obrazok-zdopravy

Napřímení a zvýšení rychlosti. SŽ má zelenou pro další vylepšení alternativní trasy Praha – Brno

Trať 250 v úseku Kuřim - Tišnov. Foto: Správa železnicTrať 250 v úseku Kuřim - Tišnov. Foto: Správa železnic

Trať se v terénu posune o sedm až 19 metrů, což umožní zvýšení maximální rychlosti z dnešních 100 km/h na 160 km/h.

Správa železnic (SŽ) pokročila v přípravě dalšího vylepšení trati 250, která je součástí železniční spojnice Brno – Kolín přes Havlíčkův Brod. Skrz ministerstvo životního prostředí aktuálně prošel plán na velkorysou rekonstrukci téměř desetikilometrového úseku Kuřim (mimo) – Tišnov (mimo) na severozápad od Brna.

Ministerstvo rozhodlo, že velkorysá rekonstrukce „nemůže mít významný vliv na životní prostředí a nebude posuzována podle zákona“. Nemusí tak do podrobného zkoumání (tzv. velká EIA), čímž se příprava výrazně zjednodušuje.

Velkorysost rekonstrukce spočívá především v napřímení tratě na třech úsecích o celkové délce téměř 2,5 kilometru. Trať se v terénu posune o sedm až 19 metrů, což podle předložené dokumentace umožní zvýšení maximální rychlosti z dnešních 100 km/h na 160 km/h.

Rekonstrukce dále zahrne obnovu železničního svršku a spodku, propustků a mostů, postaví se nová nástupiště, vymění trakční vedení a zmodernizuje sdělovací a zabezpečovací zařízení. Na úseku jsou dvě zastávky, Čebín a Hradčany. V Čebíně vzniknou dvě nová vnější nástupiště, v Hradčanech se vymění ta současná. „Kapacitu dopravní cesty zejména v případě výluk a mimořádných událostí zvýší odbočka Čebínka zřízená před zastávkou Čebín,“ stojí v dokumentaci SŽ.

Stavba má dle dokumentace EIA běžet od října 2026 do června 2028. „Hlavní stavební práce budou probíhat za nickolejného provozu v období 03/2027 až 10/2027,“ doplňuje dokumentace. Práce naváží na již skončenou rekonstrukci stanice Kuřim, na druhém konci pak má v letech 2026 až 2028 následovat rekonstrukce stanice Tišnov. Detailně stavbu popisuje také informační leták.

Zmíněná trať je prakticky jedinou kapacitní alternativou k I. koridoru pro cesty z Čech na Moravu a opačně. I proto postupně dochází k její modernizaci. První úseky jsou již hotovy. Loni byl dokončen úsek Vlkov u Tišnova – Křižanov. Většina trati by měla být kompletně upravena do roku 2031, výjimkou bude průjezd havlíčkobrodským uzlem. Letos čeká cestující omezení v úseku Přibyslav – Pohled. Od roku 2023 došlo u většiny akcí k posunu zhruba o rok.

 

Tagy Kuřim (mimo) - Tišnov (mimo) Správa železnic trať 250 trať Kolín - Havlíčkův Brod - Brno
21 komentářů