Jako vrazit do toho takovou raketu, roky to celé překopávat a nezdvojkolejnit při té akci úsek Svinov – odbočka Odra je opravdu na Nobelovu cenu za blbost…
vagonář
1 měsíc
Konečně bude vedena cyklostezka pod tratí, tak jako pod dálnicí. Čeká se tam občas neskutečně dlouho.
Ještě by to ale chtělo udělat něco s napojením na Svinovské mosty, je to hrozně daleko. Už kdysi se mluvilo o krytých pojízdných chodnících a kde nic, tu nic.
Kryté pojízdné chodníky by byly prima, místo by na to bylo, záleží jestli i prachy. Vykašlat se na koncertní halu a vrazit to raději do propojení s nádražím suchou nohou.
sotous108
1 měsíc
Nedělal tu vizualizaci nějaký vtipálek? Není to šikanzen v najbrtu? A proč jsou spojeny vagóny regiojetu s vagóny čd? 😀 :)))))))) Vizualizace pěkná, ale kdo ví v kterém století se začne stavět. 😀
A proč by si ČD nemohly nějaký ojetý šikanzen koupit a zaparkovat ho na Svinově?
Tomáš Záruba
1 měsíc
V Ostravě by bylo úplně ideální dálkovku vést úplně nově přes Vítkovice novou spojkou z jihovýchodu na Střed a pak „doplněním trianglu“ někudy pod budovou pošty směr Bohumín. Zastavení Zábřeh (= Jižní město plus přestupy Opava, náhrada za Svinov) a „nový střed“ (sloučení perónů Střed a Stodolní pod 28. Října, obsluha „centra“, tram do Poruby). Nicméně je v plánu namísto toho vrazit asi 30 nebo kolik miliard do konzervace dneška, kdy vlaky „Ostravu objíždí ze severu“. Suboptimální by pak bylo toho 28. Října udělat aspoň pro vlaky směr FM (a Havířov), a Svinov posunout (za cenu ztráty univerzálnosti kolejí směr… Číst vice »
Protože tam není místo, trat se tam dělí na opavskou a bohumínskou a obě se tam začínají zatáčet, navíc je tam zaústěna vlečka do třebovické elektrárny.
Mimochodem to byl rozhodující důvod proč nedošlo k výstavbě nového nádraží pod svinovskými mosty narelomu 70. a 80. let při stavbě nové Gottwaldovy.
Doprava vlakem na Nádraží Svinov a pak 10min. pěšky na Svinovské mosty, které zajištují dopravní obslužnost prostřednictvím MHD. Absolutně nevyhovující na každodenní dojíždění do práce. Jak vidím vizualizaci, bohužel ani miliardy na modernizaci to nezmění. Přitom je to zcela logický krok, který by se měl vzít v potaz při rekonstrukci jako první. Jak ale vidím, výmluva, že to nešlo dříve, tak to nepůjde ani nyní… Pak musíme akceptovat neustálý proud vozidel z a do centra OV… Osobně se snažím dennodennímu dojíždění vlakem na Nádraží Svinov vyhýbat. Přitom, pokud by vlaky jezdily cca včas a byla lepší než výše popsaná návaznost… Číst vice »
jan táborský
1 měsíc
Zdroje vyschly, nyní se budeme uspokojovat vizualizacemi
Jenom administrativní snížení regulované části ceny elektřiny v příštím a každém dalším roce přijde na 50 mld., z toho polovinu bude kompenzovat státní rozpočet, další polovinu prý Modernizační fond EU. Komu se to nelíbí, může počkat 4 roky na další volby.
Pokud je mi známo, tak VRT na Moravě by se mělo začít reálně opravdu stavět v roce 2028. Teda, dle plánu samozřejmě. To už na 4 roky žádných investic nevychází.
Kolik ze státní kasy do kterého resortu půjde, se teprve bude rozhodovat. Předem nemá nikdo nic jisté. O racionální prioritizaci si iluze nedělejme. Plnění vlastních předvolebních slibů bude prezentováno jako mistrovství nové vlády, útlum výstavby dopravní infrastruktury bude prezentován jako vina vlády předchozí. A pravicoví voliči určitě ocení, že lidé, kteří ve svých firmách a domech pořídili vlastní zdroje energie a udělali rozsáhlá úsporná opatření, nyní ve svých daních zaplatí příspěvek všem lidem okolo, aby i oni měli elektřinu levnější.
No ono to včera bylo před necelými 20 lety. Přesnéji rekostrukce kolejiště byla dokončena v roce 2003, přednádraží v roce 2005 a nádražní budovy v roce 2006.
To už by bylo lepší nějakým způsobem získat pozemky bývalého plata na Svinově, postavit tam něco podobného Galerii Krakowske, důkladně to propojit na jedné straně s tramvajemi a na druhé s vlakem („suchou nohou a kolem obchodů“), udělat tam někde ještě sjezd a podjezd žel. trati z dálnice (třeba vyhrazený jen pro autobusy) a svést tam také dálkové busy z D1. Tím bychom dohnali aspoň Katowice.
Moc to tu neznáte. Mimo jiné je to hodně blbá zátopová oblast, jako zbývající nádraží. Je tam zhlaví obrovského seřaďovacího nádraží, nádraži v podstatě neni kam umístit. Je to tam naprostý konec světa, doporučuji navštívit. A UAN v podstatě neexistuje, je to pouhých 10 označníků zastávek, oproti téměř 100 nástupišť zaniklého púvodního ÚANu. Severní spoj, včetně tramvajové trati byl naplánován počátkem 50. let, nikdy se ani nekoplo. Idea relativně slušná, akorát tak trochu nás vrací do poloviny 19. století, kdy se nádraží vytěsňovala mimo město.
Dal jsem Vám sice mínus, ale zase takové špatné scifi to není, tedy pro mě jako obyvatele Poruby – dovedu si představit, že podél Severního spoje povede nová tramvajová traĎ do Poruby. Jinak pro napojení, Opava, FM a Opavy totální nesmysl.
jarek
1 měsíc
A zdroje sů?Zatím to vypadá bez ohledu na politickou garnituru, že zdroje došly.
Oproti míře dostavěnosti VRT si troufám tvrdit, že dostavěné jsou.
