Na vlastní kůži: Z mrazů k moři za jeden den. Z Česka do Benátek za 560 korun
Z Česka se do Benátek dostanete často s jediným přestupem.
Kdysi sem jezdil přímý noční vlak z Prahy, teď sem lidé nejčastěji jezdí autem či létají. Italské Benátky jsou ale stále vlakem velmi dobře přístupné a v řadě případů je cesta po kolejích nejlevnější. O zážitcích nemluvě. Pojďte se vydat na cestu, která může být inspirací pro vaše letošní plánování.
Spojení z Česka do Benátek je snadné a levné především díky přímým railjetům z Vídně až přímo do stanice Venezia Santa Lucia přímo v srdci historického města. Jezdí dvakrát denně a cestujícím z Moravy umožňují spojení s jediný přestupem. Z Prahy a dalších českých měst je spojení možné ještě alternativní trasou přes Linec a Salcburk.
Základem levné jízdenky na železnici je vždy nákup dopředu nejméně pár týdnů a fixní datum. Pro cestu, která proběhla tento týden, jsem jízdenky nakupoval na konci loňského listopadu. Cena pro dva dospělé (z toho jeden senior) a dvě děti ve věku 8 a 11 let byla více než příznivá: jedna cesta vyšla celkem na 2 236 Kč.
Pro co nejlevnější spojení je potřeba nakombinovat Včasnou jízdenku Evropa z Prahy do Rakouska Českých drah a jízdenku Sparschiene z Rakouska do Benátek. V mém případě jsme zvolili ranní odjezd z Prahy v 6:21 Jižním expresem do Lince s jízdenkou až do Villachu, plánovaný příjezd do Benátek byl 20:04. Dobu na cestě lze zkrátit ještě o dvě hodiny, podle jízdních řádů lze stihnout i odjezd z Prahy o další dvě hodiny později. Nechtěl jsem ale riskovat zpoždění, a tak jsem nakonec koupil jízdenku s dvouhodinovou rezervou ve Villachu, abych se nemusel nervovat pětiminutovým přestupem mezi dvěma dálkovými vlaky. I ostatní přestupy nabízely poměrně dost času v řádu desítek minut. Za čtyři cestující jsem za jízdu až k italským hranicím zaplatil celkem 1 383 Kč.
Současně jsem hned poté na webu ÖBB koupil jízdenky z Villachu až do Benátek. Jízdenky vyšly na celkem 853 Kč, nízká cena je daná především tím, že děti cestovaly zcela zdarma. Celkem jsem tak za 4 jízdenky zaplatil 2 236 kč, tedy zhruba 560 korun za osobu. (Další tipy k nákupu jízdenek jsou níže.)
Bez jídelního vozu a se zpožděním
První spoj vyjel z Prahy s patnáctiminutovým zpožděním, prý z důvodu pozdního obratu soupravy. Byl jsem v klidu, v Linci bylo na přestup dost času. Horší zprávou byl výpadek jídelního vozu, zpráva o jeho uzavření ale přišla ještě před odjezdem, a tak byl čas dokoupit zásoby. Do Lince jsme nakonec dorazili se zpožděním dvacet minut.
Zdánlivý klid, že mám ještě přes patnáct minut na přestup mě ale rychle přešel. Kvůli stávce německých strojvedoucích byl zrušen vlak Budapešť – Curych, se kterým jsme měli pokračovat do Salcburku. Následující railjet měl zpoždění, které rychle narůstalo a zastavilo se na 65 minutách. V tu chvíli začala být rezerva dost narušena. Bylo jasné, že přestup v Salcburku již nestíháme. Rychle narůstající zpoždění všech vlaků z Vídně nevěstilo nic dobrého. Na informacích nic neví, prý máme čekat a uvidí se. Apatický klid dámy za přepážkou mě příliš neuspokojil, a tak raději usedáme do prvního vlaku směr Salcburk. Zastávkový S-Bahn jede téměř dvakrát tak dlouho, ale hlavně jede a měl by být v cíli do doby odjezdu druhého vlaku EuroCity do Villachu, který jsem měl v plánech jako zálohu.
V Salcburku jsme nakonec dříve. Trať z Vídně se uvolnila, a tak již ve Wels přesedáme do railjetu. Po zkušenostech z předchozích hodin razím metodu, čím blíže cíli, tím lépe. Nečekáme na vlak EuroCity, kterým nakonec později stejně pojedeme a prvním osobním vlakem jedeme do Bischofshofenu. Retro souprava ukazuje, že modernizace regionálních vlaků v Rakousku ještě není zdaleka hotová.
Nejkrásnější částí
Začíná nejkrásnější část cesty Alpami. Po hodinové přestávce v důležité železniční křižovatce pokračujeme dál již do Villachu. Trať rychle stoupá k Taurskému tunelu a nabízí spoustu krásných výhledů. Vlakvedoucí si tuto službu zjevně užívá. Namísto strojového hlášení informuje o různých zajímavostech podél trasy a komentuje každou minutu zpoždění. Brzy pochopím, že i kdyby bylo pár minut zpoždění, vlaky na sebe budou ve Villachu čekat. Kromě railjetu do Benátek tu čeká například spoj do Záhřebu. Verzi, že bychom přestup nestihli, nechci promýšlet: další vlak až za čtyři hodiny a ještě nutný další přestup.
Railjet do Benátek s poetickým názvem Gondoliere stíháme bez problémů, bohužel už jedeme celou cestu za tmy. Vlak je téměř prázdný, na rozdíl od jiných rakouských spojů, kterými jsme dnes jeli. V Benátkách jsme přesně podle jízdního řádu ve 20:05 přímo na nádraží Santa Lucia. Stačí vyjít ven a jsme přímo v centru u hlavního kanálu.
Pobyt v Benátkách v jednom z nejklidnějších měsíců bez davů může začít. A pokud nemáte rádi přeplněná města a vedra, mohu leden pro návštěvu Benátek jedině doporučit.
Jak na levné jízdenky do Benátek
Klíčem je kombinace Včasné jízdenky Evropa a Sparschiene rakouských drah.
Z Prahy lze nakombinovat jízdenky přes Linec až do Villachu nebo přes Vídeň. Ceny se liší podle destinace v Rakousku. Malá finta ve vyhledávači Českých drah: někdy se v prvním kroku s přestupem v Linci nenačte cena. Důvodem je přestup do vlaku soukromého dopravce. Pokud jen posunete na další vlak z Lince, který budou provozovat ÖBB, dostanete se na nízkou cenu bez problémů. Včasná jízdenka platí i z dalších měst, například z Ostravy se dostanete do Benátek s jedním přestupem ve Vídni za necelých dvanáct hodin. Platí, že čím dříve kupujete, tím je větší výběr levnějších jízdenek.
Pro nákup jízdenky z Rakouska musíte na web rakouských drah a zadat spojení do Benátek (Venezia S. Lucia). Vyplatí se porovnat si cenu z Česka do vybraného města v Rakousku a pak z něj, nebo z hraničního. Například porovnat, zda je levnější nakoupit jízdenku z Prahy do Lince a pak z Lince do Benátek, nebo naopak z Prahy do Villachu a pak dál do Benátek. Neexistuje pro to jednoduché pravidlo, nejvýhodnější je prostě porovnat (stačí z Lince nebo Vídně podle toho, kudy jedete). U ÖBB je výhodou, že i mezinárodní jízdenka je pro děti do 14 let v doprovodu rodičů zcela zdarma.
Pokud plánujete další cesty, například po Itálii, vyplatí se zvážit globální jízdenku Interrail. Čtyři dny během měsíce vyjdou na 212 eur.