dkv_obrazok

Nádraží Ostrava-Svinov čeká obří proměna, připraví jej na rychlovlaky

Nádraží Ostrava-Svinov po úpravách. Zdroj: SŽNádraží Ostrava-Svinov po úpravách. Zdroj: SŽ

Začal proces povolování stavby.

Odebírat
Upozornit na
guest
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub K

Udělat 1. Kompletně nové nádraží v oblasti dnešní zastávky Marianskè hory. Včetně bus terminálu.

Napojit to celé k tramvaji, která by mohla kopírovat+ – dnešní marianskohorskou ulici.

Zrušit UAN, zrušit Svinov, zrušit Hlavák.

Cesta do Poruby MHD cca stejně dlouho ( dnes je tramvaj vzdálena cca. 7 min )

Cesta na Jih stejně

Do centra o pár minut déle, když se dobře natřásaje nová tramvajová linka

Alibaba

Neinspiroval jste se v Brně?

jarek

A zdroje sů?Zatím to vypadá bez ohledu na politickou garnituru, že zdroje došly.

Roman

Bludy které šíří Babiš

Alibaba

Dálnice jsou prakticky dostavěné, takže se zdroje mohou přesměrovat sem.

Josef Pešek

Dàlnice nejsou prakticky dostavěné. Ani náhodou.

mgr.pavel

Oproti míře dostavěnosti VRT si troufám tvrdit, že dostavěné jsou.

Dálniční síť je hotová z cca 2/3 (?). Síť VRT je hotová z 0%. Můžeme se hádat jestli či jak moc jsou důležitější dálnice než vysokorychlostní železnice, ale ta míra dostavěnosti je jasná.

Alibaba

D6, D7, D35 ve stavu maximální rozestavěnosti.
D3 možná trochu hapruje před Prahou, D0 hapruje zatím úplně.
D52 konečně projednáno skrz Nové Mlýny, ale důležitá není.
Možná ještě D73 u Brna jako výpadovku.

D11, D55 klidně zastavit (zpomalit na minimum).

Nic dalšího není potřeba.

Roman

Chybí dostavět cca 300 km, spíš ale méně.

vlachjan

Myslím, že pokud by se pokračovalo v nastoleném tempu stavby dálnic, tak do doby než mají začít první plánované stavby VRT, by mohla být většina dálniční sítě skutečně dostavěna.

Honza

Dvě zastávky VRT na Ostravu mně oproti zahraničí teda přijdou jako velký luxus. To nemají ani některé milionové metropole.

Tom

Jihlava bude mít taky dvě.

Alibaba

Ale vlak bude stavět vždy jen v jedné stanici.

Twix

To přece záleží na konfiguraci města a přepravních proudech. Tady u té VRT bude v Ostravě hodně lidí končit nebo přestupovat, není tak důležité jak rychle vlak prosviští dál do Polska nebo kam. Svinov je lepší pro některé části města a některé přestupy, hlavní nádraží zase pro jiné. Když se jedno z toho vynechá, přinese to víc komplikací než přínosů. Něco podobného vidíme teď na expresech co objíždějí Smíchov.

Honza

Za mě by bylo levnější a efektivnější přeorganizovat městskou hromadnou dopravu a spojit jí všechny části Ostravy s jednou stanici VRT. Přece jenom z globálního pohledu je to středně velké město a ne metropole.

J.K.

Tak po našich VRT bude jezdit i normální dálkovka s rychlostí 200 a největší benefit bude kapacita, že to pojede tou rychlostí souvisle a dlouho… K tomu jsou dvě nádraží v Ostravě asi OK, kapacitně to stejně bude třeba udělat…

Náhodný Kolemjdoucí

To je samozřejmě pravda, ale SŽ zatím počítá, že i ta nejrychlejší vrstva bude v Ostravě stavět 2x nebo dokonce 3x.

Gagarinskij

Počítá se i s hlavním nádražím…no tak ideální by bylo… Jelikož počítám že úpravy budou potřeba i na Hl.n. tak že ideální variantou by byla komplexní rekonstrukce hlaváku ať to tam konečně nevypadá jak to tam vypadá….

Karl vB.

Potřebuje Ostrava DVĚ hlavní nádraží?
Jedno (Svinov) je skutečné hlavní, to druhé spíš jen názvem…

Alibaba

Vzhledem k aglomeraci a konfiguraci tratí potřebuje 2, ať už si je nazvete jak chcete.

