Na Slovensku začíná pětimiliardová elektrizace trati do Humenného
Železniční stanice v Humenném. Foto: Vojtěch Dočkal / Wikimedia Commons
Elektrizace se týká 33,5 kilometru trati, částečně dojde ke zvýšení rychlosti na 120 km/h.
Rychlost 120km je malo. Kdo se kdy pouci, ze vlaky maji delsi trasy a aby to dohnaly, musi i jezdit rychleji…
V článku mi chybí informace, kdy má být hotovo.
dostala se ke mně (dez?)informace, že RJ plánují po dokončení elektrizace protáhnout své spoje až do HE— je to tak?
A kdyby si dokázali vyjednat i návazný autobus na Mukacevo, možná i Ivano-Frankivsk přes Ublu, tak vznikne velmi zajímavý a obchodně úspěšný produkt.
Tak už dřív je jednou provozovali až do Humenného, s dieselovou trakcí, ale moc lidí jim tam nejezdilo, tak to zrušili.
Prostá elektrifikace bez modernizace. Ale aspoň něco. Jako cestující na této jednokolejné trati bych by asi klidnější, kdyby rovnou dělali i ETCS. Snad budou v dohledné době dělat i rameno Prešov – Hanušovice n. T – Humenné.
Máte na mysli Hanušovce.
Nebude to len prostá elektrizace. Bude tam komplet reko koľaje a peronizacia v Humennom, Michalovciach a zastávky po trase zaroveň zabezpečovačka. Samostatný projekt má byť dospečerizácia. Škoda ze si autor nedal viac námahy, i informácí je viac.
Tahle informace mění pohled na celou akci. Díky za ni.
Kde je prosím více informací? Text obsahuje vše, co bylo v tiskové zprávě a je podstatné. (ty politické kecy zabírající zhruba polovinu tiskové zprávy do nich opravdu nepočítám).
Skúste napríklad tu, pán Sůra
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-zakaziek/dokumenty/444965?cHash=976641fb365dc5f45931be6f52de7138
Super, přehledné, stručné….protože udělat něco jako informační leták stavby je asi moc složité.
Tu je celkom slušný súhrn projektu:
https://www.vlaky.net/zeleznice/tlacove-spravy/845-ZSR-vyhlasili-tender-na-elektrifikaciu-trate-z-Banoviec-do-Humenneho/
alebo aj tu: https://www.railpage.net/fotografie/zmluva-na-elektrifikaciu-trate-banovce-nad-ondavou-humenne-podpisana/
Tu je link na zmluvu v CRZ, ale to už je len pre fajnšmekrov 🙂
https://www.crz.gov.sk/zmluva/7847098/
Pche, mi za jen o málo menší cenu (3.83 mld) dokážeme rekonstruovat 14.5km dvojkolejné trati v rovině bez jediného nádraží a bez nějakých větších viaduktů, tunelů, zářezů či náspů. (Poříčany – Velim). Ano tato trať je jednokolejná, ale je víc jak 2x delší a jsou na ní hned 3 nádraží. Nadto zastávky mezi Poříčany a Velimí již byly v normové výšce, zde nikoli. Článek je poměrně strohý, do jak velkých zásahů se půjde v rámci modernizace? Budou se dělat nástupiště na všech zastávkách, podchody na nádražích? Nebo se to jen trochu poupraví.
Tak kompletní modernizace 30km mezi Olomoucí a Uničovem stála necelé 4 mld, takže tak draho tady není.
A když už se do toho koplo, tak rovnou na 160 km/h, když je to rovina.
Spodok, zvršok, elektrifikácia, zabezpečovačka, nástupištia vo všetkých zastávkach a podchod v Humennom.
Pôvodný odhad nákladov bol podstatne nižší, než táto suma, čo sa vytendrovala.
Čo sa týka ešte vyššej rýchlosti. UHP, t.j. Ministerstvo financií, navrhovalo ŽSR, nech sa aspoň preverí možnosť ísť na rýchlosť viac ako 120 km/h, ale ŽSR to neurobili.
… protože Východ. K tomu není co dodat!
Myslim ze aj pernizacis Michalovce a Humenné čo je fajn
A když zplantáme rekonstrukci trati s natažením troleje, tak nám z toho vyjde kýbl kompostu.
Ale mě se líbí ta slovenská hrdost, těch mínusů, když jsem napsal, že z Blavy do Štúrova 140 nestačí, že si tam mají rovnou udělat 200. I o 230 by se dalo uvažovat. To samý Humenné, trať podle pravítka, ale se s 160 bych se spokojil. Nakonec jsem rád za ty naše český koridory. 😉
víš co je tam přejezdů? To bys defakto rozdělil Slovensko na dvě půlky.
