SŽ prudce škrtá provoz na Výtoňském mostě, změny se dotknou tisíců lidí. Monitoring ukázal problémy
Konec míjení, snížená rychlost a jen třetina vlaků. Konstrukce podle SŽ unese již jen jednu soupravu.
Správa železnic se rozhodla přistoupit k výrazným omezením provozu na Výtoňském mostě. Změny začnou platit od neděle 10. prosince společně s novým jízdním řádem. Dojde ke snížení intenzity železniční dopravy o zhruba dvě třetiny. Vlaky linky S7 na trase Praha hlavní nádraží – Řevnice budou nově končit na Smíchově.
Správu železnic k omezení vedla údajně data z monitoringu, který zajišťují odborníci z ČVUT. V listopadu na mostě skončil průzkum korozního oslabení a endoskopická diagnostika. Profesor ČVUT Pavel Ryjáček přitom v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz v září uvedl, že výsledky vedoucí k omezení provozu zatím nepředpokládá.
Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert
„Naší prioritou je zajištění bezpečné, funkční a dostatečně kapacitní železniční dopravy. Bohužel, vzhledem k výsledkům měření na mostě bylo nutné zavést značná omezení provozu,“ uvedl nyní ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.
Dodal, že rozhodnutí nepotěší zejména cestující na západ od Prahy. „Chceme-li zajistit jejich bezpečnost, nemáme jinou možnost,“ řekl Paidar.
Nižší rychlost a bez carga
Od 10. prosince se tak na mostě nesmí vlaky míjet, konstrukce podle SŽ unese již jen jednu soupravu. Rychlost se nově sníží o polovinu ze současných 40 km/h na 20 km/h.
Intenzita dopravy se tak sníží o dvě třetiny, celková váha souprav klesne ze stávajících 27 milionů tun za rok na 10 milionů tun. Na Výtoňský most také podle SŽ nebudou smět jezdit de facto žádné nákladní vlaky.
Opatření se však dotkne hlavně osobní dopravy. Zejména se to týká vlaků linky S7 na trase Praha hlavní nádraží – Praha- Radotín/Řevnice, které budou ukončeny na Smíchově. Jedná se o 59 spojů za den.
Video: Stavbaři nahlédli do útrob Výtoňského mostu. Korozi srovnávají s mostem v Děčíně
Základní vlaky linky S7 Praha – Beroun přes most i nadále pojedou. Zkrátí se však trasa vlaků na lince Praha hlavní nádraží – Hostivice – Rudná u Prahy, stejně jako v předchozím případě budou ukončeny na Smíchově. Zde se jedná o 35 spojů za den.
Výhledově navíc začne rekonstrukce smíchovského nádraží, která bude obnášet další výluky.
SŽ uvádí, že během prvního pololetí příštího roku provede přepočet údajů k mostu, který na základě aktuálního stavu určí další případné omezení a upřesní zbytkovou životnost mostu. „Výsledky těchto přepočtů pak mohou vést k dalším provozním omezením, v krajním případě i zastavení provozu,“ dodal Paidar.
Nebourat, rekonstruovat
Po mostě nyní jezdí téměř 300 vlaků denně. Most je podle SŽ ve velmi špatném stavu a o tom, zda jej nahradit novým, či pouze renovovat, se vede debata již několik let. Most je zapsanou kulturní památkou, NPÚ tak nepřipouští jeho demolici.
SŽ přesto zadala architektonickou soutěž na nový most, ve které zvítězil návrh trojkolejného mostu na původních pilířích. Původní konstrukce by se mohla podle magistrátu přesunout na jiné místo.
Z bílého bronzový. Správa železnic představila upravenou podobu nového mostu pod Vyšehradem
Proti nahrazení mostu vznikla petice spolku Nebourat. Signatáři proti nahrazení mostu protestují a prosazují jeho rekonstrukci. Ta by však podle expertů z ČVUT byla příliš náročná a komplikovaná.
Ze studie mezinárodní expertní organizace Jaspers publikované koncem října vyplynulo, že oproti renovaci starého mostu s boční přístavbou třetí koleje pro dosažení potřebné dopravní kapacity bude stavba nového tříkolejného mostu minimálně o 40 % levnější, rozdíl činí 1,1 miliardy korun.
JASPERS: Nový most pod Vyšehradem bude výrazně levnější než oprava a údržba starého