Na Slovensku chybí přes sto strojvedoucích, ZSSK musí rušit spoje

Motorová jednotka řady 861 slovenských drah. Pramen: ZSSKMotorová jednotka řady 861 slovenských drah. Pramen: ZSSK

Podle dopravce je znát rostoucí zájem o tuto práci.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
El Grego

Je jen otázkou času kdy bude na prodej nebo bankrotu zssk😅

Ibragim z Bastru

Čím dříve bude dráha v autonomním režimu, tím lépe!

dopravopat

Minulý týždeň som sa pred súpravou povyprával so „štátnou“ pred REXom v Devínskej Novej Vsi, keď sme čakali na prípoj. Okrem iného povedala, že k decembru odíde do dôchodku 6 strojvodcov a nemajú ich kým nahradiť. Situácia sa len zhoršuje. A okrem iného povedala, že problém zďaleka nie sú len strojvodci a sprievodcovia. Aj upratovači súprav, posunovači a ďalší „technický“ personál chýba. A to, ako im vychádzajú práce, nikoho nemotivuje aby nastúpil, nie to ešte ostal. Keď 5 minút pred fajrontom majú upratať poslednú súpravu a tá pravidelne meškáva, pričom ju upratať musia… Každý normálny človek sa na takú prácu… Číst vice »

Roza

to nastane i v ČR, samozřejmě že je to o penězích, máte taky nějakou zodpovědnost a je jedno jaká pozice na dráze to je. Teď už většina fabrik dá o mnoho víc peněz a nepracujete s takovou ohromnou zátěží za každého počasí a o tom to je

Aleš

Do švestek!

medical examiner

Letošních?
Tak to aby pohli kostrou…

Karel

Kdyby jim dali stejné podmínky aspoň jako jsou v ČR, tak jich mají přebytek, většina by se určitě ráda vrátila, vždyť jich v ČR jezdí u různých dopravců „neurekom“.

rušňovodič Peter

Myslím že ten rozdiel ČD vs. ZSSK nebude nejaký vyznamný. Skôr je rozdiel štátny vs. súkromný dopravca.

Winchester1973

nesouhlasím. Ti co odcházejí ze západního Slovenska do Česka, potažmo Rakouska tak to neni jen o platu, ale také proto že se jedná o dobrodruhy, kteří nechtějí do důchodu zůstat u jedné společnosti, na jednom nástupním místě. Pokud si třeba rakouský nebo český dopravce zřídí v Bratislavě/ Nových Zámcích nástupní místo tak to prostě láká.

jiný Petr

U nás v české firmě bez přesčasů kolem 1800 EUR hrubého, ale reálně to je víc, protože téměř každý si rád udělá nějaký přesčas. Pokud navíc jezdí na Slovensku (což dělá obvykle většinu normy), mají ještě zahraniční stravné, což taky není zanedbatelné a pár set EUR v čistém za měsíc to hodí. Pokud tady padlo, že u ZSSK to je 800 EUR, tak se nedivím, že máme i nějaké lidi, co odešli od ZSSK.

Lovosičan

Přitlačte a budete mít fírů, že s nimi zastavíte Dunaj.

Jiří Kocurek

Gabčíkovo?

Veterán

podle mě je to důsledek vysoutěžení tratí kolem Bratislavy RegioJetem. ZSSK ztratily práci pro spoustu personálu a ne všichni se s tím srovnali. Někdo odešel k Jančurovi a někdo úplně od dráhy. Snad ZSSK nečeká, že se jim všichni nahrnou zpátky. A že fíra není hotový za 3 ani za 6 měsíců snad věděli, ne? To není jako udělat si řidičák. Možná by nebylo od věci založit firmu, která by zastřešovala strojvedoucí a dopravci si je nejímali jako agenturní zaměstnance. Samozřejmě by ta agentura musela být pro fíry výhodná, žádní vykořisťovatelé jak je u většiny pracovních agentur zvykem

Pražák

Tak státní dopravce ruší spoje pro nedostatek personálu (což se přeci stává jen zlým soukromníkům, jak jsme tu neustále přesvědčováni), ale může za to RJ. Jo to dává smysl.

Jaaa

Ne, to se stává firmám s neschopným vedením.

Ergo Radim má neschopné vedení.
ZSSK mají neschopné vedení.

Kde je rozpor?

Pražák

V tom, že za neschopnost ZSSK vážně nemůže RJ. A dále v tom, že monopol je vždy špatně, i pro zaměstnance. To právě ukazuje situace na Slovensku.

Jaaa

Ne, to nemůže

A jinak monopol to právě není, když jdou lidi pracovat ke konkurenci, ne? 😉

Pražák

Na Slovensku monopol je, proto ty platy.

rozinka

Je třeba to vidět politicky a v té správné linii!!!

Leinad

Firmy na zaměstnávání fírů existují.
Jo vliv toho, že RegioJet měl (v něčem) lepší podmínky tu jsou. Někteří exfírové dělají mimo obor, a je věc ZSSK jestli je zaplatí.

