Na Slovensku hrozí zrušení až třetiny železničních spojů, stát seškrtal peníze

Lokomotiva 362 vyjíždí z tunelu Diel. Foto: ZSSKLokomotiva 362 vyjíždí z tunelu Diel. Foto: ZSSK

ZSSK stále neví, kolik letos dostanou od státu. První škrty nastanou už příští víkend.

214 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elb

Kolik ročně stojí zadarmisti?

Peter

Zadarmisti stoja cca 10 milionov Euro, clanok neviem najst. Udaj je cca niekolko rokv stary.

Samo

Menej vlakov = ešte nižšia efektivita prevádzky Menej vlakov = ešte nižšie tržby Nehovorím že v sieti ZSSK sa nedá čo-to poredukovať (najmä niektoré politicky presadené lokálky s tromi vlakmi denne), ale zároveň sa absolútne nevyužíva potenciál tam kde je dopyt – či už sú to trate okolo Bratislavy, Prešov – Košice, potenciálne Zemplín, no a samozrejme BA-ZA-KE. „Vyriešiť“ to ideme tým že ešte posekáme vlaky, technika (a personál) budú ešte viac tráviť čas na staniciach namiesto toho aby jazdili, náklad na kilometer bude skrz túto neefektivitu stúpať, tržba na kilometer bude klesať lebo ďalší ľudia sa vykašlú na verejnú… Číst vice »

Elb

A do toho v podstatě většina páteřní Slovenské infrastruktury v mizerném stavu a parametrech, spojení mezi Maďarskem a Českem, Košice-Ostrava. Hlavně že na silná politická gesta zadarmisty bylo, ale jako každá levicová politika po mě potopa už nikomu nedocházelo, že i tímhle posouvá Slovensko kvalitativně někam na Balkán a řešení v současné politické a ekonomické situaci jen tak nebudou, bude spíš jen horší.

Martin z topírny

Tak na Slovensku byli v Inovacích vždy tak trochu nejlepší 🙂

… a já jsem moc rád, že tam nemusím žít, bydlet ani navštěvovat žádný z úřadů…

Ondrej M.

Páni Vám naozaj jehrablo!

IGCT

Slovensko svým myšlením patří na „východ“. Bohužel.
Není se čemu divit, že jsou tam, kde jsou-v ®

Kubík

Na Slovensku už není co škrtat, oproti roku 2002, kdy na Slovensku nastoupila protidrážní garnitura (a žádná další vláda to téměř -až výjimku třeba Šahy-Zvolen- nezlepšila) jezdí minimum vlaků. Zrušit některé R na trati Zvolen-Košice, kde již nic jiného nejezdí v úseku Jesenské-Moldava n.B., je nápad mimozemšťanů. Prostě Slovensko má blizoučko k Ukrajině a my tam budeme brzy také.

Peter

Proti-zeleznicna garnitura vladne v CR a SR od r. 1990.

JirkaJJ

Nevím proč máte tolik mínusů. Některé strany, které tu od toho roku 1990 na střídačku vládly (konkretně nejvíc ODS) se nikdy netajily tím že vlaky je třeba zrušit, že je to relikt komunismu a že budoucnost patří individuální automobilové dopravě….

Daniel Jablonecký

To jsou pohádky. A nebo pošlete odkaz na zdroj, kde si to budu moct ověřit.

mar mares

Zpětně se hodí poděkovat soudruhovi Mečiarovi za rozdělení společného státu protože další roky bychom spolu opravdu nezvládli.

Daniel Jablonecký

Před 30 lety to bylo hodně napjatý. Češi chtěli rychlou ekonomickou reformu a Slováci zatím na horách pálili vatry svrchovanosti. To opravdu nebylo kompatibilní.

Antonín

Je to jedno s druhým. Na Slovensko jezdím pravidelně desítky let a tak srovnávám. 1. Slovensku příliš nepomohlo rozdělení republiky – nám zůstala celkem slušně postavená síť kolejí, Slovensku se svými horami zůstal dálkový směr v podstatě jen z Bratislavy do Košic buď přes Žilinu nebo jihem státu přes Plešivec a Rožňavu (výlet na celý den) a příšerně zanedbané lokálky, ale i vedlejší tratě. 2. V současnosti probíhá rekonstrukce koridoru přes Žilinu, ale neskutečně pomalu (např. snad 10 let už staví cca 20 km mezi Žilinou a Vrútkami). A z Vrútek dál – tu a tam náznaky nových staveb. 3.… Číst vice »

Ondra L.

A k tomu slovenska specialita: jizdni rad jak noty na buben.

roman

Což by ještě nemuselo být úplně špatně, kdyby vlaky a autobusy logicky na sebe navazovaly. To je podle mě jeden z největších problému slovenské veřejné dopravy.

dopravopat

Aj tie noty na bubon by boli logickejšie než to, podľa čoho sa jazdí. Teda teoreticky, ak sa vôbec jazdí. Keby niekto „bubnoval“ tak ako jazdí ZSSK, tak by ho okamžite vyhodili z kapely.

robert

Aha, tak sem je přivedlo to cestování pro důchodce a studenty zdarma. 😄 Jsou to tragédi, jsem rád, že jsme u nás tenhle debilní slovenský (ano, Babišův) nápad po 6 letech zrušili.

Václav

U nás někdy jezdili studenti zdarma? Asi jsem něco zaspal.

robert

Asi zaspal. U nás totiž nejezdili zdarma, ale se 75% slevou, což i tak bylo dost.

Jiří Kocurek

A těch 75 % sice neplatil student, ale dopravce je dostal od státu jako kompenzaci. Takže ze studentského lístku měl dopravce 100 % ceny.

Divím, že spousta lidí tohle nedokáže pochopit, včetně těch, kteří kdysi byli studenty.

Šejdr

U Leoše jezdili studenti a důchodci zdarma, protože jim těch jejich 25 % ceny jízdného obratem vracel.

Karl vB.

Chcete tím snad naznačit to, že pokud by slovenští důchodci a studenti platili plné jízdné, byl by stav slovenské železniční sítě náš vzor? 🙂

Asd

Jednak nikdo nejezdil zdarma a i kdyby tak si to důchodci zaslouží. Když už nic, tak bez nich bychom tu nikdo nebyli.

MildaIV

Píše se rok 2022 ne 1948. Dúchodci si zaslouží vyšší dúchody, ne vlaky zadarmo.

