Náš novej nádr jde do vlády. Brněnské nádraží čeká poslední politická zastávka
Železniční uzel Brno (ŽUB) čeká zítra s největší pravděpodobností poslední politická zastávka. Materiál, který řeší stěhování brněnského nádraží, doputoval do
Železniční uzel Brno (ŽUB) čeká zítra s největší pravděpodobností poslední politická zastávka. Materiál, který řeší stěhování brněnského nádraží, doputoval do vlády. Ministři a ministryně ale o něm nebudou nejspíše ani hlasovat.
Dvanáctistránkový materiál je na pořadu úterního jednání vlády. Pokud nebude přeřazen do bodů pro projednání s rozpravou, ministři o něm nemusí ani hlasovat.
Ministerstvo dopravy v materiálu shrnulo vývoj jednání o výběru vhodných variant. Centrální komise ministerstva dopravy nakonec vybrala variantu Ab, tedy přesun ze stávající polohy.
Ani průchod materiálu vládou neznamená, že se začne projektovat a stavět. Ministerstvo sice vyšlo částečně Brnu vstříc a podpořilo stěhování nádraží, které si odsouhlasili brněnští zastupitelé, jednu podmínku ale odmítlo. „Ministerstvo dopravy neakceptovalo podmínku města Brna na související výstavbu severojižního kolejového diametru, vybraná varianta však jeho výstavbu nevylučuje,“ uvádí zpráva. Zároveň Ministerstvo dopravy zadalo SŽDC provést technické a ekonomické prověření realizace tohoto diametru. Před komunálními volbami bude přesun nádraží v Brně opět velkým tématem.
Varianta Ab znamená podle materiálu náklady ve výši 40,8 miliardy korun bez zapojení tratí rychlých spojení, 63,7 miliardy korun s jejich zapojením.
Už zítra chce ale téma otevřít na Radě města také náměstek primátora Brna Matěj Hollan. „Žít Brno bude navrhovat na zítřejším jednání Rady města, aby Rada vyzvala vládu k odmítnutí tohoto postupu a přikázala ministru Ťokovi, aby diametr byl nedílnou součástí modernizace nádraží. Bez diametru je po dopravní stránce nutné odsun nádraží naprosto odmítnout a snahám o jeho stavbu zabránit,“ řekl Hollan.
I když by už vláda materiál řešit neměla, dá se kolem něj čekat stále živá debata. Stěhování totiž ještě není zcela jisté. Správa železniční dopravní cesty má ještě provést technicko-ekonomickou studii, která má ukázat, zda se vlaky do vybrané varianty skutečně vejdou. „SŽDC před zadáním dalšího stupně projektové dokumentace zpracuje technicko-ekonomické prověření úprav pro zvýšení prostupnosti a stability dopravního modelu nákladní dopravy varianty Ab, při respektování potřeb osobní dopravy v rozsahu schváleném ve studii proveditelnosti,“ uvádí materiál. Zejména nákladní dopravci totiž upozornili na skutečnost, že se průjezdnost vlaků Brnem může touto variantou výrazně snížit.
V Brně zatím už vedení města vymyslelo soutěž Náš novej nádr, v které mají lidé pro nové nádraží jméno.