Marian Kechlibar

Potřebuje, nepotřebuje … Ostrava nemá jednoznačně definované centrum, je roztahaná na ploše půlky Prahy a v této ploše je několik hustě osídlených oblastí daleko od sebe, takže jakákoliv snaha o centralizaci čehokoliv v tomto městě je velice složitá.

Svinov je reálně hlavním nádražím pro Porubu, Jih a Opavsko. Hlavní je reálně hlavním nádražím pro Moravskou, Slezskou, přilehlé prajzské vesnice a také pro každého, kdo přijíždí vlakem od Frýdku-Místku.

Rei

Tak polovinu Prajzské bych z toho rozhodně vynechal, tady by mnohem víc pomohlo udělat z S1 páteř s přestupy na autobusy v bodech typu Štítina (Kravaře), Háj (Benešov), protože dojíždět dál od Hlučína kamkoliv na Ostravu je peklo s x přestupy a cestovní dobou hluboce pod potenciálem celé oblasti. Pro tyto cesty je Svinov uzlem.

Ic540

To sice máte pravdu a dal jsem Vám palec nahoru. Ale i tak bych se nad zastavováním v Ostravě zamyslel. Většina spojů Praha/Vídeň Varšava/Krakov/Katovice ať klidně zastaví na obou. Ale nutně stavět něčím co jede až do Gdaňsku/Gdynie nebo Pobaltí. Tedy hodně daleko za Varšavu Nic by se nestalo kdyby těch zastavení bylo méně. A v Ostravě by to tak zastavilo jen na jednom nádraží. Stejně jako v Brně taky některé vlaky určitě zastaví jen na terminálu Brno-Vídeňská nikoliv i na Hlavním.

Rei

Jak říkal Marian, Ostrava má dva uzly a oba obsluhují dost přepravních výkonů. Největší problém vidím v kapacitě, která se Vám propisuje do dlouhých přestupů nebo nečekání přípojů. Na papíře infra vypadá celkem v pohodě, ale reálně je jakýkoliv přestup boj a dost prodlužuje cestovní dobu (př. S8/S1/R27, S1/R8, …). Dvě zastávky na Ex na Ostravu se spádem jsou v pohodě.

vlachjan

Vystihl jste to velmi dobře. Ostrava je ve skutečnosti několik měst relativně blízko sebe a pod jednou centrální správou.

Gagarinskij

Dobře pro vás speciálně… nádraží blíž Karolíně 😅

Plecháč

Doufám, že ještě dojde k přehodnocení přestavby ostravského uzlu a ze Svinova na hlavní nádraží povedou čtyři koleje, a ne jenom tři. Ideálně až do Bohumína…

Mlok

To by bylo víc než rozumné

Karl vB.

Dělá to dojem, že komplexní modernizace a přestavba železniční stanice Ostrava-Svinov vyřeší ty nejnutnější věci vyplývající z plánované stavby VRT, nezávisle na tom, kdy se najdou peníze na reko celého železničního uzlu Ostrava.
https://zdopravy.cz/chaos-s-modernizaci-ostravskeho-uzlu-odlozeno-na-neurcito-uvedla-sz-ve-smlouve-stat-to-odmita-211494/
V roce 2018 so odhadované náklady blížily ke (dnes již směšným) osmi miliardám korun a mělo se začít v roce 2021, nebo 2022… 🙂

Plecháč

Což je asi dobré znamení, protože to naznačuje, že se ta Moravská brána snad opravdu začne stavět ještě tuhle dekádu.

KrizeVychodniSpolecnosti

A věřím, že zahájení stavby Moravské brány bude motivací k tomu, aby se urychlil i ten zbytek.

Tom

Vše vypadá jednoduše, když to tak člověk čte.. malá, zadlužená zemička ,, nutně “ potřebuje předražený nesmysl v podobě VRT. I tento článek mluví tak, jako by jsme měli finanční možnosti srovnatelné s Arábií 🤦.

Roman

Pokud nechceme být maličkou zadluženou republikou, tak VRT potřebujeme.

Josef Pešek

K čemu? Ke generování provozní ztráty? Ta velkolepá věc se nikdy neuživí. Její údržba bude stát balík. A nové nákladní vlaky nevygeneruje.

