Na opravu Vyšehradského mostu dám 100 milionů, řekl Lukačovič. Plán miliardářů však čelí kritice

Železniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Autoři studie proveditelnosti opravy mostu jsou v konfliktu zájmů, namítají odpůrci.

429 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

A kdyby tam dali 2x tolik, tak to stejně bude stará hromada šrotu, která ani náhodou nevyhoví nově požadovaným parametrům (3 koleje, povolená zátěž, hlučnost, přechod na 25 kV 50 Hz atd.( dobrý tak leda do muzea, ovšem, kde na to vzít dost velkou halu.)
Jsou případy, kdy to ani peníze nezachrání.

JanM

A další kolej na ten most dostane jak? Minimálně bude potřeba most rozšířit nebo přidat nějakou nástavbu pro třetí kolej, takže to nebude jen 15% částí na výměnu

roland rolandek

Hovadina. Postavit novy. Stejne tak Libensky most. To jsou funkcni stavby, ne okrasa.

Petr

Už chybí jen petice za úplné odstranění spojovací dráhy včetně mostu. 🙁

To by se jeden po....

Oni se o tom mostě budou tak dlouho dohadovat, až ten most spadne.

J.Š.Hájek

Už to prosím Vás rozeberte a začněte stavět nový.
Všechno ukazuje na to, že až se stávající most z důvodu přepravy rozebere na menší části, tak bude možná velký problém to snýtovat zpátky bez rozsáhlé výměny zkorodovaných částí. Jestliže do toho bude mluvit kdejaký Lukačovič, tak to opravdu jednoho dne spadne a to bude mazec. Výhodou by bylo že pak už tady nebudou žádné diskuze o tom co s tím a prostě se to rozřeže a postaví se nový…

Martin

Nesouhlasim. Tady jsme v CR. Po zriceni prijde rozvasneny dav a bude kricet jakto ze spadnul i presto ze jeho obnovu roky uspesne blokovali. Nasledujic pozadavky ze most se ma z vody vytahnout a posadit zpatky na misto. To vse behem dvou dni a zadarmo.

hroch.obojzivelny

Coby novinářské téma, tenhle most musí být hotové požehnání. Už si nejmíň podesáté myslíte, že ta sláma musí být úplně vymlácená, a ono z ní stále ještě něco padá!

Petr Herbrik

Tohle už je šaškárna. SŽ si dle své letité praktiky ze železnice dělá jen penězovod a někteří optimisti se jim v tom (marně) snaží zabránit. Dokud nějaký vlivný politik nedostane odvahu prověřit hospodaření SŽ (hlavně zjistit, proč je vše na SŽ tak příšerně drahé), tak se nic nezmění.

Pavel Filip

Vám se ten nový most nelíbí?

https://novymostvyton.cz/vizualizace

Petr Herbrik

O to nejde, jestli se mi líbí nebo ne, jde o to, že je více než nutné aby se to vyřešilo. Obě varianty jsou OK, ale ten nekonečný boj o ně znamená průser katastrofických rozměrů.

Pavel Filip

Obě varianty současně být nemůžou…

https://novymostvyton.cz/faq

Alibaba

Varianta rekonstrukce stávající konstrukce v pořádku není. Nevyhovuje požadavkům železnice do budoucna.

FRX

Ne nelíbí . Ty sestupné lávky jsou neohrabané. Navíc na výtoňské straně neumožňují pokračovat na nástupiště plánované zastávky.
A ta třetí kolej ? Ta se stejně ztratí pod Nuselákem a na Hlavák pokračují dvě koleje. Nebo vy něco víte o čtvrtémVinohradském tunelu pro nezbytnou sedmou kolej ?
Jednokolejný Chuchelský tunel o dělce 500 m. nevadí . Ale dvojkolejných 300 m. …
Kdo to tu z nás dělá blby ??
A to nemluvím o blábolu s cyklistickou lávkou v Modřanech.! Tomu může věřit jen mimořádně vylízaná palice !!

Pavel Filip

Lávka na jedné straně umožňuje jít přímo na nástupiště. Na druhé straně ne, tam musíte podejít. V každém případě je to blíž než „nádraží“ Vyšehrad. Třetí kolej se hodí třeba pro přímé spojení na Vršovice. Chuchelský tunel se teď rozšiřovat nemůže, kvůli špatnému stavu Výtoňského mostu: potřebujete funkční spojení na Plzeň a Výtoňský most se pomalu blíží stavu, kdy se bude muset zavřít úplně. Neboli Chuchelský most vadí, ale ne tolik, aby to stálo za to riziko spravovat ho teď. Branický most se ze stejného důvodu musel spravit „fofrem“. Cyklistickou lávku radši moc komentovat nebudu, aby mi tady nebylo ještě… Číst vice »

Alibaba

Třetí kolej by se v případě nutnosti dala zapojit i do prostředního Vinohradského tunelu.

Zdeněk

Myslíte sebe?

Petr Herbrik

A kdybyste četl mé komentáře k minulým článkům o výtoňském mostu, zastával jsem se varianty nového mostu a to z jediného důvodu: cokoli jiného bude znamenat zdržení, protože SŽ si nový most bude hájit za každou cenu, poněvadž už je domluvený kšeft a přes to nejede v jistých kruzích vlak. Snaha opravit starý most povede jen k tomu, že se ta trasa zavře. Aby tato varianta zvítězila, musely by se zpřetrhat současné byznys vazby na SŽ. Teď už jde jen o jednu věc: co nejrychleji to vyřešit a to se dá za stávající situace jen novým mostem.

Ivan Bok

Právě že prd, vybere se nejpoškozenější pole, během jednoho týdne se na jeho místo nasune mostní provizorium a po dobu prací na odstaveném poli se normálně bude jezdit. Po nějaké době proběhne další týdenní rošáda. Dopravci budou moci být spokojení.

Zdeněk

A v čem je ten penězovod pro SŽ. Ve výsledku bude ten nový most lacinější, jen naivka může tvrdit, že oprava bude laciná. Ani náhodou.

Matěj

A nešlo by postavit přesnou repliku mostu rozšířenou o třetí kolej? Vlk by se nažral a koza zůstala celá.. 😀

Michal M

Jaký vlk?

optimista

Že by třeba „Výbor lidové kontroly“ (jako za bolševika)?

Bez přezdívky

Spřátelené stavební firmy to bohužel neumí…

Petr

Možná by bylo lepší postavit repliku Prahy.

Pavel Filip

Nový most bude podobný.

https://novymostvyton.cz/vizualizace

Ivan Bok

:—)))))

Alibaba

Ne nešlo, technicky je to blbost.

Martin

Kdybych dostal korunu pokazde kdy nekdo tuhle kravinu vyslovi, tak uz je ze me nejmin milionar.

JanM

A přitom to jde, postavit tříkolejný most který alespoň zdálky vypadá stejně jako ten současný

Zdeněk

Tak:
a) přesná replika nemůže být trojkolejná, už by to nebyla replika
b) to podstatnější, zkuste se zeptat někoho, kdo skutečně mostům rozumí, jak udělat přesnou repliku, aby to i při tříkolejné variantě sneslo požadované zatížení.

No a potom zjistíte, že jste vymyslel totál bl****.

Pavel Filip

„Pražští radní na pondělním zasedání [v srpnu 2024] schválili možnost zachování a přemístění Výtoňského mostu. Historická ocelová konstrukce se do nové lokality na jihu metropole přesune v případě výstavby nového tříkolejného železničního mostu. Součástí návrhu je i rekonstrukce a návrat původních secesních prvků.“

https://praha.eu/w/praha-ma-reseni-pro-vytonsky-most-muze-slouzit-jako-lavka-pro-chodce-a-cyklisty-v-lokalite-chuchle-vltavanu

praktik

A řekli přitom také pražští radní, jak ta stávající nýtovaná konstrukce bez rozložení (roznýtování) podpluje pod dvoreckým a branickým mostem? A také, kolik to (ta doprava) bude stát?

Pavel Filip

Převoz na pontonech + částečně se pod mosty ponoří.

345 milionů Kč (jen převoz; zdroj: SŽ).

