Nádražní budovu v Teplicích čeká rekonstrukce za 800 milionů, počítá se s kancelářemi i byty

Nádraží Teplice před rekonstrukcí. Autor: Zákupák – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12056251Nádraží Teplice před rekonstrukcí. Autor: Zákupák – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12056251

Celkové náklady 800 milionů korun řadí opravu nádražní budovy v Teplicích mezi nejnákladnější vůbec.

Z české železnice by měla do konce roku 2023 zmizet ostuda jménem Teplice v Čechách. Správa železnic chystá rekonstrukci velkolepé nádražní budovy, která kdysi bývala sídlem soukromé Ústecko-teplické dráhy (Aussig-Teplitzer Eisenbahn).

Práce na opravě a přestavbě mají začít v září 2022, hotovo pak má být do konce roku 2023. Správa železnic odhaduje celkové investiční náklady na 800 milionů korun, což opravu řadí mezi nejnákladnější vůbec. Správa železnic aktuálně vypsala tendr na dodavatele projektu (pro společné povolení), u kterého stanovila maximální přípustnou cenu na 31 milionů.

Otázkou zůstává, jak (kdysi) výstavní a památkově chráněnou budovu využít. Jak v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda, pro současné potřeby železnice jde o naddimenzovaný objekt. „Jednáme s městem, jednali jsme i s policií, ale té nevyhovují prostory v patře,“ uvedl Svoboda.

Napovědět má mimo jiné dokument s názvem Záměr projektu Rekonstrukce železniční stanice Teplice v Čechách, který zpracovává společnost DigiTry Art Technologies. Předložen by měl být v únoru. Důraz má být kladen na „poskytování služeb veřejnosti, rozvoj cestovního ruchu a komerční využití těchto prostor nájemci“. „Naší snahou je přemístit a centralizovat do výpravní budovy okolní provozy Správy železnic (centralizovat řízení provozu, přesun údržbových kapacit) a centralizovat zázemí dopravců (pokladny a doplňková pracoviště),“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Doplnil, že z této snahy pak vychází následující návrh využití prostor:

1. NP – odbavovací hala pro cestující veřejnost, veřejná WC, maloobchodní prostory s přístupem z hlavní odbavovací haly a z ulice Na Hrázi, stravovací prostory s přístupem z ulice Na Hrázi, provozní a administrativní prostory pro potřeby Správy železnic a dopravce (nyní ČD, a.s.)
2. NP – Kanceláře s přístupem přes schodiště z hlavní odbavovací haly, ubytovací kapacity s přístupem ze západního vstupu do objektu (samostatný vchod)
3.NP – Ubytovací kapacity s přístupem přes hlavní odbavovací halu, popř. samostatným vchodem

Nádraží Teplice, detail stropu ve vstupní hale. Autor: Marie Čcheidzeová – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91650446Nádražní budova Teplice. Autor: Qwertz0451 – Vlastní dílo, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27957467Nádraží Teplice před rekonstrukcí. Autor: Zákupák – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12056251Interiér nádraží Teplice. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1065709Budova nádraží Teplice. Autor: Zákupák – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15342646

O nádražní budově Teplice v Čechách (pramen: Správa železnic)

Objekt vlakového nádraží Teplice v Čechách je státem chráněnou památkou. Budova vznikala mezi lety 1856 a 1908. Autorem původního návrhu je architekt Josef Turba, který projektoval mimo jiné i nádražní budovu v Ústí nad Labem západ (1858). V roce 1895 došlo k úpravě objektu a dostavbě stavitelem Hermannem Rudolphem. Nádražní budova se rozšířila na celkových cca 300 m a přibylo patro.

Slohové zařazení objektu není zcela jednoznačné. V odborných pramenech se lze dopátrat pojmu Rundbogenstil („arkádový sloh“), který byl aplikován zejména na fasádě. Tento styl je častý v německy mluvících zemích. Provozní část nádraží byla v přízemí doplněna o celní správu, policii, poštu a nocležnu vlakových čet. V budově nádraží byly dále v patře umístěny kanceláře pro ředitelství společnosti včetně služebních bytů.

Jedním z hlavních cílů rekonstrukce výpravní budovy je nalezení odpovídajícího využití dosud neužívaných prostor v objektu s důrazem na poskytování služeb veřejnosti, rozvoj cestovního ruchu a komerční využití těchto prostor nájemci, při splnění podmínek Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží. Co se týká samotného zpracování Záměru projektu, tak tento bude ve své návrhové části řešit, kromě nápravy stavebně-technického stavu, také budoucí obsazenost výpravní budovy. Aktuálně je tato ideová obsazenost diskutována.

Tagy nádražní budova Teplice Správa železnic Top
76 komentářů