Dálniční síť je hotová z cca 2/3 (?). Síť VRT je hotová z 0%. Můžeme se hádat jestli či jak moc jsou důležitější dálnice než vysokorychlostní železnice, ale ta míra dostavěnosti je jasná.
D6, D7, D35 ve stavu maximální rozestavěnosti.
D3 možná trochu hapruje před Prahou, D0 hapruje zatím úplně.
D52 konečně projednáno skrz Nové Mlýny, ale důležitá není.
Možná ještě D73 u Brna jako výpadovku.
Myslím, že pokud by se pokračovalo v nastoleném tempu stavby dálnic, tak do doby než mají začít první plánované stavby VRT, by mohla být většina dálniční sítě skutečně dostavěna.
Jo, te dálniční sítě, která byla naplánovaná v 90. letech. Ta je pro dnešní potřeby dávno naprosto nedostatečná. Už před 10 lety byla potřebná D19. Takže plynule se po dokončení současného plánu může začít stavět D19. O dalších ani nemluvě.
První VRT by se mohly začít stavět nejdřív tak za 2-3 roky, když už bych vzal i ten Svinov, začalo teprve povolování stavby, nikoliv stavba. Do té doby budou nyní rozestavěné nebo aspoň zahájené úseky dálnic hotové nebo skoro hotové a tolik toho chybět nebude.
To přece záleží na konfiguraci města a přepravních proudech. Tady u té VRT bude v Ostravě hodně lidí končit nebo přestupovat, není tak důležité jak rychle vlak prosviští dál do Polska nebo kam. Svinov je lepší pro některé části města a některé přestupy, hlavní nádraží zase pro jiné. Když se jedno z toho vynechá, přinese to víc komplikací než přínosů. Něco podobného vidíme teď na expresech co objíždějí Smíchov.
Za mě by bylo levnější a efektivnější přeorganizovat městskou hromadnou dopravu a spojit jí všechny části Ostravy s jednou stanici VRT. Přece jenom z globálního pohledu je to středně velké město a ne metropole.
Pul vlaku bude koncit v Ostrave protoze hlavni tah je vnitrostatni. To co jede dal nemusi zastavit v obou. Stejne jako vsechno nebude zastavovoat v Brno Viden, Praha Nehvyzdy, a tak.
Svatá pravda. Ostrava jsou v podstatě 3 samostatná města velikosti krajského města. Když si představím, že JIH je ještě nějak se Slezko-Moravskou OStravou propojen, tak u Poruby ta totální izolovanost platí 100%
Tak po našich VRT bude jezdit i normální dálkovka s rychlostí 200 a největší benefit bude kapacita, že to pojede tou rychlostí souvisle a dlouho… K tomu jsou dvě nádraží v Ostravě asi OK, kapacitně to stejně bude třeba udělat…
Přesně. Dopravci mají možnost nestavět na Hlaváku už dnes, nicméně asi každý z nich si spočítal, že by to byla totální pitomost. O tom, že by něco nezastavovalo ve Svinově předpokládám vůbec nikdo nepřemýšlel.
VRT a koridor jsou v souběhu až za Jistebník, takže obojí pojede přes stejné stanice. Je otázkou pro dopravce či objednatele, jestli budou spoje zastavovat v obou nebo jen v jedné. Jestli budou projíždět po nějaké průjezdné koleji nebo kolem nástupiště je už celkem jedno.
Není to nic neobvyklého. Co Méty na trati Paříž – Brusel? Mají 120 tis. obyvatel a některé TGV zajíždějí na historické nádraží v centru a jiné linky zastavují u dálnice, do města 20 km v polích.
To je ale dáno historicky roztahaností Ostravy.
Hodně let jsem tam pravidelně jezdil pracovně a nikdy mě nepřestalo udivovat, jak moc je to město urbanisticky jinde než zbytek republiky, hlavně v tom negativním smyslu (přestože má spoustu skvělých lokalit).
Ostrava není tradičně vzniklé (z jednoho centra postupně rostoucí) město jako jsou Praha nebo Olomouc.
Berte ho spíše jako tři statícová města těsně u sebe. Vlastní Ostrava (Moravská Ostrava, Slezká Ostrava, Mariánské hory), Poruba (vč. Svinova, Třebovic a Pustkovce) a Jižní město (Zábřeh, Výškovice, Hrabůvka a Dubina). Mezi nimi pás průmyslových zón (Kunčice, Vítkovice, Hulváky, Třebovice a Přívoz).
Urbanismus (poplatný své době) se uplatnil tak leda při stavbě Hrabůvky, Poruby a Výškovic.
Ona ta OStrava měla jít původně k zemi a místo ni se začala stavět nová Ostrava – dnešní Poruba. Pak si to někdo rozmyslel a stará OStrava častečně zůstala a k tomu kdesi na jihu vyrostlo město JIH, které by samo o sobě bylo 4. největším městem ČR. OStrava prostě není jednou město, ale josu to 3 v podstatě samostatná města.
Ta nejrychlejší vrstva bude dostmožná stavět jenom na jednom. Reálně budou asi hodně využívané obě, stejně jako dnes. Přes Ostravu to stejně nepojede 300, a pojede to v současné stopě, tak to zase takový luxus není, prostě údržba současných nádraží, tak aby ty vlaky mohly projet
Problém Ostravy je v tom, že to není jedno město, ale v podstatě 3 samostatná města. Své nádraží na VRT budou mít v podstatě jen 2. Jih bude napojen ze Svinova s přestupem.
Gagarinskij
1 měsíc
Počítá se i s hlavním nádražím…no tak ideální by bylo… Jelikož počítám že úpravy budou potřeba i na Hl.n. tak že ideální variantou by byla komplexní rekonstrukce hlaváku ať to tam konečně nevypadá jak to tam vypadá….
Potřebuje, nepotřebuje … Ostrava nemá jednoznačně definované centrum, je roztahaná na ploše půlky Prahy a v této ploše je několik hustě osídlených oblastí daleko od sebe, takže jakákoliv snaha o centralizaci čehokoliv v tomto městě je velice složitá.
Svinov je reálně hlavním nádražím pro Porubu, Jih a Opavsko. Hlavní je reálně hlavním nádražím pro Moravskou, Slezskou, přilehlé prajzské vesnice a také pro každého, kdo přijíždí vlakem od Frýdku-Místku.
