Železnice Železniční průmysl

Navrhovali vlaky bez oken, jejich systémy řídí metro. Firma UniControls je v úpadku

S výrobky UniControls se setkávají běžně cestující ve vozech Českých drah. Foto: UniControls
S výrobky UniControls se setkávají běžně cestující ve vozech Českých drah. Foto: UniControls

Tuzemský výrobce řídících systémů a elektronických zařízení UniControls se dostal do vážných ekonomických problémů a Městský soud v Praze vyhlásil jeho úpadek. Firma se do potíží dostala velmi rychle, v podstatě během jediného roku.

Soud vyhověl insolvenčnímu návrhu, který podalo přímo vedení firmy. Podle něj firma není schopna plnit své závazky: podle návrhu firma dlužila ke konci října 193 milionů korun. Největším věřitelem je Raiffeisen bank. Soud návrhu vyhověl, minulý týden firmu poslal do úpadku. Insolvenčním správcem je společnost Smrčka a Kubálek.

Vedení firmy v insolvenčním návrhu uvedlo, že pracuje na reorganizaci, jejíž součástí je prodej dceřiných společností, například ZPA Industry, nebo vstup strategického investora či prodej licencí.

Pád firmy je přitom nečekaný. Ještě loni na jaře byla zařazena do seznamu vynikajících společností ‘Ones to Watch’ zveřejněných v rámci evropské podnikatelské soutěže European Business Awards (EBA) sponzorované společností RSM.

UniControls se zabývá především řídícími systémy a elektronickými zařízeními na železnici a v průmyslu. S jejími výrobky se cestující setkávají každý den: jde například o informační panely ve vlacích Českých drah nebo v pražském metru, kam dodává i systém pro řízení vlaku, dodává také měřící zařízení spotřeby trakční energie pro lokomotivy.

Jediným akcionářem je společnost U.C.H., za kterou stálo několik fyzických osob. Podle informací deníku Zdopravy.cz došlo za poslední rok k rozkolu mezi akcionáři i kvůli možnému prodeji firmy. To dosvědčují i některé rezignace zapsané ve sbírce listin. V oboru se mluvilo o zájmu PPF. Skupina nejbohatšího Čecha Petra Kellnera ovládla Škodu Transportation, která je jedním z velkých zákazníků UniControls.

Podle posledních výsledků za rok 2017 měla firma v roce 2017 tržby 333 milionů korun, vydělala 15 milionů korun. Podle přílohy insolvenčního návrhu došlo loni ke ztrátě několika velkých zakázek, což vedlo k problémům s financováním. K 31. říjnu firma prodělala 25 milionů korun. Insolvenční návrh řešil soud už na konci loňského roku, tehdy se na něj obrátili zaměstnanci kvůli nevyplaceným mzdám. Nakonec jim je ale firma doplatila a insolvenční návrh stáhli.

Ještě loni na začátku roku se firma chlubila úspěchy na čínském trhu, kam měla dodávat řídící systémy pro metro. Před dvěma lety zaujala firma s nerealizovaným nápadem na vlaky bez oken. Důvodem pro jejich zavedení byla podle firmy úspora nákladů, vyřezávání oken z karoserie je podle dřívějších vyjádření firmy drahé. Proto navrhla místo okna umístit do interiéru obrazovky, které by přenášely obraz toho, co by viděl cestující s oknem.

Štítky

40
Diskuze

avatar
10 Komentáře
30 Reakce na komentáře
26 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
25 Autoři komentářů
MilanSoupravaVelký KormidelníkAdélaM. Bobek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
M. Bobek
Host
M. Bobek

Škodovka to UniControl

Uc nás něměli rádi a my je teď úspěšně rozkrádáme. Budeme mít všechno co chceme. A to za pomocí některých Uc zaměstnanců. A to je fer. Děkujeme všem. Náš Petr má radost Váš Petr asi ne, ale to je život.

Velký Kormidelník
Host
Velký Kormidelník

CRRC to Škodovka

Zas tak moc se neradujte, i na vás jednou dojde.

Petr Voženílek
Host
Petr Voženílek

Někdo, kdo namísto pohledu do krajiny vymyslí monitor, si nic jiného než úpadek nezaslouží 🙂

UC insider 2
Host
UC insider 2

Říkal jsem si, že se nebudu až tak v komentáři rozepisovat, ale nedalo mi to. Chápu lidi, kteří nemají s UC nic společného a akorát tady brblají o nějakých oknech, které s tím nemají nic společného, jen se připomnělo něco, co kdysi vyřknul bývalý generální ředitel, který se nyní, jednoduše řečeno, sluní někde ve Švýcarsku. Ten už moc dobře musel vědět, jakým směrem se odebírá tato společnost, tak radši vzal do zaječí a nechal ji na pospas ostatním, lépe bych to asi nenazval. Ono těch důvodů je mnohem více a co se týče akcionářů, tak to je kapitola sama o… Číst vice »

Mr. Hankie
Host
Mr. Hankie

Beztak tam má ho*no

Martin
Host
Martin

Ze by Kelner chtel dostat li ebce pod skodovku?

