Naděje pro poloprázdné mošnovské letiště. Má se stát novou armádní základnou
Boeing 737-800 společnosti Ukraine International v Mošnově. Foto: LKMT Spotters
Do Ostravy by se měla přesunout část logistické základy armády z Rakovníka.
no a jiný vojenský letiště je před zrušením. Plzeň Líně – VW má zálusk na pozemek , letiště chce zbourat a postavit tam fabriku-montovnu ,podobně jako dopadnul kdysi Žatec
Osobní doprava by, zde zanikla nebo by nějak fungovala nadále?
On ten hluk z uzbekistanske 767 v nedeli ve 3 rano jeste nestaci, kdyz startuje plne nalozeny nad ostravu ikdyz v klidu muze startovat na druhou stranu?
Tuhle nekdo nadaval, ze ruske migy tu delaly strasny kraval a pry dikybohu ze jsou pryc, tak nam prozmenu nad hlavami budou letat americke bombardery. Radni uz opravdu nevi, jak z ostravy vypudit i zaryte rodaky…
hele, nerad to rikam, ale letiste mosnov je od ostravy … fakt daleko
Ano, fakt daleko…. Proto pri startu s buracejicimi motory leti ve vysce 920metru nad hlavnimi ostravskymi sidlistemi 😉
„Nové spojení“ předpokládám spojku k Suchdolu?
Tak ještě základny Budějovice, Hradec, Vary, Brno Pardubice a je po starostech.
Chyba, letiště v Pardubicích vojákům patří a základna tam je.
Naprosto vyhozený peníze, kdyby to tam radši zvorali a zaseli pšenici, tak vydělají všichni mnohem více.
Přenice s příchutí provozních kapalin Mig-17. Babišova řepka zabírá 10.000x větší plochu než nějaká ranvej.
No tak to Vám přeju Dobrou chuť
Náklady na opravu dráhy jsou dvě miliardy korun, při současném provozu jde o prakticky nenávratnou investici. … tahle informace je vypočtena podle jaké metodiky?
To zase není tak komplikované. Je jasný rozsah oprav a tudíž cena na straně jedné a objem provozu, tj. počet pohybů a kategorie letadel, tj. předpokládané výnosy při uplatnění stávající poplatkové politiky (https://www.airport-ostrava.cz/p/letistni-poplatky). Takže pokud by rekonstrukce měla bez dalších zásahů vydržet 10 let, tak to vychází tak, že by těch 10 let museli mít minimálně 19 pohybů denně (ale spíše mnohem více, vzhledem ke skladbě letadel, co tam létají a nesměli by dávat žádné slevy), aby se náklady vrátily. A to by byly jen náklady investice jako takové, bez započítání např. úroků, pokud by bylo financováno úverem. Navíc ke… Číst vice »
Tak princip je jasný. Mě zajimaly konkretnější vypočty, tj. co do toho je zahrnute, jak jsou kalkulovaný pohyby letadel…
Pohyb letadla na letišti je definován jako jedno přistání a jeden odlet. Od toho se odvíjejí poplatky, v tomto případě přistávací poplatek, který je v OSR definován násobkem maximální vzhletové hmotnosti daného letadla (MTOW) a jednotkové ceny za 1 MTOW. U nejběžnějších typů tedy cca 80 (t) x 300 (Kč). Pokud jde o kalkulaci nákladů na rekonstrukci, tam je otázkou, v jakém rozsahu se plánuje, ale obecně se cena bude pohybovat někde mezi 10000 Kč a 17000 Kč za m2. Z toho, co je zveřejněné, tak počítají s cenou kolem 9000 Kč za m2, což by znamenalo, že rekonstrukce asi… Číst vice »
Pohyb 787 max 8 vyjde na asi 9600,- + potom handling…..životnost runway je asi 40 let. Tak cena rekonstrukce /40let/365 dní vyjde 14 pohybu maxu denně.
Ale zda jsou do příjmu zaznamena predikce pohybu blizjetu, vojenských transportních letadel, nákladních letadel s různými náklady…. atd.
Nebo je predikce na pohyb letadel * přijem za odbavení – provozní náklady…..
