Návrat žabotlamu. V sobotu povozí zájemce mezi Prahou a Kutnou Horou
Historický pantograf. Pramen: Archiv ČD
Na pravidelných vlacích mezi hlavním a městským nádražím v Kutné Hoře bude v sobotu nasazen historický motorový vlak.
No, tak akce se povedla, sice nic z toho, co se dělo v Kutné Hoře a v Kutné Hoře městě jsem neviděl, můj cíl byl Hlízov a ty 3 přejezdy, žábou jsem se svezl z Prahy a pak zpátky do Prahy, jízda super, jako vždycky. Akorát tu poslední jízdu nám trochu zkazila taková partička jakých si šašků, která přistoupila v Kolíně. Nacpali se do nástupního prostoru předposledního vozu, měli čepičky a vlaječky v barvách LGBT a bílá trička popsáná nějakými jmény. Přestože, podle mého odhadu, bylo 18+ málo kterému, vesele tam popíjeli vodku a pouštěli hlasitou hudbu. To by zase… Číst vice »
žabotlama… takže návrat žabotlam…
Žabotlam, takže návrat žabotlamu.
(Návrat idiota Saši Gedeona 🙂 )
Já jsem vyrostl na neelektrifikovaných tratích, občas nějaká ta dálková doprava, takže když jsem až mnohem později zjistil, že existují např. žabotlamy, považoval jsem je za velký pokrok :).
Taky si vzpomenu, jak jsem na nich jezdil jako pomocník strojvedoucího. V té době to byl celkem moderní stroj
Koukám v doprovodném programu, že Regionova také už patří do kategorie retro, tak ještě přiberte Honeckera a VYDRŽET!!!
Připomenu, že v 2020 jeden z členů vedení ČD tvrdil: „Regionovy jsou dočasné řešení na zhruba deset let.“ No a vzhledem k tomu, že státu došly peníze, tak je logické, že se to projeví na redukci vedlejších tratích, do kterých půjdou státní dotace přes podnikající firmu SŽDC. Konkrétně v samotném Středočeském kraji budou patrně velmi optimalizovat provozní dotace na provoz málokapacitních a nízkokapacitních regiovlaků. Viz citace z loňské bilance regionální dopravy v Středočeském kraji: „převažuje doprava auty – do zaměstnání, za kulturou, do školy a k lékaři se tak přepravuje stále více než 80%“ obyvatel onoho nejmenovaného kraje „u autobusů… Číst vice »
Honecker patří do hutí, ne do muzea.
Já je rád nemám a vetšina těch kusů určitě. Nicméně kdyby se jich pár nechalo, nebude to na škodu
Kdybych chtěl být hnusný, tak napíšu, že vozová krize ČD dostoupila svého vrcholu. Ale mám chuť se přijít svézt, kdy jindy máte šanci omládnout na chvíli o 20-30 let…
Historický? Co bychom za něj na trati Praha – Beroun dali, oproti těm vrakům, co tam jezdí dnes.
od kdy jsou ěsusy vraky?
Na S7 rozhodně nejezdí jen (počmárané) ešusy. A kdybyste viděl, co tam ČD nasadily po několik únorových dní, smíchy byste se potrhal. Lidi se do toho zdráhali vlézt.
Jinak žabí tlamy samozřejmě velká nostalgie, na svou dobu nadčasové, a pak provázely naše dětství nejen na trati u Berounky, a nejen dětství 🙂 Vyvolávají i vzpomínky na hrdý zvuk procvaknuté papírové hmoty (jízdenky).
Můžete upřesnit, co tam v únoru jezdilo?
Asi myslel ty uzamčené sysly.
Pořád jezdí stará patra. Sysly s různým stavem fungování dveří, v únoru i úplně zamknuto aby byla nižší kapacita soupravy.
Dveře u syslů je věčný problém.
Ešusy určitě ne, ale honeckery a Bdmteeo²⁹⁶ ano.
Od začátku.
Děkuji, ale nemám zájem, najezdil jsem se s ním do práce více než dost a nostalgii po něm rozhodně necítím.
asi tak. nostalgii muze citit leda clovek, ktery s tou popelnici nemel nic spolecneho…
IMHO tato akce je určena, aby si širá veřejnost (která obvykle vlakem nejezdí či jezdí minimálně) mohla srovnat:
– aktuálního produktu (typ InterPanter)
– starého produktu (typ Pantograf)
Tj. možnost si zhodnotit o kolik je lepší současný produkt .