Chleba Nakup

Starý most s přilepenou třetí kolejí, to bude taková esence „češství“, že i ponožky v sandálech a lanšmít v konzervě se zastydí. Kdo by neznal pohled do zahrady, kde je k domu přilepena kůlna z dílů „co dům dal“ a na dvorku sklad věcí, co by se mohly někdy hodit. Ano, nedostatek se takto řešil, nevypadalo to pěkně, ale trochu to fungovalo. Asi proto je takový tlak na záchranu mostu – abychom nezapomněli, kde je naše místo: na dvorku, s kuřincem na botě, vedle domu, na který již desátým rokem postupně nahazujeme omítku. Protože mít komplet nový, pěkný, důstojně vypadající… Číst vice »

vbba

Krásně a výstižně napsáno. 👏

praktik

Zkritizoval jste realitu sice pěkně, ale kardinální otázkou je, zda ta třetí kolej je vůbec tak nezbytná, aby výsledek obnovy mostu (ať už „pouhou“ GO, nebo náhradou pohledovou replikou) byl tím vaším „pohledem do zahrady, kde je k domu přilepena kůlna z dílů „co dům dal“ a na dvorku sklad věcí, co by se mohly někdy hodit“.
Tím nechci upřednostnit kterékoli z řešení přicházejících v úvahu, ale jen zpochybnit nezbytnost tříkolejného mostu, který by byl, tipuji, asi o miliardu Kč dražší než pouhý dvoukolejný.

Michal141

No je vidět, že jste o tom moc nečetl. Třetí kolej je nezbytná z kapacitních i budoucích kapacitních důvodů, a taky pro plánovanou zastávku Vyšehrad/Výtoň. Jinak se tam ty vlaky prostě časově „nevejdou“ (tj zastávka nebude a vyřeší se max stav mostu, město a SŽ chce ale i tu kapacitu za ty peníze).

Ivan Bok

Zastávka nemusí být nezbytně přímo na Výtoni, může být i na Vyšehradě nebo na rovném úseku u Odstrčilova námestí. přestup na sedmnáctku nebo trojku do Podolí není zas tak nezbytný, protože se bude jezdit ze Smíchova do Podolí i přes dvorecký most. Navíc vyšehradský tunel, tak jak funguje nyní, je také problém. jednou se beztak postaví oddělený tunel pod vyšehradem pro tramvaje, a ten rozhodně nebude začínat na Výtoni..

218

Hoďte na něj síť!

Kiper

Myslím, že „opraváři“ mostu hrají marnou hru a jenom prodlužují agónii mostu. Technický stav za chvíli nedovolí průjezd jediného vlaku. Nastane situace kdy SŽ odmítne investovat do oprav jako neefektivní (most je 20 let za svou plánovanou životností). SŽ je státní podnik a nemůže rozhazovat peníze jako pan Lukačovič. Až spadne první kus železa na tramvaj, tak stavební úřad vydá rozhodnutí o odstranění stavby z důvodu ohrožení životů a zdraví. Jenom to bude trvat dalších x let.

Hans

Nejhorší varianta je ta, co probíhá teď!! Jen blbě kecat a nic nedělat! Tím neustále zhorsujeme už tak kritickou situaci. Už dávno se měly stavět nové pilíře pro třetí mostní konstrukce! Ihned od té doby, kdy bylo jasné, že bude nutná. A na ně vyrobit nové mostní konstrukce co nejvíce podobné těm současným. Nýtované to určitě nebude, moderními technologiemi lze ale vyrobit něco takového, jako je například nový most přes Hracholuskou přehradu v Pňovanech. A po zprovoznění nového třetího mostu se pustit do rekonstrukce toho horšího že současných dvou, a nakonec ten třetí. A po celou dobu rekonstrukce by byly… Číst vice »

Zapa

V projektu nového mostu žádné rozšiřování původních pilířů není. Dle těch vašich škatulat s mosty, by ani náhodou nezůstaly dvě koleje v provozu, protože ta konstrukce současného mostu, je v polovině nedělitelná.
Resp. já spíš nepochopil co vůbec píšete.

old

Konstrukce podobná té v Pňovanech je tou správnou subtilní konstrukcí která nebude při pohledu na most prakticky vidět?

Pavel Filip

Přípravy normálně probíhají. Před dvěma lety byl vybrán návrh.

https://novymostvyton.cz/aktuality

Gajda

Ten most má sloužit vlakům a ne panoramatu Prahy. Tam je to pak 100:0 pro to ho co nejdřív zbourat a postavit novej, aby to nedopadlo jako Libeňskej most, kde se taky hledalo jak to opravit.

Zapa

I to panorama bych pochopil, což nový most dle původního návrhu zachovává. Nevím o co jim jde.

Michal M

Přesně tak.

vbba

100mil. od pana Ivo Lukačoviče je částka, která ani nezaplatí v následujících sto letech provoz, servis, revize a údržbu těch obludných výtahů a výtahových věží, které by pan Tej, Vávra a spol. rádi přistavěli ke starému mostu . Výtahové věže plánují pravděpodobně prosklené, v letních vedrech tedy pekelně rozpálené. Pokud se budou klimatizovat, tak to bude stát další peníze. A pokud výtahy nepojedou, nebo tam bude u všech „fronta“, tak je nejkratší vzdálenost jak najet na most od nábřeží 700m. To je ok pro nehendikepované, ale pro hendikepované a hůře pohyblivé to je velmi špatně vymyšlené řešení. Nový 3 kolejný… Číst vice »

praktik

No, je pravda, že těch 100 milionů nepokryje ani rozdíl v ceně mezi dvoukolejným a tříkolejným mostem – možná to bude tak cena materiálu, o který bude tříkolejný most náročnější.

vbba

Podobně je to i s životností toho betonového jednokolejného mostu. 100 let bez zásadní rekonstrukce nevydrží.
A podobně jsou na tom i ty výtahy pana Teje, Vávry a spol. Po 30 letech bude nutná výměna za nové…
Tedy 100 let tam toho mnoho nevydrží.

Pavel Q

Ať už se bude nahrazovat nebo rekonstruovat, nešlo by nejdřív postavit třetí kolej a teprve pak něco dělat se stávajícím mostem?

Pavel Filip

To asi v plánu není. Rychlíky by měly jezdit přes Branický most a osobáky z Berouna by měly končit na Smíchově.

https://novymostvyton.cz/aktuality

Pavel Filip

A asi to ani nejde, vzhledem k návrhu mostu.

TomasH

Bohužel jsme v ČR zatím jeden velký železniční skanzen…..Vy, co jste se upnuli na záchranu starého, dosloužilého a již potřebám i bezpečnosti nevyhovujícího mostu „za každou cenu a do roztrhání těla kvůli subjektivní estetice/výhledu a panoramatu“ si zřejmě neuvědomujete nebo záměrně nepřipouštítě, že ten nový most a vyšší kapacita jsou velice potřeba především pro osobní dopravu, resp. jak pro spolehlivé dálkové vnitrostátní i mezinárodní železniční spojení, tak i pro další rozumný a promyšlený rozvoj celé aglomerace Prahy a okolí Středočeského, kdy se společně s nárůstem osídlení a počtu obyvatel musí přirozeně plánovat i rozvoj a budování potřebné infrastruktury pro VHD.… Číst vice »

Bez přezdívky

Je to strašně jednoduché. Spřátelené stavební firmy rekonstrukci nebo výrobu repliky evidentně neumí a proto investují do kampaně za nový most a rozšiřují mezi veřejnost fámy i absolutní nesmysly. A evidentně úspěšně, vzhledem k tomu jak vypadají diskuze zde. Všechny ty drobné a účelové „problémy“ lze totiž obvykle velice snadno vyřešit. Třetí kolej lze v budoucnu přidat, ať už výstavbou identické repliky vedle nebo subtilního mostu nenarušujícího vzhled. Konverze na 25 kV taky nebude problém, stačí vyměnit dva díly na každém z oblouků (někde to bylo i na vizualizaci). Lepší lávka pro pěší lze taktéž vyřešit bez problémů. Životnost repliky… Číst vice »

Pavel Filip

Koná se spíš poněkud komická kampaň za ten starý. Nový už byl dávno vybrán a začíná se stavět v roce 2027.

Bez přezdívky

No jestli to památkáři nepovolí, tak se nic stavět nezačne, bez ohledu na to že mluvčí rozhodl. A pohlaváři ze SŽ by měli dostat k úhradě všechny promrhané prostředky za přípravu nového mostu, když neměli tohle pořešeno a čekali že jim to projde tak jako vždycky (většinu těchto stoletých konstrukcí už stihli úspěšně zlikvidovat).

Pavel Filip

Já si myslím, že zvítězí zdravý rozum a stavět se začne. Návrh mostu je dobrý, vyhrál v mezinárodní soutěži a most bude dobře sloužit. Starý most se přesune do Modřan.

Dfg

Kez by jste měl pravdu…

Roman Kurkin

Proboha, co s ním budeme dělat v Modřanech? Jenom nám bude hyzdit pohled na řeku .

