lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Nákladní železniční dopravci musí do čtyř let vybavit přes pět set lokomotiv ETCS, volají po dotaci

Montáž ETCS do lokomotivy 163 společnosti ČD Cargo. Foto: ČMŽO - elektronika
Montáž ETCS do lokomotivy 163 společnosti ČD Cargo. Foto: ČMŽO - elektronika
Nemůžeme si dovolit přenést náklady na ETCS na zákazníky, říkají dopravci. Montáž zabezpečovače je často dražší, než je hodnota lokomotivy.

Tuzemští nákladní železniční dopravci musí během čtyř let vybavit minimálně 586 lokomotiv mobilní částí zabezpečovače ETCS pro provoz na hlavních koridorech. Zatím jich je vybaveno jen 78, montáž dalších 195 lokomotiv je zasmluvněna.

Vyplývá to z dat, která poskytlo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Od 1. ledna 2025 má na tuzemských koridorových tratích začít takzvaný výhradní provoz pod ETCS. Vlaky bez tohoto zabezpečovače na ně nebudou smět vyjet. „Pokud chce stát udržet a ještě zvýšit podíl přepraveného zboží na železnici, musí nám pomoci s financováním. Jde o náklady navíc, které dopravci nemohou přenést na zákazníka. Jinak by museli zdražit a zákazník by šel k silniční dopravě,“ vysvětlil výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

V absolutních částkách jde o velké sumy: cena za mobilní část u lokomotivy je aktuálně 10–15 milionů korun. V případě starších vozidel tak jde často o vyšší položku, než je účetní hodnota stroje. I proto se proti zavádění ETCS zejména mezi dopravci se staršími vozidly ozývá silná kritika.

Investice do ETCS přitom nebudou končit ani v roce 2025. Na další tratě, kde začne výhradní provoz v roce 2030, bude podle propočtů ŽESNAD.cz potřeba vybavit dalších 202 lokomotiv. Nákladní dopravci jsou v Česku první, kteří již ETCS v běžném provozu využívají, konkrétně Metrans Rail.

Další intenzivně připravují zkušební provoz, například ČD Cargo nebo Unipetrol Doprava či RCA.

Ministr dopravy Karel Havlíček nedávno slíbil desítky miliard korun do bezpečnější železnice. „Náš argument pro pomoc od státu je  jednoduchý: ETCS je v podstatě přenesení návěstidel z tratě přímo na lokomotivy. Proto bude podporou nákupů mobilních jednotek tohoto zařízení od státu zajištěn spravedlivý přístup k jednotlivým módům dopravy a zároveň podpořena ekologická přeprava zboží,“ dodal Sládek.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdeva

A kdo to tam dá?

noerf

Šlo by upřesnit, jak jsou na to jednotlivý nákladní dopravci konkrétně a jaký je jejich výhled ohledně nákupu nových lokomotiv či dokončování mobilní jednotky ETCS? Protože pokud se nepletu například ČD Cargo má uzavřenou smlouvu na celkem asi třicet nebo padesát traxxů MS3.
Variantou by mohlo být i zrychleni přepínání tratí na 25 kV AC, čímž by pro provoz CZ, D, AT,H, část SK stačili dvousystemové lokomotivy 25 kV/15 kV AC.

Vašek

Někteří dopravci na tom budou jako já. Když do své 20 let staré Octávky natankuji plnou, její hodnota se zdvojnásobí. Oni zhodnotí své vraky zabudováním ETCS.

Jozef

State lokomotivy nech jazdia po starom a nové nech majú nový systém. Len tak sa to dá realizovať,pekne postulne.
Nechce na tomto len niekto strašne rychle zbohatnúť.

Avionik82

Mohl by tu někdo osvětlit co je na tom technicky tak drahé ? Letadla mají antikolizní systémy už dlouho a náklady jsou o řád nižší.

MildaIV

A jste si jistý tím, že ty náklady u letadel jsou nižší? Letadlo je opravdu drahá sranda, dokonce i ve srovnání s lokomotivou.