Nebo je to jen něco stylem letiště bylo ve ztráte poslednách 10 let tak že investice do runwaje prohloubí ztrátu……
Nevím, asi nemyslíte 787 max 8, asi spíše 737 max 8. Ten maximální vzletovou hmotnost 81 191.kg, tj. pro výpočet poplatků 82t. Při ceně přistávacího poplatku 300 Kč je to 24600 Kč. Nicméně trošku zjednodušeného upřesnění, pokud jde o poplatky na letišti.. přistávací poplatky slouží k úhradě infrastruktury pohybových ploch, letištní taxa na provoz terminálu. Handling je cena za odbaveni, ten opravdu nemůžete brát v úvahu, když se bavíme o investici do dráhy a souvisejících ploch. Stejně tak asi není možné uvažovat o tom, že by po rekonstrukci nebylo potřeba jakkoliv po dobu 40 let do této dráhy investovat. V… Číst vice »
Překlep, mělo být 737 max 8, 82 tun a vypočet jsem použil dle toho:https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=POPLATKY+ZA+LETOV%C3%89+NAVIGA%C4%8CN%C3%8D+SLU%C5%BDBY
S tím rozdělením němám problém, ale furt je to jedno učetnictví……
No, tak teď rozumím. Problém je, že jste použil výpočet pro úplně něco jiného… Poplatek a výpočet, na který odkazujete, je za navigaci a jde za Řízením letového provozu, není to poplatek letiště. Takže i když je princip výpočtu podobný, tak nemá vůbec s dráhou souvislost. A pokud jde o handling, tak právě v tom je zakopán pes, obecně účetnictví letiště musí mít (nebo by mělo, neznám situaci v OSR) oddělené, tj. separátně účtovat letištní poplatky a separátně handling. Má to mnoho důvodů, ale právě letištní poplatky, tj. přistávací poplatky, taxa, parkovací poplatky, hlukové apod. totiž musejí být kalkulovány ve… Číst vice »
Pozor to je úplně jiný typ plateb, to se neplatí letištím ale ŘLP za služby ve vzduchu, konkrétně tam máte poplatek za navedení na přiblížení da OSR, tedy navigování letounu z jeho tratě do navedení na přistání na dráze.
jen mala oprava – jako jeden pohyb neni definovan “jeden prilet a odlet” ale jako “prilet nebo odlet”.
cili pristani a odlet letadla po vylozeni/nalozeni jsou brany jako 2 pohyby.
(jako pohyb se pak pocita kazde, i kdyz treba jen treninkove a tedy nedokoncene, priblizeni)
Jenom dotaz: Kdy naposled ta dráha prošla podobně velkou opravou?
„Kraj jako majitel letiště opravu dlouhodobě plánuje, poslední rekonstrukce dráhy a pojezdových drah proběhla v roce 1984.“ Zdroj: https://www.msstavby.cz/kraj-vybral-projektanty-opravy-ranveje-12-01-2022/
A i ve včerejších ostravských Událostech v regionech zazněla podobná informace – před 40 lety 🙂 .
Díky, takže rozpočtování opravy na 10 let při takovémto intervalu oprav vychází na bezpečné straně.
Metodika zkreslených informací z kovidové doby. Co bylo předtím nikoho nezajímá a to,že se tam staví ve velkém a bylo i tady několik článků, to asi taky ziskovost nezlepší. …
Musím se trochu smát, jak se zdůrazňuje, že to bude „jenom“ logistická, a ne „bojová“ základna… Pokud se někdo bojí války, tak by měl vědět, že to letiště VŽDYCKY bylo (a samozřejmě vždycky bude) legitimním cílem nepřátelského úderu. Jestli je tam sklad zbraní, uniforem, jídla nebo paliva je úplně jedno. Dovolím si vyslovit jednu předpověď – toto je předstupeň pro vybudování stálé US základny u nás. Určitě to nebude druhý Ramstein, ale jasně se to nabízí. Nejdřív se na letiště vrátí naše armáda (to bude od stávající myšlenky, memorand a dohod trvat do plného provozu tak 5 let) a potom… Číst vice »
A co je na tom špatně? Jsme členy NATO, tak máme mít svoji základnu, která bude sloužit i v rámci celé aliance. Nebo chcete jen výhody a žádnou zodpovědnost, stejně jako u členství v EU?
Souhlasím. Obecný trend českého “prospěchářství” s požadavky na minimální povinnost či vděk je smutný.
Já doufám, že otázka v první větě neplatí na můj komentář – nikde přece nepíšu, že to je špatně 😉
Tady v republice je myslím více takových ztrátových letišť, proč to rvou na Moravu, ať si základny vystavtí u „Mattoniho pramenů“ třeba…
Jestli ono to umistění v Mošnově nemá nějaké geografické a strategické konotace, což?
A taky výborné napojení na železnici a pozitivní přístup regionálních politiků k rozvoji letiště. Plus vyšší nezaměstnanost v regionu, takže šance získat nové civilní zaměstnance bez větších problémů.
Hlavně plus velmi dlouhá přistávací dráha a umožňující provoz těžkých vojenských letadel.
Délka dráhy především. Musí se počítat i s tím, že letadlo bude přistávat poškozené a tudíž vyšší rychlostí než normálně.
Nezaměstanost? Proč teda ve firmách v průmyslové zoně děla tolik poláku, slováku a další národů z vychodní evropy?