Pat

Dálnice taky generují provozní ztráty…

Twix

Tak zrovna nákladní vlaky mají dneska velký problém vůbec projet v úsecích, kde se první kousky VRT mají stavět (tady u Ostravy a východně od Prahy).

Roman

To právě nemáte pravdu, VRT uvolní kapacitu na přetížených koridorech.

Alibaba

A jak jinak chcete zvýšit efektivně kapacitu železniční sítě?

Stráťa

Nejrychlejší a nejjednodušší cesta je nasadit novější technologií aby po stávajících kolejích vůbec něco jezdilo. Pohledem silničáře jsou i ty přetížené tratě prostě mrtvé a bez provozu.

Twix

A co je ta technologie? Když se silničář podívá na tříkolejku u Českého Brodu, zamyslí se kolik lidí v každém vlaku sedí a že tam musejí jezdit zastávkové i expresní vlaky, opravdu tam vidí volnou kapacitu?

Alibaba

Připojuji se k dotazu Twixe.

Marian Kechlibar

Pohledem leteckého inženýra jsou lodě strašně pomalé… ovšem takové pohledy jsou co? Blbost.

Pro začátek, Stráťo, chcete, aby ta doprava fungovala i při různých mimořádnostech, a ne, že se vám po prvním zpožděném EC začnou štosovat vlaky až do Polomi.

Taky musíte počítat s tím, že nádraží není „parkoviště na vlaky“ a dokáže naráz odbavit jen zlomek souprav, co běžné autobusové stání.

Adam Ř

Silničář v životě neviděl cokoliv nad dvacet tun se pohybovat (nepočítaje padají mosty), těžko se může vyjadřovat k železnici kde se hmotnosti vlaků měří ve stovkách tun.

Víte, ono úplně nejde jezdit s takovými mašinami třicet metrů za sebou jako jezdí auta

N.N.

Protože nejsme ostrov a poslední, co zbývá ze železné opony, je právě ta chybějící železnice.

Zahn

Neurážejte mou zemi, ruSSácký trolle! ČR není ani malá a ani nějak nebezpečně zadlužená. To jsou jen lži nepřátel naší země.

vlachjan

Naše HDP na halvu je nyní vyšší, než jaké měla Francie v době, dky se pouštěla do stavby vysokorychlostní železnice. Obecně vzato pak lze tvrdit, že dříve nebo pozděj, se ty VRTky stejně stavět budou. Za mě je tedy rozumné se do toho pustit raděj dříve. Osobně také nepovažuji za problém, když si stát půjčuje na výstavbu potřebné infrastruktury (a základní síť VRT považuji za velmi potřebnou). Naopak považuji za problém když si stát půjčuje na důchody, to úplně udržitelné není.

Jirka

Vypadá to zajímavě. Jen dotaz, nebylo v plánu postavit ještě páté nástupiště?

noerf

Jedná se o optimalizaci, nikoliv zkapacitnění, bohužel.

Alibaba

Celou dobu mám pocit, že s tím projekt počítá, tak doufám, že to není jen pocit.

Karl vB.

Umělá inteligence má dokonce pocit, že tam 5. nástupiště existuje a je v provozu. 🙂
Pokud si do Goo.. zadáte heslo: „ostrava svinov 5. nastupiste“ a dozvíte se, že:
– „Na nádraží Ostrava-Svinov je 5. nástupiště v provozu.“
– „Toto nádraží je nejvýznamnější v Ostravě a prošlo modernizací.“
https://www.google.com/search?q=ostrava+svinov+5.+nastupiste&client=firefox-b-d&oq=ostrava+svinov+5.+nastupiste
AI asi holt ještě nečetla zdejší článek a tak fantazíruje z informačního hladu.

Alibaba

UI je vymýšlející (nic inteligentního) si paskvil snažící se vám zalíbit. 🙁

N.N.

Někdy je lepší použít vlastní hlavu a fotomapu, kde ta pětka vlastně je. https://mapy.com/s/felovevoga

Drážní číslování (zde 5 1 2 3 4) je pro zmatení nepřítele, aby došel ke 4. nástupišti a 5. za ním nebylo.

N.N.

Vypadá to tam takhle: https://mapy.com/s/pugevovofe