Daniel Jablonecký

Důchodci si zaslouží přesně tolik, o kolik se sami svojí prací přičinili.

Asd

To by pane Jablonecký byla pravda pokud by u nás nebyl průběžný důchodový systém. Jinými slovy ti co teď pracují živí ty co jsou v důchodu a mohou doufat, že někdo bude živit je.

Alibaba

Ale vždyť ano. nebo si myslíte, že by současný důchod se měl počítat z cen (odvodů na důchodové pojištění) třeba před 30 lety?

Asd

To máte samozřejmě pravdu že by si naši důchodci zasloužili vyšší důchody. Otázkou je zdali na něco takového má náš rozpočet i ekonomika. O zvyšování zadlužování nemluvě.
Osobně nevidím nic špatného na tom že důchodci či studenti mají možnost zvýhodněného cestování.

Alibaba

Pokud máme průběžný důchodový systém, tak by se za měsíc mělo rozdat jen to co se minulý měsíc vybralo (dneska by to počítače měli umět spočítat).

Jiří Kocurek

Což je ale nanic, když se daně platí jednou ročně. A ne, opravdu nechtějte podávat daňové přiznání 12x do roka, vždy nejpozději do 10. dne v měsíci.

Jarda Š.

Daňové přiznání se podává jednou do roka, ale zálohy na důchodové pojištění se platí měsíčně.

Vtvt

Věděl by někdo jaké eventuelní % zdražení jízdného v ŽSSK by pokrylo snížení dotace o 6,5%?

Micky

Klasická neschopnost politiku neco ridit. Na misto, aby zaridili promenu ZSSK (vetsi efektivita, trzni prodtredi, atd), tak jim jen zkazou, ze maji zacit setrit.

Chce to vsak zacit makat. Od vymeny vedeni spolecnosti, ktera by mela za ukol zlepsit hospodareni, az po investice do vozidel a trati.

Frantisek

Pokud jsou zanedbané koleje a preferované silnice, pak ono „tržní prostředí“ tak akorát zruší vlaky a namnoží auta.

Ondra L.

Ano, pred casem tu byl clanek o pomeru investic do zeleznic a silnic na slovensku. Slovenska vlada v podstate zeleznice odepsala, zatimco na silnicich planuji stavebni boom. Hlavne ze ted breci, ze budou mit nedostatek paliv.

roman

To co plánuje na silnicích není stavební boom. Jenom se snaží řešit největší problémy jejich silniční sítě, a není jich zrovna málo.

Asd

Tak to je smutné a pro mnoho cestujících více než nemilé. Myslím že nejen bratrům Slovákům by se vyplatilo více se starat o vlastní problémy a lidi než o to co se děje někde venku.

robert

O jaké problémy venku se starají?

Asd

Kam tak rádi jezdí Čaputova i Fiala?

melm

Začal to Putin, vysláním své armády…

MildaIV

Tenhle myšlenkový proud frčel v roce 1938 ale moc se to neosvědčilo.

Asd

Myslím že pokud znáte dobře dějiny tak někomu se to osvědčilo měrou více než vrchovatou. Ale to není na debatu na serveru o dopravě.

Jiřik

Povídejte, kam „jezdí“. Jsem na to zvědav.
(Zajisté dokážete rozlišovat mezi videm dokonavým a nedokonavým.)

Václav

Nikdo nemůže existovat sám pro sebe. Izolacionismus si mohla dovolit dříve tak Amerika, ne malý stát uprostřed Evropy.

Asd

Netvrdím že se máme izolovat. Naopak. Ale v první řadě musíme myslet na sebe na své občany a až pak na ostatní. Tak jak to dělají jiní, rozumnější.

nowas

Obecné kydy. A konkrétně to znamená co?

Asd

V první řadě přestat nakupovat EE přes burzu v Lipsku. Uzavřít dlouhodobé smlouvy na dodávky zemního plynu i ropy a dostavět JE a nezbytnou nejen dopravní infrastrukturu. A také se postarat o vodu.

Gejza

V principu máte pravdu, ale tohle nevyřeší aktuální drahotu. Jakým mechanismem byste donutil výrobce EE, aby prodávali EE napřímo českým obchodníkům za cenu blížící se výrobní ceně a připravovali se tak o obrovské zisky? Tohle bohužel nejde udělat ani u ČEZu, protože by minoritní akcionáři žalovali stát o náhradu škody. Čili by to daňovému poplatníkovi ve finále nic neušetřilo.
Dlouhodobé smlouvy na dodávky plynu a ropy nic nevyřeší v situaci, kdy nemáme jak ty komodity dostat do ČR. Tedy pokud nepreferujete ty ruské.
Dostavba JE bude trvat 15-20 let. Dobrý den 🙂

Gwann

Slovensko má výjimku že společného energetického trhu. Zkuste si zjistit základní data než začnete plkat.

Kapitolu o energetice za CR uzavíráli nepochybně sosani. Stěžujte si tam. Mimochodem, dividendy z CEZu vám nevadily, jak je různí politici uzraceli, že…

Fixní kontrakt je fajn vec, ale musite mít solidního dodavatele, ne Rusko. Kontrakt na norský plyn neprodlouzila tuším Sobotková vláda.

Gejza

Právě že vlády ČR a SR na své občany v tomto ohledu myslí. Pokud neoimperialistické Rusko uspěje na Ukrajině, začne na nás vyvíjet mnohem větší tlak, než dnes. A nebude vyloučena ani vojenská agrese. Jeho případná porážka na Ukrajině bez naší přímé vojenské účasti je pro nás nejšetrnějším způsobem, jak této hrozbě předejít.

Asd

No když si to myslíte tak vám to samozřejmě vyvracet nebudu. Jste jistě šťastný člověk, který nemusí řešit ceny.

Gejza

Jenomže ty ceny rostou primárně z důvodu ruského vydírání a ruské invaze. Naše vlády tedy správně řeší příčinu inflace.
Nebo by podle vás bylo řešení teď líbat Putinovi zadek, aby nám prodával levně ropu a zemní plyn? A co byste dělal, až by nás začal vydírat s cílem našeho vystoupení z EU a NATO a podvolení Kremlu?

Gwann

Raději budu mít ještě pár měsíců levný plyn a pak třicet let sloužit Rusům jako pucflek. Opravdu, malost zkombinovana s naprostým nedostatkem predvidavosti a schopnosti absorbovat informace.