Zdendik

Bylo to podobné s Ivančickým viaduktem, tehdy ČSD naštěstí stihly postavit vedle nový. Pak se strhl boj na zachování unikátní technické památky a Černý Petr byl přidělen Technickému muzeu v Brně. Snaha byla, ale dopadlo to jako vždy. V okamžiku, kdy se rozpad technické památky vlivem koroze a únavy materiálu stal realitou a padající kusy ohrožovaly chodce, nastoupili šroťáci. Dnes je jedno pole zachované a zakonzervované, úplně to stačí. A přesunutý Výtoňský most, není mě jasné, za jak dlouho se bude situace vlivem koroze opakovat i v novém místě.

Pavel Filip

„Zatížení mostu ve funkci lávky pro pěší a cyklisty bude řádově menší než v případě železničního provozu. Proto může most po opravě se zachováním původních prvků konstrukce v nové funkci dále sloužit desítky let.“

https://praha.eu/w/praha-ma-reseni-pro-vytonsky-most-muze-slouzit-jako-lavka-pro-chodce-a-cyklisty-v-lokalite-chuchle-vltavanu

juralix

Vy znate firmu, ktera zamestnava zkusene mistry mostni nytovace?

Bez přezdívky

V ČR ne, proto se tak tlačí na nový.

Pavel Filip

„1. Proč se most vlastně musí zbourat?

Hlavní důvody jsou v zásadě dva. Zaprvé nutně potřebujeme přemostění Vltavy řešit třemi kolejemi. Zájem o městskou i dálkovou železnici totiž významně roste a bez třetí koleje nedokážeme poptávku po ekologickém způsobu dopravy uspokojit. Druhý důvod spočívá v mimořádně špatném stavu stávajícího, víc než sto let starého mostu. Jeho životnost je u konce a dostupné technologie ukazují, že pro účely moderního železničního provozu ho prakticky nelze adaptovat. Jsme si ale vědomi historické hodnoty mostu a projekt proto počítá s jeho dalším využitím v jiném místě.“

https://novymostvyton.cz/faq

Flinta19

Nelze tu nabídku brát jako nabídku úplatku za účelem rozhodnutí příslušných orgánů?

Pavel Filip

Spíš veřejný příslib. Most se rekonstruovat bude v každém případě. Ale sloužit bude v Modřanech jako most pro pěší.

Daniel Mach

Který z těch zbohatlíků rozumí stavařině? Zajímalo by mě, co by Lukačovič říkal na to, kdybych mu radil, jak by měl vypadat Seznam.cz.

Martin

Lukacovic ziveho psa vymenil za digitalni verzi. Je zajimave ze jeho byznys se do 21.stoleti prenest muze ale most musi zustat ve stoleti 19.
Az se bude jeho web pysnit kostrou se zbytkama chlupu (narazim na soucasny stav mostu), tak prosim at se vyjadruje k dopravni stavbe.

Pavel

🙂 ŽESNAD protestuje bojí se, že jen dvě koleje ohrozí dopravu přes Vltavu. Most má 200m.
Ale jedna kolej v tunelu (600m) u mostu inteligence jim nevadí, jak jsem se dověděl na síti X.
Asi v tom bude něco jiného. Utracené peníze za architektonické soutěže? Podnikatelské zájmy? Protože se na opravě starého mostu nenakapsují?

Jaroslav Tyle

Vy asi neumíte číst. ŽESNAD.CZ svoje stanovisko jasně zdůvodnil. Kdybyste rozuměl dopravní technologii, tak byste chápal, proč jedna kolej v Chuchelském tunelu není kritická. Klidně nám napište na info@zesnad.cz vaše kontaktní údaje, rád vám to podrobně vysvětlím.

praktik

Vaše horlení má jednu slabinu: ještě za dob bolševika, kdy nákladní doprava i přímo v ŽUP byla mnohem intenzivnější než teď, fungovalo i seřaďovací nádraží ve Vršovicích a i na „semmeringu“ se občas vyskytovala nějaká nákladní doprava, byl vyšehradský most potřebný i pro nákladní vlaky. Už v té době ovšem byl v maximální možné míře dodržován pokyn, aby se nákladní doprava pokud možno vyhýbala centru ŽUP a zejména nejezdila (ani operativně) přes hlavní nádraží (GVD tam s pravidelnou ani nepočítal). Tento pokyn sice souvisel i s kapacitou centrálních tratí v ŽUP, aby jeho hlavním důvodem byla snaha nezatahovat zbytečně nákladní… Číst vice »

Pat

A až nebude kapacita na Výtoni, kudy myslíte, že budou ty rychlíky od Plzně posílat? Ano, správně, přes Krč.

praktik

To ale přece nikdo nezpochybňuje – tolik těch vlaků ovšem ani zdaleka není a nebude, aby se na trať i přes jednokolejný tunel v Chuchli nevešly všechny ty, které by tam byly vedeny pravidelně, i s patřičnou rezervou..
Při totálním výpadku jedné z tratí kapacita té druhé pro plný provoz pochopitelně stačit nemůže, ale na to, aby se vše stavělo se stoprocentní zálohou, nikdy mít nebudeme finančně ani prostorem, nehledě k tomu, že je to už z principu pitomost: železnice není žádná kosmická loď ani operační sál, jejichž některé funkce potřebují zálohování i několikanásobné.

Pavel Filip

Já si naopak myslím, že do toho „kecat“ může a má a že tím „kecáním“ dělá velkou službu veřejnosti.

oldrich.sladek

Promiňte, ale nechte to laskavě na nás, do čeho budeme nebo nebudeme kecat 🙂

Už jen kvůli potřebnému kapacitnimu odklonu se teda starat o Výtoň budeme, abychom nemuseli (například) při preražení tunelu v Chuchli jezdit z Prahy do Prahy opět přes Budějovice nebo Ústí nad Labem. Jde o peníze, které našim dopravcům nikdo jen tak nedá.

praktik

Možná jsem vašeho kolegu špatně pochopil, ale nemám rád povýšenecký tón, jakým jeho příspěvek působil, a proto jsem zareagoval. Nikde jsem přitom netvrdil, že přes Vyšehrad by nesměla jezdit nikdy vůbec žádná nákladní doprava, ani to, že by ji most snad dokonce „neměl umět“ (= traťová třída, atd.), ale pro nákladní dopravu jde v tomto případě už poue o odklonovou trasu používanou podstatě jen výjimečně a prioritu tam jrozhodně nemá a ani mít už nikdy nebude. A tomu byste měli také přizpůsobit i presentaci svých názorů..

Pavel Filip

Architektonická soutěž před 2 roky skončila.

PetrH

Na nekonečných rekonstrukcích a opravách starého mostu by se dalo nakapsovat podstatně víc…

Michal Tvrdý

Ja teda neviem. Však nech im SŽ ten mosta daruje, nech si ho opravia a vystavia u seba na záhrade. A bude. Aj vlk sýty aj ovca celá …

Petr

A k tomu jim šoupnou bonus budovu v Ústí nad Orlicí.

Pavel Filip

Starý most by měl sloužit jako most pro cyklisty a chodce. Praha musí nejdřív zařídit výkup pozemků.

https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-zeleznicni-most-na-vytoni-sprava-zeleznic-presunuti-modrany.html

Roman

Do dneška jsem jméno Lukačovič neslyšel, a asi nejsem sám. 🤔 Takže tento výkřik beru jako “ hele já jsem tady “ a teď už víte kdo jsem. 🤔 A ty peníze by teda měl dát na financování mostu ale nového a krásného. Se divím že na seznamu nenašel jak to dělali už před sto lety. Je to staré a nevyhovující tak šup s tím pryč a vybudujeme nové, funkční a hezké. Asi ten pán neumí používat PC a vyhledávat co to o historii mostu. Mohu doporučit knihu Putování po pražských nádražích, od J.Schöttra, str. 90. A jsou tam i… Číst vice »

IBM

Nečteš, neznáš. Tím bych se moc nechlubil. Ale nový most je logická varianta.

Michal141

„Asi ten pán neumí používat PC…“ ….jj zrovna on, tak určitě :-DDD
…přečetl bych si být vámi nejdříve možná historii internetu v Čechách a pak bych psal o nějakém neumění vyhledávání 😀

Matfyzák

Ten most by se mel poucit od toho v Drazdanech, uz je na case.

Petr

§ 174 Braní rukojmí (1) Kdo se zmocní rukojmí a hrozí, že ho usmrtí anebo že mu způsobí újmu na zdraví nebo jinou vážnou újmu, s cílem donutit jiného, aby něco konal, opominul nebo trpěl, bude potrestán odnětím svobody na dvě léta až deset let. (2) Odnětím svobody na pět až dvanáct let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, b) je-li při takovém činu rukojmím dítě, c) je-li při takovém činu rukojmími více osob, d) způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví, nebo e) spáchá-li takový čin v úmyslu získat pro sebe… Číst vice »

old

Co tím chcete říct?

