhd – dalších 20 min) A co odjezdy z Ostravy večer směr Hranice Přerov Olomouc.
A já mluvil nyní spíše o lince na Brno, jak to chtějí někteří neustále vyjímat..

Cyklista
Host
Cyklista

Nepochopil jsem, co tím chtěl básník říct. Vždyť hlavně ČD řeší všechny vlaky jen na dojíždění do Prahy a ne z Prahy do jiných měst.

Do Ostravy na 9 jedou Hukvaldy ve 4:20 z Prahy v 8 v Ostravě, a pak až RJ (vlak, s nocováním v Brně nepočítám, ani přestup v Hranicích, kde 4 minutám na přestu na koridoru věří jen Zaměstnanec ČD) s příjezdem v 9:10. ČD jedou až na 9:48 a 10:13. Takže ráno mají 2 hodiny „díru“, kterou zaplňuje jiný dopravce.

jan
Host
jan

RE: Hukvaldy. Ano, s jedním drobným problémem. Jede pouze v PONDĚLÍ…

Cyklista
Host
Cyklista

Omlouvám se, nevšiml jsem si… Takže je to ještě horší neý jsem myslel. S ČD z Prahy do Ostravy až na 10 =O

Dalibor
Host
Dalibor

Připoměl bych několik rozdílů. Rakousko není ČR. Jejich síť není v takovém stavu jako v ČR. OBB nemá tolik vlaků v takovým stavu jako v ČR. OBB není pro rakoský politiky tak „výrazná“ trafika jako v ČR. V Rakousku nebyl 40 let monopol na rozum jedná státostrany. POdívejte se na stav vozového parku OBB a ČD, podívejte se na úroveň služeb v jejich vlacích a srovnejte s ČD. Srovnejte výši jízdného u OBB a ČD, se zohledněním výše průmerné mzdy a také množství „státních“ slev. To považuji za nutné srovnávat. Ne jen výkřik do tmy, ale pořádný srovnání.

Jarda
Host
Jarda

Za to se dá Rakousku jedine zatleskat 🙌

Bob
Host
Bob

Jojo, v průměru dvojnásobná státní dotace a trojnásobná cena jízdenek proti Česku, to je na potlesk. 🙂

TPal
Host
TPal

Při diskusi tady se zapomnělo na jednu věc. Rok 2034. Ten přijde za 15 let. Ano, po tom volám v České republice! Jedině dlouhodobá smlouva může dopravce motivovat k pořizování NOVÝCH VOZIDEL a ne ty směšné smlouvy na pár let jako máme u nás. Nechápu. Výborně, Rakousko! Snad se pořídí ještě další vozidla kromě již objednaných railjetů, nightjetů a pár patrových souprav. 🙂 Na druhou stranu, myslím si, že dát vše státnímu dopravci není nejlepší cesta. A ještě takhle napřímo. Ačkoliv mám ÖBB hodně rád a těším se na ně, tak něco mohlo zbýt i pro soukromé dopravce. WestBahn se… Číst vice »

_Pavel_
Host
_Pavel_

A já doufám, že je dostatečná motivace, že se dá požadavek na nová vozidla jako součást smlouvy. 🙂

Cyklista
Host
Cyklista

Jde jen o to, že nová vozidla se neprodávají v Lidlu a je třeba na ně čekat, Proto i soutěže je třeba takto koncipovat.
Buď chci výkony pár měsíců po uzavření smlouvy, a to je tak na rekonstrukci, nebo si počkám na nová vozidla i s rizikem, že se za tu dobu změní situace na trhu.

ANO a ani ČD nejsou schopny jít do soutěží s novými vozidly, protože je nemají, nebo je mají vázané jinde.

