Cestovní ruch Letectví Zprávy

Nad hlavami Čechů loni proletělo 135 milionů lidí, nejčastěji v Boeingu 737

Letadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy
Letadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy

Řízení letového provozu (ŘLP) dnes potvrdilo za loňský rok mírně klesající trend, pokud jde o počet přeletů českého území. Dispečeři loni zaznamenali v českém vzdušném prostoru 906 666 pohybů, což je o 0,6 procenta méně než předloni. Jde o první meziroční pokles za 30 let.

Tento vývoj byl podle ŘLP způsoben kapacitními problémy ve střední a západní Evropě, zejména v Rakousku, Maďarsku a Německu. Kvůli tomu došlo k přesměrování především dálkových letů mimo český vzdušný prostor. Letadla mířila raději severním směrem přes Polsko, nebo jižním směrem přes Srbsko a Chorvatsko.

Letadla nalétala přes české území celkem 208 milionů kilometrů, jejich celková hmotnost byla 95 milionů tun. Při průměrné obsazenosti letadla 150 lidí ŘLP spočítalo, že nad hlavami Čechů se za rok prohnalo 135 milionů cestujících. Nejčastějším strojem na českém nebi byl Boeing 737 (všechny typy); těchto letadel bylo téměř 200 tisíc.

Letecký provoz nad ČR, vývoj. Pramen: ŘLP
Letecký provoz nad ČR, vývoj. Pramen: ŘLP

Největším zákazníkem českého státního podniku je i nadále Lufthansa, následuje společnost Wizz Air a Ryanair. „V roce 2019 byly zajištěny kapacitní požadavky všech uživatelů vzdušného prostoru České republiky a míra zpoždění se oproti roku 2018 snížila o 44 procent na hodnotu 0,27 minuty na provedený let,“ uvedlo ŘLP.

Pokles byl zaznamenán i na Letišti Václava Havla Praha, kde se počet pohybů (startů a přistání) snížil meziročně o 0,5 % na 154 485. Celkový provoz na všech českých letištích (Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary), na kterých ŘLP poskytuje svoje služby, činí 230 458 startů a přistání (meziroční pokles o 1 %).

Vybrané provozní informace roku 2019

Celkový provoz v roce 2019

906 666 pohybů

Nejsilnější provoz za jeden měsíc – červenec 2019

95 206 pohybů

Nejsilnější provoz za jeden den – 12. července 2019

3 210 pohybů

Celkový počet cestujících v českém vzdušném prostoru v roce 2019 *

cca 135 milionů

Nejčastější typ letounu na českém nebi

Boeing 737 všechny typy – 196 345 pohybů

Počet letů Airbus A 380 – 800

17 506 pohybů

* Při průměrné kapacitě 150 míst na jedna letadlo

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mata

Nevim proč když už do tý tabulky dali a380 tak tam nedali všechny základní typy

Ludvík

Bylo by zajímavé vědět, kolik emisí čeho letecká doprava vyprodukovala a jak to poškodilo naše zdraví.

Dushan

Kvůli virové pandémii bude letos emisí z letadel celkově asi o dost méně:)

Martin V.

Ano, to by bylo zajímavé. Obzvlášť ve srovnání s emisemi z automobilové dopravy, které jsou produkovány na silnicích a v ulicích s obytnými domy, kdežto většina emisí z letadel je produkovaná 10 kilometrů nad zemí. No a ta menší část pak na letištích a v bezprostředním okolí letišť. Jednoznačně největší vliv na naše zdraví představuje u letecké dopravy hluk, a o to hlavně blízko velkých letišť především na území pod osou vzletové a přistávací dráhy, jinde ani to není příliš významné.

Dushan

Největší spotřeba paliva u letadla a tedy nejvíce emisí vzniká při vzletu, tj. nad Prahou a nikoli když je v letové hladině 10km.

pzag

Největší spotřeba ano, ale jak dlouho to trvá? Několik minut, takže v celkových emisí se to ztratí.

pzag

Pokud teda tvrdíte, že to je jinak, můžete ukázat čísla?

Martin V.

To ano, ale na přiblížení jdou zas naopak na volnoběh nebo s malým zatížením (než vysunou klapky a podvozek), takže to se částečně vykompenzuje (i když ne úplně, dole je vzduch hustší). Mimochodem nejen já, ale několik dalších lidí nezávisle na sobě vypozorovalo, že nejpozději vysunuje před přistáním podvozek Ryanair. Že by tím Michael O’Leary ušetřil pokaždé pár litrů paliva?

pzag

Ryan má jinak nastavená „stabilizační kritéria“ než některé jiné společnosti. A stejně tak trošku jinak létají a staví se k tomu provozu. Nic neporušují, ale upřednostňují trochu jiný styl létání. Pokud se nepletu, Ryan stabilizovaný do 500 ft, mnozí ostatní do 1000 ft.

Y.K.

Při vzletu je to tuším asi o 20 % více než při hladinovém letu. U kategorie zhruba 737 je to průměr kolem 3,5 kg/km +20 % řekněme 4 kila. U auta to řekněme bude 0,1 na km (ve městě optimismus) tak to máme 40x více na letadlo. Letiště má přes 400 pohybů denně, aut denně Prahou včetně tranzitu projede kolik? Milion? To by bylo 2500x více.

Y.K.

Teď mi došlo, že u aut to bude asi o 12 % méně, protože jsem srovnal kg a litry. Na poměru to ale zásadně nic nemění. Problém kvality vzduchu ve městě jsou auta.

pzag

Několik procent z celkového znečištění. Spalovací motor s produkty spalování v principu stejnými jako auto. Takže emise CO2 a pod. úměrné spotřebě, případné saze a podobně daleko od lidí.

EM*

Odhadem 3 miliony tun CO2.

208 milionů km * 150 cestujících na let /75*100 při průměrné obsazenosti 75% * 0,03 litru na osobokilometr * 0,8 hmotnost litru paliva * 3,15 kg CO2 z litru