Petr

Chci tím říct, že tyto obskurní spolky si berou jako rukojmí tisíce cestujících na základě vylhaných a zavádějících tvrzení, a měly by za to nést trestní odpovědnost. Za Libeňský most by si měli jít všichni dotyční, kteří si na jeho “záchraně” udělali kariéru, sednout. Stejní lidé způsobí katastrofu na Výtoni.

Dfg

Dokonale vyjádřeno, mínusaře nechápu…

xyz

Zajímalo by mě, „kolik soudců ze sta“ by to takto dovedlo odsoudit. 🙂

Železnici zdar!

Slova pana Grunda podepisují.
A každý, kdo tam bydlí, udělá to samé.

Harald

Asi to je o údržbě. ….
Eiffelova věž je o 20 let starší, provoz je tam jak o život, a zdá se, že ji bourat nechtějí. Výtoňský most patří Výtoni a Smíchovu jako velbloudovi hrby. Pokud filantropové obětují peníze, sluší se jim poděkovat. Držím Vám palce pane Lukačeviči, Vohánko a další.

SYN

On tady někdo tvrdil že to vůbec nejde?? „Akorát že to bude drahé a stejně bez třetí koleje (anebo tu tam „nasoplíte“ takže to stejně nebude originál).
A podotknu – Eiffelovu věž od samého začátku brali (=plánovali..) „nafurt“ takže údržba hned od prvního dne s tímto počítala. A taky tam nikdy nechtěli přidat další „patra“…

Ale jestli chcete na Výtoni místo mostu Eiffelovku (vždyť je to to samé ne?) tak si rád poslechnu návrhy…

Herold

Eiffelova věž nebyla plánovaná „nafurt“, ale jen na 20 let.

Harald

Můj návrh je ponechat most, protože je hezký. Jaká je prognoza zatížení vlaky až na Smíchově bude místo nádraží ,,sídliště“ ? Myslím, že to bude trať lokálního charakteru ze stanice Vyšehrad do zastávky Hlubočepy, pardon, omlouvám se Berounu

roman

To je nepodstatné, most tvoří spojnici mezi západem a východem ČR.

MartinS.

Vedle toho „sídliště“ se stávající žst. Praha – Smíchov rekonstruuje na terminál Smíchov. S přestupem autobusy/vlaky/metro. Provoz se tam má zvýšit.

Harald

určitě, Berou, Hořovice Plzeň – všichni jedou do Strašnic.

PetrH

Nebo do centra.

mgr.pavel

Mosty se staví proto, aby vypadaly hezce, nebo proto, aby se po nich jezdilo?

Ferda

V idealním světě obojí…

Hezce rozuměj bez megatun betonu a modrého zábradlí.,

Zapa

Tak ani jedno tam podle projektu být nemá.

old

A kde chcete u ocelového mostu vzít ty megatuny betonu?

Flinta19

A kudy budou jezdit dálkové vlaky z hlavního nádraží do berounského tunelu? Nemluvě o tom, že se jedná o tranzitní trať evropského významu zařazenou do sítě TEN-T.

praktik

A kolik ttěch vlaků bude? Víc než šest za spičkovou hodinu asi ne, a ty zase ubydou na trati „podle vody“. Kolik lidí tam žije a bude žít i ve výhledu, aby to oprávnilo chtít kratší interval, když nákladní doprava do tunelu tudy stejně jezdit nemá?

MOS

Nakonec možná přes Krč, Branický most a novou tunelovou propojkou do Berounského tunelu. Už to vidím, času dost.

Zapa

Nějak jsem si nevšiml, že by Eiffelovku zatěžovaly vlaky. Ona ta údržba asi nebyla kdo ví jaká, nicméně směřovala k výměně konstrukce za novou (památkou to bylo vyhlášeno pomerně nedávno), protože i kdyby se natírala jakkoliv, tak ten materiál a jeho spoje, nevydrží věčně, jak nás o tom někteří chtějí přesvědčovat.
Hrby by byly i u nové konstrukce.

Andrej

Jo, provoz pěších a výtahu. Ne nákladních vlaků.

Michal Bartoníček

1) Poznáte rozdíl mezi mechanickým namáháním mostu a věže?
2) Proč srovnáváte lidi a mnohatunová železniční vozidla?

Harald

poznám, mám strojní průmyslovku. Kolik tun lidí se denně sveze na Eiffelovce ? Víte to ?

Pavel Filip

Asi 1 600 t. Ale já teda bývám mnohem radši, když mi na nohu šlápne člověk, než když mi přes ni přejede lokomotiva…

Harald

a víte, že na kolejích tlak rovnoměrně narůstá a pak klesá, mezitím když Vám na špičku šlápne paní ,,šteklem“ tak je to bolest jako kráva ? Ale abych byl realista -paní na štekli neudělá z desetníku staniol. To máte recht

Pako

Haralde, Haralde, buď jste měl špatné profesory nebo při dynamice konstrukcí chyběl.

Matfyzák

Most se roztahne o 16 metru? To jste videl kde?

Vzdyt jsem se jenom sekl v desetinne carce!

Jaroslav Tyle

Ale nemáte elektrotechnické vzdělání a o škodlivých bludných proudech nic nevíte.

Michal Bartoníček

Neříkejte, taky mám strojní průmyslovku. 😉
Vy víte, kolik tun lidí se denně sveze na Eiffelovce?

Harald

dole pan filip uvedl číslo 1600tun. Pokud se pamatuji z vlečky, naložený nákladní vagon měl +/- 60tun. takže 2 vlaky po 80 tunách vagon ?

MartinS.

No, ale po mostě těch vlaků projede víc než 2 za den.

mgr.pavel

1600 tun znamená ani ne 30 vozů po 60 tunách.

Vážně chcete povolit na ten most jen 30 vozů a nic víc? Tolik vozů je potřeba tak za hodinu za dvě, ne za den!

Michal Bartoníček

Po výtoňském mostě nejezdily jen nákladní vozy.

Pavel Kopeček

Ono to ani s tou Eiffelovkou nebude skvěle, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-eiffelova-vez-je-zrezivela-a-potrebuje-opravit-tvrdi-unikle-zpravy-208260 někde jsem četl, že se natírat každých sedm let a pak to natírat 30 lidi dva roky. Tak časté natírání SŽ nikdy nezaplatí.

mgr.pavel

Jablka a hrušky.

Eiffelova věž není provizorium a slouží svému účelu stále stejně dobře. Ani sebeopravenější most (provizorní už sto let) nebude sloužit svému účelu dostatečně. Bude mu chybět třetí kolej a nenatáhnete tam vedení pro střídavý proud.

Luboš Beneš

Ano, třetí kolej tam nedáme, ale plánuje se poslat příměsto pod zem. Takže je otázka zda bude třetí kolej potřeba. A střídavý proud tam nepůjde dát do trolejí proč? Tak to může být taková delší stahovačka….

Michal Bartoníček

Důležité je to slovo „plánuje“. Zatím je to jen na papíře. Než se dostane k realizaci, uplyne spousta času. V našich končinách tak pětkrát více času, než si umíte představit.
Ty tunely pro městskou železnici tam nejsou, takže nový tříkolejný most bude rychlejší.

Ace

Eiffelovka je jeden z hlavních symbolů Paříže. To Výtoňský most při vší úctě k němu pro Prahu není..

Eman

Majitel IT firmy podporuje skanzen místo nezbytného rozvoje. Tomu říkám ironie a dokonalý obrázek zmaru této země.

PetrH

Tak on ten Seznam sám o sobě je skanzen pro důchodce.

Zapa

No dovolte 😀

Petr

Možná taky budete, pokud Jurečka dovolí. 😀

Luboš Beneš

Možná péče správného hospodáře. SŽ umí obvykle jen bourat a znovu stavět. Ano někde se to vyplatí a někde by byla lepší rekonstrukce. Jeden železný silniční most pod Jeseníky byl v havarijním stavu a nakonec ho ani nekolikanásobné přetížení nezřítilo. Stejně se rozebral a postavil nový. Bohužel nikdo z nás v diskusích není ani stavař ani mostař ani statik. Takže můžeme o tom diskutovat…..

Pavel Filip

Autorizovaní inženýři a architekti každopádně návrh dávno vybrali, takže se stejně bude stavět nový most a ten starý půjde do Modřan.

Flinta19

Péči řádného hospodáře odpovídá nový most, který nabízí větší kapacitu, levnější údržbu, stabilnější provoz a to vše za méně peněz.

radek

ten most na Výtoni sledují odborníci statici už několik let a stále snižují jeho povlenou únosnost. zkuste si zjistit informace, než začnete spekulovat

žofre

Hlásím se jako nýtař-pomocník 🙂

Lukino

Byl jsem nedávno v Praze a schválně jsem se tam šel projít.
Tohle opravdu chceme zachraňovat?
Neříkám, že most nemá historii, ale místo toho, abychom měli šanci postavit něco nového, moderního a třeba i zajímavého (ačkoliv funkčnost by měla být na 1. místě), tak tady zachraňujeme takový most?