To jak nám vyhrožují denacifikaci jste už slyšel?

Já osobně vidím jediné nacisty připomínající figury…v proruske SPD

Daniel Jablonecký

Bože, vy jste tak exemplárně hloupý a přízemní…

Asd

Děkuji za lichotku. Vám se samozřejmě vůbec, ale vůbec nevyrovnám.

Gwann

Tak chápu, že si to nepripoustite. Ale diagnóza to je zcela přesná. Ta co se vás týká.

Odpadlik

Mají tam pořád dotované jízdné pro studenty a seniory nebo už to seskrtali?

Rum

Slováci brečeli že chtějí být sami konec to dopadlo tak že nedokážou udržet veřejnou dopravu

Frantisek

A u nás ten podíl a efektivita veřejné dopravy stoupají, nebo se časem přes redukovaná, většinou nezlepšovaná vlaková spojení a jejich substituci vymetacími busíky propracujeme k témuž? 🙂

Jiří Kocurek

Zrušme vymetací busíky, aby lidi na nádraží museli šmajdat 2 km pěšky! Jen tak přestnou lidi jezdit autem!

Daniel Jablonecký

Tak to může vést ke skokovému zvýšení kvality přepravy, když se třetina těch největších šrotů stáhne z provozu.

roman

Slovenské dráhy v poslední době nakoupili spoustu nových jednotek pro regionální dopravu. A osobně už jsem dlouho neviděl ty špinavé, smradlavé zelené vozy.

rozinka

Vy tam jezdíte denně abyste viděl popelnice 460, 3xBymee, 81x, 163+5xolezlé Bt, atd.

roman

Přibližně 1-2 měsíčně, za poslední rok jsem v okolí Žiliny zaznamenal razantní zlepšení vozového parku.

rozinka

Tak to musíte skusit také jiné regiony a ne ten jedinný, kde byli slovenským drahám za eurodotace nakoupeny (protože slovenské dráhy si sami nic nekoupili) nové pantery. Třeba na Spiši by mohli vyprávět, jak jim kvůli vyhnání Jančury přijela místo Stadlera popelnice 812, protože výstavka je putovní.

roman

Snažím se poznávat i jiné regiony jenom to není úplně nejjednodušší. Loni jsem si projel trať Košice – Zvolen mám díky tomu opravdu zajímavé zážitky. Naštěstí jsme měl dost času a nikde jsem nespěchal.

xyz

Seškrtání třetiny spojů nemusí znamenat snížení počtu potřebných vozidel o třetinu.

Může se stát, že počet potřebných vozidel bude jen o trošku nižší, zato budou mít ještě větší prostoje než mívaly dosud.

Daniel Jablonecký

Záleží na tom, jak se to udělá.

Frantisek

Pokud za větší kvalitu přepravy považujete donucení dalších lidí jezdit vlastními auty, i když jsou nevyspalí, unavení, s kocovinou a podobně, a tím v uzlech tvořit nekonečné kolony, pak možná, ale…

Václav

Záleží, jak si predstavujete zvýšení kvality. Mačkat se v moderním vlaku za přílišné zlepšení nepovažuji.

Daniel Jablonecký

Obsazení všech sedaček sedícími cestujícími není mačkání nebo nekvalita přepravy. Nekvalita nastává, pokud cestující v dálkovém vlaku musí stát. Předpokládám ovšem, že takové spoje se na Slovensku rušit nechystají.

Tomáš Záruba

Na to, že by měli rozsah dopravy asi tak ztrojnásobit, aby šlo hovořit o použitelném systému, tak teda dobrej oddíl…

Předpokládám, že MF (útvar hodnoty za peniaze?) prostě porovnal ceny za vlkm a řekl, že ZSSK má zlevnit. No fajn, ale to se dělá vy kokoti NAVÝŠENÍM rozsahu, ne jeho dalším snížením (zejména pokud většina fixů stejně zůstane). A ne, opravdu „jeden vlkm“ není volně převoditelná jednotka (ani mezi kilometry stejných souprav).
Prostě devadesátky…

rozinka

A není taky divný, že dlouhidobě stojí vlkm po přepočtu na severním balkáně víc než u nás? O proplácení SV Bratislava – Trenčín, Nové Zámky – BB nebo Košice – Poprad nemluvě.

Domis

Předpokládám, že MF leží v žaludku zejména ten zjevný nadbytek personálu ŽSSK v porovnání se západními železnicemi. K čemu je např. vlakoš + průvodčí u panterů na Os? Vzhledem k vydávání nulových jízdenek jsou pak jejich těžby nebo provize z tržeb marginální.

Pezos

Kdyby aspoň prodávali ty jízdenky. Často jednou projdou vlak (v lepším případě) a pak zbytek cesty tlachají někam zalezlí. Nedávno jsem slyšel nadávky, že panter nemá služební kutloch.

David

Tak ať ten nadbytek personálu řeší nějakým Nařízením vlády nebo zákonem, jinak odboráře neprorazíte.

Domis

Problém je v kombinaci odbory + monopolista. S rostoucím personálem roste „odborová síla“. S odbory nepohnete, neb mají své místo zakotvené v zákoně. Ale konkurenci zavést můžete a až ta prokazatelně ukáže, které náklady dopravce jsou nutné a které zbytné.

Domis

Resp. konkurencí stačí někdy jen vyhrožovat, ovšem taková konkurence musí být reálně schopná vyjet v reálném čase na reálné výkony.

Daniel Jablonecký

Divný to není. To je chování monopolisty. Slovensko odmítlo konkurenci více dopravců a tak se ZSSK chovají jako nenažraný otesánek. Buďme rádi, že nejsme v ČR ve stejné situaci a že tlak na ČD je nutí chovat se přeci jenom jinak.

Samo

To súvisí s tým čo Tomáš písal: Nižšie výkony = vyšší náklad na km. Ak je idea prevádzkovať len plné vlaky, tak v špičke potrebuješ stále rovnakú kapacitu a mimo nej ti polovica techniky stojí v poli. Fixné náklady sú teda plus mínus rovnaké, sekáš len variabilné a výsledok je to čo vidíme na Slovensku.

Josef

Ma druhou stranu stále čteme, že není personál. Tak aspoň něco se zlepší 🤷

Josef

*Na

dopravopat

To je hanba. Dúfam že aspoň sme v tomto dostatočne odstrašujúcim príkladom pre okolité štáty.