Tak polovinu Prajzské bych z toho rozhodně vynechal, tady by mnohem víc pomohlo udělat z S1 páteř s přestupy na autobusy v bodech typu Štítina (Kravaře), Háj (Benešov), protože dojíždět dál od Hlučína kamkoliv na Ostravu je peklo s x přestupy a cestovní dobou hluboce pod potenciálem celé oblasti. Pro tyto cesty je Svinov uzlem.
To sice máte pravdu a dal jsem Vám palec nahoru. Ale i tak bych se nad zastavováním v Ostravě zamyslel. Většina spojů Praha/Vídeň Varšava/Krakov/Katovice ať klidně zastaví na obou. Ale nutně stavět něčím co jede až do Gdaňsku/Gdynie nebo Pobaltí. Tedy hodně daleko za Varšavu Nic by se nestalo kdyby těch zastavení bylo méně. A v Ostravě by to tak zastavilo jen na jednom nádraží. Stejně jako v Brně taky některé vlaky určitě zastaví jen na terminálu Brno-Vídeňská nikoliv i na Hlavním.
Jak říkal Marian, Ostrava má dva uzly a oba obsluhují dost přepravních výkonů. Největší problém vidím v kapacitě, která se Vám propisuje do dlouhých přestupů nebo nečekání přípojů. Na papíře infra vypadá celkem v pohodě, ale reálně je jakýkoliv přestup boj a dost prodlužuje cestovní dobu (př. S8/S1/R27, S1/R8, …). Dvě zastávky na Ex na Ostravu se spádem jsou v pohodě.
Vynecháním Svinova nebo hlavního ušetříte minuty max, za to naštvete spoustu lidí na přestup. Nezapomínejte, že Varšava a Vídeň vám obsluhuje také nácestně jiné lokality Česka a to nejsou bezvýznamné lokality.
Pro VRT to klidně může být naopak. Ostrava každopádně dvě nádraží potřebuje. Jestli bude nejrychlejší vrstva zastavovat na obou, to se ještě uvidí, ale přes obě 100% pojede (jinudy to nejde). A hlavní je spádovější pro lidnatější část kraje.
Plecháč
1 měsíc
Doufám, že ještě dojde k přehodnocení přestavby ostravského uzlu a ze Svinova na hlavní nádraží povedou čtyři koleje, a ne jenom tři. Ideálně až do Bohumína…
A věřím, že zahájení stavby Moravské brány bude motivací k tomu, aby se urychlil i ten zbytek.
Tom
1 měsíc
Vše vypadá jednoduše, když to tak člověk čte.. malá, zadlužená zemička ,, nutně “ potřebuje předražený nesmysl v podobě VRT. I tento článek mluví tak, jako by jsme měli finanční možnosti srovnatelné s Arábií 🤦.
Tak bych nejdříve opravil současnou rozpadající se železniční síť a pak bych postavil VRT. Takže v ČR, plus mínus 150 let do dokončení? To už vlaky jezdit ani nebudou 😀
Oprava stávající sítě probíhá kontinuálně, ale nezvýší vám výrazně kapacitu. A některé úseky jsou prostě na hraně nebo za hranou. Výsledkem je, že potřebujete novou trať a to jsou zmíněné VRT
Pokud chcete přilákat lidi do vlaků, tak jim musíte nabídnout i dostatečnou rychlost. A když ty rychlé spoje odeberete ze stávajících tratí, tak tam zůstane místo pro regionální a nákladní dopravu. A když se kouknete i dál za hranice, tak třeba v Pobaltí se staví Rail Baltica, takže zajímavý tranzitní směr sever-jih/západ. A pokud se podaří aspoň část kamionové přepravy dostat na železnici, tak se uleví i našim dálnicím a možná vydrží o trochu déle, než bude nutná další oprava.
Na rozdíl od konvenčních tratí má VRT šanci se i uživit. Při započtení externalit se státu prý Praha-Brno-Ostrava ekonomicky vrátí za 20 let. Ty přilepené camfoury (Hradubice, Most) jsou na tom podstatně hůř.
Nejrychlejší a nejjednodušší cesta je nasadit novější technologií aby po stávajících kolejích vůbec něco jezdilo. Pohledem silničáře jsou i ty přetížené tratě prostě mrtvé a bez provozu.
A co je ta technologie? Když se silničář podívá na tříkolejku u Českého Brodu, zamyslí se kolik lidí v každém vlaku sedí a že tam musejí jezdit zastávkové i expresní vlaky, opravdu tam vidí volnou kapacitu?
Pohledem leteckého inženýra jsou lodě strašně pomalé… ovšem takové pohledy jsou co? Blbost.
Pro začátek, Stráťo, chcete, aby ta doprava fungovala i při různých mimořádnostech, a ne, že se vám po prvním zpožděném EC začnou štosovat vlaky až do Polomi.
Taky musíte počítat s tím, že nádraží není „parkoviště na vlaky“ a dokáže naráz odbavit jen zlomek souprav, co běžné autobusové stání.
Silničář v životě neviděl cokoliv nad dvacet tun se pohybovat (nepočítaje padají mosty), těžko se může vyjadřovat k železnici kde se hmotnosti vlaků měří ve stovkách tun.
Víte, ono úplně nejde jezdit s takovými mašinami třicet metrů za sebou jako jezdí auta
Naše HDP na halvu je nyní vyšší, než jaké měla Francie v době, dky se pouštěla do stavby vysokorychlostní železnice. Obecně vzato pak lze tvrdit, že dříve nebo pozděj, se ty VRTky stejně stavět budou. Za mě je tedy rozumné se do toho pustit raděj dříve. Osobně také nepovažuji za problém, když si stát půjčuje na výstavbu potřebné infrastruktury (a základní síť VRT považuji za velmi potřebnou). Naopak považuji za problém když si stát půjčuje na důchody, to úplně udržitelné není.
To je pozůstatek toho, že jsme se vydelili z Rakouska uherska, proti kterému jsme byli menší, podpořené poválečným vývojem, kdy jsme zase byli menší proti SSSR.
Co se týče velikosti zemí EU, je naše republika dost přesně uprostřed.
Co se týče HDP, to máme o polovinu vyšší než Katar a víc jak dvojnásobné co Kuvajt, a sedminu nebo šestinu toho, co má největší země světa. (Ne že by to zas až tolik znamenalo.)