A možnost nabízený produkt železniční dopravy (tj. InterPanter) si srovnat se svým současným řešením mobility (auto, bus,…)
Neptejte se mě, proč na této akci chybí RegioFox nebo aspoň RegioShark, když na akci bude 810 a RegioNova
Tak takto to asi fungovat nemůže, protoře cetující by zjistili, že starý pantograf je lepší než nový pantograf xD
Já jím třeba jezdil do školy i do práce několik let a svezu se rád i nyní. Téměř při každé příležitosti. Ccc cc c 😀
No jasně, sice taková úžasná jízda jako panťákem řady 460 to není, ale taky to stojí za to.
To se docela vylučuju, nostalgii cítí jen te, kdo tím jezdil, byl to jeho život.
Snadná pomoc, nechoď tam…
Ta druhá jednotka „panťáku“, co se zachovala, je vlastně kde?
V Chomutově v depozitáři NTM.
Stojí v Chomutově na dešti, tak jak tam v roce 2018 vlastní silou přijela.
Tak z pohledu NTM to dopadlo dobře … nakoupili to co chtěli od ČD, za cenu blízkou ceně šrotu. A nechali v ČD to, o co muzea už nestojí, např. parní lokomotivy
V depozitáři NTM v Chomutově místo pro vlaky mají (sice na to prší). Zatímco depozitáře NTM na auta a letadla jsou takřka plné.
A stejně se z Chomutova vejde jen malá část do toho krcálku, co připadá pro vlaky ve zvažovaném Muzeu Elektrotechniky, Informatiky a Železnic v Praze-Florenc.
Vemte si, že v Chomutově prý má NTM skoro 3 kilometry délky zaparkovaných starých vlaků…
To, že se ty vlaky nevejdou do expozice nevadí. Pan ředitel je toho názotu, že je zejména nutné je uchovat pro budoucí generace, které by je v muzeu vyčuměly. Je tedy mnohem lepší nechat je někde na dešti…
Tak víme, že před 5ti lety pasažérská ČD udávala, že má 570 „historických vozidel“… což patrně nezahrnovalo techniku kterou ČD vyřadí brzy (RegioNova, 843, 854, 150.2, 151, 371, spousty vagonů UIC-Y, Honeckery, 460, 560)
No a NTM odkoupilo od ČD pouze 66 kousků a to za cenu 16,50 Kč/kilo (funkční a trochu v lepším stavu) resp. 5,5 Kč/kilo (v horším stavu). Pro dalších cca 30 až 40 kousků by NTM rádo postavilo kryté stání v Chomutově.
Když si množství železniční techniky v NTM (Chomutov, Praha) srovnám s Dopravním muzeem Slovenského TM v Bratislavě/Košice,… tak je výsledek jasný.
Doufám že RegiiNovy a 843 ještě dlouho ne.
pan Ing. Ješeta říkal v 2020, že RegioNovy jsou řešením zhruba na 10 let
… No a protože u RegioNov není žádná významná přidaná hodnota oproti busu…tak pro RegioNovy je určující ta pasáž z bilance veřejné dopravy Středočeského kraje… cituji: „u autobusů kryly tržby náklady z 43%, u železnice je ten poměr nižší – jen 16%.“
Ad 843 viz harmonogram, kdy skončí např. v KHK.
A co že to řekl nějaký Ing. Ješeta? Oproti busu mají významnou přidanou hodnotu, je to vlak, takže už to samo o sobě je +, že je to pohodlnější a prostornější, má to otevírací okna, to nemá žádný autobus, má to záchod, má to velký prostor na kola a vozíčky, to je snad málo?
V Chomutově jsem byl pracovně nejmíň 3x, ale že by 3 km, nevím nevím, no. I kdyby se vyndalo všechno co je v rotundách, tak 3 km bych to neviděl.