Haškův dobrý voják Švejk by měl radost. Když tudy před více než sto lety projížděl za války do polského Sanoku, ve Švýcarsku se už elektrické vlaky dávno proháněly…
Mírný pokrok v mezích zákona!
Prostě viděl o 100 let dál…
Jenže Švýcaři měli elektriku díky vodním elektrárnám za hubičku, oproti tomu, že uhlí museli dovážet.
Oni ty elektrárny museli postavit, bo neměli uhlí…a dráhy je vlastní dodnes
Uhelny dul a elektrarnu taky treba postavit.
V Maďarsku se východně od Budapešti po koridorizovaných úsecích na Lökösházu a Nyíregyházu taky jezdí jen kolem 100, max. 120. A v čele vlaku Traxx. Je to divný v tý pusztě, kde by se dalo valit 160. V SRN jezdili 200 již v 80. letech. Holt šetřit se ve východních guberniích musí…
K čemu by bylo 200 km/h, kdyby vlak této maximální rychlosti nedosáhl díky pravidelným zastávkám? Trasu neznám, ale s největší pravděpodobností bude zvýšení rychlosti na 160 km/h fungovat jen na několika kilometrech. Náklady na zvýšení na „vysokou“ rychlost jsou mnohonásobně vyšší.
Tak z Blavy do Nových Zámků je to v EC 90 km bez zastavení, dál do Štúrova dalších 45 km. To by se fakt na 200 ani nerozjel. Z Olomouce do Uničova taky jezdíme spěšným vlakem 160, ale do Humenného by se rychlík na takovou závratnou rychlost ani nerozjel?
Já psal o tratě dlouhé 33,5 km s článku a ne o celý koridor od BA…
Trať do Humenného sa kedysi nakreslila na 120 km/h. Ak by chceli 120+, museli by prerábať projekt a to sa ŽSR do toho nechcelo.
Zlé rozhodnutia v minulosti ovplyvňujú súčasné výsledky. Také typické.
Někde jsem četl v souvislosti s maďarskýma tratěma, že je velký problém pískové podloží, které při vysokých rychlostech nedrží geometrii koleje. Z historického hlediska to by trochu vidět na trati Budapešť – Subotica, kde se třeba za socialismu jezdilo rychleji (rozdíl cca 1 h). A k tomu jsem četl, že to je taky důvod, proč tuhle trať Maďaři nedělají na 200, ač je to směrově výborné.
že by ve 21.století nebyla technologie na tyto potíže? spíš nejsou peníze
Technologie jsou. Ta technologie odpovídá vlastně stavení estakád. Ve výstavbě a v provozu vysoké náklady….
Jsou, ale nejsou zadarmo, jsou prostě o hodně dražší než to nechat na 160.
A dřív na to peníze nebyly taky.
Hm to je zaujímavé ale Srbi to robia na 200 a Maďari majú problém s podlozim? Ved je to ta istá pôda…ale možno sa mýlim.
Srbové to postavili na 200, ale prý jim to dlouho nevydrželo: https://zdopravy.cz/srbsko-omezilo-provoz-na-sve-nejmodernejsi-trati-kterou-postavily-ruske-drahy-140572/
Podle mě to stejné není, Maďarská placka se nedá srovnat s „kopečky“ mezi Novým Sadem a Bělehradem. Uvidíme, jakou rychlost budou mít v Srbsku na úseku Nový Sad – Suborica?
Humenné, né, né, né, né… 😀
https://youtu.be/xJQS1PwS_3A?t=124
Gumenné 🙂
Hmmm, som zvedavý kedy niekoho napadne, že by bolo vhodné elektrifikovať a rekonštruovať trať Prešov – Humenné s výhľadom až do Sniny…
Bolo by zaujímavé mať osobák Prešov – HU – Snina bez prestupovania….
To by museli trať narovnať v niektorých úsekoch a vypustiť zopár zbytočných zastávok a zbytočných viackoľajných staníc. Bude musieť stačiť diaľkové ovládanie zabezpečovacieho zariadenia v úseku Strážske-Prešov, https://www.opii.gov.sk/strategicke-dokumenty/studie-realizovatelnosti/studia-uskutocnitelnosti-dispecerizacia-strazske-presov
Tá trať je postavená tak dekadentne, vrátane polohy vačšiny zastávok niekde v riti, bez prístupu, parkovísk, atď., že viac ľudí tam mimo ranných a popoludňajších vlakov v nejakom takte nedostaneš. Otázka znie potom, prečo elektrizovať? Pre jeden pár Šarišanu týždenne a nech nežeriem, štyroch párov vlakov denne, čo majú zmysel?