Já myslím, že i po příjezdu do jakéhokoliv většího města v západní Evropě nebo kdekoliv jinde na světě normální člověk pochopí, že i Praha je malá vesnice v buranově (viz. jak se tam chováme k turistům nebo jak tam funguje cyklo doprava). Vnímavý cizinec se sem nevrátí!
Jirka
1 měsíc
Vypadá to zajímavě. Jen dotaz, nebylo v plánu postavit ještě páté nástupiště?
Umělá inteligence má dokonce pocit, že tam 5. nástupiště existuje a je v provozu. 🙂
Pokud si do Goo.. zadáte heslo: „ostrava svinov 5. nastupiste“ a dozvíte se, že:
– „Na nádraží Ostrava-Svinov je 5. nástupiště v provozu.“
– „Toto nádraží je nejvýznamnější v Ostravě a prošlo modernizací.“ https://www.google.com/search?q=ostrava+svinov+5.+nastupiste&client=firefox-b-d&oq=ostrava+svinov+5.+nastupiste
AI asi holt ještě nečetla zdejší článek a tak fantazíruje z informačního hladu.
UI = umělá inteligence. Nepoužívám angličtinu.
Ale jinak to není nic inteligentního, jen to umí zpracovat velká data a vysypat to pomocí jazykového a případně obrazového modulu.
Dle vašeho návodu jsem použil vlastní hlavu a fotomapu a viděl jsem tam max. 4 nástupiště. První peron vlevo od výpravní budovy + další 3 perony přístupné podchodem. Zřejmě tak uvažoval i pan Jirka ve svém kmenovém příspěvku.
Počet nástupišť 4 potvrzuje i jiný zdroj – viz link. https://www.vlakemjednoduse.cz/hodnoceni-nadrazi/ostrava-svinov/
Jako vrazit do toho takovou raketu, roky to celé překopávat a nezdvojkolejnit při té akci úsek Svinov – odbočka Odra je opravdu na Nobelovu cenu za blbost…
Konečně bude vedena cyklostezka pod tratí, tak jako pod dálnicí. Čeká se tam občas neskutečně dlouho.
Ještě by to ale chtělo udělat něco s napojením na Svinovské mosty, je to hrozně daleko. Už kdysi se mluvilo o krytých pojízdných chodnících a kde nic, tu nic.
Kryté pojízdné chodníky by byly prima, místo by na to bylo, záleží jestli i prachy. Vykašlat se na koncertní halu a vrazit to raději do propojení s nádražím suchou nohou.
Nedělal tu vizualizaci nějaký vtipálek? Není to šikanzen v najbrtu? A proč jsou spojeny vagóny regiojetu s vagóny čd? 😀 :)))))))) Vizualizace pěkná, ale kdo ví v kterém století se začne stavět. 😀
A proč by si ČD nemohly nějaký ojetý šikanzen koupit a zaparkovat ho na Svinově?
V Ostravě by bylo úplně ideální dálkovku vést úplně nově přes Vítkovice novou spojkou z jihovýchodu na Střed a pak „doplněním trianglu“ někudy pod budovou pošty směr Bohumín. Zastavení Zábřeh (= Jižní město plus přestupy Opava, náhrada za Svinov) a „nový střed“ (sloučení perónů Střed a Stodolní pod 28. Října, obsluha „centra“, tram do Poruby). Nicméně je v plánu namísto toho vrazit asi 30 nebo kolik miliard do konzervace dneška, kdy vlaky „Ostravu objíždí ze severu“. Suboptimální by pak bylo toho 28. Října udělat aspoň pro vlaky směr FM (a Havířov), a Svinov posunout (za cenu ztráty univerzálnosti kolejí směr… Číst vice »
oprava: na ten Střed samozřejmě mělo být od jihozápadu.
Vzhledem k podkopanosti Ostravy by se nikomu tunel pod ostravskou nádražní budovou dělat moc nechtěl
Spíš něco úrovňového takto https://mapy.com/s/damapodace, osobní nádraží ve stávající poloze zrušit a posunout nejlépe na most přes Hlučínskou.
V Ostravě se prodlužuje zastřešení perónů a v Kolíně naopak zase zkracuje… 🤔
Proč nejsou nástupiště protažena až pod mosty a tím pádem přechod suchou nohou k vlaku?
Protože tam není místo, trat se tam dělí na opavskou a bohumínskou a obě se tam začínají zatáčet, navíc je tam zaústěna vlečka do třebovické elektrárny.
Mimochodem to byl rozhodující důvod proč nedošlo k výstavbě nového nádraží pod svinovskými mosty narelomu 70. a 80. let při stavbě nové Gottwaldovy.
Doprava vlakem na Nádraží Svinov a pak 10min. pěšky na Svinovské mosty, které zajištují dopravní obslužnost prostřednictvím MHD. Absolutně nevyhovující na každodenní dojíždění do práce. Jak vidím vizualizaci, bohužel ani miliardy na modernizaci to nezmění. Přitom je to zcela logický krok, který by se měl vzít v potaz při rekonstrukci jako první. Jak ale vidím, výmluva, že to nešlo dříve, tak to nepůjde ani nyní… Pak musíme akceptovat neustálý proud vozidel z a do centra OV… Osobně se snažím dennodennímu dojíždění vlakem na Nádraží Svinov vyhýbat. Přitom, pokud by vlaky jezdily cca včas a byla lepší než výše popsaná návaznost… Číst vice »
Zdroje vyschly, nyní se budeme uspokojovat vizualizacemi
Ty koblihy (75% slevy na vlak) snad 50 miliard stát nebudou, ne?
Jenom administrativní snížení regulované části ceny elektřiny v příštím a každém dalším roce přijde na 50 mld., z toho polovinu bude kompenzovat státní rozpočet, další polovinu prý Modernizační fond EU. Komu se to nelíbí, může počkat 4 roky na další volby.
Jednak to jde spíš za energetiky než železničáři, jednak se do 4 let žádné investice do VRT v desítkách miliard nechystají.
Pokud je mi známo, tak VRT na Moravě by se mělo začít reálně opravdu stavět v roce 2028. Teda, dle plánu samozřejmě. To už na 4 roky žádných investic nevychází.
Jenže jako PPP, stát si to bude pronajímat pak.