Aleš

„Chceme upozornit, že za odporem k modernizaci mostu nemusí stát pouze deklarovaná láska k památkám, ale i nejrůznější podnikatelské či politické zájmy,“ uvedlo sdružení.

Ano,stejně naopak zatvrzelé trvání na novostavbě může krýt jiné zájmy, než je zlepšení dopravy.. Jsme v Čechách.

Jaroslav Tyle

Komu ten most má sloužit? Dopravcům pro jízdy vlaků nebo turistům pro pohled?

Filip

Celý most by se měl rozebrat a hodit do šrotu, tahle aféra je naprosto směšná.

Ferda

Směšné je dosavadní arogantni počínání SŽ… A zcela správně je to ted doběhlo… Dopravci ať jdou protestovat tam…

Andrej

Arogantní? Naopak se dlouhá léta vybavovali s každým. A pořád není hotovo.

Leinad

Dělali, že se vybavují. Nemají HIA a další dokumenty. Vypadá to, že odmítnou prachy od Lukačeviče.

vbba

HIA je v procesu přípravy a jaké “další dokumenty “ myslíte? Pokud bude pan Lukačovič chtít podpopořit opravu starého mostu, nebude mu v tom asi nikdo bránit.

Alibaba

Znalost věcí považujete za aroganci?

Arogantně se začali chovat památkáři, když bez znakosti věci vyhlásili most na konci životnosti památkou.

Amity

Tak zaprvé: prý na ten starý most nejde dát 25kv a kvůli těmto dohadům bude od roku 2035 už pátý styk jižně od Smíchova. (S prominutím dva budou o několik kilometrů dál, ale stejně to bude bizar).
A za druhé: most přes Vltavu z Chuchle do Modřan bychom potřebovali.

petr

25kv nelze, protože příčné nosníky na konci polí jsou příliš nízko.

Zapa

Předpokládám, že jsou to ty předělané nosníky, když se prvně elektrifikovalo. Takže o originál už stejně nejde.

Jaroslav Tyle

Ano. Jen upřesním: předělávalo se to kvůli zvýšení napětí z 1,5 kV na 3 kV a požadované minimální výšce troleje. Takže most už není autentický.

Petr

To jsou uplne zbytecny diskuze. Nechci nikomu brat iluze, ale Kupka alibisticky prehodil rozhodnuti na UNESCO a tam se neda predpokladat, ze by si kapri vypustili rybnik a schvalili novej most.

Dfg

Kupka jako ministr je neuvěřitelně slabý a tímto to jen potvrzuje. Je nemyslitelné aby nám samozvaná jakási nadnárodní organizace zasahovala do vnitrostátních záležitostí

Petr

Však ona do ničeho nezasahuje. Poslouchat bysme ji nemuseli.

Daniel Jablonecký

Náhodou… Takhle šikovného mluvčího MD už dlouho nemělo.

Flinta19

Pokud UNESCO chce vyškrtnout město plné památek od románských, přes gotické, barokní a tak dále až po současnost jen kvůli jednomu dosloužilému mostu, pak je s tou organizací něco špatně. A Praha se svou celosvětovou proslulostí žádné UNESCO nepotřebuje.

Leinad

Pokud rozdíl mezi cenou toho chce Lukačevič a co chce Spržel je menší, než sto mega, proč to nevzít?

MaT

No jenže není…

Leinad

Kdo říkal? Jsou náklady různých variant vyčíslené?

SYN

Několikrát, různým způsobem, ale berte nový most nejde absolutně pod giga, a rekonstrukce bude dtto… tam 100M je několik procent… ale na pár let by to jistě stačilo, zvlášť jestli „nevadí“ řešení jako dočasné podpory nebo navařit na to zesílení… jen se mi zdá že to asi nebude to pravé pro památku??

oldrich.sladek

Děkuji všem za pozornost TZ ŽESNAD.CZ k tématu mostu, podobně jsem argumentoval na Twitteru (nikdo nic neposílá do šrotu, ale odsouvá do Modřan), leč dostávám tam trochu sodu, že tomu vůbec nerozumím, protože historická hodnota mostu je prý dána i prostorově, místem na Výtoni .

To je pak těžké se dohodnout na nějakém rozumném kompromisu….

Pan Odborník

Být vámi, nechám si tu rekonstrukci miliardáři zaplatit, hloupější kdo nebere. Slibují, že to vydrží dalších 100let, tak je vezměte za slovo. Ze SFDI budete mít peníze na jiné stavby, a že jich je. No a po roce 2100, se postaví nová čtyřkolejná replika a bude.

Petr

Vlk taky sliboval…

Pavel Filip

Čtyřkolejný nový most nevadí, ale tříkolejný nový most vadí…

Proč jen těm ochráncům památek někdo vyčítá, že jejich argumenty nedávají smysl?

roman

Drobné, most bude potřebovat pravidelnou rekonstrukci které v součtu mnohonásobně převýší cenu nového mostu.

oldrich.sladek

My jsme dopravci, nikoliv Správa železnic 🙂

SYN

Tak žejo proč nezkusit z vás vytáhnout „výpalné“ žeano…

Mech

Sabotáž železnic je bohužel velmi arogantní organizace. Ti by se nesnížili aby v diskuzích četli názory plebsu a veřejnosti vůbec. Ti si jedou svou politiku redukce kolejí a neustálého odkládání staveb. Žesnad alespoň trochu stojí o názory lidí a vůbec firem navázaných na železnici. Ono s arogancí nikdy funkční symbiózu firem a železnice nevybudujete.

Alibaba

A když ty názopry jsou odborně mimo a několikrát vyvráceny?

Redukce kolejí je jen následek politického zadání šetřit na železniční dopravě, a tak SŽ plnila pitomá zadání.

Alibaba

Nikdo vám nedá tolik, kolik vám já slíbím. 🙂

Jednak slibují symbolických několik procent z ceny opravy a velmi pravděpodobně jednorázově.

Když vybouráte Nuselské údolí, tak možná 4 koleje postavíte. Ale až za 100 let. 🙂

Pako

Pane vy jste fakt Odborník. A kdo dá štempl na to, že je most na těch dalších 100 let bezpečný? No pan miliardář to nebude. Zkuste si znova najít rozbor stejně starého a mnohem méně zatěžovaného (a tudíž i opotřebeného mostu) v Děčíně. Prostě už jednou všichni nebourači pochopte, že ocel neustálým namáháním stárne a pokud má most životnost 100 let, tak po výměně 15% a nátěru za 100 mega prostě nevydrží 200. Dokonce bych se nedivil, že kdyby nevydržel ani tu výměnu 15% dílů a poroučel se hned po ukončení té „opravy“.

VýpravčíXY

To jako, že by těch 100 mega na tu rekonstrukcí stačilo ?

Zapa

Na Twitteru bych Vás i podpořil, ale je to tam tak toxický prostředí, a nemluvím zrovna o mostu, že jsem ho raději smazal. Prostě jsem to tam nedával.

oldrich.sladek

V poho 🙂

Cestovatel

Prosím aby do těchto staveb nekecel kde kdo. Pokud most nevyhovuje, je nutné postavit jiný, který bude hlavně bezpečný. A tohle musí rozhodnout a vyprojektovat někdo kdo ponese za řešení zodpovědnost. Stejně to dopadlo s přehradou v Jeseníkách, kecal a ovlivňovat povolení ke stavbě kdejaký aktivista až díky tomu byla tahle katastrofa. Hlavně je to chyba státu, že si nechá do všeho kecat.

Dfg

Souhlasím s vámi, nicméně v našem absurdistánu se nic nezmění, aktivisti našim politikům vyhovují, nemusí nic dělat obhájí to aktivisty

Xaver

Co proboha nečelí kritice? Naprosto na všechno, co někdo vymyslí, na to se sesype od jiného kritika. Když někdo argumentuje, že opravu mostu by chtěl někdo z jiných pohnutek, než lásky k památkám (o čemž bych dost silně pochyboval), pak stejně tak můžu říct, že stavbu nového mostu chce někdo z jiných pohnutek, než „lásky“ k modernímu řešení železniční dopravy. A tahle varianta je mnohem pravděpodobnější, protože na stavbě nového se vždy někdo může solidně napakovat a tlaky z různých zájmových skupin jsou jistě mnohem vyšší než u rekonstrukce něčeho historického. Samozřejmě se tu na mě sesype hromada mínusů. Jen… Číst vice »

Pavel Filip

Já bych řekl, že určité tlaky památkářů (Bistřický a spol.) tu jsou. 🙂

SYN

Ano, na světě je 8 miliard lidských bytostí, takže opravdu je dobrá šance že aspoň někdo si myslí něco jiného (pokud teda o problému vůbec ví, a má prostředky jak svůj názor vyslovit).