Citoval jsem z dokumentů NTM. V krytých halách je prý kapacita cca 1,5 kilometru (a prý jsou vesměs plné). Na venkovních kolejích stojí na dešti dalších vlaků cca 1,25 kilometru… To dělá ony cca 3 kilometry vlaků NTM v Chomutově v současnosti. NTM by rádo postavilo kryté venkovní stání pro 2 kilometry vlaků, čili předpokládají, že expozice se rozroste na 3,5 kilometru délky starých vlaků v depozitáři v Chomutově. Zkuste uvažovat … kdyby NTM chtělo spousty staré vlakové techniky, tak když si člověk vezme co všechno chce ČD vyřadit (ať už až skončí ČD Nostalgie nebo v rámci obnovy flotily… Číst vice »
Už tu byl někdo oznámit, že pro něj to už 400 let není žabotlam, ale panťák?
Ano. Honzík každému vysvětluje svět. 😍
Jak víš že P51 je Honza, ty tržní niko?
A 810 není šukafon, ale motorák xD
Hele, ale pro mě (jezdili jsme tím často jako děti k babičce do Pardubic), ani pro nikoho známého z východních Čech, kdo to používali, to nikdy žabotlam nebyl. Pantograf, panťák nebo ponorka (kvůli tomu, že dveře byly občas pod nástupištěm :-). Prý tenhle termín vymysleli někde na Brněnsku (což bych se nedivil, to je zvláštní místo).
Proč vlastně „historické“ vlaky neprovozuje např. RegioJet? Jízdenka stojí minimálně trojnásobek a zájem je obrovský. Na tom by se dal vydělat majlant (viz KŽC).
Vydělat majlant určitě ne. Údržba starých vlaku a jejich odstavení stojí majlant. A většinou jsou jenom odstavené a nepřináší cashflow. Je to tržní nika.
PS: RegioJet provozuje historické vlaky. Například Bmz od ÖBB s roku 1962. Arriva má v provozu Bobinu vyrobenou v roce 1958.
Budete volit mezi Bmz nebo B249 téhož dopravce. Bude rozhodovat stáří vozu?
Samozřejmě že B249
PS: Právě proto píšu historické v uvozovkách.
Ono taky dost peněz stojí jízda ze stálých garáží (např. z Č. Lípy těžká parní loko Štork) na místo šotopředstavení, je-li to dost vzdáleno.
Proto nerozumím proč ČD některé své nostalgické vlaky negarážují přímo v Praze, kde je největší koncentrace koupěschopných solventních diváků.
ČD se nostalgických vlaků chtějí spíše zbavovat. Když předloni ČD prodávala staré kousky do NTM, tak
– funkční kousky v relativně pěkném stavu byly prodány za 16,5 Kč/kilo včetně DPH (celkem 26 lokomotiv a vagonů)
– v horším stavu za cenu šrotu 5,5 Kč/kg (40 ks)
V Lípě Štokr není, je tam pouze Šlechtična a Albatros, oba čekající na opravu
Díky za info. Čerpal jsem z předloňského info
https://zdopravy.cz/ceskou-lipu-ceka-odlozena-parni-slava-verejnosti-se-ukaze-opravovany-albatros-89363/
Ceske drahy taky provozují retro vlaky, 810, Regionovy apod. Prostě největší dopravni museum pod širým nebem v CR:-)
Retro 810 má akorát KŽC, Regionovy jsou zatím víceméně v původní podobě, takže retro udělat ani nejdou.
Tu Bobinu E 499 mají jen jako zálohu, několikrát jsem ji viděl na rychlících Ústí nad Labem – Kolín, kdy ji měl půjčenou od Arrivy zase RegioJet.
Však vpořádku. Historický stroj má jezdit alespoň občas a pokud je v tak dobrém stavu, že zvládne být zálohou? Paráda.
Víš co to ta „tržní nika“ je, nebo jen rád používáš cizí slovíčka?
Je to otrocký překlad z anglického niche market, bohužel se to v češtině chytlo a má to i heslo na Wikipedii.
Běž spát Honzíku.
Panťák není žádná přezdívka konkrétního typu. To je prostě obecné označení elektrických jednotek s trolejovým napájením.
To si nám řekl ale novinku Honzo. Co by jsme dělali bez tebe!
ja bych byl uplne ztraceny treba.
Asi jako že každá čtyřnápravová elektrika ze Škodovky byla Bobina 🙂
To je blbost.