Kolik ze státní kasy do kterého resortu půjde, se teprve bude rozhodovat. Předem nemá nikdo nic jisté. O racionální prioritizaci si iluze nedělejme. Plnění vlastních předvolebních slibů bude prezentováno jako mistrovství nové vlády, útlum výstavby dopravní infrastruktury bude prezentován jako vina vlády předchozí. A pravicoví voliči určitě ocení, že lidé, kteří ve svých firmách a domech pořídili vlastní zdroje energie a udělali rozsáhlá úsporná opatření, nyní ve svých daních zaplatí příspěvek všem lidem okolo, aby i oni měli elektřinu levnější.
Projektuje se to ve 3D. Kolik se ušetří tím, že se ten render neudělá?
přijde mi to jako teprve nedávno, co celé nádraží Svinov prošlo rekonstrukcí
No ono to včera bylo před necelými 20 lety. Přesnéji rekostrukce kolejiště byla dokončena v roce 2003, přednádraží v roce 2005 a nádražní budovy v roce 2006.
může být, strašně to letí …
Udělat 1. Kompletně nové nádraží v oblasti dnešní zastávky Marianskè hory. Včetně bus terminálu.
Napojit to celé k tramvaji, která by mohla kopírovat+ – dnešní marianskohorskou ulici.
Zrušit UAN, zrušit Svinov, zrušit Hlavák.
Cesta do Poruby MHD cca stejně dlouho ( dnes je tramvaj vzdálena cca. 7 min )
Cesta na Jih stejně
Do centra o pár minut déle, když se dobře natřásaje nová tramvajová linka
Neinspiroval jste se v Brně?
To je dost divoký koncept.
To už by bylo lepší nějakým způsobem získat pozemky bývalého plata na Svinově, postavit tam něco podobného Galerii Krakowske, důkladně to propojit na jedné straně s tramvajemi a na druhé s vlakem („suchou nohou a kolem obchodů“), udělat tam někde ještě sjezd a podjezd žel. trati z dálnice (třeba vyhrazený jen pro autobusy) a svést tam také dálkové busy z D1. Tím bychom dohnali aspoň Katowice.
Jo, tohle ve Svinově bylo a zbourali to 🙂
Moc to tu neznáte. Mimo jiné je to hodně blbá zátopová oblast, jako zbývající nádraží. Je tam zhlaví obrovského seřaďovacího nádraží, nádraži v podstatě neni kam umístit. Je to tam naprostý konec světa, doporučuji navštívit. A UAN v podstatě neexistuje, je to pouhých 10 označníků zastávek, oproti téměř 100 nástupišť zaniklého púvodního ÚANu. Severní spoj, včetně tramvajové trati byl naplánován počátkem 50. let, nikdy se ani nekoplo. Idea relativně slušná, akorát tak trochu nás vrací do poloviny 19. století, kdy se nádraží vytěsňovala mimo město.
Dal jsem Vám sice mínus, ale zase takové špatné scifi to není, tedy pro mě jako obyvatele Poruby – dovedu si představit, že podél Severního spoje povede nová tramvajová traĎ do Poruby. Jinak pro napojení, Opava, FM a Opavy totální nesmysl.
A zdroje sů?Zatím to vypadá bez ohledu na politickou garnituru, že zdroje došly.
Bludy které šíří Babiš
Dálnice jsou prakticky dostavěné, takže se zdroje mohou přesměrovat sem.
Dàlnice nejsou prakticky dostavěné. Ani náhodou.
Oproti míře dostavěnosti VRT si troufám tvrdit, že dostavěné jsou.
Dálniční síť je hotová z cca 2/3 (?). Síť VRT je hotová z 0%. Můžeme se hádat jestli či jak moc jsou důležitější dálnice než vysokorychlostní železnice, ale ta míra dostavěnosti je jasná.
Hádat se nemusíme. JE naprosto jasné, že důležitější jsou dálnice. VRT je fajn, ale až budou dálnice kompletní.
D6, D7, D35 ve stavu maximální rozestavěnosti.
D3 možná trochu hapruje před Prahou, D0 hapruje zatím úplně.
D52 konečně projednáno skrz Nové Mlýny, ale důležitá není.
Možná ještě D73 u Brna jako výpadovku.
D11, D55 klidně zastavit (zpomalit na minimum).
Nic dalšího není potřeba.
Chybí dostavět cca 300 km, spíš ale méně.
Zatímvo VRT chybí dostavět několikrát tolik.
Takže co je potřeba víc..?
Mít aspoň jedno konečně hotové?
Myslím, že pokud by se pokračovalo v nastoleném tempu stavby dálnic, tak do doby než mají začít první plánované stavby VRT, by mohla být většina dálniční sítě skutečně dostavěna.
*Většina* dálniční sítě je dostavěna a v provozu už nyní. Nyní je v provozu cca 1500km, je potřeba cca 300km (vedlejší podvlákno, odhad).
Pokud ten odhad sedí, pak jsou dálnice z 5/6 postavené. Jasně, kus toho chybí, ale.. VRT toho chybí mnohem, mnohem víc.
Jo, te dálniční sítě, která byla naplánovaná v 90. letech. Ta je pro dnešní potřeby dávno naprosto nedostatečná. Už před 10 lety byla potřebná D19. Takže plynule se po dokončení současného plánu může začít stavět D19. O dalších ani nemluvě.
První VRT by se mohly začít stavět nejdřív tak za 2-3 roky, když už bych vzal i ten Svinov, začalo teprve povolování stavby, nikoliv stavba. Do té doby budou nyní rozestavěné nebo aspoň zahájené úseky dálnic hotové nebo skoro hotové a tolik toho chybět nebude.
Můžou být dostavěné, ale nebudou zaplacené.
Pozor to byla ironie, nebo ne?
Panáčku, trošku přehled, zdroje došly.
Zdroje jsou, jen se nebudou stavět dálnice.
Dvě zastávky VRT na Ostravu mně oproti zahraničí teda přijdou jako velký luxus. To nemají ani některé milionové metropole.
Jihlava bude mít taky dvě.
Ale vlak bude stavět vždy jen v jedné stanici.
To přece záleží na konfiguraci města a přepravních proudech. Tady u té VRT bude v Ostravě hodně lidí končit nebo přestupovat, není tak důležité jak rychle vlak prosviští dál do Polska nebo kam. Svinov je lepší pro některé části města a některé přestupy, hlavní nádraží zase pro jiné. Když se jedno z toho vynechá, přinese to víc komplikací než přínosů. Něco podobného vidíme teď na expresech co objíždějí Smíchov.