Tom

Neboj. Tých príkladov je u nás viac…

Ludvík

Z osobní zkušenosti musím potvrdit, že slovenská železnice je celkem katastrofa. Rychlíky Bratislava – Žilina – Košice mám vyzkoušeny v úsecích mezi Trnavou a Púchovem. Co mne překvapilo, byla absence jakéhokoliv hlášení stanic ve vlaku. Tedy ani vlakový rozhlas, ani elektronické tabule. Zvláště u těchto dálkových vlaků je to v dnešní době zarážející. V některých částech víkendu prodleva mezi vlaky v jednom směru 2 hodiny. Tak dojedu Trenčína (třeba autobusem) a mám na přestup jen několik minut. Projede rychlík a krátce za ním osobák. Pokud kvůli zpoždění nic z toho nestihnu, musím čekat 2 hodiny. To je prosím hlavní slovenský… Číst vice »

Fedor

Pokiaľ viem, Os v Trenčíne na R/RR z BA čaká aj v prípade meškania. Čo sa týka absencie hlásení vo vlaku, je to skôr menej častá vec, minimálne posledné dva roky sa to mne osobne skoro vôbec nestalo

Daniel Jablonecký

Mimoúrovňové přejezdy nezachrání rušené vlaky.

Frantisek

Pomohou části automobilistů (i za cenu zvýšení spotřeby paliv). Úplně zrušené vlaky by pak ovšem pomohly stejně, možná až na opotřebení vozidel přejezdy.

Jiří Kocurek

Zkuste to rozvést, jak plynulá jízda po mostě zvýší spotřebu oproti nutnosti zastavit a znova se rozjet.

Martin

A jaké hlášení je v některých rychlících ČD v ČR? Např. Brno – České Budějovice – Plzeň? Žádné…. Praha – Havlíčkův Brod – Brno…. Jen někdy…. A tak se dá pokračovat

Pezos

Možná bude malinký rozdíl mezi soupravou starých šrotů a soupravou většinově nových vozů, kde je automatické hlášení, jen to vlaková četa nesmí mít „na párku“.

Martin

No tak Brno – Plzeň jsou to kromě jednoho vagónu pro děti (který někdy jede a někdy ne) opravdu regulérní staré šroty a bez rozhlasu…. A Praha – Brno přes Vysočinu jsou to také šroty, pravda o něco novější, ale ten rozhlas v nich nic moc….

Martin

Jediné hlášení, které jsem na trase České Budějovice – Brno zaznamenal bylo v roce asi 2018 v autobuse při náhradní dopravě (při výluce Horní Cerekev – Jihlava). Průvodčí při příjezdu do Jihlavy oznámil, že jsme v Jihlavě… Potom to pro těch pár jedoucích „buranů“ odkoktal a s přeřeky oddrmolil ještě i anglicky….při tomto jsem šel opravdu do kolen…tato jeho snaha byla jako třešnička na dortu odměněna nadšeným potleskem partičky studentů, co byli o něco více extrovertnější než já….. Po tomto úspěchu Českých drah s hlášením na této trati už jsem se tam s tím nikdy nesetkal…..

Samo

Tak oni pripoje sa u ZSSK dodržujú celkom pedantne lenže to zas vytvára problém s tým že jeden vlak dokáže v zlých podmienkach vytvoriť domino efekt doslova po celom štáte (prenášanie meškania na pripoj, potom na ďalší prípoj, obraty, križovania, atď). Do toho sa ešte zaplietajú ŽSR s maximálnou neochotou križovať vlaky inde ako podľa GVD a katastrofa je na svete.

Pri normálnom takte by nevadilo keby prípoj ušiel a cestujúci použije ďalší vlak. Ale keď ten ďalší vlak ide o 6 hodín, proste sa čakať musí.

Franta Palkoska

Z toho mála, co jim po roce 2003 zbylo ještě rušit další spoje, no pěkně…:(

xyz

Na některých tratích byla osobní doprava rušena opakovaně, kdy nedlouho po únoru 2003 došlo k obnovení osobní dopravy, ale byla zastavena např. o 8 let později.

Anebo možná o 19 let později. 🙂

Franta Palkoska

Tak dejte jmena tech trati, rad si to projdu na mape 🙂

xyz

V únoru 2003 určitě Žilina – Rajec (o několik týdnů či měsíců později byla osobní doprava obnovena).

Tehdy také Plešivec – Muráň, někdy později byla osobní doprava obnovena, ale na jaře 2011 – při další vlně škrtů – opět zastavena.

Obdobně tak Velké Kapušany, kde se „rušilo a poté obnovovalo“ snad dvakrát během těch 19 let.

Atd. atd.

slsp

Nic sa rusit nebude. Tri dni pred spustenim noveho grafikonu sa do veci osobne vlozi Igor Prvy Najjasnejsi Trnavsky a s velkou slavou dopravny kolaps a socialnu katastrofu odvrati vlastnorucne podpisanym balikom penazi (ktore zoberie zas niekomu inemu, koho bude s velkou slavou zachranovat o pol roka). Trnavsky pomatenec je v tomto smere pomerne predvidatelny.

Tom

Amen….

xyz

A ten samý stát bude nadále témuž dopravci proplácet vezení studentů a seniorů „zdarma“? 🙂

Sice nebude skoro v čem vozit, ale bude to „zadarmo“? 🙂

mgr.pavel

No však to je ten socialismus v praxi.

Máte něco zadarmo či extra levně, ale zboží samotné je podpultovka..

Budamar

A preto dnes dovážame odpad zo západu, však?

Frantisek

Aspoň se to nevyhodí, když to jde ještě použít. Pomáháme šetřit i své prostředí.

Frantisek

Za socialismu ovšem studenti a důchodci platili. O něco méně než ostatní, ale platili. Tohle je spíše populismus.

rejpal

Nebojte, ono to sem taky dojde. Veškeré provozní náklady jdou nahoru a státní a krajské rozpočty to nebudou schopny ufinancovat. Teď jde jen o to, kdo a kdy začne redukovat jako první.

Frantík

Hodlo by se taky podpořit lidi, aby byli doma a nejezdili do práce..

tarten

Jako že podpořit nezaměstnanost?