Držím palce 🙂
Nooo, pokiaľ by sa niekde trať vyrovnala, presunuli sa zastávky, zrýchlila by sa (100 až 120km/h) a elektrifikovala aby tam mohli premávať InterPantery …. ja by som si vedel predstaviť aj Šarišan 2x denne (dokonca na trase BA – ZA – PO – HU – Snina!!!) a osobnú dopravu medzi Prešovom a Sninou v dvojhodinovom takte doplnenú ešte nejakými vlakmi v špičke….
Teraz trvá cesta aj s prestupom v Humennom 2 hodiny a 48 minút, je to 97 kilometrov. Ak by cesta trvala 1h 40 min, garantujem, že záujem vy výrazne narástol….
1:40 je stále veľa na denné dochádzanie, takže si nemyslím, žeby nárast cestujúcich bol až tak výrazný
Autom to trvá mimo špičky v rámci predpisov tak za hodinku a dvadsať minút. Pondelky a piatky aj oveľa viac. Neznie to vôbec zle, tá hodina a štyridsať minút.
Nejde o denné dochádzanie typu Snina – Prešov, ale o rýchlu dopravu. Prípadne by mohol vzniknúť ten dvojhodinový takt osobákov doplnený RExmi, ktoré by to zvládli za 1h10min a to je už veľmi zaujímavý čas aj na denné dochádzanie….
Tak s niektorými zastávkami typu Komárany, Hanušovce nad Topľou (aj mesto), Hencovce, Sariššké Lúky už neurobíš nič, jedine niektoré zrušiť bez náhrady a nemenovanú nechať iba ako nákladnú, prejazdnú. Otázka čo tunely Petič a Brekov-je tam prierez na elektrifikáciu? Ak nie, tam sme skončili. Elektrifikácii do Humenného stála v ceste snáď iba jeden cestný most v MI 🙂
Ten Tvoj takt a Šarišany je zaujímavý. To
by sme mali mať asi ale kompletný južný ťah a vrchom ťahať Prešov-Žilina – Bratislava / CZ a spodom Košice-Bratislava?
Aspoň čo som tak narýchlo prešiel, tak Šarišské Lúky ponechať ako nákladnú, Kapušany zrušiť a vybudovať novú zastávku v dedine, Lipníky zmeniť na zastávku, Hanušovce nad Topľou zrušiť a ponechať len zastávku v meste, Čierne nad Topľou zmeniť na zastávku, Komárany zrušiť, to je zastávkový nezmysel bez prístupovej cesty, Hencovce by mohli ostať, Nižný Hrabovec výhybňa s max dvoma koľajmi, ostrovné nástupište a úrovňový prechod,. Tie dva tunely – na to by sa musel pozrieť nejaký odborník…. Čo sa týka Šarišanov, skôr by som si vedel predstaviť Expresy, ktoré by z BA odchádzali každú párnu hodinu a dva by mohli… Číst vice »
Kapušany (Slovnaft) a Nižný Hrabovec (Bukóza) budú musieť ako nákladné stanice. Na Šarišských Lúkach by možno stačilo postaviť podchod, aby mohla stanica obslúžiť priemyselnú zónu na druhej strane.
Zastavovanie v nevyužívaných staniciach/zastávkach by som pokojne zrušil, ale miesta na križovanie ako také by som radšej ponechal. Nové zabezpečovacie zariadenie a dispečerizácia ušetria jednak vlaky od zbytočných brzdení, ale aj personálne kapacity ŽSR. A dokonca sa tak trochu uvažuje o obnovení výhybne Soľ
To spíše Prešov – Košice – Bratislava a Košice – Žilina – Blava
Bez moderného južného ťahu , ktorý nejde cez Zvolen ale vedie južnejšie , to celé je pridlhé aj po prípadnej modernizácii v súčasnom vedení trate.
Škoda, tu by to chcelo využiť viac kohéziu, keďže štát sa tvári 30 rokov impotentne. No a sever bez modernizácie Košice -Žilina je na tom vlastne podobne.