-TR-
Host
-TR-

My si nová vozidla v současné době nemůžeme dovolit. Z toho pohledu jsou rekonstrukce ojetin logickým řešením.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Podstatné je, po čem a s čím (a jak často) se jezdí. Ve střední Evropě je obecně odpor ke změnám všeho typu, takže když jim to tam dobře funguje (což mně připadá, že v zásadě ano), tak logicky preferují „nic neměnit“. Zatímco u nás byla železnice dovedena někdy koncem devadesátek do zcela nepřijatelného stavu, v podstatě každý kilometr byl pro nešoto cestujícího utrpením. Takže – navzdory obecné nechuti něco měnit, což hodně vypovídá o tom, jak hrozně špatně na tom ten sektor byl – tady prostě zvítězil přístup „rychle soukromníky, protože to je aspoň nějaká naděje na brzký konec fyzicky… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

Nezapomeňte GB =)

LKB
Host
LKB

V Rakousku NENI MONOPOL (prirozeny ani uredne zavedeny) pro prepravu cestujicich na zeleznici. A uz vubec ne u prepravy nakladu. Monopol by znamenal, ze nesmi jezdit ani soukromi konkurenti (u osobni prepravy Westbahn, Regiojet…), coz v Rakousku mohou a jezdi! Pouze zavazek dopravni obsluhy je zadavan OBB. Komercne muze jezdit ten, kdo splni zakonne podminky a vejde se technicky na infrastrukturu. To je extremni rozdil z hlediska fungovani trhu. V clanku je to spravne, ale v diskuzi nekteri diskutujici ukazuji, ze nikdy necetli definici monopolu podle ekonomie a pisi o necem, cemu nerozumi… Takze pokud chcete obhajovat a vychvalovat zadavani… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Takže jak jste sám uvedl, JE TO MONOPOL v oblasti objednávané železniční dopravy. To myslím dostatečný argument v případě, že drtivá většina výkonů je nutná v závazkové dopravě, protože na komerční bázi nepřichází v úvahu. Ale pokud chce stát i cestující prodělat, jen ať se to dává rovnou jednomu subjektu bez jakéhokoliv tržní konzultace 🙂

BoH
Host
BoH

P. S. Abych zabránil slovíčkaření, tak rovnou napíšu, že objednávaná železniční doprava (tedy drtivá většina osobní železniční dopravy v Rakousku) je administrativní monopol, který není založen na licenční bázi, nicméně podporou formou dotací jedinému dopravci se tím de facto administrativním monopolem stává, protože ostatní dopravci tomuto dotovanému dopravci nemohou žádným způsobem konkurovat (i když Jančura u nás ukázal, že i s tímto monopolem se dá bojovat).

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Připadá mi to jako by všichni věřili, že nejlepší cesta jak podnítit manželku , aby se lépe chovala je pořídit si milenku nebo alespoň olázsle flirtovat. Případně , abych to obrátil , jakmile se manželka začne tulit k jinému, pánové si zřejmě řeknou : aha asi něco dělám špatně a měl bych se polepšit. No a když nám rodiče říkali : podívej se jak se učí/cvičí/poslouchá/ Čenda tak jsme se nerozzlobili ale hned jsme si vstoupili do svědomí… 😀😀
A tak ne vždy je konkurence nejlepší nástroj pro pokrok.

Jarek
Host
Jarek

Výborně. Tak v Rakousku to mají jak chtějí, u nás jsou podmínky krapet jiné a bez konkurence to fungovat nebude.
Kostrbaté metafory s manželkou na situaci sedí po třech rumech, což cca. odpovídá stavu jejich tvorby…

Hrackalw
Host
Hrackalw

Jarku víš podle čeho se pozná úroveň a vyspělost diskutující ho? Podle toho jak dokáže přijmout a akceptovat i názor druhého popřípadě věcně argumentovat. Od toho asi také diskuze jsou. A hlavně neurážet a neponižovat jen za to že má někdo nějaký názor i když podle tebe není správný.