Za mě by bylo levnější a efektivnější přeorganizovat městskou hromadnou dopravu a spojit jí všechny části Ostravy s jednou stanici VRT. Přece jenom z globálního pohledu je to středně velké město a ne metropole.
Pul vlaku bude koncit v Ostrave protoze hlavni tah je vnitrostatni. To co jede dal nemusi zastavit v obou. Stejne jako vsechno nebude zastavovoat v Brno Viden, Praha Nehvyzdy, a tak.
Terazky stě akú rečú hovorili?
Ostrava neví, kde má centrum. Snažit se o to uměle smrdí velikou zbytečnou investicí.
Svatá pravda. Ostrava jsou v podstatě 3 samostatná města velikosti krajského města. Když si představím, že JIH je ještě nějak se Slezko-Moravskou OStravou propojen, tak u Poruby ta totální izolovanost platí 100%
Levnější než… zastavit s vlakem 2x na současných nádražích?
Tak po našich VRT bude jezdit i normální dálkovka s rychlostí 200 a největší benefit bude kapacita, že to pojede tou rychlostí souvisle a dlouho… K tomu jsou dvě nádraží v Ostravě asi OK, kapacitně to stejně bude třeba udělat…
To je samozřejmě pravda, ale SŽ zatím počítá, že i ta nejrychlejší vrstva bude v Ostravě stavět 2x nebo dokonce 3x.
To nakonec bude stejně záležet zčásti na dopravcích.
Přesně. Dopravci mají možnost nestavět na Hlaváku už dnes, nicméně asi každý z nich si spočítal, že by to byla totální pitomost. O tom, že by něco nezastavovalo ve Svinově předpokládám vůbec nikdo nepřemýšlel.
VRT a koridor jsou v souběhu až za Jistebník, takže obojí pojede přes stejné stanice. Je otázkou pro dopravce či objednatele, jestli budou spoje zastavovat v obou nebo jen v jedné. Jestli budou projíždět po nějaké průjezdné koleji nebo kolem nástupiště je už celkem jedno.
Není to nic neobvyklého. Co Méty na trati Paříž – Brusel? Mají 120 tis. obyvatel a některé TGV zajíždějí na historické nádraží v centru a jiné linky zastavují u dálnice, do města 20 km v polích.
To je ale dáno historicky roztahaností Ostravy.
Hodně let jsem tam pravidelně jezdil pracovně a nikdy mě nepřestalo udivovat, jak moc je to město urbanisticky jinde než zbytek republiky, hlavně v tom negativním smyslu (přestože má spoustu skvělých lokalit).
Ostrava není tradičně vzniklé (z jednoho centra postupně rostoucí) město jako jsou Praha nebo Olomouc.
Berte ho spíše jako tři statícová města těsně u sebe. Vlastní Ostrava (Moravská Ostrava, Slezká Ostrava, Mariánské hory), Poruba (vč. Svinova, Třebovic a Pustkovce) a Jižní město (Zábřeh, Výškovice, Hrabůvka a Dubina). Mezi nimi pás průmyslových zón (Kunčice, Vítkovice, Hulváky, Třebovice a Přívoz).
Urbanismus (poplatný své době) se uplatnil tak leda při stavbě Hrabůvky, Poruby a Výškovic.
Ona ta OStrava měla jít původně k zemi a místo ni se začala stavět nová Ostrava – dnešní Poruba. Pak si to někdo rozmyslel a stará OStrava častečně zůstala a k tomu kdesi na jihu vyrostlo město JIH, které by samo o sobě bylo 4. největším městem ČR. OStrava prostě není jednou město, ale josu to 3 v podstatě samostatná města.
Některé milionové metropole nemají dokonce žádnou. 😉
V Praze se chystají nejméně 3.
Ta nejrychlejší vrstva bude dostmožná stavět jenom na jednom. Reálně budou asi hodně využívané obě, stejně jako dnes. Přes Ostravu to stejně nepojede 300, a pojede to v současné stopě, tak to zase takový luxus není, prostě údržba současných nádraží, tak aby ty vlaky mohly projet
Problém Ostravy je v tom, že to není jedno město, ale v podstatě 3 samostatná města. Své nádraží na VRT budou mít v podstatě jen 2. Jih bude napojen ze Svinova s přestupem.
Počítá se i s hlavním nádražím…no tak ideální by bylo… Jelikož počítám že úpravy budou potřeba i na Hl.n. tak že ideální variantou by byla komplexní rekonstrukce hlaváku ať to tam konečně nevypadá jak to tam vypadá….
Potřebuje Ostrava DVĚ hlavní nádraží?
Jedno (Svinov) je skutečné hlavní, to druhé spíš jen názvem…
Vzhledem k aglomeraci a konfiguraci tratí potřebuje 2, ať už si je nazvete jak chcete.
Potřebuje, nepotřebuje … Ostrava nemá jednoznačně definované centrum, je roztahaná na ploše půlky Prahy a v této ploše je několik hustě osídlených oblastí daleko od sebe, takže jakákoliv snaha o centralizaci čehokoliv v tomto městě je velice složitá.
Svinov je reálně hlavním nádražím pro Porubu, Jih a Opavsko. Hlavní je reálně hlavním nádražím pro Moravskou, Slezskou, přilehlé prajzské vesnice a také pro každého, kdo přijíždí vlakem od Frýdku-Místku.
Tak polovinu Prajzské bych z toho rozhodně vynechal, tady by mnohem víc pomohlo udělat z S1 páteř s přestupy na autobusy v bodech typu Štítina (Kravaře), Háj (Benešov), protože dojíždět dál od Hlučína kamkoliv na Ostravu je peklo s x přestupy a cestovní dobou hluboce pod potenciálem celé oblasti. Pro tyto cesty je Svinov uzlem.
To sice máte pravdu a dal jsem Vám palec nahoru. Ale i tak bych se nad zastavováním v Ostravě zamyslel. Většina spojů Praha/Vídeň Varšava/Krakov/Katovice ať klidně zastaví na obou. Ale nutně stavět něčím co jede až do Gdaňsku/Gdynie nebo Pobaltí. Tedy hodně daleko za Varšavu Nic by se nestalo kdyby těch zastavení bylo méně. A v Ostravě by to tak zastavilo jen na jednom nádraží. Stejně jako v Brně taky některé vlaky určitě zastaví jen na terminálu Brno-Vídeňská nikoliv i na Hlavním.