No, a co třeba přesměrovat ty REXy? Trať přes Dargov je pokud vím ve stavu klinické smrti, a kdyby se tam přece jen rozběhla nějaká ta modernizace, tak tím spíš to bude peklo. Naopak KE – Kysak bude dříve či později koridor, z Kysaku do Prešova se snad i na Slovensku časem něco lepšího povede. A pak by trasa Košice – Prešov – … – Humenné nemusela být až tak mimo.
Na úseku Košice – Kuzmice (kúsok za odbočkou na Trebišov) je obojsmerný autoblok a ŽSR (zatiaľ) nepraktizujú „nickolejný provoz“, takže by som sa pekla až tak nebál. Väčší problém s kapacitou asi hrozí pri modernizácii Košice – Kysak a Kysak – Prešov by síce bodol tunel popod obišovský kopec, ale aj druhá koľaj v súčasnej polohe je v nedohľadne. V zásade nie je problém mať REX-y KE-PO-HE, ale tým pádom by bolo potrebné kompletne prekopať linkové vedenie. A je otázka, či by to malo vôbec zmysel. Trebišov potrebuje spojenie s Košicami na denné dochádzanie a Michalovce ako najväčšie mesto Zemplína… Číst vice »
Několik osobáků denně z Prešova do Sniny jezdí 🙂
Tak jezdily jen v létě, už nejezdí
Jazdí, ale vždy s prestupom v Humennom.
Takže Leošek by to mohl vzít rovnou do Košic mimo Prešov a pak ještě na Humenné.
Obsluha Prešova bez prestupu je konkurečná výhoda, keďže je to jediný dopravca na tejto linke, ale od nového GVD by EC Praha – Žilina mali byť predĺžené do Prešova, takže je možné, že to bude časom tak, ako píšeš.
Inak LE už má zabezpečené dvojsystémové súpravy, aby prešli cez Žilinu?
Pokud se v poslední době něco nezměnilo, tak nemá.
Zdravím.
A které EC Praha Žilina budou prodloužené do Prešova.
Ty přes Púchov nebo Ostravu?
Předem díky za odpověď.
Že by přece jen ty EC přes Púchov.?
A ty by navazovaly na R Považany.?
To by určitě nebylo zcela od věci.
Prešov si přímé spoje zaslouží.
V Prešově samozřejmě návaznosti.
Priznávam, že som použil formuláciu, ktorá naznačuje väčšiu istotu tejto informácie, ako v skutočnosti má. A teda neviem odpovedať na otázku, ktoré EC budú predĺžené, ale ak ostane súčasný takt Ex Tatran, tak to vychádza na púchovské
A teda odkiaľ je ta informácia že by EC mali jazdiť až do Prešova? To by ma fakt zaujímalo. Nie je to len zbožné prianie Prešovčanov? I keď teda myslím si ze uz dozrel čas aby napr Šariša chodil na dennej báze ráno z Prešova do BA a poobede späť. Ale to treba spočítať zrátať. Možno by stačilo z Prešova po Žilinu v kratšej zostave a v Žiline pridať vozne (možno v Poprade). Teraz aj nejaky ranný Ex začína v Poprade. Do Košíc len v piatok myslím a v nedeľu späť
Je to v prezentácii s logom ZSSK, takže bral by som to trochu vážnejšie ako zbožné prianie: https://www.vlaky.net/upload/online/diskusia/915530-1.jpg?rnd=0,8059656
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/8384-Seminar-SVTS-Vyhodnotenie-reformneho-grafikonu-vlakovej-dopravy/
A teda ten Ex končiaci v Poprade pokračuje v piatok cez Prešov do Humenného – je to aj v tejto diskusii spomínaný Šarišan
Nemožné se stává realitou. Humenné se z časů ČSD přenese rovnou do 21. století. Již před 20 lety bylo pozdě.
Asi tak. Ale lepšie neskoro ako nikdy 😀. Kde sú tie časy keď tam v Bánovciach čakali pražské banány na Laborec z Humenného a otočili do Košíc nejaký ten osobák cez deň….
No, 120km/h… Taková rychlost… Aby pak nebyl na té rovině vysát z vozů všechen vzduch a cestující se neudusili… :o)))
NA SK u minimu prostredku na udrzbu a temer zadnych ( mimo EU na modrnizace) kvalitativni posun – bez ironie.
Udrzbovy dluh v siti ZSR(obdoba zpravy zeleznic)je cca 300 mil, takze i tohle potesi.
Ale jo, díky za každý elektrický km, jen by mě zajímalo o kolik je dražší dráha na 160 oproti 120km/h na úplné rovině.