Přesto můžeme aspoň orientačně hovořit o „procentech“ lidí kteří vyjadřují odlišný názor… pod nějakou limitní hodnotu pak nestojí za to o tom nějak hluboce uvažovat…

roman

Na rekonstrukci se firmy napakuji mnohem více, protože se bude muset pravidelně opakovat.

Zrzek

Nový most cena +- daná, na opravě se dá vždy operovat s tím, že stav je mnohem horší než v projektu a musí se vyměnit mnohem víc a rozebrat mnohem víc.

Zapa

Přesně, stačí se podívat na Baranďák.

old

Fascinuje mě naivita některých ze se na opravě nedá nakapsovat. Přitom je to právě naopak, je to mnohem jednodušší něž u novostavby.

Zdrasa

Takže lidi, co vůbec nejezdí vlakem, chtějí ovlivňovat to, co se děje s železniční infrastrukturou. Logicky jim je tedy úplně jedno, jestli tím neomezují hlavní účel – tedy železniční provoz. Jde jen o to, aby se jim hezky koukalo na panorámata…

Flek

*Takže lidi, co platí nejvíce na daních v zemi, chtějí ovlivňovat to, na co v poměru přispívá podstatně větší počet těch cestujících z jejich daní, pokud to tady u všech cestujících přes Výtoň nebude stejně, nebo méně, jako tihle miliardáři.

Dívat se na všechno jen funkcionalistickou optikou je navíc docela autokratické, s takovým přemýšlením by se dalo jednoduše dojít i k omezování osobních svobod nebo voleb, protože to přece překáží větší věci, které ti lidé nerozumí.

Pavel Filip

Pan Lukačevič má samozřejmě právo říkat i nesmysly.

Zdrasa

V demokracii mají všichni lidé stejné právo, nikoliv vážené jejich daňovými odvody.
Mimochodem, kde píšu cokoliv o omezování svobod a voleb? Co je to za dnešní úchylku za každým protinázorem vidět snahu totalitárně omezovat něčí názor?

mgr.pavel

I vy jeden autokrate, u voleb má každý člověk přesně jeden hlas, ať je miliardář nebo ne. Pokud chcete mít sílu hlasu dle odvedených daní, pak bychom skončili v autokracii.

Zrzek

Ok beru sílu hlasů podle odvedených daní. To by se ti bohatší podnikatelé předháněli kvůli moci kdo odvede víc do černé díry zvané státní rozpočet.

SYN

A ne hlásali hesla jako „daně jsou trest za špatné účetnictví“. To že někoho přinutí platit za zaměstnance zdravotní pojištění není daň! A z DPH je výnos pouze rodíl mezi vstupem a výstupem, čili mnohem míň než absolutní částky!

PetrH

Naopak, těch bohatých moc není, takže by moc neovlivnili a daně samozřejmě optimalizují. Babiš jako soukromá osoba má příjem především z nezdaněných dluhopisů Agrofertu, to je asi 100 milionů ročně. K tomu už žádnou mzdu od Agrofertu nepotřebuje, takže jediné jeho daně jsou z platu poslance. Však se před pár lety chlubil, že je jeden z důchodců, že mu přiznali důchod mrzkých 20 tisíc…
Reálně by to dopadlo spíš tak, že by ODS měla problém se dostat do parlamentu, když ji volí především „podnikatelé“.

PetrH

No zase tolik ti bohatí neplatí. Rozhodně víc než pan Lukačovič zaplatí lidé, kteří přes most jezdí vlakem.

marek hudec

co treba upevneni troleje kvuli planovane konverzi prazskeho uzlu na 25kV AC? na Ramusaku je mozne provozovat jen soucasnych 3kV DC….

oldrich.sladek

Například. Ještě horší jsou teda bludné proudy po přestavbě Smíchova. Když pominu dopravně-technologické problémy, které nás dopravce, logicky, zajímají nejvíc, ale netuší /nezajímá to opačnou názorovou skupinu.

Jaaa

Ale jistě, “rychle rychle spěchejte”, jinak se “neopakovatelnou nabídku promarníte” je úplně nejprimitivnější reklamní taktika…

Kolik let by znamenalo zpoždění rekonstrukcí oproti zbourání a novostavbě? To nikdo neřekl.

Ale všichni zastánci bourání tenhle nepodložený argument budou pořád točit.

Michal Bartoníček

Bourat se nebude, jen přesouvat.

SYN

Snad.

Luky

Lepší novy most.novy most je delší rok.potrebuje 3 koleje

nowas

„A teď si vás koupím vechny‘ Blbečku, že?

Jaaa

A nejde spíš o to, že prostě tentokrát jste to vy, kdo nerozumí všemu?

nowas

Všemu určitě ne, ale tobě jemu naprosto přesně.

Xaver

To si zde na diskuzi nepřipustí naprostá většina diskutujících 😉

Pavel Filip

Já určitě nevím víc než ta spousta autorizovaných inženýrů nebo architektů, kteří vybrali návrh nového mostu.

https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog

Honza

Nemusím s pánem souhlasit, osobně jsem pro nový. Ale to neznamená, že ho bude urážet nějaké individum, které neumí používat ani svou klávesnici.

nowas

š. A jestli je to pozdě, tak i Lukačovič a jiné nápady.

Tomáš Fürst

Úžasná informace, velice rád na záchranu mostu přispěji, jakmile vznikne konkrétní sbírka😉!! Pan Lukačevič zaslouží díky a uznání👏

MaT

Když podle Vás zaslouží takové uznání, tak se příště ještě jednou podívejte na jeho jméno, ať ho aspoň napíšete správně.

Michal82

Kdyby se tady prostě plánovalo, tak se tato diskuse mohla realizovat pred 20-25 lety. A tehdy si říci chceme most zachovat, třeba jen pro pěší jako Karluv most. A dopravu tedy přemístit do tunelů pod zem. Ted už je na tunely pozde a vymena mostu je jediná možná varianta. Most například v současné podobě není konstrukčně vhodný pro střídavé napětí.

Petr

Přesně tak tady to patří pod zem.

SYN

Pozor, s počtem podzemních objektů budou ceny přesunů dalších „věcí“ narůstat, jak se budou muset jednotlivé podzemní stavby vyhýbat… I zde by bylo záhodno záčít víc než dosut plánovat a koordinovat stavby navzájem…

Petr

Plánování pod zemí by mělo probíhat všude, nejen v Praze. Je to náš budoucí životní prostor, protože moře nemáme a na Měsíc je to z ruky. Když vezmete, že to má pod palcem jen pár vyvolených z SBS, budeme se za chvilku divit.

nowas

Jaa , já jenom já k tomu něco řekne.

Jiří Kocurek

Kdyby ta diskuze proběhla před 25 léty, tak ji tady máme znova, budou se chtít zúčastnit ti, kteří před 20-25 léty měli jiné zájmy a řada extrémistů bude požadovat, aby zastánci názorů dávno mrtvých lidí … mlčeli jako ti mrtví. Dle extremisty nemá protistrana právo na názor <- v tom jsou stále stejní.

Jiří Kocurek

Ve zkratce: Moc bychom si nepomohli, bylo by to skoro stejné.

SYN

Dal bych důraz na to „skoro“… nejsou úplně všichni extrémisté…

Jaaa

Ono se plánuje. Problém je v tom, že se plánuje špatně. Most plánovali shodit už bolševici, ale těm o kulturní dědictví nikdy nešlo, potřebovali si na papíře dokazovat, že jejich ekonomický model je výkonnější než ten kapitalistický (typický seriál dohnat a předehnat – vytrvat – vlastně neztratit stopu).

Bohužel dnešní argumentace “efektivitou za každou cenu” je dosti podobná, zvláště když kdekoli jinde se na tu efektivitu vlastně až tak nehraje.

Že vlaky budou muset tamtudy jezdit dál ještě velmi dlouhou dobu nikdo nezpochybňuje a nepopírá. Zpochybňuje a popírá se pouze bezohledný buranský model nekoukání nalevo napravo.

Pavel Filip

Já si pořád říkal, že zachování starého mostu nebude vůbec levné. 🙂 Je dobře, že to přiznáte.

nowas

„bezohledný buranský model nekoukání nalevo napravo.“ Jo, to sedí, vylejt prachy do nesmyslu.

Alibaba

Ano, se škodnou v podobě památkářů (kteří tomu nerozumí a hází do náhrady vidle) se plánuje blbě.