Frantisek

Leckterá činnost dnes nevyžaduje pravidelné přemísťování se. Ovšem, na druhé straně by bylo fajn, kdyby bylo opět více práce přímo v místě, a ne že budeme časem dojíždět denně málem přes půl Evropy do neobyvatelných megacenter, zatímco potraviny k nám budou (a někdy nebudou) proudit sem tam přes půl světa.

xyz

A to by ještě někteří chtěli, aby jízdné nebylo zvyšováno či dokonce aby bylo – byť výrazněji – snižováno.

Nicméně – mnohé smlouvy s dopravci jsou nastavené tak, že jsou možné škrty jen v určitém limitu. A obecně jsou dvousložkové, tedy že např. 10% škrtem objemu výkonů se ušetří např. jen 4 % objemu financí.

Na rozdíl od slovenského „všeobjímajícího“ balíku od slovenského štátu do rukou „národní“ ZSSK.

PetrH

Prý stát rýžuje na zvýšené DPH…

Kubrt

Zvýšená DPH? Spíš její výběr. Obávám se, že ani to nebude stačit.

PetrH

Ano, psal jsem moc rychle, myslel jsem zvýšený výběr, děkuji za upřesnění.

Jarda

Igor Matovič coby slovenský ministr financí dál ukazuje svou neschopnost. Ten člověk na co sáhne, to pokazí.

Budamar

Darujeme ho za odvoz 🙂 Aj s tou celou jeho bandou.

tarten

Zkuste prodat do Ruska. Klidně na dluh, když jsou potíže s placením.

Josef Švejk

Někdy v roce 2003 tam zrušili provoz na třetině tratí, a teď budou rušit spoje. Ještě chvíli a bude to tam jako v Albánii.

Kubrt

Třetina tratí to nebyla.

fabec

Na Slovensku je to opravdová tragédie…Na infrastrukturu se na většině tratí nesáhlo snad od vzniku samostatného státu. Kvalita vozového parku je na úrovni zemí jako Albánie, kdy se člověk má mnohdy strach sednout, aby nedostal nějakou přenosnou nemoc. Nemluvě o tom, že už za současného stavu stejně kolikrát ta třetina spojů ani nevyjede, pač není strojvůdce, není provozní stroj, nejsou vagony…Zpoždění jsou kapitola sama o sobě, hodinka sem, hodinka tam, zvlášť jižní „koridor“ je v tomhle naprosto tristní. Řazení spojů taktéž další kapitola sama pro sebe. Spoje Bratislava – Košice naprosto nedostačující i při současném stavu, a lidé musejí stát… Číst vice »

Slosor

Já teda zpoždění „hodinka sem, hodinka tam“ pozoruji hlavně na našem „tranzitním koridoru“, který je permanentně v rekonstrukci. Bydlím u hlavní trati kousek od SK hranic, extrémně nespolehlivou železnici samozřejmě nepoužívám, ale pravidelně chodím kolem nádraží a vlaky od Prahy směr Slovensko mají na odjezdové tabuli zpoždění doslova pořád, většinou 40-50 minut. Od Slovenska zřídkakdy. Čímž se slovenské žel. infrastruktury nechci zastávat, opravdu je na první pohled zanedbanější, ale naše železnice do vyspělé Evropy taky rozhodně nepatří.

Air Traveller

a benzin taky nikdy nezlevnil, a poslednich 30 let jen zdrazuje, ze?

Pezos

Jojo, takový sudý Fatran je etalon přesnosti.

FigoCSI

Koridory máme v dobrém stavu, tam kde rekonstrukce neplánuje v bližší době se plánuje obvykle VRT (Vysočina) případně nějaká rozsáhlejší rekonstrukce. Třeba poslední dobou se rekonstruuje IV. koridor, I. koridor a koridor směrem na Beroun. Pokud se podíváme na Slovensko, tam mají problém udělat doslova pár kilometrů dlouhý úsek (viz. Hranice ČR/SK – Svršinovec zast. (nevím jestli to píšu správně) – Čadca. Stále tedy máme zastaralou železnici, ale určitě se minimálně v oblasti koridorů ji vede mnohem větší pozornost, než na SK.

Budamar

A k tomu všetkému sa ešte môže pridať ohrozenie bezpečnosti dopravy či už znižovaním sprevádzajúceho personálu do stavu 1/0 na päť vozňov, alebo nesprávnym, neodborným znížením nárokov kladených na rušňovodičov vo výberovom procese.

David

Jenomže jinak než snížením počtu personálu na vlacích redukcícm na Slovensku neuniknete ….

Samo

Ešte by to šlo skúsiť pracovnými podmienkami ktoré by boli atraktívne aj pre ľudí narodených v 21. storočí. Ľudí čo na železnici môžu robiť je dosť, akurát ich to neláka.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Je to tragédie.
Jediná země, kde se FIPkař domluví…

xyz

Tam ani FIPku nepotřebuje – což je samo o sobě zajímavé, bezmála 30 let po rozdělení státu a tím pádem i železničních společností, kdy možná již nadpoloviční část nynějších aktivních nádražáků nezažila společné ČSD, ale mají nárok na „zaměstnanecké“ jízdné u úplně jiné společnosti – ZSSK.

Mimochodem se nedivím takovému Jihomoravskému kraji, že neměl zájem umožnit, aby v jím objednávaných vlacích jezdili na „zaměstnaneckou“ jízdenku mj. právě pracovníci ZSSK.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ano…

Jiří Kocurek

Nárok na FIPku je vykoupen zákazem naučit se DE/EN/FR?

Hodně štěstí

Když čtu informace o Slovensku (doprava, zdravotnictví, ekonomika atd.), tak jsem rád, že mají svůj vlastní stát. Bohužel někteří Slováci si pořád chtějí angažovat politicky a ekonomicky u nás.

Jaro

Hm, chtejí angažovat v čechách — ale Babiša si volill občan českej republiky, v tom sa snád zhodneme. Takže to že ste mali babiša nie je problém slovákov, ale českých voličov.

Daniel Jablonecký

S tím Babišem máte bohužel, opravdu bohužel, pravdu.

Hodně štěstí

Je to tak. Čechům není pomoci.

Gwann

Amo, největší vlastenci jsou Slovák a japoncokorejcocech…

rozinka

Rozpočet se sníží o 6 a kus procenta, ale způsobí to zrušení třetiny spojů. Na severním Balkáně někdo neumí počítat.