Avionik82

To jsem si jistej, „krabice“ tak 20k USD k tomu antény, cekově tak 30K USD. Proto mě zaráží ta cena u lokomotivy byť je to úplně jiné prostředí.

Y.K.

To dost záleží na implementaci. To TCAS vybavení co se používá v dopravních letadlech až 150 00 USD. Třeba „procesorová jednotka“ od Honywellu pro Airbus stojí 75 000 babek. K tomu odpovídač, anténa, zobrazovací jednotka… To by rámcově mohlo odpovídat holé ETCS jednotce. Drahá je u ETCS (do)instalace, hlavně ta prototypová, spousta práce a úprav vozidla, to táhne ceny nahoru.

Y.K.

Teď koukám, že mi někde upadla nula. 🙂 150 000 USD.

bkp

Mj to, že se to řeší zpětně.

Kkarel

Moc si to nedovedu představit v řadě 121-3, tam se musí prostě utřepat.😃

Vašek

Bude to mít fíra na klíně.

Radim

To je jako mít Škodu 105S, nemít na nové/zánovní auto a muset do toho nechat namontovat několik moderních asistentů se zásahem do řízení, asi by to taky překročilo cenu vozidla samotného, nezávidím.

Jiří Kocurek

Bohužel tady platí, že ikdyž koupíte oktávku ze současného tisíciletí, tak do ní budete zamontovat to samé. A mimochodem ta stopětka je na trhu ceněna na víc peněz než desetiletá ojetina.

Dalibor

zajímavější a cenově vyššína trhu jou verze 135 a spol, kterých se vyrobilo jen „pár“ kousků, s 1300ccm motorem a vlečnými rameny.

Radim

Však víte jak to myslím, pro mě je Š 105 v perfektním stavu totéž jako loko 130 v perfektním stavu.

FrantaM

BLA BLA BLA …. BLA BLA ….. BLA BLA BLA … tak jsme si pobrečeli, a teď bych tu měl pár otázek: – Co dělali tito dopravci posledních několik let, když už se ví, že to přijde? V článku je zmíněno, že už to někteří požívají a další alespoň testují. Tak se ti ostatní také musí víc snažit. – Kdo jiný by to měl platit než zákazníci, kteří tento typ dopravy používají? proč to mají platit všichni občané? – Není férovější nechat rovné podmínky pro všechny než zas dělat nějaké dotace, na kterých budou akorát biti ti, co podobné věci… Číst vice »

Jouda

Ok. Když rovné podmínky, no tak to se pak bude muset silniční kamionové dopravě v Evropě taky něco vymyslet ohledně bezpečnosti. Třeba hlídače , který ho nepustí do rychlejšího pruhu, nedovolí mu jet více jak 90 mimo obec, nedovolí nastartovat , pokud bude přetížený. A nejlépe tak kdyby ta krabička stala milión až dva na kamión. U 5 let starého kamionu to bude přesně jako u nás u 25 let staré loko. Takže zařízení bude dražší, než zůstatková hodnota toho olitaneho kamionu. Pak to bude vyrovnané. Železnici stíná jedná povinnost za druhou, kamionku v podstatě nic. Takže to není fér.… Číst vice »

Petr Šimral

Tak se zase uklidníme 🙂 Ano, MT koupil 13 lokomotiv s ETCS BL2. Tři proto, že je nezbytně potřeboval pro provoz do NL a dalších deset proto, že již nešly lokomotivy bez ETCS přihlásit. Máte snad pocit, že když RJ kupoval čtyři naprosto shodné lokomotivy s ETCS, že to bylo jen tak z rozmaru, když do NL jezdit nikdy neuvažoval?
Tedy nákup nových lokomotiv se starou mobilkou byla nutnost a o to je celá situace ještě horší…

Totéž je u Vectronů průřezem mezi dopravci, zde jsme si všichni rovni (ať z naší „blbosti“ máte radost)…