Kajman
Host
Kajman

Hlavní problémem dnešní doby je neschopnost rozlišit fakt od názoru. A váš názor, prezentovaný výše, je prostě pitomý.

ketchup1970
Host
ketchup1970

Jarku, takže neměl jsem tři rumy, jsem téměř abstinent. Konkurenci nevidím a priori jako zlo. Ale již z ekonomických teorií vyplývá, že ne vždy s edá uplatňovat „ruka trhu“ ad absurdum. Na cestování je každý faktor důležitý, tedy jak to čím pojedu, jak se o mn epostarají, a nakonec kdy dojedu. Kolegové taky ukazují třeba potřebu síťovosti. Prostě když chci jet v 5:00 a nejet dopravcem X nemám na vybranou, buď pojedu později/dřiv a dopravcem Y anebo pojedu dopravcem X ale nechci jet v 5:00. tak mi přípoj ujede, nebo budu kysnout na nádraží x minut, nebo vstávat nekřesťansky brzo.… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

No ono se ukazuje, že s trochou kreativity by se i jen za naše peníze dalo pořídit něco lepšího, takže je pitomost sedět a čekat, co nadělí Nábřeží, když se mu bude chtít… Ono se mu bez konkurence moc nechce totiž.

Dalibor
Host
Dalibor

Ruka trhu může fungovat dobře, ale na svobodné m trhu, kdy budou mít všichni zůčastnění stejné podmínky. To v ČR není a hned tak nebude. Jsme mistři výjmek, „obezliček“ slev, dotací, nepřehlednosti, mlžneí a neptransparentností

marty-t2
Host
marty-t2

Já si osobně myslím, že to že v Rakousku funguje železnice bezvadně (zpoždění nad 5minut mají téměř jen vlaky ze zahraničí) je hlavně způsobena kvalitní infrastrukturou než dopravcem. Jezdím pravidelně v ICE co ÖBB provozují ve spolupráci s DB, jel jsem i rakouským Railjetem z Mnichova do Vídně, i vídeňskými S-bahny. Vše super, ale nejlepší mi stejně o chloupek přišel soukromý WestBahn. Ale kdo je pro mne nejlepší je jedno – byl to opravdu jen malý chloupek – všichni totiž používají stejnou skvělou infrastrukturu a to je zásadní – čtyřkolejka mezi Vídní a Linzem pro rychlosti 200-250km s novými čistými… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Inu prostě taková zaostalá východoevropská zemička…

BoH
Host
BoH

Já se jen tak zeptám obhájců monopolu… Líbilo se Vám za socialismu? Tam bylo monopolní (státní) v podstatě všechno. Fungoval ten stát podle Vás v této době dobře?

Hrackalw
Host
Hrackalw

Tak nějak jsem si nevšiml že by v Rakousku byl někdy socialismus tak co ho sem pleteš. To jen asi těm co tvrdí že monopol prostě nefunguje jedině konkurence teď docházejí argumenty když jedny z nejlepších drah v Evropě se těmi nejlepšími staly i bez konkurence. Vše je v lidech. To jak dnes vypadají ČD dnes mají na svědomí politici. Ne to že neměli konkurenci.

Jarek
Host
Jarek

Hehe, tohle řešili dokola komunisti. Že ten socialismus není špatnej, že je to v lidech, aby makali, zlepšovali, a tak… no a definitivně se to vyřešilo až v 1989. Kupodivu ne tím, že by každý monopol přišel k rozumu a začal najednou efektivně hospodařit, inovovat a zlevňovat, ale že jednoduše zkrachoval.
Pod státní ochranou přežilo jen pár hrůz z té doby – ČEZ, pošta, SPT Telecom (ten to už zabalil), státní televize a… České dráhy.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Tak mi proboha nějak rozumně vysvětlit proč to v Rakousku jde a u nás to nešlo když to není v tom jak schopné lidi dosadí politici do vedení státních drah. V čem jiném než v kvalitě vedení a řízení státních drah a podpoře politiku je rozdil?

David
Host
David

Nemyslím si, že by byly ÖBB jako podnik nějak skvělé. Lepší jsou akorát v tom, jaké ohromné dotace do nich cpou + vyšší jízdné. 11,024 mld EUR na dotacích je nějakých 285 mld. Kč, a to na méně spojů, než mají ČD. To je prostě šílený.