120 bylo zvoleno mj. kvůli slovenské legislativě, která nad tuto mez neumožňuje úrovňová křížení, kterých je na – jak sám uvádíte „úplné rovině“ existují desítky….náklady na případnou výstuavbu nadjezdů/podjezdů vzhledem ke stavu rozpočtu na dopravní infrastrukturu nemá ani smysl vyčíslovat
A taky ta trať na 160 bude náročnější na údržbu. než ta na 120.
120 uz muze podlehat potrebe EIA – tym by hrozilo, ze se nesplni lhuty planu obnovy a financovani z EU by nebylo mozne..
Není ten limit na Slovensku 140km/h jak se tu u článku k modernizaci tratě Blava-Nove Zamky-HU psalo?
Zo slovenského Zákona o dráhach:
„Križovanie nových hlavných železničných tratí s cestnými komunikáciami sa zriaďuje ako mimoúrovňové. Pri modernizácii existujúcich hlavných železničných tratí a vedľajších železničných tratí pre rýchlosť železničných vozidiel viac ako 120 km/h alebo pri modernizácií križujúcich cestných komunikácií stavebník existujúce úrovňové križovanie prestavia na mimoúrovňové križovanie, alebo ho zruší. Pri modernizácii existujúcich hlavných železničných tratí, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete, alebo pri modernizácií križujúcich cestných komunikácií, stavebník existujúce úrovňové križovanie prestavia na mimoúrovňové križovanie, alebo ho zruší.“
Snad nikoho nenapadne snižovat rychlost pod 160 kvůli úrovňovým křížením u nás. Tady vidíme, jak to pak dopadá…
Ďalší problém je, že na Slovensku je možné bez prenosu návestí jazdiť až do 120 km/h (v ČR je limit 100 km/, ak sa nemýlim)
Aspoň máme plán implementace ETCS, když nic jinýho…
Myslím, že tá rýchlosť, kde nie je možné mať úrovňové priecestia je na Slovensku nad 140 km/h, viď Záhorie či úseky z Bratislavy do Nových Zámkov. Problém by som videl skôr v prenose návestí na HKV, práve tu je rozhodujúcich tých 120 km/h (na rozdiel od ČR, kde prenos nemusí byť do rýchlosti 100 km/h). A zatiaľ som nevidel, že by súčasťou projektu bola aj inštalácia ETCS či inej zabezpečovačky.
No na Záhorí aj pri Senci je 140 dlhodobo už desaťročia ale je to na autoblok a tam sú tiež úrovňové priecestia. Ja to chápem tak, že pokiaľ sa to tvari ako rekonštrukcia, čo teraz robia pri Trnovci že sa len vymení zvršok a spodok a trakčné ale nepohnem sa ani o milimeter a nenazval som to modernizácia, tak ideme akože v pôvodných parametroch, preto bude úsek Nové Zámky- Trnovec -Šala po reko na 140 aj keď tam bude už trať a trakčné prípravené na 160 ale teda ostáva autoblok a tvárime sa že sa vlastne nič nemení. A raz… Číst vice »
OK. Dobrá poznámka. Na fotomapě jsem napočítal cca 15 přejezdů…
Ano, další důvod, Slovenská legislativa je k přejezdům přísnější.
Nejde je o to, zmenu na 120 udelas pripravami rychle, na vyssi vetsinou potrebujes EIU ( vlyv na zivotni prostredi) a to by si nesplnil lhuty planu obnovy – tj pa pa prachy..
Při 160 přestanou krávy dojit? Nebo jaký přesně má mít vyšší rychlost vliv na životní prostředí?
Co třeba hluk?
Ten přece může být i nižší, než ze současné trati…
Jenže to musíte tou EIAou doložit.
Protihlukové steny atď….A už sa to nestihne….
To bude tím, že na ETCS (pro vyšší rychlost) jim peníze asi nezbyly/nebo nenašli.
UHP odporučalo 140 ale teda tam už by to stálo asi aj viac a si aj ta EIA by musela byť a priecestia. Škoda, premárnená šanca. Zasa asi až toľko času by sa neušetrilo na tých 33 km, keďže od Bánoviec na Košice je ta trať stará a tiež zrelá na modernizáciu….Ale čosi je v pláne ale až niekedy ku roku 2028. Pre mňa je záhadou že trakčné vedenie pri Nížnej Myšli ktoré je úplne vyhnuté do boku sa ešte nezlomilo….
Volejte sláva a pět dnů se radujte… 🙂
Jsou v plánu nějaké výluky?
Určite budú, ale konkrétnejší harmonogram som zatiaľ nevidel