PetrH

Na tunely nemáme ani teď, natož před 25 lety. Nějaké tam sice jsou plánované, ale nevezmou všechnu dopravu a nejsou na ně prachy.
Proto žádná diskuse o tunelech neprobíhala, protože by byla úplně absurdní. Tenkrát se rozhodlo o výměně mostu a vše bylo ok, dokud tam kultura nedala památkovou ochranu.

Petr

Prachů je jak vidět dost, stačí jen sbírat.

Zdeněk

Lukačevič ať dělá to čemu rozumí, ale mostní stavitelství to určitě není.

Jan

Ale Lukačevič o ničem nerozhoduje, on se jen rozhodl finančně podpořit řešení na základě projektu, který zpracovali mezinárodní odborníci, kteří nejsou posedlí bouráním jako naše SŽDC.

SYN

Tedy, možno to též formulovat „rozhoduje o SVÝCH penězích, kterých není až tak málo“ (a zdá se že je ochoten je do toho částečně „přimíchat“)

Jaaa

A vy tomu rozumíte líp?

Dfg

A vy jste si už dostudoval mechaniku těles? Nebo pořád jen žvánite o paromatech a podobných hovadinách

Pan Odborník

Dát 100mio znamená, ten most projektovat či stavět?

Jiří Kocurek

Chtěl bych aby k tomu současnému mostu také zpracovali plán údržby s návrhem pracovních postupů a časového harmonogramu. Pokud se to udržovat dá (viníkem stavu je dle některých neúdržba), tak tedy jak, kdy a čím.

Mezitím mužeme dumat, jak se ty různé šěrbiny natírají, 3D model v téměř životní velikosti je k vidění tady: https://mapy.cz/s/cebugojafe Udělejte čelem vzad a uvidíte novou příhradovou mostovku na původních pilířích.

SYN

Super záběr, díky. Ten text je též poučný, vřele doporučuji kdekomu přečíst…

mgr.pavel

Trochu mně ten Lukačovičův přístup připomněl jistý výrok „a teď si vás všecky kúpim“.

Lukačevič naprosto nechápe, že problém není v penězích. A myslí si, že si nás může za sto mega koupit, aby zde zachoval unikátní skanzenové panorama a nevyhovující infrastrukturu.

Jaaa

Ale zajímavé je, že hlas šotoulice tady opakovaně řve “tak si to udělejte za svý!”

No a když teda udělají, tak je to taky špatně. 😀

Prostě vás chudáčky utlačované si za sto mega nikdo koupit nechce, vy jste ztracení úplně pro cokoliv jako skalní komunisti, rozhoduje mlčící většina, která nemá vláčky a dopravu za božstvo.

mgr.pavel

Který železničář říká „tak si to udělejte za svý, na místě kde je třeba most pro vlaky a ne most na koukání“????

Snad všichni šotouši chtějí most pro vlaky. Takže pokud někdo z nich říká „opravte si to za svý“, pak tím myslí „.. odsuňte a opravte“.

(s tím nemám problém ani já, klidně ať se současná konstrukce někam přesune. já jen chci most který slouží svému primárnímu účelu. Tím není panorama, že)

Jan

Ale Lukačevič si nic nekupuje, miliardáři (Lukačevič mezi nimi nebyl), zaplatili projekt zahraničních odborníků, kteří most nejprve posoudili a když zjistili, že je třeba opravit jen 15% dílů, tak zpracovali projekt rekonstrukce a přidání 3. koleje, takže kapacitně to bude stejné jako řešení navrhované SŽDC, bude to levnější a rychlejší a má to mit životnost 100 let. Lukačevič napsal, že na realizaci toho projektu přispěje 100 mega. Tomu se říká soukromí příspěvek na veřejnou stavbu, je to normální i jinde na světě a podobně u nás bylo postaveno třeba Národní divadlo. Hlavně nechápu lidi, kteří si myslí, že SŽDC (a… Číst vice »

Pavel Filip

To je spíš taková pohádka. Ve skutečnosti architekt Petr Tej lobbuje za svoje neúspěšné „konsorcium“. Před dvěma lety neuspěli Petr Tej, Andreas Galmarini (WaltGalmarini AG) a Ian Firth (COWI) v soutěžním dialogu SŽ, ve kterém památkáři, architekti a autorizovaní inženýři vybrali návrh nového mostu.

https://vyton21.cz/stret-zajmu-architekta-petra-teje-bije-do-oci/

https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog

SYN

No, já bych se za ty ČD a nástupce trochu „přimluvil“, na mnoha místech (i zde) je vidět že ani předkové si zase až tak moc hlavu nelámali s tím dělat VŠECHNO navěky… výměna prvního Výtoňského mostu za druhý po 28mi letech budiž toho jasnou ukázkou. Pokud něco postavíte s odhadovanou životností 100 let a ono to dosáhne 120ti let tak ta údržba BYLA celkem přiměřená! Že „to“ na poslední chvíli nerekonstruujete když se má vyměnit je též docela přiměřené. Jediný „zádrhel“ bylo prohlášení mostu památkou, akorát tenhle proces památkářů já principiálně (ne jen zde) považuju za značně „křivou hru“… Číst vice »

vanek.koch

Jako mladý kluk jsem v 18-19 letech pomáhal 2x nýtovat 80 nýtů o průměru 40 mm. Pro 4 chlapy to bylo na den. Jeden rok jsem nýty ohříval a podával. Podruhé jsem už dělal ve dvojici s nýtovačkou (z protekce). Po šichtě jsem usnul v městském autobusu… Normálně neusnu ani při letu, ketrý trvá 6 hodin přes noc.
Kolik je nýtů na mostě? Jinak bych se jako pomocná síla hlásil, ale bacha – musíte to stihnout, než půjdu do penze…

Jiří Kocurek

Nižší stovky tisíc, jen tak odhadem? Golden Gate 1,2 milionu.

Alibaba

A teď si vemte, že Golden Gate nemá hlavní nosné prvky založené na nýtech ale na kabelech (svazky drátů).
A tipnul bych si, že má spoustu prvků už šroubovaných, pro možnou výměnu při údržbě.

Alibaba

80 nýtů je tak jeden větší styčník (místo, kde se potkávají příhrady a je tam k tomu styčníkový plech).
Tady je těch styčníků několik set, a k tomu ještě jsou profily taky nýtované. Například takové v současnosti válcované „H“ je dělaně z několika profilů „L“ a k tomu několik pásnic nebo takových malých mezipříhrad. A tyhle „extra snýtované“ profily jsou jedním z příčin, že se některé detaily nedají udržovat.

SYN

Dík, to je dobrý detail… člověk zná „íčko“ z vlastnoruční zkušenosti ale to „moderní“…

Petr

To se stihne, jen místní budou zase rádi za ten „hudební festival“. https://youtu.be/KY-adTrV4rM

vanek.koch

A jak za mlada. Akorát jsme měli indukční ohřev a dva nýty se dělaly bez zadní opěry pomocí dvou mašin proti sobě…
Tenkrát jsem byl věkem ten, co je tam dával, dneska ten s nýtovačkou 🙂

Jaaa

Od té doby totiž technologie nepokročily. 🙂

Pavel Filip

Právě že pokročily. Proto taky nový most.

vanek.koch

tvl techno na 3 roky…A zadarmo. To zas budou řvát všichni NIMBOvé na náplavce, že je tam hluk…
Upřímně. Ani vyndavat bych ty nýty nechtěl. Flexou poškodíš styčník a autogenem taky. To bude ještě větší opruz, než je tam dávat…

SYN

Ale jo, jsou o něco lepší nýtovačky… anebo robot, ale to bude dost vysoká jednorázová cena za „kustomizaci“…

Zrzek

Robot se ti na všechny mista nedostane jinak technika jak na Titaniku. A bezpečnost práce se zblázní, protože většina chlapů co tohle umí a dělá si nějaké helmy, jištění apod. moc nepotrpí a jejich jednání je stylem tak se předved nebo si to dělej sám.

Andrej

V nýtovaní? Ne.

Pan Odborník

My necemé 300 milijárd od bohatých lidí, my ceme BOURAT a platit 3,4 miliarde z daní poplatníků. A nechceme rychlé a jednodušší, ani levnější řešení.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/poledodumu

Ne, bourat chcete vy. My chcem novou mostovku.

Jarda Š.

To řešení není v dlouhodobém horizontu vůbec levnější, ale naopak podstatně dražší. Je to sice technicky možné řešení, ale ne na 100 let, nýbrž na cca 25 let, kdy by se celý proces musel opakovat při výměně dalších prvků a každých dalších cca 25 let znova. Navíc most je v současné podobě dopravně nevyhovující, i kdyby byl v bezvadném technickém stavu.