Hrackalw
Host
Hrackalw

To si to ještě musíš vydělit 15 🙂 . A těch 200 korun taky není moc u nás se jezdí myslím za něco kolem 130 a srovnej si celkové ceny v Rakousku a u nás.

jan
Host
jan

Jako jedni z mála v západní evropě mají jízdné s kartou cca 2 Kč/ km. V GB není problém 10 a víc..

jan
Host
jan

Plus mají nové moderní vlaky!!! Railjety. City jety.. Já bych řekl, že to není vůbec špatná cena.

AAA
Host
AAA

protože tam 40 let nebudovali socialismus (s velkou podporou modré armády, že)

BoH
Host
BoH

Typický příklad pokrytectví. Socialismus byl jeden velký monopol. Toto je jeden z příkladů monopolu. Ale já chápu, že konkurence je špatná, protože přijdete o režijky a další výdobytky socialistické železnice 😛 😀 (jojo, já vím, že byly ještě před komoušema). … Žádné argumenty nedocházejí. Argument, že konkurenční prostředí je jak z pohledu ekonomiky, tak z pohledu zákazníků vždy lepší prostě platí a platit bude. S tím se musíte smířit 🙂

Lubir
Host
Lubir

Dovolím si podotknout, REŽIJKY BYLY JIŽ ZA CÍSAŘE PÁNA OD POČÁTKU CK ŽELEZNICE cca 1863, prakticky až do dneška. – tedy žádný výdobytek socialistické železnice! První kdo se začal zabývat likvidací režijek byl Vašek Klaus, jehož eminentní zájem byl aby prostý dělný lid neviděl jak se „blaze“ žije za ostnatým drátem – no už se mu a jeho nohsledům daří dotáhnout tu chvoloč se vším všudy až do české kotliny – bohužel

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Jak dlouho už se ten sektor proboha liberalizuje? Bez ohledu na to komu fandite je na tomto bez diskuse vidět neschopnost EU. Dáme si nějaký cíl a k němu 50 přechodných období. Vždyť nejsou schopni ani určit jaký čas by měl platit, zda letní nebo zimní. Toto nas má někam vést? Bez schopnosti určit nějaký cíl a stát si za ním? Tak ať se buď jasne liberalizuje nebo neliberalizuje, proboha. Hlavně že zase budeme poslouchat nářky nad právním státem v Maďarsku.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Železnice v Evropě potřebuje především infrastrukturu, standardizaci a organizaci. Stačí se podívat na Čínu. Monopol jako řemen a počty cestujících tam stále rostou. Protože staví nové tratě a nemění se na nich napětí a zabezpečovací zařízení každých pár set km. Nebo Švýcarsko, kde taky liberalizace v tomto živelném smyslu není. Nemají sice VRT, ale za to mají perfektní návaznosti, jízdního řádu i tarifu. Jedni země, kde by liberalizace částečně pomohla, mě napadá Španělsko. Tam je dnes na jinak dobrých VRT jízdní řád jak noty na buben a ceny vysoké. To by liberalizace řešila, ale stejně se to dá udělat i… Číst vice »

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Já to nezpochybňuju. Ale tak proboha vyberu nějakou cestu a někam to celé smeruju. Toto uz je šaškárna.

Jarek
Host
Jarek

Vy jste věřící komunista, nebo jste opravdu tak blbej, že věříte, že úředníci jsou schopnu zajistit úspěch odvětví „co nejrozumnějším“ nastavením nějaké sektorové politiky? A že ti úředníci to dokážou líp vymyslet než konkurenti v dynamickým konkurenčním procesu? Myslíte, že laptopy máme proto, že odbor výrobců hardware to dostal za cíl sektorové politiky od amerického federálního ministerstva informatiky?
Pokud vy sám potřebujete státní chomout a návod k životu, odstěhuje se s Janatou do lidové Číny, tam vás očipujou, usměrní a budete mít konečně stabilní životní rámec včetně neustále rostoucí délky a výkonů VRT sítě.

Hrackalw
Host
Hrackalw

V Rakousku politici dosadili do vedení OBB zřejmě schopné lidi kteří z OBB udělali to co dnes jsou. Zatím co u nás si politici udělali z ČD odkladiště pro kamarády zdroj trafik. Byli tam lidé kteří to dovedli tam kde to dnes je. Nevím co je na tom k nepochopení. Politici rozhodují o tom kdo dráhy vede proto odpovídají i za výsledek jejich práce. Rakouským politikům dávám jedničku s hvězdičkou.

