Na pražské letiště by mohly přijet vlaky nejdříve od Jenče, řekl šéf letiště Řehoř

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic

Trať povede tunelem, který bude těsně pod povrchem letiště. Podle Řehoře tak bude nezbytné překopat letiště.

Ředitel pražského letiště Václav Řehoř při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz uvedl, že kolejové napojení letiště by mohlo být dříve hotové ve variantě od Jenče.

„Ty věci se opravdu posouvají dopředu a jsou dvě možnosti, kudy vlak na letiště přijede. Nejdříve se myslelo, že to bude Dlouhá Míle, že to bude ten příjezd, který máme v animaci, od Ruzyně, ale teď to vypadá, že to bude z Jenče,“ řekl Řehoř.

Dodal, že Letiště Václava Havla patří mezi dvě letiště v Evropě této velikosti bez vlakového spojení. „Myslím, že by byla ostuda, kdybychom byli jediní,“ sdělil manažer. Druhou evropskou metropolí obdobné velikosti bez železničního spojení s letištěm je irský Dublin.

Železnice na letiště se v případě této varianty bude oddělovat z trati Praha – Kladno v oblasti dnešního Jenečku, povede tunelem, který bude těsně pod povrchem letiště. Podle Řehoře by se měl stavět z povrchu a bude tak nezbytné překopat letiště. Vlaková zastávka pak bude v těsném sousedství Terminálu 2 s přímým výstupem do terminálu.

A důvod, proč by mohla být stavba od Jenče rychlejší? „Je to spíš otázka na Správu železnic, co je posouvá k tomu, že se bude kopat z druhé strany, ale z toho co slyším, tak si myslím, že výkup pozemků na straně od Ruzyně je mnohem složitější,“ doplnil ředitel.

Správa železnic dlouhodobě připravuje zásadní přestavbu železniční tratě mezi Prahou a Kladnem, jejíž součástí je i odbočka na pražské Letiště Václava Havla. Počítá se přitom se zaokruhováním, větev z Ruzyně přes Dlouhou Míli k terminálům by měla s větví od Jenečku vytvořit velkou smyčku.

Otázkou je, ze které strany bude stavba rychlejší, aby se stihl rok 2028. To je termín, který se dlouhodobě uvádí pro příjezd prvního osobního vlaku na letiště; je to rovněž nejzazší termín uváděný premiérem Andrejem Babišem. Jako o hlavním spojení z centra Prahy na letiště se přitom vždy hovořilo o Dlouhé Míli. Deník Zdopravy.cz se věcí bude dále zabývat, zaslal dotazy na Správu železnic.

Celý rozhovor s Václavem Řehořem přineseme v pátek v dalším vydání podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Tagy letiště praha Správa železnic Top trať na letiště Václav Řehoř
114 komentářů