Jak říkal Marian, Ostrava má dva uzly a oba obsluhují dost přepravních výkonů. Největší problém vidím v kapacitě, která se Vám propisuje do dlouhých přestupů nebo nečekání přípojů. Na papíře infra vypadá celkem v pohodě, ale reálně je jakýkoliv přestup boj a dost prodlužuje cestovní dobu (př. S8/S1/R27, S1/R8, …). Dvě zastávky na Ex na Ostravu se spádem jsou v pohodě.
Ale kolik z těch lidí jede za Varšavu nebo Vídeň.
A u vlaků někde z Villachu, Gdynie či pobaltí není nutné stavět dvakrát v Brně a Ostravě přece…
Že má Ostrava dva uzly je jasné.
Stejně jako Brno a další města.
Ty dlouhé trasy by mohlo stačit jedno zastavení.
Tak jsem to myslel…
Když bychom to změnili ve 4-5 městech po trase je hned o půlhodiny možná i více kratší jízdní doba na ty ultra velké vzdálenosti…
Vzhledem k tomu, že mezi hlavákem a Svinovem bude snad 130 km/h, se vynecháním jednoho zastavení zas tak moc neušetří.
Vynecháním Svinova nebo hlavního ušetříte minuty max, za to naštvete spoustu lidí na přestup. Nezapomínejte, že Varšava a Vídeň vám obsluhuje také nácestně jiné lokality Česka a to nejsou bezvýznamné lokality.
Vystihl jste to velmi dobře. Ostrava je ve skutečnosti několik měst relativně blízko sebe a pod jednou centrální správou.
Dobře pro vás speciálně… nádraží blíž Karolíně 😅
Berte to jako pražský Hlavák a Libeň. I vzdálenost odpovídá.
Pro VRT to klidně může být naopak. Ostrava každopádně dvě nádraží potřebuje. Jestli bude nejrychlejší vrstva zastavovat na obou, to se ještě uvidí, ale přes obě 100% pojede (jinudy to nejde). A hlavní je spádovější pro lidnatější část kraje.
Doufám, že ještě dojde k přehodnocení přestavby ostravského uzlu a ze Svinova na hlavní nádraží povedou čtyři koleje, a ne jenom tři. Ideálně až do Bohumína…
To by bylo víc než rozumné
Dělá to dojem, že komplexní modernizace a přestavba železniční stanice Ostrava-Svinov vyřeší ty nejnutnější věci vyplývající z plánované stavby VRT, nezávisle na tom, kdy se najdou peníze na reko celého železničního uzlu Ostrava.
https://zdopravy.cz/chaos-s-modernizaci-ostravskeho-uzlu-odlozeno-na-neurcito-uvedla-sz-ve-smlouve-stat-to-odmita-211494/
V roce 2018 so odhadované náklady blížily ke (dnes již směšným) osmi miliardám korun a mělo se začít v roce 2021, nebo 2022… 🙂
Což je asi dobré znamení, protože to naznačuje, že se ta Moravská brána snad opravdu začne stavět ještě tuhle dekádu.
A věřím, že zahájení stavby Moravské brány bude motivací k tomu, aby se urychlil i ten zbytek.
Vše vypadá jednoduše, když to tak člověk čte.. malá, zadlužená zemička ,, nutně “ potřebuje předražený nesmysl v podobě VRT. I tento článek mluví tak, jako by jsme měli finanční možnosti srovnatelné s Arábií 🤦.
Pokud nechceme být maličkou zadluženou republikou, tak VRT potřebujeme.
K čemu? Ke generování provozní ztráty? Ta velkolepá věc se nikdy neuživí. Její údržba bude stát balík. A nové nákladní vlaky nevygeneruje.
Dálnice taky generují provozní ztráty…
Tak zrovna nákladní vlaky mají dneska velký problém vůbec projet v úsecích, kde se první kousky VRT mají stavět (tady u Ostravy a východně od Prahy).
To právě nemáte pravdu, VRT uvolní kapacitu na přetížených koridorech.
Tak bych nejdříve opravil současnou rozpadající se železniční síť a pak bych postavil VRT. Takže v ČR, plus mínus 150 let do dokončení? To už vlaky jezdit ani nebudou 😀
Oprava stávající sítě probíhá kontinuálně, ale nezvýší vám výrazně kapacitu. A některé úseky jsou prostě na hraně nebo za hranou. Výsledkem je, že potřebujete novou trať a to jsou zmíněné VRT
Pokud chcete přilákat lidi do vlaků, tak jim musíte nabídnout i dostatečnou rychlost. A když ty rychlé spoje odeberete ze stávajících tratí, tak tam zůstane místo pro regionální a nákladní dopravu. A když se kouknete i dál za hranice, tak třeba v Pobaltí se staví Rail Baltica, takže zajímavý tranzitní směr sever-jih/západ. A pokud se podaří aspoň část kamionové přepravy dostat na železnici, tak se uleví i našim dálnicím a možná vydrží o trochu déle, než bude nutná další oprava.
Na rozdíl od konvenčních tratí má VRT šanci se i uživit. Při započtení externalit se státu prý Praha-Brno-Ostrava ekonomicky vrátí za 20 let. Ty přilepené camfoury (Hradubice, Most) jsou na tom podstatně hůř.
A jak jinak chcete zvýšit efektivně kapacitu železniční sítě?
Nejrychlejší a nejjednodušší cesta je nasadit novější technologií aby po stávajících kolejích vůbec něco jezdilo. Pohledem silničáře jsou i ty přetížené tratě prostě mrtvé a bez provozu.
A co je ta technologie? Když se silničář podívá na tříkolejku u Českého Brodu, zamyslí se kolik lidí v každém vlaku sedí a že tam musejí jezdit zastávkové i expresní vlaky, opravdu tam vidí volnou kapacitu?
Připojuji se k dotazu Twixe.
Pohledem leteckého inženýra jsou lodě strašně pomalé… ovšem takové pohledy jsou co? Blbost.
Pro začátek, Stráťo, chcete, aby ta doprava fungovala i při různých mimořádnostech, a ne, že se vám po prvním zpožděném EC začnou štosovat vlaky až do Polomi.