Ušatá
Host
Ušatá

Jenže tady to bylo děláno cíleně, protože byl jasný záměr: likvidace železnice, likvidace ČSD. To skutečbě nemá co dělat s konkurencí, liberalizací, ani ničím jiným podobným.

Hrackalw
Host
Hrackalw

To je svatá pravda. Pamatuji si velmi dobře jak krátce po revoluci v jedné debatě Václav Klaus prohlásil že tento stát železnici nepotřebuje. A pan Ježek v jiné debatě prohlásil že je nepřijatelné aby stala dlouhá kolona aut u závor a po kolejích projel poloprázdný motoráček který jen zdržuje silniční dopravu a že se s tím musí něco udělat. Tak se do toho politici také s vervou pustili. Myslím do té likvidace ČSD. No myslím že bohužel pro nás i budoucí generace byli dost úspěšní :-(.

Tronda
Host
Tronda

Možná by nebylo od věci zalistovat jizdní řádem ze startovací čáry v roce 1989 a dnešním a podívat se kolik vlaků jezdilo tehdy (třeba do Budějovic přímý rychlík ráno a další už odpoledne a tak to vypadalo v zásadě všude) a dnes.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Já také píšu o devadesátých letech a ne o dnešku. Ty si nepamatuješ jak se tenkrát rušily vlaky jak se rapidně zhoršila podfinancovanost železnice. Komunisté řekli že do socialismu nepojedeme na motorkách a utlumili celý sektor výroby motorek. To bylo moc špatné rozhodnuti. A naši noví polistopadovi politici rozhodli že do kapitalismu nepojedeme vlakem a udělali s železnici něco podobného. Také totálně špatně rozhodnutí. Doporučuji ti přečíst si něco o lokomotivě které se říkalo asynchron. To byla mašina kterou udělali ve Škodovce. Byla to mašina která byla na takové úrovni že o takových 15 let předběhla veškerou konkurenci. A další… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

Vzhledem k pádu východních trhů a absenci produktů pro trhy západní mohla těžko škodovka být jinde než je.
Asynchron je oblíbená báchorka pro české šotouše, kdy se jeden nespolehlivý prototyp pokládá za důkaz české geniality. Přijde mi hodně zvláštní, že by mnohem silnější konkurenti tento koncept – pokud by byl tak geniální a technicky a provozně reálný – nezapojili do konstrukce mnohem dřív.

Hrackalw
Host
Hrackalw

A četl jsi něco o té lokomotivě ? Mysli je i video na YouTube. Právě ten koncept byl tak progresivní a oni byli první kdo s tím přišel.

Jarek
Host
Jarek

Ale prdlačku první, asynchronní motory byly horké téma v celých 80. letech, (i pro nezávislou trakci). Na Googlu je k vidění pár stránek z knihy Electric Railways: 1880-1990, autor Michael C. Duffy, tam je to podané v kontextu a o Škodovce tam (mezi asi 10 dalšími) píšou: In 1985, the Skoda Works in Czechoslovakia announced that asynchronous motors were under consideration for designs planned to replace its standard 25 kV AC locomotives and its 3000 V DC locomotives. Skoda argued that use of the inverter and three-phase motors greatly reduced the length of HVDC locomotives of equal power which used… Číst vice »

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Tvrdit, že asynchron předběhl veškerou konkurenci o 15 let může jen vymaštěnec, který netuší, co se tou dobou vyrábělo za železnou oponou.

