Na slevy máte, na silnice ne. Kraje nedostanou od státu chybějící miliardy na opravy

Výtluky na silnici. Foto: ŘSDVýtluky na silnici. Foto: ŘSD

Kraje nemají na peníze ze SFDI nárok. Kupka hejtmanům připomněl Babišovo předvolební jízdné.

Stát letos krajům neposkytne chybějící dvě miliardy korun na opravy silnic druhé a třetí třídy a mostů. Ministr dopravy Martin Kupka to potvrdil na jednání hejtmanům, kteří varují před odkladem desítek staveb po celé republice.

Kraje budou muset sahat do jiných investic či projekty přesunout na příští rok, sdělila ČTK mluvčí Asociace krajů ČR a Zlínského kraje Soňa Ličková. Kupka odmítá, že by rozhodnutí mohlo mít negativní dopad na stav silnic. Připomněl, že stát přispívá každý rok krajům a Praze na dopravní projekty více než deseti miliardami korun.

Stát v březnu uvolnil krajům prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dvě miliardy korun. Částka je proti loňským čtyřem miliardám korun poloviční a podle krajů nedostatečná.

Jen dobrá vůle

Zákonný nárok však kraje na peníze ze SFDI nemají. Stát začal přispívat z fondu krajům na silnice za ministra dopravy Dana Ťoka v roce 2015. Tehdy poslal 4,4 miliardy, částka pak byla každoročně zhruba stejná. Ministerstvo dopravy nicméně vždy tvrdilo, že jde o dobrou vůli, neboť SFDI není určen k financování krajských silnic.

Dnes nám ministr Kupka potvrdil, že chybějící dvě miliardy korun kraje nedostanou. Je to další rána pro regiony. Po nepedagogických pracovnících jde o další prostředky, o které kraje v rozpočtu přijdou,“ uvedl předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš.

Ve srovnání s loňským rokem dostane podle asociace letos například Ústecký kraj o 140 milionů korun méně, Pardubický kraj o 110 milionů korun méně a Zlínský kraj o 70 milionů méně.

Kraje upozorňují na to, že kvůli tomu hrozí odklad mnoha projektů, které měly zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu v krajích. „Tímto rozhodnutím byla přerušena každoroční podpora nastavená v období dvou předchozích vlád. Budeme nuceni sáhnout do jiných krajských investic a některé plánované dopravní akce odložit na příští rok,“ doplnil Holiš.

Stát snížil příspěvek krajům na silnice II. a III. třídy na polovinu

Ministr dopravy odmítá, že by rozhodnutí mohlo mít negativní vliv na stav silnic nižších tříd. Některé kraje podle něj vysoutěžily například souvislé opravy silnic zhruba za polovinu projekční ceny. „Tím pádem postaví totéž, co plánovaly,“ řekl Kupka ČTK. Pokud by ministerstvo dalo krajům dvě miliardy korun navíc, muselo by samo omezit výstavbu v regionech, uvedl.

Na Babišovo jízdné peníze jsou

Kupka také připomněl, že část krajů se rozhodla zvýšit slevy na dopravu pro některé skupiny lidí ze současných 50 na 75 procent. Nejde proto podle něj věřit tomu, že by některé kraje neměly potřebné peníze na opravy silnic.

Do předvolební kampaně ANO, v rámci které chtějí kraje vedené politiky hnutí Andreje Babiše dotovat jízdné z veřejných peněz, se připojil například Vysočina, či Olomoucký, Zlínský, Ústecký nebo Plzeňský kraj.

Rozhodnutím strany sleva. Další tři kraje zlevňují dopravu, lidé musí zažádat o dotaci

Krajské rady schválili v uplynulých týdnech navýšení státem nařízené slevy ve výši 50 % pro děti a studenty do 26 let a osoby nad 65 let o dalších 25 % z peněz kraje.

Stát každoročně přispívá krajům a Praze na dopravní projekty více než deseti miliardami korun, uvedlo dnes ministerstvo dopravy. Letos jde o více než 4,3 miliardy Kč na zajištění železniční dopravní obslužnosti, 3,4 miliardy korun na infrastrukturní projekty a takřka 2,5 miliardy Kč na silnice druhé a třetí třídy.

Celkově stát v letech 2020 až 2025 poskytl krajům na dopravu přes 58 miliard korun, z toho více než 25 miliard na silnice druhých a třetích tříd.

Tagy asociace krajů Martin Kupka Ministerstvo dopravy opravy silnic nižších tříd
93 komentářů