České nebe využilo loni 550 tisíc letadel, provoz byl na 64 procentech doby před covidem

Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu, ilustrační foto. Foto: BoeingBoeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu, ilustrační foto. Foto: Boeing

V organizaci letového provozu přitom dojde od 23. února k významné změně. Český vzdušný prostor se stane součástí většího celku.

Řízení letového provozu (ŘLP) zaznamenalo loni v českém vzdušném prostoru 550 194 pohybů, což je na úrovni zhruba 64 procent předcovidového roku 2019. Provoz v českém vzdušném prostoru se zotavuje pomaleji než jinde v Evropě, evropský průměr činí 83 procent roku 2019.

Podle ministra dopravy Martina Kupky je důvodem především rusko-ukrajinská válka, kvůli které vypadla z map řada leteckých tras, projevuje se i embargo na ruské a běloruské aerolinie.

Největším zákazníkem ŘLP byl loni Ryanair, jehož letadla loni na českém nebi nalétala 14,5 milionu kilometrů. Následují Turkish Airlines a Wizz Air.

V organizaci letového provozu přitom dojde od 23. února k významné změně. Český vzdušný prostor se stane součástí většího celku, Jihovýchodního evropského prostoru volných tratí (SEE FRA). Ten zahrne ještě Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Moldavsko.

Podle šéfa ŘLP Jana Klase jde pro český vzdušný prostor aktuálně o nejvýznamnější osu. Propojení podle něj povede k napřímení (zkrácení) tras, úsporám paliva a větší ohleduplnosti k životnímu prostředí. Jde o iniciativu jednotlivých zemí mimo chystaný a léta odkládaný systém tzv. funkčních bloků (FAB).

ŘLP za loňský rok očekává lepší hospodářský výsledek, než byl plánovaný. Plány hovořily o zisku 50 milionů korun.

Tagy letový provoz řlp
3 komentáře