Pezos
Host
Pezos

To jako škodovka přišla s Asynchronem v roce 1965 (15 let před prototypy Baureihe 120)? Ale no tak…

Dalibor
Host
Dalibor

a řídila ty asnachrony tak maximálně cyklokonvertorem… v 65 nebylo možný v podmínkách ČR rozumně řídit asynchronní motory. Prost na to nebyla technologie. V půlce 80 tých let s vypětím sil ZPA už zvládal vyrábet „frekvenční měniče“, který venkoncem opravdu oplývaly nízkou vahou, spolehlivostí a malým zástavbovými rozměry ( pro magory myšleno velmi ironicky).Ten pomaloběžný „koncept“ to byl aúplná katastrofa, nakonec se cuko zpět k motoru + převodovka a o oněch „střídačích“ jak se jim tehdá říkalo se dají napsat celý romány. Protože nebyly výkonový součástky zbastlilo se tam řešení 5. tyrystorů v sérii, stačilo aby jeden trochu „ulít“ s… Číst vice »

Lada
Host
Lada

Pletete jablka s hruškama: liberalizace ve smyslu konkurenčního soupeření při veřejných zakázkách (což je tento případ, a mimochodem mílýte se, ve zmiňovaném Švýcarsku jezdí v závazku mraky soukromníků) a ve smyslu konkurenčního soupeření při open acces spojích na komerční riziko (kam míříte s tím Španělskem) je něco úplně jiného.

Mišin
Host
Mišin

… mraky soukromníků ve Švýcarsku? Tyhle firmy jsou soukromé asi tak jak kdejaký dopravní podnik u nás – většina společností je z větší části vlastněna veřejným sektorem – Bund, kantony, případně obce…

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Poznámka/povzdechnutí mimo hlavní téma vlákna: Španělsko a VRT: kdyby naše budoucí VRT měly mít nedejbůh ještě jiný rozchod než klasické tratě, stavěly by se x+50 let, kde x si dosaďte z různých referátů z konferencí

Zlesák
Host
Zlesák

Pokud se nemýlím, tak napřímo se chystají svým „národním dopravcům“ zadat výkony také ve Slovinsku či Maďarsku, takže zas taková výjimka to nebude.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Všechny nás rozsoudí čas:-). Myslím hned od prosince. Pak se ukáže kdo měl pravdu ale OBB je myslím jasný důkaz že i monopol může být dobrý a funkční. Rakouská vláda se umí postarat o svůj majetek i o sve obyvatelé.

BoH
Host
BoH

Nevím, jestli je dobrý, ale co vím, že kdyby tam ta konkurence byla, tak bude lepší. Takové jsou prostě fungují ekonomické zákony, tak to prostě je 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

myslim, ze ve velke britanii (a nejen tam) by nesouhlasili

Jarek
Host
Jarek

Á, zdravíme věrné čtenáře Obzoru. Tak hele jak moc nesouhlasí:comment image

Jarek
Host
Jarek

Našel jsem i osobokolometry pro UK:
1947: 37 miliard
1994: 28 miliard
2000: 39 miliard
2018: 66 miliard

Jen pro kontext: ČR má aktuálně 10 miliard osobokilometrů, a v tomhle článku dole je krásný grafík https://infografiky.ihned.cz/revoluce-na-zeleznici/r~72137636a08411e8b3e20cc47ab5f122/ , který se nějak prudce láme mezi roky 2011 a 2012, už si ani nevzpomínám, čím by to tak mohlo být… :-DDD

jan
Host
jan

No, až na to, že ten růst prý částečně už nastal 1996, a privatizace byla 1998. Takže někteří zlý jazykové to zpochybňují, že to byl trend. V 90 prostě byly populární auta.. A B) pak začala vláda teprv investovat do infrastruktury… Před tím měli nějaké premiéry, kteří na vlaky úplně kašlali. Takže pomalé jízdy, staré soupravy.. Podfinancování.. A po nehodách začali investovat:-)

Tronda
Host
Tronda

Nebo to může být stejně dobrý monopol jako na Slovensku, v Bulharsku, Řecku, Albánii, tam to panečku funguje. 😄

Jarek
Host
Jarek

Taková hezká myšlenka a tak jste ji uvedením do reality pokazil. 😀

LKB
Host
LKB

Hrackalw: OBB ale zadny monopol neni! Takze vas vyvod z teto argumentace je vecne zavadny, vice muj prispevek vyse.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Já vím že v Rakousku jezdí i soukromník já myslel monopol ve veřejných zakázkách.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll