Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Správa železnic vymění konstrukci Pňovanského mostu, obnova vyjde na 109 milionů

Pňovanský most. Autor: Parkis – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1698528
Pňovanský most. Autor: Parkis – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1698528

Správa železniční dopravní cesty vymění nýtovaný most z roku 1901 přes Hracholuskou přehradu na trati Pňovany – Bezdružice na Plzeňsku. Most tvoří dva zděné pilíře a tři ocelová pole; zatímco pilíře zůstanou na místě, ocelovou konstrukci nahradí její novodobá kopie.

Z tendru na zhotovitele vyšly vítězně firmy SMP a MCE Slaný, smluvní cena činí 109 milionů korun. Nová konstrukce už se vyrábí, přímo na místě se pak bude most kompletovat z jednotlivých částí. “Chtěli jsme se co nejvíce přiblížit původnímu stavu. I železniční svršek bude s prvkovou mostovkou, tedy dřevěné mostnice, žádné štěrkové lože,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Na mostě vznikne nová lávka, která je navržena v dolních obloucích mostu. Aby nenarušovala původní linii, nebude vodorovná.

Most není památkově chráněn a podle Šubové nebylo možné přikročit k rekonstrukci původních polí. „Rekonstrukce by byla tak technologicky a časově náročná, že by si vyžádala stavbu prostorového podepření celého mostu, což vzhledem k tomu, že dnes je údolí zatopeno přehradou, by bylo poměrně složité. Taková rekonstrukce by trvala několik let,“ sdělila mluvčí. Navíc stávající ocelové prvky jsou podle SŽDC slabé a ani po zesílení nevyhoví požadavkům na bezpečnost železničního provozu.

Stavba začne 23. července, výluka je naplánovaná do 19. listopadu. Stavitelé mostu v letech 1898 až 1901 po vztyčení pilířů překlenuli údolí lešením a most nýtovali na místě po jednotlivých prvcích. Začínali od nosných, následně k tomu přidávali různá ztužení a zavětrování. Délka mostu je 210 metrů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Most
Host
Most

Cena v titulku mě taky neruší, pokud jde o tu sumu, spíš mi přijde nízká. Pak se nelze divit, že se SŽDC do opravy staré konstrukce nechce, cenově by vyšla +/- stejně, ale most by museli pravidelně udržovat (natírat), nová konstrukce možná dostane trvanlivější povrchovou úpravu. Připojuji se k díku za každodenní zajímavé zprávy na zdopravy.cz.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Díky zdopravy.cz za každodenní zprávy – neřešte lidi, kteří sem přišli být „chytří“ a mudrují na subjektivně-stylistické záležitosti. PS: můj subjektivní názor je, že cena v titulku je v této podobě naprosto ok a logická.

Já
Host

Souhlasím.

Souprava
Host
Souprava

Opravdu to má smysl??? Fakt tahle dráha bude v provozu i za 20 let? Je tam aspoň nákladní doprava?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Některé podrobnější informace o této stavbě jsou dostupné například zde: http://www.bezdruzickalokalka.cz/

Petr.R
Host
Petr.R

díky za odkaz, já se tam asi zajedu podívat, to chce vidět na vlastní oči jak to budou měnit.

Vojta
Host
Vojta

MImochodem, na fotce visí z střední části člověk na laně, dalších několik lidí je vidět na pravém pilíři. To je zjevně tamní akce Adrenalin Plus (ani nevím, jestli ještě probíhá a jak se jmenuje), kdy se mj. skákalo z pilíře do Kieneovy houpačky. Výborný zažitek 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

ne pro ty co nenávidí výšky.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Paráda. Ono mohlo také vše dopadnout tak, že odbor „rozvoje“ SŽDC nasáklý jak houba nadrženci na rušení regionálek (snadnou a nenáročnou práci) vykázal „úsporu“ 109 mega, když se akce nerealizuje. Prachy by zůstaly „na potřebnější stavby“ (je otázka spíše komu), leč nějaká třetina by se převedla odboru „rozvoje“ aby měli dost na další studie rušení dalších tratí. Podobnost s děním v Jihočeském kraji a likvidací veřejné dopravy by pak nebyla náhodná. Tak se dělají peníze.
Naštěstí rozum zvítězil. Alespoň zde. Alespoň prozatím.

Michal
Host
Michal

Četl jsem to dvakrát a nenašel jsem tam Žemličku.