Jiří Kocurek

No jo no. Měla tam zůstat 810 jednou za hodinu, ve špičce s přívěšákem. Pak by vlaků nepřibylo a nebylo by potřeba víc lidí aby to vyjezdili. Takhle si tam zvykli jezdit vlakem. Zločin!

rozinka

Spoustu personálu? Vždyť tam ze ŽSSK jezdilo 7-8 parů vlaků denně, na to opravdu nebyla třeba spousta personálu.

Vladimír Bílý

Známý vždy snil o tom dělat strojvedoucího, ale před 20 lety ho nechtěli, protože má nějaké dioptrie. Takže dělal alespoň průvodčího. Teď překvapeně zjistil, že dioptrie už nejsou překážka a už rok šťastně fíruje:-)

ABC

tak to jsem před 30 lety snil taky a holt jsem nakonec skončil v IT 🙂 jen pro zajímavost, kolik je dneska povoleno? pravda, tenkrát jsem měl méně než 1 dioptrii na dálku, dnes raději nemluvě.

Ares

Dnes s 1 dioptrií do dálky na vstupní prohlídce úplně v pohodě, ničemu to nevadí a nikoho to neohrožuje.

ABC

no, dnes je to 4.5 + astigmatismus….

ABC

teda ne že bych měl stále takové choutky 🙂

Miroslav Zikmund

V minulosti byla pro strojvedoucího / pomocníka vyžadována ostrost do dálky 6/6 – co ta numera znamenala nevím, bylo to v předpisu Op5 …. Až po – snad 5 letech se připouštěla nějaká korekce – a to ještě na výjimku podepsanou NÁČELNÍKEM DRÁHY …. Dokonce s brýlemi nemohl průvodčí / vlakvedoucí nejen na nákladní dopravu, ale ani na osobní dopravu, kde se posunovalo. Tím posunem se mínilo že průvodčí / vlakvedoucí odvěšoval hnací vozidlo, případně rozpojoval soupravu …. Argument byl skutečně skvostný – kdyby vám při tom rozpojování spadly brýle, tak se leknete a můžete utrpět úraz. Argument, že s… Číst vice »

Iva D.

Peníze jsou základ a kdo tvrdí že ne, tak lže. V ČR je to krásně vidět. U některých soukromníků mají o pár tisíc více a nevadí jim za to dělat id nevidím do nevidím a nebo cestovat přes celou republiku.

medical examiner

Jenže když má někdo neschopného šéfa, tak je ta práce horší i s lepším platem…

Winchester1973

Mě hodně strojvedoucích co odešli od ČD k nákladním dopravců ( nebo naopak přišli třeba z vleček) řikalo že peníze byly dobré ale prostě to jen chtěli zkusit jinde. Doba kdy se po vyučení/maturitě pracovalo až do důchodu na jednom místě je pryč.

Pavel

Dokud bude pracovní doba s přerušením a šílené nástupy, tak moc strojvedoucích nebude jak na Slovensku tak Česku. To je i můj důvod, proč jsem po 19 letech ježdění odešel. Peníze nenahradí ztracený čas s rodinou.

PeterC.

Za 800 Euro mesacne pracovat od nevidim do nevidim 🙁 Od Svitu az do Vrutok:-) Nasiel som clanok s peknou diskusiou k problematike:

https://ekonomika.sme.sk/c/20623276/rusnovodicov-je-malo-regiojet-ponuka-tisicove-priplatky.html

V CR paltia CD aspon 40 000, RJ 50 000 CZK(info z www), co je o dost lepsie ohodmotenie oproti ZSSK.

Výkolejka

Aniz bych si to jakkoliv overoval tak 800e je nesmysl. Hlavne v kontextu minimalni mzdy pres 600e.

PeterC.

Pozrite si profesia.sk , rusnovodic.
Na tejto FB stranke si pozrite diskusiu:
https://m.facebook.com/groups/zeleznice.vlaky/permalink/10158850943914930/?anchor_composer=false

Výkolejka

Tak jsem se tam podival a jedina informace co tam je je 1100e

PeterC.

Nasledujuca poznamka je: Az po odpracovanych 24 rokoch……

Výkolejka

Jako ze 23 roku mahi 800 a od 24 roku jim pridaji 300 jo?

Výkolejka

Pise se tam tarofnje 840 a kntomu je potreba připočítat ruzne příplatky. U CD majintakyntarif nejak 31 ale s temi priplatky i 40 a treba i více.

Lol Phirae

Když máš trojku v žíle, tak nepiš.

Výkolejka

A co z toho co jsem napsal neni pravda?

Budamaronline

Správne, 800 eur je blbosť. Po 11 odpracovaných rokoch máš nejakých 920 eur základ. K výplate ti príde za odpracovanú normu nejakých 1090-1100eur. To máš v prípade, že odpracuješ celý mesiac.
Tak poďme počítať, ak pojdeš k lekárovi:
-100eur stravné (reálne miniem na stravu do práce viac)
-65eur dochádzkový bonus (v prípade čerpania „P-éčka“)
-50eur výkonový bonus.
Mne to vyšlo 885eur/mesiac v prípade, že pojdeš napríklad k zubárovi.

