Nad hlavami Čechů loni proletělo 135 milionů lidí, nejčastěji v Boeingu 737

Letadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravyLetadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy

Řízení letového provozu (ŘLP) dnes potvrdilo za loňský rok mírně klesající trend, pokud jde o počet přeletů českého území. Dispečeři

Zpět na článek
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mata

Nevim proč když už do tý tabulky dali a380 tak tam nedali všechny základní typy

Ludvík

Bylo by zajímavé vědět, kolik emisí čeho letecká doprava vyprodukovala a jak to poškodilo naše zdraví.

Dushan

Kvůli virové pandémii bude letos emisí z letadel celkově asi o dost méně:)

Martin V.

Ano, to by bylo zajímavé. Obzvlášť ve srovnání s emisemi z automobilové dopravy, které jsou produkovány na silnicích a v ulicích s obytnými domy, kdežto většina emisí z letadel je produkovaná 10 kilometrů nad zemí. No a ta menší část pak na letištích a v bezprostředním okolí letišť. Jednoznačně největší vliv na naše zdraví představuje u letecké dopravy hluk, a o to hlavně blízko velkých letišť především na území pod osou vzletové a přistávací dráhy, jinde ani to není příliš významné.

Dushan

Největší spotřeba paliva u letadla a tedy nejvíce emisí vzniká při vzletu, tj. nad Prahou a nikoli když je v letové hladině 10km.

pzag

Největší spotřeba ano, ale jak dlouho to trvá? Několik minut, takže v celkových emisí se to ztratí.

pzag

Pokud teda tvrdíte, že to je jinak, můžete ukázat čísla?

Martin V.

To ano, ale na přiblížení jdou zas naopak na volnoběh nebo s malým zatížením (než vysunou klapky a podvozek), takže to se částečně vykompenzuje (i když ne úplně, dole je vzduch hustší). Mimochodem nejen já, ale několik dalších lidí nezávisle na sobě vypozorovalo, že nejpozději vysunuje před přistáním podvozek Ryanair. Že by tím Michael O’Leary ušetřil pokaždé pár litrů paliva?

pzag

Ryan má jinak nastavená „stabilizační kritéria“ než některé jiné společnosti. A stejně tak trošku jinak létají a staví se k tomu provozu. Nic neporušují, ale upřednostňují trochu jiný styl létání. Pokud se nepletu, Ryan stabilizovaný do 500 ft, mnozí ostatní do 1000 ft.

Y.K.

Při vzletu je to tuším asi o 20 % více než při hladinovém letu. U kategorie zhruba 737 je to průměr kolem 3,5 kg/km +20 % řekněme 4 kila. U auta to řekněme bude 0,1 na km (ve městě optimismus) tak to máme 40x více na letadlo. Letiště má přes 400 pohybů denně, aut denně Prahou včetně tranzitu projede kolik? Milion? To by bylo 2500x více.

Y.K.

Teď mi došlo, že u aut to bude asi o 12 % méně, protože jsem srovnal kg a litry. Na poměru to ale zásadně nic nemění. Problém kvality vzduchu ve městě jsou auta.

pzag

Několik procent z celkového znečištění. Spalovací motor s produkty spalování v principu stejnými jako auto. Takže emise CO2 a pod. úměrné spotřebě, případné saze a podobně daleko od lidí.

EM*

Odhadem 3 miliony tun CO2.

208 milionů km * 150 cestujících na let /75*100 při průměrné obsazenosti 75% * 0,03 litru na osobokilometr * 0,8 hmotnost litru paliva * 3,15 kg CO2 z litru