Ano, je, stejně jako ten tvůj žabotlam. Když nepamatuješ, tak se nevyjadřuj.
Co že jako nepamatuju? Pro někoho je to lochneska, pro někoho žalotlam, pro někoho Emilka, stejně jako 810 je pro někoho orchestrion, pro jiného kufr, pro dalšího šukafon.
Že na trase Praha – Kolín (Pardubice)/Benešov/Beroun tomu drtivá většina lidí neřekla jinak než Pantograf a naopak nikdy se tak neříkalo jednotkám 471, které byly nejprve Ešusy a Ledovce, než se přejal všeobecný obchodní název Elefant…
Přesně tak, žabotlam je panťák stejně tak, jako 810ka motorák.
Je to panťák nebo pantograf. Rozhodně to ale není ž*botlam
Když už tak je to žabí tlama.
Kdo vám to řekl?
Panťáků je několik druhů. Pouze jeden z nich je žabotlam. Ešus je taky panťák.
Panťák či Pantograf se se této jednotce v okolí Prahy říkalo několik desetiletí. To až ke konci jejich provozu přišlo pár kinderšotoušů s touto přiblblou přezdívkou.
Pro označení obecného určení, ani přezdívky, není potřeba užívat velkých písmen, nejsou to vlastní jména.
Není pravda, rodná (křestní) jména, příjmení, přídomky a přezdívky se píší s verzálkou – nastuduj si pravidla ČJ 😉
No ten konec trval teda minimálně 15 let, možná stejně dlouho, jako existuje řada 471, protože už bylo třeba rozlišovat, který panťák.. Sice Praha měla ještě panťáky 470, ale ty jako by nebyly. A hodně se povedla ta přezdívka.
Tato jednotka měla původně přezdívku Pantograf nebo panťák, a to z jednoho prostého důvodu. V době její největší slávy žádná jiná elektrická jednotka nebyla Českými drahami provozována. Další přezdívky vznikly až později, když se do provozu dostávaly další řady elektrických jednotek.
Jděte si zašukat, hoši.
ja bych rekl, ze nedostatek prilezitosti pak vede k prilisnemu rozvoji v jinych oblastech.
Ale co, ještě jim diskusi podpořím obrázkem – péčko bez obrazu není pro chudší duchem dostatečně zábavné: https://www.cd.cz/vlakem-na-vylet/GetAttachment.ashx?AttachmentId=5e0f887c-ce36-4c18-ac39-26fbd7bdb54f
Když už poučujete, tak prosím přesně. Tenkrát to byly ČSD… 🙂
No byla, 560 a 460 byly celkem záhy po žabotlamech, ale ty se téměř nikde nepotkaly. 560 už vůbec, když je každý na jiné napájení a s 460 se v Praze potkávaly, ale poměrně málo.
Dlouhá léta to byla Emilka dle označení EM 475.1. Žabotlam vymyslel nějaký kreativec až o několik desetiletí později.
Jezdil jsem na tom jako pomocník. V depu to byl panťák, mezi fírama občas žabí tlama (viz památná věta z vysílačky někde od Poříčan: Žabí tlamo, uhni, jede za tebou rychlík s kotoučovými brzdami).
Emilka jsem teda nikdy neslyšel, žabotlam je pak poměrně nová zkrácenina žabí tlamy.
Jistý čas jsem to „kočíroval“.Na jedné jednotce byl na čele nápis „Citi Frog“.
A vymyslel dobře, ta karikatura s tou žábou sedí dokonale.
Panťák nebo pantograf to samozřejmě je, stejně jako 810 motorák, ale kromě toho, že je to panťák, to má i přezdívky, a ty jsou žabotlam, lochneska, Emilka…
Zabotlam je horor na který nechci ani vzpomínat 🙂 Už aby skončily i 810 a Regionovy stejně jako on 🙂
Tak tím nejezděte, jsou lidi, kterým se líbí
Zrovna žabotlam považuji za to nejlepší své doby. 810 je katastrofa – to souhlasím…
Žabotlam měl dvě nevýhody:
– zastaralé pensylvánské podvozky (dohledal jsem k nim materiály z roku 1909, ve francouzštině)
– skříň nebyla v místě dveří zesílená, v případě nárazu se tam lámal, lidi nelidi.