Pezos

Pokud jsem pochopil ty tanečky kolem, tak oni od začátku letošního roku jedou objem výkonů odpovídající plnému financování, proto jedou pseudo „na dluh“. Kdyby se rušilo někdy koncem září, muselo by se fakt škrtnout hodně, aby se do snížení o 6,5 % v rámci celého roku vešli.
Proč to tak funguje – no… srovnání s Balkánem začíná být urážkou toho Balkánu.

MildaIV

Tak mají fixní náklady. Například plat pana ředitele.

V. K.

Být námi, tak bych se moc nesmál, protože nám zase dle návrhu státního rozpočtu na rok 2023 hrozí snížení investic do železniční dopravu na 1/2 oproti loňskému rozpočtu. Takže když už máme konečně velké stavby připravené, tak se kvůli penězům zastaví.

rozinka

Odkaz prosím?

V. K.

Na stránkách SFDI. Zdá se že stejná hubnoucí kúra čeká i ŘSD.

https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/rozpocet/2021_rozpocet2021.pdf

rozinka

Aha, takže to není útok na železnici, ale řešení dluhů po Babišovi. Já když nebudu mít prachy, tak si taky nekoupím nové auto, protože jsem si tu investici naplánoval.

mgr.pavel

Investice (nejen do infrastruktury) znamená úsporu prostředků v budoucnosti. Uškrcení investic rozpočet z dlouhodobého pohledu nezachráníte.

Hlavně jak bylo řečí před volbami, že je moc úředníků a mandatorních výdajů a jak ODS seškrtá 80 miliard co nasekala extra dluhu – to prosím škrtá v těchto investicích? Podobné snížení mandator.výdajů jsem nezaznamenal..

Tomáš Záruba

No těch nějakých 10-20 miliard z národních zdrojů ten čtvrtbilion teda vytrhne… Jo takhle zrušit každoroční stamiliardovou sekeru loňským daňovým populismem řízlou, ale to se ideologicky nehodí, fujfuj. K blití tohleto.

rozinka

Jakože skutečně pracujícím lidem v soukromé sféře ukradneme z výplaty zase víc, aby bylo na rozhazování?
Ale asi chápu, že to člověk celý život přisátý na státní cecík nemůže pochopit.

PetrH

Tak až nebudete žít na dluh, dejte vědět.

Jiří Kocurek

Schválený Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky
usnesením č. 1437 dne 18. prosince 2020

Prosím?

Vašek

Globálně vzato, pravicové vlády v našich zemích nikdy neznamenají rozmach železnice.

Kubrt

A že jsem tak smělý, jaký typ vlády dle vás znamenal, nebo alespoň by znamenal, „rozmach železnice“?

PetrH

Monarchie za Františka Josefa 🙂

Frantisek

I ta byla ještě velmi opatrná, leccos se postavilo i poměrně nešikovně, ale fakt je, že od 30. let minulého století až na výjimky už nic extra.

Ondra K.

Já bych řekl, že rozmach železnice u nás v ČR nenastal nikdy bez ohledu na to jaká vláda byla zrovna u kormidla. Poslední dvě pravicové vlády vlády v dobách krize a zdědily k tomu prázdnou a zadluženou státní kasu. Levicové vlády zase mezi tím v dobách zisku rozházely peníze za věci typu jízdné zdarma a podobně. Smysluplné systematické investice do infrastruktury nenastaly ani v jednom případě.

Tomáš Záruba

Pravice nechce dát prachy, levice si za prachy chce především „koupit klid v oboru“. Vlastně ani nevím, co je pro nějaký rozvoj horší.

David

To druhé Tomáši, vždycky to druhé. Protože levice si nechce kupoavt jenom „klid v obru“, ale „klid celkově“ – a to je vždycky šíleně drahé.

xyz

Topolánkova 1. a 2. vláda (9/2006 – 3/2009): dotvoření pravidelného taktu rychlíkových linek.

Krajské vlády KDU-ČSL + ODS v Jihomoravském kraji (2000 – 2008): vytvoření IDS JMK + postupné rozšíření na většinu (poté již za vlád „jiných barev“ dokončení rozšířen na celé území) kraje.

rozinka

Vlády ČSSD v Jihočeském, Pardubickém, Hradeckém, Olomouckém, Moravskoslezském kraji: spousta zavřených lokálek

Původní Pražák

Spousta? Zase nepřehánějte.

rozinka

A proto většinu lokálek u nás pozavírali hejtmani z ČSSD.

Lukáš Chytil

A která že vláda začala se stavbou koridorů?

Frantisek

Rekonstrukcí tratí po letech stagnace, s následným ořezáním vleček i kapacity stanic, také žádný moc rozvoj. Od druhé poloviny 90. let už zcela orientace na další a další silnice, koleje pak jen sem tam, aby se neřeklo.

Jiří Kocurek

A to byla v roce 1997 několikadeenní stávka, tehdy se to zlomilo. Asi tu stávku zorganizovali silničáři kolaborující s celosvětovým řidičstvem.
Vždyť si přece zákazník na dodávky 2 týdny počká!

Jelen

Že by se Borecký přestěhoval na Slovensko?

rozinka

To těžko, lokálky které rušil Borecký jsou na Slovensku zrušené od roku 2003.

Kubrt

Spíš bych řekl, že takové lokálky na Slovensku ani nebyly. Většina tratí, na nichž byla osobní doprava zastavena 2003, vedla údolím- osou civilizace, eventuálně dělaly vazbu na páteřní tratě.

všd

Často právě ne. Třeba Komárno-Kollárovo, Šala-Neded a další byly v nížině.

Frantisek

I ty ale napojovaly sídla na páteřní tratě… Navíc samo vedení souvislou zástavbou s tím, že vlak zastaví jednou za dva kilometry, není zase tak šikovné; na častější zastávky by byla lepší lehčí vozidla, která teď ale zase nechceme, pokud současně nepřesuneme další náklady z těch tratí na silnice…

Frantisek

A u nás se tratě vedené přes obce s vazbou na další tratě do center nerušily, či nechtěly rušit?

Jelen

Ne všechny ale

Vašek

Možná Kolovratník.

Daniel Jablonecký

Velmi hloupý komentář.

Jelen

Že to říkáte zrovna vy 😄.

PvvS

Co čekat od (pa)rohatého zvířete.