Protože prošli přes pohovor a byli přijati. Pak jsou takoví, kteří na ten pohovor nešli, ale ukazují prstem, jak jim ten a ten sebral práci.
Lapidárně: Nemá ani řidičák, ale vadí mu slovák za volantem autobusu, že mu sebral práci. Někoho takového vlastně ani zaměstnávat nechcete.
V současném kontextu ČR by se místo slova nezaměstnanost mělo spíš říkat nezaměstnatelnost.
Ano, vždyť slovo nezaměstnatelní se také použivá.
Tak jsem to myslel, myslel jsem svůj příspěvek ironický. Zkraceně jsem naražel na to jak kolega kubrt poznamenal nezaměstantelnost. Protože se tady u každého příspěvku ohledně Ostravska objevuje jako jeden z důvodu pro stavbu sniženi nezaměstnatnatelnosti…. jakože ze základním vzdělaním nejde dělát řidicího letového prvozu apod…
Neznám data za Ostravsko, ale nezaměstnanost není distribuovaná rovnoměrně. Druhá věc je že region měl ten problém dlouhodobě a tento mem lidem v paměti utkvěl. Problémy s přetopeným trhem máme teprve 7 let z toho 2 roky byl covid.
Donedávna se tu dovedení železnice na letiště velmi kritizovalo. Tak už je to vzato na milost?
Takových skladových prostor roste kolem Ostravy mnoho, jedna hala navíc nic neznamená.
Obecně oblíbený omyl o bezproblémovém získání prac. síly už by se měl začít rychle vytrácet.
Právě naopak, lidi na práci se shánějí těžko.
Těch pobírajících dávky, kteří jsou skryti v těch procentech nezaměstnanosti, se tyto i jiné aktivity netýkají.
A za měsíc jak se rozjede modální terminál, se bude nad železničním spojením oslavovata buchat šampaňským.
Především umí přijímat i Velká dopravní letadla, s čímž zejména Vary budou asi na štíru…….
Řekl bych že s kovidem byly všechny letiště ztrátové, tudíž toto zdůraznění autorem v článku je jen zvýšení PR. Jak to bylo se ziskovostí před kovidem by byla možná lepší informace, než kalkulovat se zkreslenými daty. V Ostravě už vzdali soutěžení v osobní dopravě. Sponzorují LOT aby bylo alespoň nějaké spojení (mimo Londýn) a dál se zaměřili na cargo, což je správná cesta a proto se na tomto podle autora ztrátovém letišti staví několik překladišť včetně DB schenker a české pošty.
Ono do varu je to ze Šternberka, Nového Jičina, Dubnice nad váhom apod, přes celou republiku…. navíc letiště je vybaveno pro velké transportní letdla….
jestli ono to nebude treba tim, ze mosnov je byvale vojenske letiste, takze samo o sobe ma pro to jiste predpoklady.
mimochodem, stavet vojenske letiste ve varech je v dobe, kdy geopoliticka situace na pristich padesat let je jasne dana, je taky uzasny. apad.
nemluve o tom, ze ve varech uz toho moc nepostavite a naklady na rozsireni by byly podstatne vyssi, nez v ostrave.
Tady v repubilce … Morava do ČR snad nepatří, že se to má z Moravy přestěhovat do Varů, aby to bylo „tady v republice“?
…tak potomci mongolských hord z moravských vísek to asi vidí jinak…
Vy byste tomu dal 😃
Možná nastal čas se vrátit domů na širou Rus, ke svému carovi.
Jedině Ostrava má dostatečně dlouhou runway pro největší letadla.
Američané by ji museli chtít, což je dost nepravděpodobné, spíš budou potřeba základny někde na východě (ano, vím, že Ostrava je východ, ale ne dost).
Navíc ji nebudou chtít platit (představy některých našich fanoušků „jak to ekonomicky pomůže“).
Američané budou mít leteckou základnu na Slovensku.
zakladnu nato v ostrave? cim drive, tim lepe.
No vidíte, ono se cílem stalo i civilní letiště, protože bylo blízko hlavního města. A po dobytí hlavního města je tak nějak obecně konec, říká se.
Díky obráncům se nájezdníkům nepodařilo dobýt civilní letiště v blízkosti hlavního města. Plán nájezdníků totiž nevyšel. Odnesla to ale tramvajová vozovna…
Jinak možná tedy důvod pro zavedení „distribuovaného státu“, tedy rozmístění klíčových institucí a jejich složek vhodně po celé zemi. Už se to tu párkrát navrhovalo. (V kontextu ČR)
K tomu je nezbytná kvalitní infrastruktura, aby to bylo z krajského města do sousedního krajského města zhruba za hodinu a ne jen rychlá cesta do Prahy. Použitelnost v běžných, nekritických situacích je naprosto zásadní.
A poslední vlak neodjíždějící z Ovy do Prahy v 19:30….