Provoz na českém nebi zůstal i v prvním čtvrtletí 2021 nebývale řídký. Celkem český vzdušný prostor využilo od ledna do března k přeletům 44 tisíc letadel, což je o 74 procent méně než v posledním předcovidovém roce 2019 (o 70 procent méně než loni). Oznámilo to Řízení letového provozu (ŘLP).
„Výsledky za 1. čtvrtletí 2021 zatím moc optimisticky nevypadají. Věříme, že letní sezóna už bude veselejší,“ uvedl státní podnik. Vedle propadu celkových čísel se výrazně změnila i struktura jeho zákazníků. Stojí za tím mimo jiné rychlejší útlum vnitroevropských letů ve srovnání s těmi dálkovými.
„Roste podíl zákazníků ze Zálivu a Turecka a také čistě cargo dopravců. Naopak snižuje se podíl tradičních západoevropských dopravců typu Lufthansa, British Airways, klesají i low-costy. Výjimkou je KLM,“ sdělil mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. Do první desítky nejčastěji viděných strojů na českém nebi se tak dostali i nákladní dopravci DHL (EAT Leipzig) a MNG Airlines. Tradiční jedničku Lufthansu vystřídaly Qatar Airways, jejichž podíl vzrostl z 6,5 na více než 17 procent. Absolutně ale ubylo letů u všech dopravců.
Loni letový provoz v Česku klesl na 379.535 letů, což bylo meziročně o 58,1 procenta méně. Objem provozu tak byl pod úrovní z roku 2002. Covidová krize dorazila do letectví v březnu.
Největší zákazníci českého Řízení letového provozu (v závorce podíl na celkovém provozu)
pořadí | březen 2019 | březen 2021 |
1. | Lufthansa (8 pct.) | Qatar Airways (17,1 pct.) |
2. | Emirates (7,6 pct.) | Turkish Airlines (8,9 pct.) |
3. | Qatar Airways (6,5 pct.) | Emirates (8,4 pct.) |
4. | Turkish Airlines (5,7 pct.) | Etihad Airways (5,4 pct.) |
5. | Ryanair (5,4 pct.) | Wizz Air (4,6 pct.) |
6. | Wizz Air (5,2 pct.) | KLM (3,9 pct.) |
7. | EasyJet (3,7 pct.) | EAT Leipzig (DHL) (3,5 pct.) |
8. | Austrian (3,4 pct.) | Lufthansa (3,2 pct.) |
9. | KLM (3,1 pct.) | MNG Airlines (1,9 pct.) |
10. | British Airways (2,9 pct.) | Pegasus Airlines (1,7 pct.) |
Pramen: ŘLP
Ta statistika může být poměrně zajímavě ovlivněná tím, že hodně dálkových letů ze středního východu do západní Evropy létá často zrovna přes nás. Taková ta klasická karavana přes Rumunsko, Černé moře, Irák dále. Naopak dálkovky ani asijských ani západních aerolinek přes nás příliš nelétají, berou to po ortodromě z daného místa rovnou „nahoru“ (takže jen Mnichov do Asie jde přes nás). A lety po Evropě jsou pořád v drastickém útlumu (kde dominují Evropské značky).
Qatar má ale i své CARGO, takže to dělá určitě největší procentuální část toho prvního místa, není to o cestujících. Je to tedy zkreslené, neporovnatelné z Lufthansou z března 2019, kde to ještě bylo o cestujících.
U Qatar airways je to jak ciste cargo, tak poloprazdna osobni letadla. V breznu jsem s nimi letel z Thajska. Z Bangkoku 50 pasazeru v economy v B777-300ER (pry je to tak kazdy den) a do Prahy 30 lidi v economy v Dreamlineru. Maji to ale plne carga a nejspis se jim to ve vysledku vyplati.
Vyplatí se jim to, protože zvýšili ceny, tím omezili výhody a bez ohledu na situaci je to stejně tvrdý byznys jako před Covidem. Musí se jim nechat, že se dokážou situaci přizpůsobit rychle.
Zvýšení cen myslíte pro cargo? Ať koukám na libovolnou ze svých oblíbených tras, letenky jsou levnější než ve 2019.
I DLH ,THY, UAE nebo jiné aerolinky mají cargo spíš jde o to že 50% letů QTR do evropy letí přes nás stejně tak i UAE ETD a THY
Už brzo to začne houstnout. 🙂
Kéž by.