Na opravu Vyšehradského mostu dám 100 milionů, řekl Lukačovič. Plán miliardářů však čelí kritice

Železniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Autoři studie proveditelnosti opravy mostu jsou v konfliktu zájmů, namítají odpůrci.

Majitel Seznamu a jeden z nejbohatších Čechů Ivo Lukačovič na síti X oznámil, že pokud se bude Výtoňský most pod pražským Vyšehradem rekonstruovat namísto novostavby, přispěje na něj 100 milionů korun. Dalších 200 milionů pak hodlá shromáždit výzvou na sociálních sítích.

Připojil se tak k projektu byznysmenů a filantropů Martina Vohánky, Tomáše Bistřického a Jana Barty, kteří ve čtvrtek představili vlastní studii proveditelnosti opravy mostu. Pro jejich nadační fond Vyšehradský most ji zpracovali britští experti.

Železniční most pod pražským Vyšehradem podle fondu není v horším stavu než jemu podobné v zahraničí, které byly zachráněny. Výměna je nutná u zhruba 15 procent mostu, které nejvíce poškodila koroze, na zbytku stačí obnovit antikorozní ochranu a zajistit lepší odvodnění konstrukce. Most pak podle studie vydrží bez problémů dalších sto let, zrekonstruovat jej lze navíc za provozu.

Zchátralostí nevybočuje, stačí vyměnit 15 procent dílů, tvrdí fond k mostu pod Vyšehradem

Studii obnovy mostu v zápětí podpořila i Mezinárodní rada památek a sídel (ICOMOS). Jde o organizaci, která se zabývá ochranou kulturního dědictví a je hlavním poradním orgánem UNESCO.

Navržený postup, při němž bude zachována většina původních prvků mostu, je žádoucí. Výměna nevratně poškozených prvků je přijatelná i při uvážení památkové hodnoty mostu situovaného v území Pražské památkové rezervace,“ oznámil český národní komitét organizace.

Ten připomněl i postoj ministra dopravy Martina Kupky, který podmiňuje další postup novostavby mostu souhlasem centra světového dědictví UNESCO.

Dopravci protestují

Současně se však proti návrhu rekonstrukce a blokování realizace novostavby mostu postavili čeští železniční dopravci. Sdružení ŽESNAD.CZ apeluje na to, aby se už těmto iniciativám nedával prostor, protože další zdržení stavebních prací fatálně ohrozí železniční dopravu přes Vltavu.

Potřebujeme nový most, další odklady nejsou možné, myslí si dopravci

Podle nich fond ohrožuje dopravní obslužnost železniční sítě v Praze. S dopravci souhlasí také radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.

Další zdržení přípravných a následných stavebních prací by skutečně fatálně ohrozilo železniční dopravu přes Vltavu a v případě reálně hrozícího uzavření kvůli technickému stavu by zůstala odříznuta značná část Středočeského kraje od spojení s centrem metropole,“ uvedl v pátek Borecký.

Střet zájmů

Ke kritice se přidal i spolek Výtoň 21, který se aktivně angažuje zejména proti hnutí Nebourat!, usilujícího o záchranu mostu. Upozorňuje na možný střet zájmů autorů studie proveditelnosti.

Někteří z odborníků, kteří za touto studií stojí, se před několika lety účastnili mezinárodní architektonické soutěže na modernizaci mostu a se svými návrhy neuspěli. To vrhá na objektivitu aktuálně prezentované studie značné pochybnosti,“ říká předseda sdružení Jiří Grund.

Za spolkem podle Grunda stojí skupina rodáků z pražské Výtoně podporující připravovanou modernizaci mostu na základě projektu, který vzešel z mezinárodní architektonické soutěže.

Projekt podle nich zajistí potřebnou kapacitu železniční dopravy, celou lokalitu výrazně zmodernizuje a místním přinese snížení hlukové zátěže při průjezdu vlaků.

Novostavba podle nich nijak výrazně nezmění místní panorama, protože design nového mostu odkazuje k architektuře toho starého.

Chceme upozornit, že za odporem k modernizaci mostu nemusí stát pouze deklarovaná láska k památkám, ale i nejrůznější podnikatelské či politické zájmy,“ uvedlo sdružení.

Podle Grunda může zastavení přípravy vítězného projektu představovat závažný precedens, a znejistění, „zda má smysl něco v rámci složité legislativy léta připravovat, když to pak může kdokoliv shodit na základě subjektivního posudku či petiční akce“.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

Správa železnic (SŽ) vypsala letos tendr na projekt nového tříkolejného mostu, jehož podoba vzešla v roce 2022 ze zníměné architektonické soutěže. Náklady odhaduje na 3,4 miliardy.

Ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar přitom zdůraznil, že SŽ při soutěži spolupracovala se všemi relevantními partnery a je těžko představitelné, že celá příprava začne znovu. Dodal také, že řešení SŽ nespočívá ve zničení staré konstrukce, nýbrž v jejím přesunu. Správa železnic uváděla, že neopravitelných je 75 procent mostu.

SŽ: Na Vyšehradském mostě by se nemělo experimentovat. Vyvracet kritiku nás stojí energii

Železniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostuŽelezniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostuArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czDiagnostika na Vyšehradském mostě. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz
Tagy nebourat Správa železnic UNESCO Vyšehradský most Výtoňský most
401 komentářů