Voufa

Nebylo by lepší zrušit cestování zdarma a zavést třeba jízdné za polovinu/čtvrtinu a zachovat ty spoje? K čemu bude člověku cestování zdarma vlakem, když žádný vlak nepojede?
Nejsem Slovák a neznám úplně dopravní situaci, je to jen můj názor hnidopicha.

Pezos

Stejně tak ani s ceníkem obyčejného jízdného se nehýbalo 12 let (sečtěte si kumulativní inflaci za tu dobu), obojí ale blokují politici (už se to probíralo). Prostě slovenská železnice je v zajetí nekompetentních populistů.

PetrH

Tak v Praze je taky roční jízdné nominálně levnější než před 20 lety. Skupiny, které jezdí úplně zdarma, byly navíc značně rozšířeny. Tenhle populismus není vlastní jen Slovensku. Jen jsme našli ropu (=dluhy) na financování.

Frantisek

Přesně tak. A tuzemský návštěvník Prahy, jenž má často do kapsy hlouběji než místní, musí používat naopak poměrně drahé krátkodobé jízdenky i na jedinou krátkou jízdu tam a zpět, protože je v očích vedení města šoupnut do skupiny s turisty z bohatších zemí. Vlastně jeho chyba, že do té Prahy nedojíždí denně, nebo si tu nenechá stavět byt, že… Přitom by stačilo poloviční jízdné pro důchodce a nejchudší, a tříčtvrtinové pro studenty a chudší, nebo tak nějak. Bez různých preferovaných skupinek.

Gejza

No upřímně, 90 minutová jízdenka za cenu malé plzně v hospodě mi nepřijde jako darda. Drahé mi pražské jízdenky přišly po zdražení v době Bémově, ale dnešní jsou vzhledem k inflaci levnější, než tehdy. Jinak souhlas, že některé skupiny cestujících jsou preferovány až moc.

PetrH

Důchodci 65+ jezdí v Praze úplně zadarmo, bez ohledu na místo bydliště.

PetrH

a děti do 15 let také, zapomněl jsem dodat.

Frantík

Zdražování se kritizuje, ale pořád lepší, než ty spoje rušit, no…

Igor

Je fakt, že u nás je koridor přetížený velkou osobkou a náklad už pomalu nemá kdy jezdit. I takhle se to dá řešit, ale nemyslím si, že to je nejlepší cesta. Přeci jen spousta lidí si z různých důvodů nemůže dovolit jezdit autem.
Já bych řešil přidáním kolejí, ale dvě koleje je pro SŽ strop, tři jen když už to fakt jinak nejde a čtyři dáme jen Praze a to ještě na tak malém úseku, že se tam předjet ani moc nedá takže to je spíš zase dvě dvoukolejky vedle sebe.

tarten

Nejde jen o to, že si spousta lidí z různých důvodů nemůže dovolit jezdit autem. Je to celospolečensky nevýhodné z mnoha důvodů včetně ekonomiky.

K.S.

Ano, museli bychom si přiznat že silniční síť v podobě formanských cest se musí modernizovat tak aby (kvůli té volovině s odstupem) byly všechny cesty minimálně 9 metrů široké (když se zruší volovina, dá se jít na 6)

Jinak s tou celospolečenskou nevýhodností bych byl vzhledem k nefungujícímu stavebnictví a rozvoji měst hodně opatrný. IAD zvyšuje podstatně šanci na to si zajistit vlastní bydlení protože můžete jít do odlehlejších, levnějších, míst při udržení si dobré práce ve velkém městě. Celospolečenské náklady za 30 let vzešlé z této situace mohou být vyšší než náklady spojené s IAD.

K.S.

Mínusařům bych rád doporučil aby si spočetli o kolik víc bude stát zatěžovat důchodce bydlící v nájmu, než bydlící ve vlastním. Stejně tak o kolik méně prostředků z dlouhodobého hlediska bude mít k dispozici rodina bydlící v nájmu vs. ve vlastním. Případně při splácení vlastního blízko města s dobrou dostupností VHD vs. ve vlastním někde kde se to bez auta tak úplně nedá. Můžu být cynik jaký chci, ale představa že při průměrném důchodu kolem 16k mají platit 12-16 tisíc jen za bydlení a energie je, nezlobte se, zcestná. Takže se to bude muset platit nějaký příspěvek na bydlení. Což… Číst vice »

všd

Tady je problém, že tento člověk bude stát daňové poplatníky prachy, pokud nebude schopen řídit.

A druhý problém, že ty náklady na stavbu infrastruktury jsou pravděpodobně vyšší, než náklady na vyplácení sociálních dávek (nikoli důchodů, ty jsou zdaleka nejvyšší).

PetrH

A pak si bude stěžovat, že nemá na auto a benzín, protože „VHD tady není a bez auta to nejde, snižte mi daně“. To je tady taky evergreen.

Gwann

Cože???? Vám přijde suburbanizace spojená s boomem IAD jako nákladové efektivní pro společnost? To jako fakt ne….především proto, že do měst se víc těch aut už nevejde. A externality dělajíci z velkých části měst zcela neobyvatelnou poušť už ani snad nezapočítávám. Mimochodem, podívejte se na ceny bytů/domu např na koridoru z Prahy do Pardubic nebo na Berounce. Zcela jasné tj vyvrací vaše domněnky. Ano, je možné za cenu bytu v Praze si pořídit možná řadovku někde mimo. Ale stojí za ten vysněný domeček ono dojíždění autem či dvěma obtěžující všechny kolem? PS: auto nemám, protože ho nepotrebuju. Bydlím v centru,… Číst vice »

K.S.

Přijde mi rozhodně lepší nějaká forma suburbanizace a udržení přiměřené ceny a dostupnosti bydlení, než buď doživotní nájem, nebo dlužní otroctví na krabici od bot. Předpokládám že o tom jak se vyvíjel trh s nemovitostmi v posledních deseti letech a předpokládám že víte že jednou z příčin stavu byly protesty městského obyvatelstva proti další výstavbě v nich. Tím došlo k tomu že ceny začaly růst a to rychleji než inflace a i rychleji než ostatní klasické investice. (Akcie např.), což rozjelo nechutnou spirálu. Znám situaci kolem Brna a jestliže 1+kk cca 30 m^2 stojí od 4 milionů nahoru, a byt… Číst vice »

Karl vB

To, co jste napsal, se zdá být bez jakýchkoliv diskusí naprosto logické, ale zdá se, že to platí jen někde. Například na Slovensku je naopak celospolečensky nevýhodné jezdit vlakem, proto tam občanům hrozí zrušením 30% vlakových spojů. Když tady v jednom únorovém článku byl citát bratislavského primátora o tom, že stát nemá peníze na rekonstrukci jejich hlavního nádraží, dalo se to chápat i jako mediální projev boje mezi místními mocenskými skupinami. Dnešní informace o redukci spojů spíš ale naznačuje, že jejich ekonomika, nebo alespoň výběr daní, je doopravdy „na hrnci“. V minulosti tolik propagované přijetí Eura na Slovensku asi nijak… Číst vice »

K.S.

