Na prezentaci TGV přispěli na žádost Správy železnic její dodavatelé

TGV, ilustrační foto. Autor: SNCFTGV, ilustrační foto. Autor: SNCF

Další nové náklady s příjezdem retro soupravy. Správa železnic zaplatí za PR texty vydavatelství Mafra

Ze Správy železnic (SŽ) se kvůli prezentaci rychlovlaku TGV do Česka stala i organizace na výběr peněz od sponzorů. Dodavatelé Správy železnic pokryjí zhruba dvě třetiny nákladů na akci, která má podle SŽ ukázat výhody vysokorychlostních vlaků. Vlak nepojede do Česka vlastní silou, bude tažen lokomotivou.

„Správa železnic nabídla dodavatelům z prostředí drážního průmyslu partnerství na propagační jízdě TGV v Česku. Souhrnná výše příspěvků od partnerů činí aktuálně 6,45 mil. Kč. Náklady Správy železnic na zajištění jednotky, vyplývající ze smlouvy se SNCF, budou tedy ve výši cca 2,9 mil. Kč,“ sdělil mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Smlouvy s jednotlivými firmami mají být zveřejněny v příštích dnech. Seznam je zde.

Podle ministra dopravy Martina Kupky je dobře, že Správa železnic získala na akci partnery a rozpočet organizace nebude tak zatížen. Prezentaci TGV považuje za důležitou, aby lidé viděli, jak vypadá rychlovlak.

Brno je velmi dobře dostupné

Správa železnic ponechá rychlovlak po nejdelší dobu pobytu v ČR na soukromé akci v Brně. Nedostane se vůbec do některých velkých měst, kudy mají rychlovlaky jezdit, například do Ostravy. Podle Nevoly je Brno velmi dobře dostupné. Doba jízdy z Prahy do Brna je aktuálně nejdelší za posledních dvacet let. „Věříme, že si lidé cestu k našim exponátům najdou. Kromě TGV totiž do areálu brněnských veletrhů přivezeme nejmodernější měřící vůz MVŽSv2, lokomotivu Vectron nebo diagnostické vozidlo EM100,“ dodal. Zajištění zastavení jednotky TGV po síti Správy železnic podle něj bylo „technologicky poměrně náročné“.

„Jednotlivá místa jsme navštívili za přítomnosti našich francouzských kolegů, bez kterých bychom tuto akci nemohli uskutečnit. Odvoz soupravy TGV z Brna během veletrhu není technicky a logisticky jednoduchý. Doba pobytu jednotky je v ČR časově omezená a bohužel není i z provozního hlediska možné přijet do všech lokalit plánovaných tras VRT. Jednotka má navíc po odjezdu z České republiky další program, který v době sjednávání smlouvy již nebylo možné změnit. Proto byly vybrány zveřejněné lokality,“ dodal Nevola.

Náklady na akci dál rostou. Mimo dříve uvedené náklady se v registru smluv objevila objednávka na propagaci vlaku v médiích společnost Mafra ze svěřenského fondu Andreje Babiše. Za 108 tisíc korun objednala Správa železnic několik textů na počátku června.

Rychlovlak má sloužit k prezentaci plánů na stavbu vysokorychlostní tratě. „Jde o největší infrastrukturní záměr v historii samostatné České republiky s předpokládanými náklady zhruba 700 miliard korun. Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Tagy Správa železnic TGV
100 komentářů