Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Správa železnic vymění konstrukci Pňovanského mostu, obnova vyjde na 109 milionů

Pňovanský most. Autor: Parkis – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1698528
Pňovanský most. Autor: Parkis – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1698528

Správa železniční dopravní cesty vymění nýtovaný most z roku 1901 přes Hracholuskou přehradu na trati Pňovany – Bezdružice na Plzeňsku. Most tvoří dva zděné pilíře a tři ocelová pole; zatímco pilíře zůstanou na místě, ocelovou konstrukci nahradí její novodobá kopie.

Z tendru na zhotovitele vyšly vítězně firmy SMP a MCE Slaný, smluvní cena činí 109 milionů korun. Nová konstrukce už se vyrábí, přímo na místě se pak bude most kompletovat z jednotlivých částí. “Chtěli jsme se co nejvíce přiblížit původnímu stavu. I železniční svršek bude s prvkovou mostovkou, tedy dřevěné mostnice, žádné štěrkové lože,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Na mostě vznikne nová lávka, která je navržena v dolních obloucích mostu. Aby nenarušovala původní linii, nebude vodorovná.

Most není památkově chráněn a podle Šubové nebylo možné přikročit k rekonstrukci původních polí. „Rekonstrukce by byla tak technologicky a časově náročná, že by si vyžádala stavbu prostorového podepření celého mostu, což vzhledem k tomu, že dnes je údolí zatopeno přehradou, by bylo poměrně složité. Taková rekonstrukce by trvala několik let,“ sdělila mluvčí. Navíc stávající ocelové prvky jsou podle SŽDC slabé a ani po zesílení nevyhoví požadavkům na bezpečnost železničního provozu.

Stavba začne 23. července, výluka je naplánovaná do 19. listopadu. Stavitelé mostu v letech 1898 až 1901 po vztyčení pilířů překlenuli údolí lešením a most nýtovali na místě po jednotlivých prvcích. Začínali od nosných, následně k tomu přidávali různá ztužení a zavětrování. Délka mostu je 210 metrů.

32 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Cena v titulku mě taky neruší, pokud jde o tu sumu, spíš mi přijde nízká. Pak se nelze divit, že se SŽDC do opravy staré konstrukce nechce, cenově by vyšla +/- stejně, ale most by museli pravidelně udržovat (natírat), nová konstrukce možná dostane trvanlivější povrchovou úpravu. Připojuji se k díku za každodenní zajímavé zprávy na zdopravy.cz.

  • Díky zdopravy.cz za každodenní zprávy – neřešte lidi, kteří sem přišli být „chytří“ a mudrují na subjektivně-stylistické záležitosti. PS: můj subjektivní názor je, že cena v titulku je v této podobě naprosto ok a logická.

  • Opravdu to má smysl??? Fakt tahle dráha bude v provozu i za 20 let? Je tam aspoň nákladní doprava?

    • díky za odkaz, já se tam asi zajedu podívat, to chce vidět na vlastní oči jak to budou měnit.

  • MImochodem, na fotce visí z střední části člověk na laně, dalších několik lidí je vidět na pravém pilíři. To je zjevně tamní akce Adrenalin Plus (ani nevím, jestli ještě probíhá a jak se jmenuje), kdy se mj. skákalo z pilíře do Kieneovy houpačky. Výborný zažitek 🙂

  • Paráda. Ono mohlo také vše dopadnout tak, že odbor „rozvoje“ SŽDC nasáklý jak houba nadrženci na rušení regionálek (snadnou a nenáročnou práci) vykázal „úsporu“ 109 mega, když se akce nerealizuje. Prachy by zůstaly „na potřebnější stavby“ (je otázka spíše komu), leč nějaká třetina by se převedla odboru „rozvoje“ aby měli dost na další studie rušení dalších tratí. Podobnost s děním v Jihočeském kraji a likvidací veřejné dopravy by pak nebyla náhodná. Tak se dělají peníze.
    Naštěstí rozum zvítězil. Alespoň zde. Alespoň prozatím.

    • Četl jsem to dvakrát a nenašel jsem tam Žemličku.

      Kurník, to nemáme nic na téma Žemlička a mosty? Určitě snoval plán sabotáže mostu v Červené a jen náhodou mu to nevyšlo.

      • To nebylo a není třeba: červenský most asi stejně raději hrůzou spadne sám, když přes něj Študlar a jeho pohůnci chtějí zavést přímé spoje Tábor – Písek – Strakonice ve dvouhodinovém taktu …

        • Souhlas, zavést někde nové přímé spoje je to nejhorší, co se může mostu stát. Přesně takhle by to udělal Žemlička.

          • Panu Docentu nikdy nešlo o nic jiného, nežli o renesanci veřejné dopravy v kraji. Nesmírně vzrůstající počty přepravených optimalisovanými vlaky a 29x levnějšími busy očekávatelně potvrzovaly jeho erudici, tituly podepřenou odbornost a nenahraditelné praktické zkušenosti. Rovněž za jeho působení dramaticky vzrostl počet průměrného obsazení autobusů. Je uklidňující, když občané vidí, že i politici jsou závislí na výsledcích práce, kterou nezištně vykonávají.

  • Starého mostu je škoda. Podobný scénář jako u železničního mostu v Praze. Starý se nechá zreznout. Nový jistě nebude kopií, spíš novostavbou inspirovanou starým mostem. V zahraniční si starých konstrukcí váží, neruší se takto plošně jako u nás.

  • Otázka na pana autora – je podle vás cena tak přemrštěná, že se musela dostat až do titulku, čímž ho prodloužila na naprosto zvrhlou úroveň? Děje se tot tu poslední dobou poměrně často. Jakkoliv respektuji, že jste se pasovali do role hlídacího psíka veřejných financí v dopravě, je třeba si uvědomit, že vše nepořídíte za pětikorunu, maximálně za dvacku a zrovna mostní oprava tohoto typu opravdu nemůže být svěřena nějakému Lojzovi od traťovky. Cena je zcela odpovídající civilizované Evropě.

    • Cena je neutrální údaj a nikdo ji zrovna v tomto článku neskandalizuje, uvádíme ji u každé stavby. Slyšíte trávu růst a polemizujete s něčím, co v článku není. A do žádné role jsme se nepasovali, jen píšeme o dopravě.

    • K čemu je 99,9 % čtenářů, a to vč. autora informace o ceně? 99,9% vůbec nemá šajnu, co kolik stojí…

      • Nechte, prosím, na každém, ať si sám pro sebe posoudí, zda je uvedení ceny pro něj informačně hodnotné. My s vašimi vývody a procenty nesouhlasíme a údaje o ceně budeme dále uvádět, bez toho by nebylo naše zpravodajství úplné.

        • Nikdo nezpochybňuje uvádění ceny, ale ceny V TITULKU…

          • Martine, nechte si prosím ty hejty do diskuse na novinkách nebo někam. Tohle je odborný web o dopravě a místo zajímavé železniční stavby tady řešíte správnost titulku článku.

            • Děkuji za pozvánku k vám na Novinky, ale raději bych diskutoval zde. A zkusím to ještě jednou a pomaleji: titulek je obsahově správně, ale v podstatě se z něj stal perex, který tak nějak odhalil celý obsah článku… Na mobilu zabral půl displeje a to je to, co se tu snažím naznačit…

              • Re. Martin Hanzal
                Nechápu Vás a patrně nejsem sám.
                Nemáte s tím problémy i doma?

        • Máte pravdu – Čecha zajímá hlavně cena, to je nejdůležitější informace. O dopravu se zajímám hodně, ale odhadnout, jestli 190 mil. za most je hodně nebo málo, to si fakt netroufnu. Max si troufnu odhadnout to, že 5 000 za metr zábradlí je fakt hodně (pár metrů lešenářský trubky), páč člověk tak nějak tuší, kolik stojí trochu železa. Aby byl článek úplný a čtenář mohl posoudit, jestli je cena přiměřená, museli byste zde přidat komplet výpis + ceny jednotlivých komponentů, takhle je to informace o ničem.

      • Takže cena je jen info pro vyvolené a těm 99,9% blbečků po ní nic není?

        • A vy máte šajnu, kolik stojí nový most? O dopravu se zajímám hodně, ale kolik stojí nový most opravdu netuším… resp. neumím posoudit, jestli je to moc nebo málo. Ano, máte pravdu – u 5 000 za metr zábradlí mi to přijde hodně. Uzel Brno za 60 mld. mi přijde taky hodně, ale třeba to opravdu odpovídá (hlavně ve srovnání s tím zábradlím…).

    • Někteří šoutouši jsou fakt na palici a neměli by vycházet, natož psát, bez dozoru ošetřovatele. Uvádět ceny investic v titulcích je úplně normální, podívejste se kamkoliv. Jen tak namátkou třeba dnešní E15: Bakala prodává Forum Karlín za 1,3 miliardy korun. České dráhy koupily od rakouských drah vagony za stovky milionů. Idnes: Penta prodá pražskou Waltrovku, cena může být až 6,5 miliardy. Ihned: Volkswagen v Indii proinvestuje miliardu eur. Stačí nebo mám hledat dál?

      • Ano, a právě to je ten pravý „bulvár“ – takže Šindelář se (a i tento web) konečně správně zařadil. Škoda …
        Martin Hanzal má samozřejmě pravdu – uvedení té ceny V TITULKU nemá jiný smysl, než nenápadně skandalizovat to, co ve skutečnosti skandální není: do textu to samozřejmě patří, ale do titulku nikoli. A že tím zbytečným výkřikem m.j. navíc hloupě blokuje plochu (malého) displeje MT, to ovšem autorovi, který se sice cítí být odborníkem na dopravu, ale (byť „novinář“) o komunikační technice nemá zjevně ani tušení, také nevadí …

        • Počet znaků je stejný, případně kratší, než u jiných titulků,kde to nevadilo. Vadí to najednou zde. Cena v titulku se běžně používá, nevím, co je na tom bulvárního. Alespoň je z něj zřejmé, že nejde o malou opravu.

          • Ještě jste mohli napsat, že jste článek přinesli jako první a bulvár by to bylo dokonalý.

Newsletter

Partneři


Výběr editora