Pozor, Slovensko má v podstatě vymírající populaci, odchází mu inteligence a neexistuje tam nějaký velký rozvojový záměr jako je tomu třeba v Polsku. A Euro na demografii a chybějícím záměru nic nezmění.

worldpopulationreview. com/countries/slovakia-population

Karl vB.

S odkazem na váš zdroj worldpopulationreview. com, lze konstatovat, že pokles populace (váš termín „vymírání“ považuji za příliš dramatický) čeká nejen SK, ale všechny ostatní státy střední Evropy.
Pouze Švýcarsko má trend opačný.
Porovnejte si prosím grafy pro SK, CZ, A, H, PL, D.
S výjimkou Maďarska, kde dochází k prudkému úbytku obyvatel již od 1980 se prognózy vývoje počtu obyvatel pro tyto státy zas až tak moc neliší.
Závěr:
Očekávaný budoucí pokles počtu obyvatel tedy asi nebude tím pravým důvodem dnešní tragické situace železniční dopravy na Slovensku.

K.S.

Ty trendy znám a budou z toho problémy na které nejsou vlády, ekonomové a mentálně i ekologové připraveni a systémy postavené na principu Ponziho schématu (já přijít s penzijním fondem postaveným jako státní důchody, tak mne zavřou za podvod) budou mít problémy. Problém těch trendů je v jedné drobnosti, jsou to nějaké extrapolace, které ale nemohou pokrýt mnoho faktorů jako projevující se kladné negativní zpětné vazby. Japonsko tam má třeba hezký lineární trend, přitom ale už deset let klesá postelová aktivita mladých Japonců a tedy i šance na potomstvo. Problém je že zhruba 10-15 let před zahájením poklesu populace se… Číst vice »

Karl vB.

Musím konstatovat, že v problematice makroekonomie a demografie se orientujete (bohužel na rozdíl ode mně) na profesionální úrovni.
Myslím, že každá volební kampaň jakékoliv politické strany pro vás asi musí být ještě větším utrpením, než pro mně, běžného plebejce, který se v problematice orientuje jen povrchně, instinktivně.

Frantisek

Já bych to řešil i efektivnějším využitím těch kolejí – kde je třeba, dát raději delší a kapacitnější soupravy s přípoji, než posílat bezhlavě krátký vlak co pět minut. Přidat druhou kolej na páteřní jednokolejky jistě. Při stavbě rychlých průtahů nechat delší úseky původních tratí, pokud vedou přes zdroje a cíle cest; tím zároveň umožní předjetí rychlíků expresy, či zastávkových vlaků rychlíky. Zlepšit stav ostatních tratí, což kromě možností pro objížďky při výlukách přidá hodnotu i sídlům na nich ležícím, namísto preference dalších silnic těmi směry.

Georg

tak kdepak jsou ti priznivci centralni objednavky? 😁
osobka na slovensku je balkan, mizerie na treti… tretinu spoju si nikdo nevsimne.

Erik85

A myslíte, že kdyby u nás stát přestal přispívat krajům na dopravu cca jednou třetinou, tak by kraje neškrtaly?

Ondra K.

V případě krajů zcela určitě bude daleko menší ochota škrtat a vůbec akceptovat snížení příspěvků od státu. Krajský úředník je totiž daleko víc vidět a má daleko blíž k lidem, než nějaký anonymní úředník sedící někde na ministerstvu dopravy.

Kubrt

Rozsah objednávky (v ČR) není rozhodnutí úředníka, ale politika, takže tlak veřejnosti, resp. politická odpovědnost, existuje. Ovšem když peníze nebudou, bude třeba na to reagovat.

Erik85

Jako že budou objednávat vše i kdy jim bude chybět třetina peněz. Ach ta naivita…

rozinka

Na severní Balkán jim nešahejte, tam vyhnali zlý RJ a ve všech závazkových vlacích platí režijka.

Vašek

Ach ta závist, už to tu dlouho nebylo.

rozinka

Není co závidět, ale jakmile má něco převzít RJ tak je tu modrý kvikot…protože se tam musí kupovat lístky.

Daniel Jablonecký

Závist, že vyhnali RJ? To fakt teda ne. Záviděl bych, pokud by RJ měl na Slovensku 50% tržní podíl.

Karl vB.

Situaci na slovenské železnici už před více než rokem pregnantně komentoval RegioJet v souvislosti s nepodáním nabídky na linku Bratislava – Komárno takto:
„Důvodem je absolutní ztráta důvěry v upřímný zájem ministerstva dopravy o férovou soutěž, která by přinesla růst kvality služeb a úsporu nákladů.“
https://zdopravy.cz/regiojet-uz-nechce-jezdit-na-slovensku-pro-stat-ztratili-jsme-duveru-tvrdi-dopravce-80307/

ABC

A nepletou se do toho kraje!

Pája

Jiná cesta k úsporám než rušení spojů opravdu není?

Chronosphere

Ještě by se mohla zkusit privatizace.

Pezos

„Škrty by znamenaly i propuštění až 500 lidí.“

Místo 500 vyhozených železničářů budou peníze pro 500 nových státních úředníků, kteří budou kontrolovat využívání příspěvků na zájmové kroužky.
https://spravy.rtvs.sk/2022/05/pravidla-k-prispevkom-statu-na-kruzky-pre-skolakov-su-nejasne/

K.S.

A nebylo by lepší škrtnout i tu podporu kroužků? Nepřestává mne fascinovat na co všechno se mrhají prostředky.

Pezos

Jenže to je čerstvě zavedená součást populistického sociálního balíčku.

Pavel

Slovensko a dopravní infrastruktura, to nejde moc dohromady … a to není otázka posledního roku či 2, ale dlouhodobý problém .

Marcel Štancl

To jsou vyhlídky!

ABC

Na večnost