Návrat nickolejného provozu. Správa železnic chce na 7 měsíců zavřít trať přes Vysočinu
Přerušení provozu na sedm měsíců má přinést rychlejší a kvalitnější opravu.
Správa železnic (SŽ) chce na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem na více než půl roku přerušit ve dvou úsecích provoz. Věří, že tak modernizaci trati provede rychleji, než kdyby v úseku jezdily i s omezením vlaky. Trať slouží jako hlavní odklonová trasa pro spojení Prahy s Brnem.
Jde o takzvaný nickolejný provoz. Správa železnic dopravcům oznámila, že by příští rok ráda přerušila provoz v úsecích Vlkov u Tišnova – Křižanov a Přibyslav – Pohled. K zastavení na důležité trati má dojít na sedm měsíců: od 1. března do 30. září.
Podle Dušana Gavendy by nickolejný provoz urychlil modernizaci obou úseků o osm měsíců. „Nejen po zkušenostech z loňské modernizace úseku Brno – Blansko Správa železnic dospěla k názoru, že práce v zastaveném provozu bude mnohem efektivnější a komfortnější než při klasickém způsobu při výluce vždy jedné koleje v mezistaničním úseku nebo jedné skupiny kolejí ve stanici,“ uvedl Gavenda.
Zastavený provoz i mezi Jihlavou a Brnem
„Odpadají tím totiž stavy s pomalými jízdami kolem pracovního místa, provizorními zabezpečovacími zařízeními a výlukovými opatřeními na trakčním vedení, jako jsou „stahovačky“, hákovnice a beznapěťové úseky. Právě tyto provozní anomálie vedou často ke vzniku mimořádností či poruch s dopadem do plynulosti a spolehlivosti dopravy,“ dodal Gavenda. Podle něj přerušení provozu na delší dobu přinese i vyšší kvalitu a rychlost prací. „Pro zhotovitele je mnohem snazší a rychlejší naplno rozvinout stavební činnost bez omezení provozem po sousední koleji,“ dodal Gavenda.
Pro dopravu mezi Prahou a Brnem to bude znamenat, že v případě nickolejného provozu bude další dlouhé období, kdy nebude existovat odklonová trasa. Vlaky na rychlejší trasu přes Českou Třebovou se plně vrátí od 1. července letošního roku, dosud většina musí kvůli pracím v údolí Orlice jezdit právě přes Vysočinu. Průjezd do Brna nebude možný ani po jednokolejce přes Jihlavu. Příští rok má být zastaven provoz i v úseku Střelice – Zastávka u Brna na trati Jihlava – Brno kvůli elektrizaci.
Správa železnic podle svého vyjádření projednala zastavení provozu v úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov. „Se zástupci sdružení ŽESNAD a SVOD byla možnost nickolejných provozů konzultována, stejně tak proběhly i konzultace rozšířené o zástupce ministerstva dopravy, Kraje Vysočina a Jihomoravského kraje. Roční plán výluk na rok 2024 se bude projednávat v květnu letošního roku,“ dodal Gavenda.
Na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem nemusí jít o jediný rok se zastavením provozu. Správa železnic podobné opatření zvažuje při rekonstrukci úseku mezi Kuřimí a Řikonínem.