Taky musíte počítat s tím, že nádraží není „parkoviště na vlaky“ a dokáže naráz odbavit jen zlomek souprav, co běžné autobusové stání.
Silničář v životě neviděl cokoliv nad dvacet tun se pohybovat (nepočítaje padají mosty), těžko se může vyjadřovat k železnici kde se hmotnosti vlaků měří ve stovkách tun.
Víte, ono úplně nejde jezdit s takovými mašinami třicet metrů za sebou jako jezdí auta
Natož dvojnásobnou rychlostí.
Až silničář vymyslí autobus, co pohodlně uveze 450 – 1200 cestujících a nabere s ním zkušenosti, bude se na to dívat asi jinak…
Tak to máme štěstí, že se nedělají analýzy tak, že se analytici zeptají na pohled silničáře…
Protože nejsme ostrov a poslední, co zbývá ze železné opony, je právě ta chybějící železnice.
Neurážejte mou zemi, ruSSácký trolle! ČR není ani malá a ani nějak nebezpečně zadlužená. To jsou jen lži nepřátel naší země.
No jistě, „není ani nějak nebezpečně zadlužená“…
Zvláště poslední 4 roky, že?
https://i3.cn.cz/15/1697814676_dluh.jpg
Hysterický strach příznivců budoucí vlády je opravdu směšný. ČR je osmou nejméně zadluženou zemí EU
Ano, zatím. Ale nejpozději za 15 let nám demografie připraví tvrdý náraz do zdi.
To samozřejmě celé Evropě, protože pořád je tady demografický vliv WW2.
Naše HDP na halvu je nyní vyšší, než jaké měla Francie v době, dky se pouštěla do stavby vysokorychlostní železnice. Obecně vzato pak lze tvrdit, že dříve nebo pozděj, se ty VRTky stejně stavět budou. Za mě je tedy rozumné se do toho pustit raděj dříve. Osobně také nepovažuji za problém, když si stát půjčuje na výstavbu potřebné infrastruktury (a základní síť VRT považuji za velmi potřebnou). Naopak považuji za problém když si stát půjčuje na důchody, to úplně udržitelné není.
Vy mluvíte jak koulařka Helena Fibingerová. Ta naši zemi střední velikosti taky nazývá „zemička“.
To je pozůstatek toho, že jsme se vydelili z Rakouska uherska, proti kterému jsme byli menší, podpořené poválečným vývojem, kdy jsme zase byli menší proti SSSR.
Ten kdo nevidí dál než po hranice je proti VRT, ten kdo vidí za hranice chápe že VRT je brána do Evropy.
Co se týče velikosti zemí EU, je naše republika dost přesně uprostřed.
Co se týče HDP, to máme o polovinu vyšší než Katar a víc jak dvojnásobné co Kuvajt, a sedminu nebo šestinu toho, co má největší země světa. (Ne že by to zas až tolik znamenalo.)
Se zemičkou jděte laskavě do háje.
Já myslím, že i po příjezdu do jakéhokoliv většího města v západní Evropě nebo kdekoliv jinde na světě normální člověk pochopí, že i Praha je malá vesnice v buranově (viz. jak se tam chováme k turistům nebo jak tam funguje cyklo doprava). Vnímavý cizinec se sem nevrátí!
Vypadá to zajímavě. Jen dotaz, nebylo v plánu postavit ještě páté nástupiště?
Jedná se o optimalizaci, nikoliv zkapacitnění, bohužel.
Optimalizace – to zni děsivě po tom, co jsme viděli na koridorech. 😀
Celou dobu mám pocit, že s tím projekt počítá, tak doufám, že to není jen pocit.
Umělá inteligence má dokonce pocit, že tam 5. nástupiště existuje a je v provozu. 🙂
Pokud si do Goo.. zadáte heslo: „ostrava svinov 5. nastupiste“ a dozvíte se, že:
– „Na nádraží Ostrava-Svinov je 5. nástupiště v provozu.“
– „Toto nádraží je nejvýznamnější v Ostravě a prošlo modernizací.“
https://www.google.com/search?q=ostrava+svinov+5.+nastupiste&client=firefox-b-d&oq=ostrava+svinov+5.+nastupiste
AI asi holt ještě nečetla zdejší článek a tak fantazíruje z informačního hladu.
UI je vymýšlející (nic inteligentního) si paskvil snažící se vám zalíbit. 🙁
AI, ne UI (uživatelské prostředí)
UI = umělá inteligence. Nepoužívám angličtinu.
Ale jinak to není nic inteligentního, jen to umí zpracovat velká data a vysypat to pomocí jazykového a případně obrazového modulu.
Zkratka UI se snad naposledy používala v Matrixu, ne? 😀
Netuším, už jsem Matrix dlouho neviděl.
Třeba v Německu pro to používají vlastní zkratku „KI“ – künstliche Intelignz.
https://wgp.de/de/kuenstliche-intelligenz/
Někdy je lepší použít vlastní hlavu a fotomapu, kde ta pětka vlastně je. https://mapy.com/s/felovevoga
Drážní číslování (zde 5 1 2 3 4) je pro zmatení nepřítele, aby došel ke 4. nástupišti a 5. za ním nebylo.
Vypadá to tam takhle: https://mapy.com/s/pugevovofe
Dle vašeho návodu jsem použil vlastní hlavu a fotomapu a viděl jsem tam max. 4 nástupiště. První peron vlevo od výpravní budovy + další 3 perony přístupné podchodem. Zřejmě tak uvažoval i pan Jirka ve svém kmenovém příspěvku.
Počet nástupišť 4 potvrzuje i jiný zdroj – viz link.
https://www.vlakemjednoduse.cz/hodnoceni-nadrazi/ostrava-svinov/
Přesně tak, já také.
Proto jsem se šel podívat do ČD, a tam mají také jen 1., 2., 3. a 4. nástupiště.
https://www.cd.cz/planek/344341
Tak hlavně ona vždy odpoví, i kdyby měla odpovědět špatně. Přesně dle současné mladší generace. Neumějí říct slovo: nevím 😀
V prvních prověřovaných návrzích, když byl ještě Svinov součástí uzlu, se s novou hranou u 10. SK uvažovalo, ale v pozdějších fázích už ne.