Hasler

Dobrý den, jen drobná otázka, proč nelze mobilku lvl 2 předělat na lvl 3? Předpokládám, že železo je pro lvl 2 a 3 stejný, akorát co vím, je tam navíc celistvost vlaku a jde to rádiem, to lvl 2 neumí? Díky předem

Dušan

K čemu potřebuješ upgradovat mobilku tak nutně mobilku ? Na síti SŽ a.s. se po novu dělá systémová verze 1.1 všude a ta je s tvou BL2 zpětně kompatibilní, v Rakousku je systémová verze 1.0 i na novostavbách (= takže taky žádný problém) – jediný problém vidím v Německu (mimo VDE 8.1/8.2 jde je 1.0 nově všude minimálně verze 2.0) a pak dejme tomu Nizozemsko (v budoucnu verze 2.1 na části sítě, nyní často 1.0).

bkp

Už chápu, jak ETCS zvýší kapacitu koridorů – prostě z nich zmizí vlaky s 121+740+740 v čele.
(Trochu ironické, trochu pravdivé.)

Petr Šimral

To moc nepomůže, protože pak to bude 383 + 740 + 740 …

Jerry

121 ještě dobrý ale když jedou po koridoru dvě 740 tak je to komedie…mašiny s vmax. 70 km/h.

Švestka

Nebo smradlostroj 810 s vmax. 80 km/h.

1a1=11

To jakože když tam bude 121+740+740, tak to jede rychleji než těch 70 km/h? :/

Dalibor

740 ma maximálku 80, ne? a 742 celejch 90 (dokonce!)

Hugo s.r.o.

Tovární 740 má rychlost 70km/h a nemá ani VZtku. Tak tam musí být dva lidi. V praxi jeden spí a druhý řídí 🙁

vitcenek

Jen taková mimotechnická otázka, jak to bude s parním/historickým provozem, když ty tratě budou výhradní ETCS?
Nejde o to, že bych jej jakkoliv nadřazoval nad klasický, ale nikde jsem se zatím nedočetl jak to bude.

bkp

Jako někde v zahraničí – v ETCS only úsecích pojedou s přípřeží.

Oskarák

Myslíte, že to někoho, kdo o ETCS rozhoduje, zajímá? Prostě nostalgie dožije na lokálkách typu Kolešovka a z historických vozidel se stanou muzejní neprovozní/neprovozovatelné exponáty. Přípřež v podobě ETCS lokomotivy by zvláštní jízdy tak prodražila, že by to nikdo nezaplatil, resp. jízdné pro cestující by bylo už příliš vysoké. Možná bude pár výjimek, ale rozhodně nebude takový rozsah provozu nostalgických vlaků jako dosud (resp. do doby před coronou), protože tratě s ETCS v podstatě rozetnou Česko do několika vzájemně izolovaných oblastí.

Dalibor

zatím nijak diskutuje se, na to téma. Řeknemě však, že provioz parních mašin v rámco nasazování zebezpečovače není úplně prioritní otázkou.

qweiquwe

S dotaciami sa lahko podnika, potom nech pytaju aj kaminove firmy dotacie na nove tachografy.

Petr Šimral

A tachograf stojí více jak celé vozidlo?

Zrzek

Tachograf se povinně mění při neopravitelné závadě, novým typem tach je vybaveno vozidlo vyrobené po stanoveném datu. Zpětně tato povinnost není.

Petr Šimral

Zatímco u ETCS ta zpětná povinnost je. Ono by to jinak nefungovalo…

Zdeva

Přeneseme náklady na všechny občany …

Frantisek

Což se na silnici děje běžně a nikoho to nepohoršuje. Čímž neříkám, že je to správně, ale když už, tak už.

Vít Jůza

Mě to pohoršuje.

medical_examiner

Kolik by muselo být mýto (i pro osobní vozy), aby se zaplatily opravy D1?…

Jiří Kocurek

Jojo, daň z PHM není příjmem správců silnic. Takže to není ani příjem ze silniční dopravy. Benefity v podobě dostupnosti zdravotní péče okázale ignorujte. … do chvíle než se vyseká lokálka a najednou je to silnice která musí všecko vyřešit.