Martin
Host
Martin

…licence…

UC insider
Host
UC insider

PPF a Škodovka jednaly o vstupu do firmy, ale (slušně řečeno) nedospěli ke shodě s majiteli společnosti…

UC Insider 3
Host
UC Insider 3

Každpádně to jednání muselo být intenzivní, co si vzpomínám, už v říjnu (t.j. v době, kdy banky začaly s výpověďmi úvěrů) Škoda přetáhla významnou skupinu zaměstnanců UC, a ačkoliv v následujícím měsíci management před výplatním termínem komunikoval, že výplaty nepříjdou, mezi zaměstnanci se tato informace dostala s několikodenním předstihem a udávaným zdrojem byla rovněž Škoda… Otázka taky je, k čemu by takový vstup vedl, to ale si ale neumím představit; nedokážu totiž posoudit, zda PPF skupuje drážní průmysl proto, aby jej prodala Číně a ta jej pak zlikvidovala, nebo zda není pro všechny strany jednodušší, když to PPF rovnou zlikviduje… Číst vice »

UC insider
Host
UC insider

Teorií je mnoho i mezi námi co jsme to měli v přímém přenosu, a myslím, že se těžko kdy dozvíme jak to bylo doopravdy. Co vím o odchodu lidí do Škodovky tak to byli zejména Ti, kteří měli dojem, že budou vyhozeni ve druhé vlně hromadného propouštění, o které se taky mluvilo. O tom, že nejsou peníze se šeptalo po chodbách dříve, než to management slavnostně oznámil… Ostatně nevzpomínám si, že by nějaká podstatná informace přišla dřív oficiální cestou, než cestou drbů na chodbách.

Adéla
Host
Adéla

PPF jednalo jen na oko. Úmysl byl se toho zmocnit jinak.

UC insider 2
Host
UC insider 2

Fascinuje mě, jak tady všichni řeší přiblblá okna, díky kterým se rozhodně UC nedostalo do existenčních problémů. Na toto téma tady byl jiný článek, tam jste se mohli vyjádřit, jak jste chtěli. Pracoval jsem ve firmě dlouhou řadu let až téměř do úplného konce, jako většina z nás. Poslední rok nebyl pro UC vůbec jednoduchý, prošel si řadou finančních škrtů, úspor, hromadným propouštěním a tak bych mohl pokračovat dále. Byly to kroky, které mohli tuto firmu zachránit nebo aspoň udržet nad vodou, ale pak se stalo něco, s čím nikdo nepočítal, nebudu to zde zbytečně rozepisovat, ale myslím si, že… Číst vice »

UC insider
Host
UC insider

Amen…

UC insider
Host
UC insider

Njn… my „zevnitř“ by jsme mohli dlouho vyprávět… ;o/ Největší škoda je ztraceného know-how, které se rozprchlo s odchodem lidí…

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Zajímavá argumentace – vyřezávání oken je drahé. Tak tam naperu LCD displej, který je ale ještě dražší?! A co bezpečnost? Okna jsou stále velmi dobrý prvek bezpečnosti v případě havárie. Protože se dají z jedné či druhé strany rozbít a máte přístup do vozu, který je navíc dostatečně velký – tedy u některých vozů.

Kubrt
Host
Kubrt

To jako fakt věříte, že to někdo myslel vážně?

Vbb
Host
Vbb

Obávám se, že hlupáků, kterých tomu tleskalo, bylo dost.
Ale hlavně by z toho koukal pro jistou firmu úžasný kšeft!

Ne nadarmo se říká, že nejlépe se vydělává na lidské hlouposti.

Graylag
Host
Graylag

Neříkám, že to není slepá ulička. Ale zníte trochu jako někdo, kdo se vysmíval hlupákům co by chtěli kočáry bez koní poháněné plamenem.
Je spousta na pohled blbostí, ze kterých se vyklubaly samozřejmé součásti života. A spousta zdánlivě úžasných věcí, které se ukázaly blbostmi a upadly v zapomnění. Spolehlivě mezi nimi rozlišit ale neumí ani největší odborníci…

klkl
Host
klkl

Některé z nejstarších vozů metra (asi v Londýně) byly bez oken, je to logický nápad, že je v tunelu vidět kulový si konstruktéři uvědomovali od začátku. Ale lidem se to hrubě nelíbilo, tak se od toho řešení muselo ustoupit. U letadel je to totéž, podstatnou část cesty nic vidět není, přesto se tam ty špehýrky pořád dělají…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Emirates nedávno prohlásili, že o displejích místo oken uvažují.