Jinak ten vlak svou koncepcí předběhl dobu o 1/4 století, to se musí tehdejším konstruktérům nechat.
Strojvůdcoval jsem přes 40 let.Když jsem začínal,tak ty jednotky jezdily,když jsem odešel na penzi, stále ještě jezdily.No a za špatného počasí drandily lépe (svižněji) než novější hliníky.
Jako je to historicky vlak, ze 60 let. Je jasne ze to nevyhovuje standardum a pohodli jiz nic moc…
Ale ve srovnani s tehdejsimi vlaky, tak byl nizkopodlazni, s dalkovym oteviranim a zaviranim dvoukridlich dveri, nizkopodlazni,…
A taky na tu dobu nevídaná dynamika jízdy.
Přesně napsáno, na rozjezdu to napráská Elefantu, to je na soupravu konstrukčně z roku 1965 úctyhodné.
Tak rozhodně byly lepší než ešusy a cokoliv s otevíracími okny je lepší než s neotevíracími.
A pro děti se bude v Kutné Hoře pohybovat slon Elfík
Jo, to se firmě ČD povedlo. Gratuluji za výborný marketing.
Myš Mousina tam nebude?
nebo co treba pavouk spiderik? nebo nejaka obluda z marketingu ceskych drah, ktera tyhle nazvy vymysli?
Vypadá to, že žádný parní vlak. Ani dieslový vagon jako např. Stříbrný šíp.
Viz příklad nabídky nostalgických vlaků ČD v okolí Prahy, včetně částek pokud si někdo najme celý vlak
https://zdopravy.cz/drahy-lakaji-pronajmete-si-vlak-nejdrazsi-je-para-7889/
Protože to je den ne ČD, ale jiného organizátora. Takže vše bude směřováno na retrobusy, vaše oblíbené retrovlaáčky a pod.
Jakože parní lokomotiva Štokr z poloviny 50. let není retro, ale o 5 či 10 let mladší dieslová lokomotiva T458 je retro?
Nejde spíše o to, že Štork ČD by musel dojet na místo až z České Lípy a že pro jednodenní zábavu je s parní lokomotivou spousta opruzu (=začít zatápět o den dřív než se vyjede a po celou dobu zatápění platit minimálně jednoho odborníka přímo v lokomotivě, plus otázka doplňování uhlí, vody…)
A samotní diváci nemusí být nadšeni z parní lokomotivy, když mají saze všude, třeba v očích
To určitě, provoz parních lokomotiv je a bude stále dražší. Navíc „štokr“ v osobní dopravě nikdy nejezdil, je to ryze těžká lokomotiva pro nákladní vlaky.
Jasně, tento typ Štokr jsem uváděl proto, že z České Lípy do Kutné Hory se nejede přes přetížený pražský uzel.
Zatímco pro ostatní parní loko firmy ČD, tj. z Lužné do Kutné Hory by byla velmi velká zajížďka se vyhnout pražskému uzlu. No a z Olomouce či z Č. Budějovic je to ještě dál než z Č. Lípy.
Štokr nejezdil v osobní dopravě ? A co jsem teda každý den viděl ve Velenicích na přetahu do Rakouska na Vindoboně + osobních ČV -Cmunt ?
A těch příkladů samozřejmě by se našlo mnohem víc.
Čímž nepopírám že samozřejmě to je primárně stroj nákladní.
Jakou souvislost má štokr s osobní dopravou v okolí Prahy?
V Lípě Štokr není
Díky. Čerpal jsem z předloňského info
https://zdopravy.cz/ceskou-lipu-ceka-odlozena-parni-slava-verejnosti-se-ukaze-opravovany-albatros-89363/
Retro není ani jedno, jelikož nic z toho není nově vyrobené.
Musíte tu diskusi plevelit v každém článku?
Myslíte, že v dnešní době je sranda utratit za parní loko, tj. zábavu pro pár šotoušů třebas 0,25 milionu Kč? Nebo 0,5 milionu či víc?
A odradit tím spoustu lidí, kteří nesnáší mít saze všude, třeba v očích?
Kdo nechce, nemusí na tu akci chodit. Nikdo vás tam násilím netahá :).
Právě naopak.