Jerry

Daň z pohonných hmot jde správcům silnic od kdy?dostupnost zdravotní péče je dávno v prdeli.

Miloslav

železniční dopravci neplatí daň z PHM?

Oldřich Sládek

V osobní dopravě to tak není?

V. K.

Nebylo by lepší spíš poskytnout dotace na nákup nových lokomotiv než dávat miliony do každého šrotu. Aspoň by se omladil vozový park.

Frantisek

Bylo by to ještě dražší. Jaká konkrétní výhoda plyne z předčasné náhrady funkčních strojů?

Cyklista

Nižší spotřeba, vyšší rychlost, menší poruchovost, větší ohleduplnost k životnímu prostředí, lepší pracovní podmínky pro strojvůdce, atd. důvodů je spousta

Dominik

No o menší poruchovosti se dá u části strojů dost pochybovat. No a korunují to počítače, díky němuž si mašina dobu ověřuje napětí, atd…, než zas je schopná táhnout, tomu říkám pokrok, oproti „čichacímu“ relé u starších strojů, kde to bylo pár vteřin. Ano, máte pravdu, že díky odhlučnění je na stanovišti docela ticho, ale k čemu to je, když mašina napíše Error a prostě jste dojezdil, byť by to byla závada na starších strojích odstraněna za 5 minut, zde je potřeba počítač, aby mašině řekl, že je ok. Které stroje při námraze dojezdily jako první? Vectrony, Taurusy a podobné… Číst vice »

Jiří Kocurek

Ideálem je parní lokomotiva: 6 hodin přípravy, než se stroj natopí.

Cyklista

=D nemůžete brát jako etalon Zátopka =D

medical_examiner

Musí! Už pro ty peníze…

bkp

Pokud se těmi „staršími stroji“ myslí řady 121, 242, nebo 742, tak asi není co řešit.
Ostatně, už i ty 163/363 budou v roce 2025 staré 33 – 40 let, což není málo, o roku 2030 nemluvě.

Petr Šimral

Ale to víte, že by to bylo lepší. Ale jak to chcete udělat?
Zadotujete máloschopnému dopravci nákup hnacích vozidel a on pak zničí schopného dopravce, který řádně a včas investoval?

Jackub

Viz moje dlouhá 😉 reakce na Váš příspěvek níže – zrůdnost dotací v plné nahotě… 😉

Petr Šimral

Ano, přesně tak. Původní úmysl byl ještě pochopitelný. Schopným vzít a neschopným dát a to vše relativně přiměřeně.
Jenže nyní se schopným bere tolik, že je to samotné ohrožuje a neschopní jim v pohodě s dotacemi přelezou přes záda…

Jackub

Já zásadně nesouhlasím už s tím „původním úmyslem“! Proč, proboha, schopným brát a z toho podporovat neschopné??! Kde je jaká logika??! 😱🙄🤔

Petr Šimral

Ta logika je přece v tom, že o dotace se musí žádat a není na ně nárok a ještě navíc se to dá do zblbnutí kontrolovat.
Takže naprosto ideální korupční prostředí…

Jackub

Takhle ano. Ale je to zvrácená logika… 🙁

Petr Šimral

Ne, to je ta správná logika těch, kteří to zde řídí…

Greta

Proč ne, ale podmínit dotaci mládím a výkonem vozidla, u nezávislé trakce emisní třídou motoru a hlukovým limitem. Do starých šrotů nic.

Frantisek

Emise možná, ale je to jen část problému. Kromě toho předčasně šrotovat funkční stroje a vyrábět nové také není nějaké ekologické terno. Jinými slovy, nepodporoval bych nadměrnou spotřebu jako celek.

Greta

Nejde o ekologii, ale zdraví a komfort lidí, kteří kolem trati bydlí. Při průměrném stáří lokomotiv kolem 40 let máte pocit, že jejich vyřazení by bylo předčasné? Navíc by nešlo o povinnost staré a nevyhovující stroje vyřadit, jen by si je holt museli dopravci vybavit za své.