Beata Zemkova
Host
Beata Zemkova

Emirates displeje namiesto okien uz nasadili . V ich inovovanej 1. triede. uzavretu kabinu (suite) maju aj v strede kabiny, ale okna tam maju https://www.youtube.com/watch?v=cZV7VdPTDQk

Graylag
Host
Graylag

O dražších panelech bych si tak jistý nebyl. Není to jen o tom, že ten proces je drahý, ale drahé jsou stroje a hlavně tím oslabujeme konstrukci která musí být úměrně pevnější. Když si vezmu Škodovácký NIM, tak ten má kvůli pevnosti stěny z 50 mm Alu profilů. Kdybyste okna nevyřezával, tak si pravděpodobně vystačí s 30mm jako 471 nebo ještě méně. Jen na materiálu tak ušetříte statisíce. Těch 48 LCD s drážní certifikací by sice stálo majlant, ale věřím, že by to ve výsledku mohlo vycházet. Co se týče bezpečnosti, tak dnes bych těm vícevrstvým izolačním sklům žádnou evakuační… Číst vice »

Milan
Host
Milan

drahé to sice je, ale když si spočítá někdo, kolik elektrické energie ty displeje sežerou za rok provozu a kolik to bude stát.. A pak ty displeje nebudou mít určitě takovou životnost, jakou má skleněná výplň. Blbost od A do Z. Člověk potřebuje sluneční světlo, ne blikající displeje. Ta možnost únikového východu je také významný prvek, který by chyběl.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Trochu mi to připomíná případ firmy Janoza, která vyrostla na zakázkách ČD na humanizace vozů. Ty skončily a Janoza skončila v úpadku.

Kubrt
Host
Kubrt

To jsou dvě velmi odlišné firmy – svým know-how, úrovní produkce, historií. Být Unicontrol, tak by mě takové přirovnání dost urazilo 🙂

Milan
Host
Milan

úroveň produkce sice možná vysoká, ale jen v úzkém segmentu. Řídicí systémy dělali i pro dieselelektrické lokomotivy. Jezdí to na 4 lokomotivách 741.7 a dá se to popsat jedním slovem – fiasko. Řídicí systém naprosto nedokonalý, v mnoha ohledech nefunkční, díky své nedokonalosti ničil některé komponenty lokomotivy a zvyšoval provozní náklady. Přechodem na modernější systém od MSV elektronika 99% těchto problémů zmizelo.
Řekl bych tedy, že minimálně know-how v oblasti řídicích systémů diesel-elektrických lokomotiv se rovná nule.

Y.K.
Host
Y.K.

Toto je hodně jiný typ firmy. Bez náhledu do financí je těžké vidět co je stáhlo finančně ke dnu. Půjčka, špatná investice… Kdo ví.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Bylo tam asi 7 majitelů, nepohodli se, někteří podíl prodali a ti zbylí firmu vytunelovali.

UC insider
Host
UC insider

6 prodalo a jeden přivedl 2 další investory…

ten z banky
Host
ten z banky

já to velmi pravděpodobně vím, ale můžu to říct jen kámošům v hospodě..

UC insider
Host
UC insider

to by nás vcelku zajímalo – náhled z druhé strany barikády…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak to budete asi skutečně muset s „tím z banky“ zajít do hospody, až tam půjde s kámoši: jsou věci, které normálně myslící člověk do žádných internetových diskusí napsat nemůže, takže neočekávejte, že se je dovíte tady.

ten z banky
Host
ten z banky

máte svatou pravdu. rád bych to vykřičel do světa, že tohle, nebo tamto, ale nemůžu, jen s těmi kámoši.. :-/
ale celkově lze konstatovat, že se počet těchto „lapálií“ postupně snižuje, takže my, co v tom děláme roky, tak z toho máme lepší pocit

ten z banky
Host
ten z banky

ty dvě firmy jsem měl „na stole“ a jsou to opravdu dva rozdílné příběhy – tunel Janoza, s běloušem v čele, vs. dobrá firma, které sudičky předpověděly špatný osud (souhra více negativních věcí dohromady).

MirK
Host
MirK

Nechci být škodolibý, ale za ty vlaky bez oken si to zasloužili….

AAA
Host
AAA

I když třeba by tam mohli promítat to, co by cestující mohl vidět místo betonových protihlukových stěn 🙂

Spidour
Host
Spidour

O firme a o starostech lidi tam nevite vubec nic, ale hlavne si kopnout. Pro Vasi informaci, nase firma se s lidmi tam zna, vsechni, s kym jsme jednali, byli normalni slusni lide, zadni “smejdi”, ale podle Vas si to zaslouzi za okna. Zkuste se zamyslet, nez priste napisete takovyto prispevek.

Kulík
Host
Kulík

Ano slušní lidé za firmu jednají a problematice rozumějí. Jen během loňského roku většina těchto lidí začala pracovat pro někoho jiného.
Pro mne to bylo velké překvapení a článek bohužel potvrdil jejich slova, která zde nebudu říkat…

Spidour
Host
Spidour

Jj, bohuzel, exodus byl.

Souprava
Host
Souprava

Co chcete od šotouška… ty děsí, že by neviděli ven z vláčků, to je smysl jejich života.

Partneři