Kurník, to nemáme nic na téma Žemlička a mosty? Určitě snoval plán sabotáže mostu v Červené a jen náhodou mu to nevyšlo.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To nebylo a není třeba: červenský most asi stejně raději hrůzou spadne sám, když přes něj Študlar a jeho pohůnci chtějí zavést přímé spoje Tábor – Písek – Strakonice ve dvouhodinovém taktu …

Michal
Host
Michal

Souhlas, zavést někde nové přímé spoje je to nejhorší, co se může mostu stát. Přesně takhle by to udělal Žemlička.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Panu Docentu nikdy nešlo o nic jiného, nežli o renesanci veřejné dopravy v kraji. Nesmírně vzrůstající počty přepravených optimalisovanými vlaky a 29x levnějšími busy očekávatelně potvrzovaly jeho erudici, tituly podepřenou odbornost a nenahraditelné praktické zkušenosti. Rovněž za jeho působení dramaticky vzrostl počet průměrného obsazení autobusů. Je uklidňující, když občané vidí, že i politici jsou závislí na výsledcích práce, kterou nezištně vykonávají.

Most
Host
Most

Starého mostu je škoda. Podobný scénář jako u železničního mostu v Praze. Starý se nechá zreznout. Nový jistě nebude kopií, spíš novostavbou inspirovanou starým mostem. V zahraniční si starých konstrukcí váží, neruší se takto plošně jako u nás.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Otázka na pana autora – je podle vás cena tak přemrštěná, že se musela dostat až do titulku, čímž ho prodloužila na naprosto zvrhlou úroveň? Děje se tot tu poslední dobou poměrně často. Jakkoliv respektuji, že jste se pasovali do role hlídacího psíka veřejných financí v dopravě, je třeba si uvědomit, že vše nepořídíte za pětikorunu, maximálně za dvacku a zrovna mostní oprava tohoto typu opravdu nemůže být svěřena nějakému Lojzovi od traťovky. Cena je zcela odpovídající civilizované Evropě.

To
Host
To

K čemu je 99,9 % čtenářů, a to vč. autora informace o ceně? 99,9% vůbec nemá šajnu, co kolik stojí…

raddie
Host
raddie

Takže cena je jen info pro vyvolené a těm 99,9% blbečků po ní nic není?

To
Host
To

A vy máte šajnu, kolik stojí nový most? O dopravu se zajímám hodně, ale kolik stojí nový most opravdu netuším… resp. neumím posoudit, jestli je to moc nebo málo. Ano, máte pravdu – u 5 000 za metr zábradlí mi to přijde hodně. Uzel Brno za 60 mld. mi přijde taky hodně, ale třeba to opravdu odpovídá (hlavně ve srovnání s tím zábradlím…).

Tomas
Host
Tomas

Někteří šoutouši jsou fakt na palici a neměli by vycházet, natož psát, bez dozoru ošetřovatele. Uvádět ceny investic v titulcích je úplně normální, podívejste se kamkoliv. Jen tak namátkou třeba dnešní E15: Bakala prodává Forum Karlín za 1,3 miliardy korun. České dráhy koupily od rakouských drah vagony za stovky milionů. Idnes: Penta prodá pražskou Waltrovku, cena může být až 6,5 miliardy. Ihned: Volkswagen v Indii proinvestuje miliardu eur. Stačí nebo mám hledat dál?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ano, a právě to je ten pravý „bulvár“ – takže Šindelář se (a i tento web) konečně správně zařadil. Škoda …
Martin Hanzal má samozřejmě pravdu – uvedení té ceny V TITULKU nemá jiný smysl, než nenápadně skandalizovat to, co ve skutečnosti skandální není: do textu to samozřejmě patří, ale do titulku nikoli. A že tím zbytečným výkřikem m.j. navíc hloupě blokuje plochu (malého) displeje MT, to ovšem autorovi, který se sice cítí být odborníkem na dopravu, ale (byť „novinář“) o komunikační technice nemá zjevně ani tušení, také nevadí …

Jan Sůra
Admin

Počet znaků je stejný, případně kratší, než u jiných titulků,kde to nevadilo. Vadí to najednou zde. Cena v titulku se běžně používá, nevím, co je na tom bulvárního. Alespoň je z něj zřejmé, že nejde o malou opravu.

Mafouz
Host
Mafouz

Ještě jste mohli napsat, že jste článek přinesli jako první a bulvár by to bylo dokonalý.