Karek

Tak zkus kamion. Nějakou unii nejlépe.

Výkolejka

Proc by se mel snizovat k něčemu takovemu jako je rizeni kamionu po Evropě???

Lol Phirae

Tak když mu nevoní ježdění kolem salaše… s kamionem určitě bude mít na rodinu času víc.

Qěcy

To nemůže, či nesmí dělat nic jiného, než strojvedoucího, nebo řidiče?

ABC

Kámoš jezdí kamión Evropu obvykle na otočku, tři dny na cestě, dva dny doma a je spokojenější než když předtím dělal autobusáka…

medical examiner

To chápu.
Jsou problémy, které kamioňák neřeší z logiky věci (cestující a jízdné).
Takový hrášek nemá blbé řeči…

ABC

no to maj zase policajti a celníci… ale hlavně finančně si polepšil vyrazně

Výkolejka

Rizeni kamionu je jedina mozna prace???

ABC

Tak aspoň je to v oboru

Masinka

Vazne vis o cem diskutujes! V oboru!!!

Jiří Kocurek

snižovat… spíš proč by měl někdo dělat práci, kterou evidentně dělat nechce.
Jeden jezdil evropu, teď pracuje na poště, vozí balíky. Taky se mu už nechce.

Výkolejka

Ano tak je to taky správně: proc delat neco co nechce, ale v aouvislosti s tim jezdenim kamoionem po Evropě se mi zda lepsi: snižovat

Winchester1973

Proto mi nějak hlava nebere že někdo toho má po 19 letech dost, zatímco někdo si teprve v 55 letech dělá zkoušky. Rozhodně jim tu práci přeji když si chtějí splnit sen a v době kdy končili školu se noví strojvedoucí nepřijímali, ale divím se že se jim do toho chce. Musí vědět že v tomto věku nepravidelný režim, šílené nástupy atd. nejsou pro tělo zrovna ozdravné. Pochopil bych to jako koníček k muzejním spolkům, ale často jdou k nákladním dopravcům kde se jezdí velké dálky.

Koro

Zvednout plat a hned to půjde. Vždyť tam dělají za ještě větší almužnu, než u nás. Třeba by se jim tam vrátili domorodci, kteří dělají za vyšší plat u nás….

Jiří Kocurek

A nebo v Rakousku. ÖBB mají taky podstav, byl tu o tom článek.

slsp

Peniaze su len jeden faktor, cez ktory by sa kopa ludi mozno preniesla. Ale este je tu sialena organizacia prace (ukoncenie sichty na inom mieste nez nastup, to musel vymysliet uplny kreten), archaicke vozidla s tomu zodpovedajucimi problemami, priestory na odpocinok ako z tretieho sveta…

Koro

Vy nemáte v kolektivní smlouvě ošetřeno nástupní místo stejné, jako na konci směny?? Tak to je opravdu zvrácené. To někdo začne v Blavě, skoncí v Košicích a nazdar? Bez nároku?

Jano

Dobrý večer,jedná sa o výkony v rámci depa napríklad nástup v Žiline, koniec vPúchove,je to jedna turnusová skupina, rušňovodiči sú vybraný z oblasti Žilina až Púchov a súhlasili s uvedením turnusom. To je na vysvetlenie.

Koro

Dobrý večer. Takže si strojvůdci sami kopou jámu…

Ado

No to chudáci leťáci, kterých se na to samozřejmě nikdo neptal…

Miroslav Zikmund

A to někdy řešila kolektivní smlouva ? Nicméně skutečností je, že v polovině 70. let minulého století zavedlo LD Libeň u motových vozů konce a nástupy na „perově“. Fungovalo to tak, že na šichtu nastoupil strojvedoucí v depu, končil „na peroně“ ve Vršovicích / Braníce – jak kdy …. telefonicky se ohlásil strojmistrovi. Na další šichtu nastupoval „na peroně“, hlásil se strojmistrovi telefonem. Po této šichtě končil v depu … odevzdal provozní záznam a proužky za obě šichty …. Depo ušetřilo na každé šichtě 45 minut RG MHD …. V obvodu Prahy se na základě rozhodnutí tehdejšího PO Praha stanovil… Číst vice »

medical examiner

Tak to je špatný.
Je tedy potřeba tedy systém, který by hlídal nejen celkovou dobu směny a v ní dobu řízení (a odpočinek).
Ale bude potřeba naprogramovat takový rozpis, aby strojvedoucí končili směnu kde ji začali…

Miroslav Zikmund

Mně to překvapuje, nic podobného předpis ČSD V1 nepřipouštěl … tím spíše, že konec šichty + přesčas obtahoval strojmistr (místní výjimka strojové / vozební stanice), strojvedoucí musel odevzdat proužek / proužky ke kontrole … (tuším předpis V 8 – o rychloměrech)

Hodně štěstí

Za pár euro ani strojvedoucí nejede!

ABC

A přes to nejede vlak! 🙂