Dominik

A proč, chtějí povinně ETCS, tak do všech, jaký rozdělování, to byste pak dalším kritériem mohl stanovit, i to, jak dlouho tam lidé bydlí a jestli tam dřív byla trať nebo domy, pokud trať, tak proč by nato nemohla jít dotace, lidé museli počítat s hlukem, když se tam stěhovali/stavěli dům, a už tam jezdily vlaky.

Martin V.

Tak to taky částečně je. Limity pro „starou hlukovou zátěž“ jsou jiné než pro novou.

ABC

předčasně šrotovat funkční stroje a vyrábět nové také není nějaké ekologické terno…..

Jojo, viz šrotovné na osobáky či další a další omezování provozu starších aut na „vyspělém Západě“

Petr Šimral

Předčasná šrotace morálně zastaralých strojů je potřebná. Technicky není problém lokomotivu udržet v provozu klidně sto let, ostatně jsme to viděli u parní trakce.

ABC

I parní trakce skončila sama v osmdesátých letech pokud se nepletu. Muzeální provoz je asi jiná záležitost….

Jiří Kocurek

To je druhá stránka věci. Jak dlouho mají tedy zůstat jednotky ř. 460 provozní?

Martin V.

U kterých strojů máte pocit, že hrozí předčasná šrotace? Dávat ETCS jednotku do kocoura mi přijde plýtváním, ale když ho proženou skrz CZ LOKO a udělají z něj EffiShunter s ETCS, tak to mi připadá odpovídající (a dotace hodné). Ten „funkční šrot“ navíc může dojezdit mimo hlavní koridory.

Já mám naopak u mnohých železničních vozidel obavu, že hrozí šrotace opožděná. 🙂

Sitgestravel

Potrebuju nove auto, na dome bych potreboval nejake drobnosti, jeste jsem nebyl na safari v Africe a docela by se mi hodila i nova sekacka. Taky bych rad nejakou tu dotaci. Kam se mam postavit do fronty?

Asdfg

Nové auto, drobnosti, safari v Africe ani novou sekačku Vám nikdo nenutí. 😉 Od 2025 bude ETCS povinné. V tom je ten rozdíl.

qweiquwe

Do kamionu mi nutia novy tachograf ktory nepotrebujem.

Sitgestravel

Nikdo je nenuti podnikat v zeleznicni doprave. Jestli je to pro ne problem, jiste se najdou jini, pro ktere to problem nebude. A nove auto potrebuju proto, ze staremu konci technicka. Ta je taky povinna. Novy kotel na dome je taky povinny. Nova benzinova sekacka bude mit nizsi emise. A safari je jenom takove spestreni. Vas primer dost kulha.

Dominik

Však si na starém můžete technickou taky udělat znovu a nemusíte nutně kupovat nové auto, resp. klidně můžete jít do bazaru a koupit si ojeté za 20 tisíc nemusíte nutně kupovat nové za 200 tisíc.

Kamil Maršálek

Je rozdíl mezi chtít a potřebovat. To je jako kdyby jste si koupil drahé auto a druhý den Vám řekli, že za týden si bez dovybavení za 2 další míče už nezajezdíte. Jestli jste četl, kolik stojí jedna ta do budoucna povinná jednotka, tak se jim přece nemůžete divit, byly nastavené podmínky nějak a teď jsou jednostranně měněny. A předpokládám, že byste byl rád, kdybyste se s autem ještě na silnice někam vešel a že nechcete, aby se dříví, uhlí, vápenec a podobné velkoobjemné položky vozily po silnici, případně ještě víc než teď.

Miloslav

trochu mimo, protože o povinnosti související s ETCS se ví mnohem déle než týdny

MildaIV

Hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere. Tak to prostě zkouší, když je příhodná atmosféra vyvolaná mediální histerií ohledně bezpečnosti v železniční dopravě.

Radiátor

To vypadá, že ETCS udělá velkou čistku/omlazení na Českých kolejních.