Mě se líbí, že konečně někdo z nádražáků začal uvažovat hlavou… že těch víc než 90% národa, kteří pravidelně nejezdí vlakem má možnost si srovnat:
– minulý produkt (typ 451 Pantograf)
– současný produkt (typ InterPanter)
A že tyto nešoto návštěvníky nikdo neobtěžuje archaickou muzeálností, kterou si můžou v případě zájmu prohlédnout v muzeu
90 % národa nejezdí vlakem? Jste si zase vycucal z prstu ne? :D.
Ano, takové jsem našel údaje specializované firmy, která prodává reklamu na nádražích (bývalá dceřinná firma ČD)
… cituji: „Počet pravidelných cestujících 938 tisíc osob“
zdroj: https://www.railreklam.cz/statistiky
Ono i přepravní pasažérské výkony železnice byly 6% z celkové pasažerské dopravy v ČR v 2019 viz Ročenka Dopravy Ministerstva vnitra.
Zřejmě musí a admin to zřejmě z mě neznámých pohnutek toleruje .Ale trolling to je teda “ kvalitní“, počítám že nějaký zneuznaný uchazeč o práci na železnici nebo pacient…. Což se obojí nevylučuje..
Ne. Jezdívám vlakem, zejména dálkovým (mám IN100). Víme, že státu došly peníze na dotace. A víme, že železnice si ty peníze nyní nevydělá (na železnici jde cca půlka každoročního Státního fondu dopravní infrastruktury, ale přepravní pasažerský výkon železnice byl cca 6% v 2019 z celkové pasažerské dopravy v ČR). Takže mě zajímá, jestli bude škrtnuto třebas 90% dálkových vlaků a jestli ve zbývajících dálkových vlacích bude jízdné zdražena třebas 9x násobně. Vzhledem k tomu, že např. vlaky pasažérské ČD jezdily využity z 28%, tak inteligentním firemním hospodařením je šance, že dálková vlaková doprava zůstane dostupná i nám z „dolních 10… Číst vice »
Je to chudák…
Řídí to blbeček Mareček, tak co čekat…
Nevěděl jsem, že pan Ing. Marek Plochý má pod palcem i např. vlak 451/452 (Pantograf), který parkovával na východě republiky (v Šumperku), tj. nikoliv na západě (Lužná, Č. Lípa,…).
To jako ten Pantograf ze Šumperku přestěhovali třebas do Lužné, poté co firma ČD předloni odprodala do NTM těch 40 kousků za cenu šrotu 5,5 Kč/kilo a 26 kousků v průměru za 16,5 Kč/kilo?
Pantograf není vlastní jméno, netřeba psát s velkým písmenem. Dokonce ani přezdívky jednotlivých řad, pokud nejsou vlastním jménem, (např Bobina, Bardotka), nebo nejsou převzata z nějakého oficiálního jména, jako Vectron, a podobně).
dieslový vagon?
V článku je uvedený M 152 a pochybuju, že to je kanon.
asi tim myslel vagon s nezavislym topenim?
A jak jinak označovat vlak Stříbrný šíp?
Že by motorový vůz?
Pardon, ale nádražáckému zmatenému dialektu nehovím.
Motor je dieslový, benzínový, elektrický… Tak proč elektrickým vagonům říkat motorové, tj. stejně jako dieslovým či benzínovým?
tady je vazne na miste dotaz na pana domaciho, jestli je tady magor olcit skutecne nezbytny…
Vyhoďte ho dveřmi jako Axela, vleze oknem jako Olcit. Vyhoďte ho oknem jako Olcita, přiteče odpadním potrubím jako třeba Dacia.
Nevýhoda anonymních uživatelů.
Článek je mj. o vlaku typu 451/452.
Zkuste hádat k čemu se vztahují ty písmena „E“ a „M“ v dřívějším názvu tohoto vlaku „EM 475.1/N475.1“
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A9_jednotky_451_a_452
Žádný vlak typu 451/452 ale neexistuje.
Existuje elektrická jednotka řady 451, příp. el. vůz téže řady.
Vlaky máme třeba osobní spěšné, průběžné nákladní atd.
Elektrická jednotka, naboli panťák, pantograf.
Motorák.
A co by dělal parní vlak na dnu PID? To není den železnice.