Nádraží Ostrava-Svinov čeká obří proměna, připraví jej na rychlovlaky

Začal proces povolování stavby.
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil na žádost Správy železnic řízení o povolení komplexní modernizace a přestavby celé železniční stanice Ostrava-Svinov. Ta jí má připravit na budoucí zaústění vysokorychlostní tratě od Hranic na Moravě. Vyplývá to z úřední desky.
Podle dokumentace bude součástí stavby změna konfigurace obou zhlaví, modernizace vybraných výhybek a staničních kolejí, optimalizace užitečných délek kolejí a optimalizace délek nástupištních hran nebo modernizace zabezpečovacího zařízení.
Jak již deník Zdopravy.cz dříve informoval, nástupištím se vymění zastřešení, které bude nově prodlouženo na celou jejich délku, zmodernizují se přístupy, informační systém a osvětlení. To vše tak, aby zmodernizované nádraží odpovídalo požadavkům na budoucí provoz v dlouhodobém horizontu již po dokončení přestavby stanice pro připojení vysokorychlostní trati.
„Na jižním zhlaví dochází v rámci stavby k náhradě stávajícího železničního přechodu P6509 na ulici Bratří Sedláčků novým podchodem pro chodce a cyklisty, který bude veden také pod souběžnou silnicí III. třetí s tratí – ulicí Mannesmannovou. Na severním zhlaví se kolejové úpravy dotknout také zaústění vlečky Veolia Energie ČR napojující elektrárnu Třebovice,“ uvádí se v dokumentaci.
Nejdříve modernizace, pak rychlovlaky
K zaústění a samotné realizaci připravované vysokorychlostní trati, která je označovaná jako RS 1 VRT Prosenice – Ostrava-Svinov, II. část, Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov, dojde až po dokončení rekonstrukce svinovského nádraží. Ta má podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy začít zkraje roku 2027, dokončení přestavby stanice pak je plánováno na podzim 2029.
„Koleje VRT budou do železniční stanice Ostrava-Svinov přivedeny mezi kolejemi koridoru, které budou v předchozím úseku vedeny v nové stopě. Naopak koleje VRT budou výhledově přicházet do stanice Ostrava-Svinov ve stopě stávajících koridorových kolejí. Rozsah úprav polaneckého zhlaví rovněž reflektuje požadavky dopravní technologie na kolejová propojení pro vyšší rychlosti a úpravy zhlaví z titulu možných souběžných jízd vlaků,“ popisuje dokumentace.
Vyrozumění o zahájení řízení: RS 1 ŽST Ostrava-Svinov. Zdroj: DESÚ
Ze tří kolejí pět
Oproti stávajícímu stavu, kdy jsou do stanice přivedeny pouze 2 traťové koleje koridoru a 1 traťová kolej od odb. Odra, bude v novém stavu na zhlaví celkem 5 kolejí. Celé zhlaví bude vlivem navržených štíhlých výhybek a zvýšení počtu propojovaných kolejí prodlouženo směrem do přilehajících traťových úseků směr Polanka nad Odrou a odb. Odra a bude z velké části situováno pod stávajícími silničními nadjezdy.
V okolí vznikne také nová technologická budova s trafostanicí, dispečerskými sály a zázemím zaměstnanců. Objekt doplní parkoviště pro 39 vozidel a záložní dieselagregát o výkonu přes 1 MW, který zajistí napájení důležitých zařízení při výpadku proudu. Projekt počítá i s novými protihlukovými stěnami o celkové délce 366 metrů. Kolejiště bude nově vybaveno trakčním vedením dimenzovaným na budoucí přechod ze stejnosměrné na střídavou soustavu 25 kV.
SŽ předpokládá, že vysokorychlostní vlaky budou v Ostravě zastavovat jak ve Svinově, tak na hlavním nádraží.
„Obě zastávky vnímáme pro dopravní obsluhu jako důležité, a proto očekáváme, že i s VRT to bude fungovat podobně jako dnes,“ řekl již dříve mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.