Železnice Železniční průmysl

Návrat Slovenské strely se blíží, už má sedačky

Sedačky ve Slovenské strele. Foto: Tatra Museum
Sedačky ve Slovenské strele. Foto: Tatra Museum
Vlastní silou by se měla Slovenská strela rozjet do konce října, chystá se zavázání podvozků.

Návrat motorového vozu M290.002 Slovenská strela se blíží. Dvouletá oprava spěje do závěrečné fáze, ve vozidle již začali s montáží sedaček.

Další posun v renovaci ve skupině ČMŽO ukázalo Technické museum Tatra v Kopřivnici na svých stránkách. Skupina ČMŽO pak přes YouTube kanál své dceřiné firmy ČMŽO – elektronika  představuje výrobu replik sedaček či pokládání podlah.

„Interiér postupnou instalací vybavení vizuálně získává konkrétní podobu hlavně díky sedadlům. Ta jsou postupně doplňována do obou sekcí interiéru,“ uvedlo muzeum na svých stránkách. I když jsou sedačky nové z důvodu rozpadu původní dřevěné konstrukce a pružení, zvolený materiál a vzor čalounění odpovídá době vzniku památky.

Přesný termín, kdy se Slovenská strela pohne vlastní silou, zatím není definitivně stanoven, mělo by to být na podzim. Oprava nabrala kvůli koronaviru mírné zpoždění. V červnu se vůz objevil na kolejích, když se převážel k nalakování.

Motorový vůz M290.002 je národní kulturní památkou. Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v Kopřivnici na kolejích u muzea Tatry jako exponát.

Motorové vozy M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl na elektrický pohon, čímž lze vozidlo považovat za hybridního průkopníka. S rostoucí rychlostí se trakční motor odpojil a vozidlo bylo poháněno pouze na mechanický přenos. Dosahoval rychlosti až 130 km/h, při zkouškách zvládl rychlost až 148 km/h.

Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.

Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů po odstavení vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatra. Vlastník vozidla, společnost TATRA TRUCKS, buduje v Kopřivnici pro vůz nový depozitář.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alibaba

Rozlišoval bych hybridní přenos výkonu, zde elektro-mechanický (tady to je průkopník, ale moc se s ním u nás dál nepracovalo = spíš vůbec) a hybridní zdroj napájení jako třeba elektro-diesel nebo elektro-baterie (elekto = rozumět trolej).

Co se týče restaurování vozu, prostě nádhera.

Vapch

Nádhera (y)

Petr Šimral

Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.

Tento odstavec je sice správně, ale nějak bych očekával, že zmíníte i následující jízdní řád z roku 1937, kdy stejnou trasu Slovenská strela uměla za 4:16, takže jsme to zas až tolik neurychlili 🙂

Vbb

Tak ještě by chtělo napsat, kolik zastávek bylo tenkrát (jediná, v Brně) a kolik jich je dnes.
Wiki uvádí pravidelnou jízdní dobu pro GVD 37 4:20, resp. 4:21, s jediným (tříminutovým) pobytem v Brně.
V r. 2010 se uvádí jízdní doba 3:45 (3:48) se třemi zastávkami.

Dalibor

jedina, v Brne, ale talo totam skoro 3/4 hodiny

Vbb

No já tam vidím „Brno 7.24 – 7.27“ resp. „21.24 – 21.27“. To mi jako 3/4 hodiny nepřijde.

Alexandr Mikulka

Jenže jsme jí přidali hromadu zastávek, protože už nejezdíme motorákem o osmdesáti místech pro elitní cestující.

Alejo

Opěradlo v 3:10min opravdu visí jen na těch háčcích ? Jako muzeální kus ok, ale pro provoz bych tam viděl nějaké robustnější uchycení, ačkoliv doufám, že dělají repliku originálu, vč. toho uchycení.

Andrej Baliga

vsechno dle vykresu

Samo

Plánujú sa aj jazdy s cestujúcimi?

Pri tej nízkej kapacite si viem celkom dobre predstaviť že by to mohlo jazdiť aj denne a byť plné 🙂

Jenda-71

Nejdříve papaláši a potom se můžou šotouši porvat mezi sebou o místa….,

ABC

§4 Není na to předpis
§7 Cestující by to zneužili

Tomáš

Prosím nemáte někdo ty paragrafy všechny? Dík

Jiří Kocurek

Stačí do vyhledávače napsat „§1 Nikdy se to tak nedělalo“, je to první odkaz.
http://www.dyxoft.cz/dXProgz/DFCD_add.html

Gwann

Konečně nějaká povznášející zpráva.

Tomáš

Hned mám lepší náladu. Vzpomínám na školní výlety kolem 87-90 kdy jsme vystoupili v Kopřivnici ze soupravy 810*010*010*010*810 a před nádražím stála Slovenská strela. Už tehdy mně strašně mrzelo, že se nemohu podívat dovnitř.

dopravopat

Smutné ako dráhy upadali, zo vskutku svetovej kvality na ropovod šukafonov. Je to na zaplakanie. A keď som nedávno videl päťdielny ropovod ZSSK na hlavnej trati, tak ma až zamrazilo. Ono to vážne ešte jazdí.

David

Porovnáváte neporovnatelné. Tohle byl top stroj, vlajková loď ČSD, ne motoráček pro provoz z Horní do Dolní. Jestli chcete srovnání, tak porovnávejte s 1. třídou dnešních nových vozů ČD nebo ZSSK.

Frantisek

Právě, že souprava 810*010*010*010*810 asi nejezdila „Horní Dolní“. A ještě k tomu ani dnes neumíme spřahovat motoráky z více slabších směrů, aby takový mix měl opodstatnění.

SaulGoodman

Opravdu povedené 👍 Jsem rád, že se Czechoslovak Group daří a jsou ochotni investovat peníze i do takovýchto projektů. I samotnou Tatru hodně pozvedli.

Pantáta

A taky dost pozvedli vítkovickou dopravu.

Lemmy

Ano, peníze daňových poplatníků do toho investují… .)

Jindra

Na takto ujetý názor nelze reagovat..

Alejo

Tak nejspíš byl myšlen fakt, že Tatra získala dotaci od státu 80mil. Kč na opravu, což činí asi 2/3 nákladů.

Petr Šimral

Kruciš Jene. Uvázání podvozku znamená, že je přitažený třeba lanem ke kastli, aby například po nehodě při zvedání neupadl. Toto se jmenuje: ZAVÁZÁNÍ podvozku.

Díky Petr

PS: Obrovská pochvala renovátorům.

Vbb

Obrovská pochvala renovátorům.
Jednoznačně.
Měl jsem možnost vidět renovované podvozky (s kompletní výbavou – spalovací motor, dynamo, tr. motor, kardan, reverzační převodovka, pomocné pohony, brzda…), a je to fascinující.
Tak ať se to podaří úspěšně dotahnout do konce!