Frantisek

Očekávám spíše čistku a odliv části přeprav na zhruba stále stejně uživatelsky levné silnice. Schválně, bude se dotovat vybavení již trvale na všechny nově pořizované stroje, nebo to je teď taková jednorázová akce a napříště bude už všechno dražší (a stát bude moci na kolejích ušetřené peníze akorát přesunout do údržby přetíženějších silnic, dalšího asfaltování krajiny a výbavy nových nemocnic)?

Cyklista

nově pořizované stroje již ETCS mají a podle objednávek ČD ani ETCS výslednou cenu nenavýší,,,,

Petr Šimral

Ale navýší. Tu výslednou zadanou cenu vám prostě oškubou na něčem jiném.

MildaIV

Navýší, ale ne o tolik. Zvláště u velkosériových mašin je ten příplatek výrazně nižší.

Jackub

Léta o tom vědí, ale místo přípravy asi spekulovali, že se termín posune. Teď jim logicky teče do bot, tak zvolili další osvědčenou taktiku – pláč a nataženou roku… 😏

Asdfg

Asi tak. Na druhou stranu asi nikdo nechtěl několik let vozit na masine vybavení za vic jak 10 milionů, které by tam třeba 10 let bylo jen jako balast. Možná i obava z posunu termínu výhradního provozu pod ETCS.

Frantisek

Že se na tu železnici rovnou nevykašlali a nešli jezdit s větší podporou na silnice…

Oldřich Sládek

Píšete ABSOLUTNÍ nesmysly. Zrovna nákladní dopravci ŽESNAD.CZ jsou v implementaci mobilek v čele peletonu, daleko před všemi osobními. A protože máme kapitalismus a jednotný volný dopravní trh, máme konkurenční problém, který jsme ale my nevyvolali a před silniční dopravou nás tohle prostě znevýhodňuje.

Zákazníkovi je šumák, jestli se jízda vlaku zabezpečuje ETCS nebo kouřovými signály, jeho zajímá cena, ty natažená ruko… 🙂

Jackub

Když už jsme si tak napůl začali tykat, Oldo 😉 , tak jen zdůrazním, že o ŽESNADu jsem nenapsal ani čárku. Vaše aktivity ohledně zkapacitnění a zlepšení železniční infrastruktury naopak velice kvituji! Petr Šimral níže to hezky shrnul a vysvětlil. Ukazuje se, že je v tom klasický drážní bordel… 🙁

Petr Šimral

Tak úplně ne. To, že se tu léta používá značka ETCS, to je známo. O tom, jaké budou verze se dlouho vášnivě diskutovalo. U verze Baseline 3, tedy 3.4 a 3.6. výrobci mobilní části začali nabízet pro novostavby opatrně loni a na domontáže letos a příští rok. A nic staršího si kupovat nedává smysl. Ono stačí, že jsme museli kupovat lokomotivy s BL2, tedy s verzí 2.3.0.d pouze proto, že lokomotiva bez ETCS již nešla přihlásit, abychom pak zjistili, jak to jiný dovedou „vochcat“ a tak se mohou chlubit, jak v CZ Loku například nakupují traťové lokomotivy bez ETCS pro… Číst vice »

Jackub

Děkuji Vám za vysvětlení, Petře! 😉 Netušil jsem, že je to až tak složité… 😮

Petr Šimral

To netušení Vám ovšem vůbec nebránilo v napsání okamžitého odsuzujícího příspěvku 🙁

Jackub

Víte, ono je to tak – já jsem se vždy snažil a snažím postarat se sám o sebe, bez nějaké pomoci zvenčí. A taky „jedu na vlastní triko“. Takže obecně nemám rád dotace, protože to neznamená, že ty peníze spadnou ze stromu, ale „vezmou se plátcům daní“ a tím pádem budou logicky chybět jinde. Chápu, že investice do ETCS ze strany dopravců je enormní a navíc svým způsobem vynucená, ale principielně to na mém názoru nic nemění. Ono teď holt půjde „z tlustých to tenkých“ všude a každá krize je svým způsobem katarze a očištění. Ti, kteří se tak tak… Číst vice »