Pan Odborník

Je dobře, že jste nám přišel osvětlit tu nehoráznou lež, kdy ti rádoby odborníci říkali, že stačí vyměnit 15% dílů a most vydrží 100let a já naiva jim věřil. Vy jste jistě skutečný mostní odborník Jarda, který jediný má pravdu. Prosím ostatní, aby dali pouze na komentář pana Jardy, všichni ostatní lžou.

Pavel Filip

Zvláštní je, že ti „skuteční“ odborníci neprošli ani do druhého kola soutěžního dialogu SŽ.

Jaaa

Protože jejich návrh byl jiný?

Pavel Filip

Jiný než co?

Alibaba

A co když návrh byl vyloženě nevyhovující zadání (nevyhovoval technickým parametrům) a dopravě?

Jarda Š.

Přečtěte si prof. Ryjáčka v odkazu. Ten je uznávaným expertem na ocelové konstrukce a ten most zná lépe než kdo jiný, protože je odborným vedoucím jeho monitoringu. Podle něj by bylo nutné vyměnit 60% prvků najednou, aby oprava vydržela 100 let, anebo jen 15 – 20 %, které jsou v nejhorším stavu, ale
pak to bude na 25 let, kdy se bude muset oprava opakovat a měnit další díly. A na nýtované konstrukci je výměna dílů komplikovaná a pracná.

Pan Odborník

Bohužel tady spousta lidí, jak slyší o práci, tak se jim kroutí ruce dozadu. Dnes máme hydraulické nýtovačky, nebudeme to bouchat ručně jako před sto lety. Dnes máme technologie ale jsme líní jak prasata, takže se stejně nic nepostaví.

Alibaba

No, jsem zvědavý, jak se do některých míst s tou nýtovačkou dostanete. Nehledě na to, jak se vám to podaří roznýtovat.
A už jse zjistil, že lenost je motorem pokroku ve vývinu technologií? A dneska není už lidí jako mravenců pracujících za hubičku jako v minulosti.
Proč by se neměla postavit nová svařovaná trojkolejná konstrukce?

Zrzek

Ty nýtovačky měli už na Titaniku, jen je problém v tom, že všechny dotykové plochy, jsou přirezle k sobě a jednotlivé profily jsou po odstranění platů rzi zeslabeny i více než o polovinu + trhliny a mikrotrhliny. Nevím kolik jste rozebíral nýtovaných konstrukcí, ale po 25 letech není problém po roznytovani z těchto míst vykutat 1cm silný plát rzi.

SYN

To je kravina, chcete říct že nějaký nelimitně blízký nule počet zdejších čtenářů za JAKÝCHKOLIV okolností (i kdyby stokrát chtěli) bude vlastníma rukama pracovat na tom mostu, ať už na údržbě nebo stavbě nového??? Fakt už teda větší blbost bych nevymyslel ani schválně!
A potom je jasné že tahat do toho něčí lenost nemá význam. 99,9% populace to bude „jenom“ platit…

SYN

Pane, nedělejte se zbytečně blbější, to se pak snadno stane že spadnete mezi ty co se nevyplatí vůbec číst… Jarda si dal dost práce s tím aby to velice solidně bez přehánění popsal.

Alibaba

No kdyby to bylo 300 miliart Kč, tak bych se divil taky, ale vám přebývají 3 nuly a ještě k tomu se 200 milionů musí vybrat ve zbírce.

zyx

Nechci řešit do detailů, zda opravovat nebo nový most. Domnívám se, že kdyby návrh nového mostu byl opravdu kopírující hlavní prvky toho starého, tak řada argumentů odpadne. Zastánci nového mostu se ohánějí tím, že „design nového mostu odkazuje k architektuře toho starého“ (citace z hlavního článku).

Mohl by někdo udělat anketu, zda ten návrh nového mostu jim případne designově nahrazující. Mě osobně ne, anebo to jsem sám komu případne ten nový design jen jako taková umělecká nepříliš zdařilá napodobenina.

Juraj

Ale o tom přeci ta debata vůbec není. „Zachránci“ odkazují na nějakou diskutabilní technickou jedinečnost, což není úplně pravda, a odmítají jakékoli nahrazení konstrukce.

Na druhé straně vítězný návrh ze soutěže zachovává vizuální prvky obloukového mostu, ale v podání, které odpovídá dnešní době. A samozřejmě zahrnuje i kapacitnější bezbariérové lávky pro pěší a cyklisty, které nebudou potřebovat schodiště nebo výtah. Logicky tak bude vypadat jinak než 120 let stará předloha.

Alibaba

Výtah bych taky do takovéhleho veřejného prostoru necpal, to není metro ani nádraží. A i na těch nádražích si myslím, že je to nutné zlo.

Jaaa

“ „Zachránci“ odkazují na nějakou diskutabilní technickou jedinečnost”

Opět jen nepochopení argumentace oponentů. Jde o unikátní kombinaci s panoramatem Vyšehradu.

Alibaba

Přes panorama se jezdit nedá.

Jan

Soutěž na nový most vypsaná SŽDC vůbec nesplňovala parametry standardní architektonické soutěže, proto je její výsledek rozpačitý. Vítězný návrh vypadá jako nedařilo napodobenina současného mostu, to už by bylo lepší tam postavit něco úplně nového. Toto vypadá asi jako ty napodobeniny historických aut, které vozí po Praze turisty.

TomasH

Dotaz: A víte proč vlastně skutečně nejezdí ty historická vozidla a místo nich jezdí ty napodobeniny/imitace o nichž píšete? Zkuste se nad tím racionálně a bez emocí zamyslet a pak si ty důvody dejte do souvislosti s mostem na Výtoni, který je již příliš opotřebovaný a je tak již v současnosti nebezpečný pro železniční provoz i blízké okolí…… Most na Výtoni je bohužel za hranou životnosti v důležitém posláním a plnění funkce, pro nějž byl primárně navržen a postaven, což „za každou cenu zachraňující fanatici“ odmítají jednostranně zcela respektovat a vzít rozumně a trochu pokorně v potaz. Nemluvě o racionálním… Číst vice »

Alibaba

A co si pod pojmem „něco nového“ představujete? Tohle je moderní konstrukce takovéhoto mostu s obloukem, zákony statiky jsou furt stejné, takže toho při daných parametrech (nivelete, rozpětí, podplavná výška, Q100, …) moc nevymyslíte.

Pavel Filip

Před dvěma lety byl nový návrh vybrán v „anketě“ (soutěžním dialogu) SŽ, kterého se zúčastnili např. zástupci Klubu Za starou Prahu nebo řada architektů a inženýrů (někteří PhD, doc.). Ta „anketa“, kterou zmiňujete, tedy řádně proběhla.

https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog

Jiří Kocurek

Jenže výsledek se nelíbí jedné straně, takže se diskuze musí stále znova a znova opakovat. … a můžou za to tožovlanti z montoven co prodávají popcorn … v čele s Metransem!

Pavel Filip

Pokud se jedné straně „nelíbí“ prezident, tak se kvůli tomu opakují prezidentské volby?

SYN

Nó… nedávno to tu přece bylo skoro tak? Teda ne „tady“…

Jaaa

Až na to, že zadání a plnění daného soutěžního dialogu se ve výsledku úplně odklonilo od zadání i reálií.

Ten “dialog” se zcela zvrhnul a to je tu napadáno.

Pavel Filip

Zadání se odklonilo od zadání. 🙂

Tom

Tak zrovna vítězný návrh se mi líbí a přijde mi, že je do prostředí zasazený opravdu citlivě.

Vladimír

Nechapu hru o tento most. Projekt je mnohem lepsi a hezci nez stavajici most. Historii mam rad a tak jsem rad, ze by se most snesl a pouzil jinde. Je treba myslet na to, ze bude most 3kolejny, take bude krasne propojeny pro pesi a cyklisty. Za me novy most je jasna volba.

Pavel Filip

https://vyton21.cz/stret-zajmu-architekta-petra-teje-bije-do-oci/

COWI = Ian Firth (britský projektant, který byl jakoby nově „přizván“ fondem; ve skutečnosti neúspěšný účastník soutěžního dialogu SŽ)

Andreas Galmarini = člen představenstva WaltGalmarini AG (rovněž neúspěšný účastník soutěžního dialogu SŽ)

Petr Tej = neúspěšný účastník soutěžního dialogu SŽ

Vladimír

Vsak ano, konecne pred, ci za mostem muze vzniknout nova zastavka, ktera se vylozene nabizi. Nusle a okoli je dost velke aby si zastavku zaslouzilo. Ted se tam leda clovek plouzi tramvaji nebo jde do ci z prudkeho kopce do udoli a okoli.

nowas

Ale podle zákona musíš vysolit prachy do naprosto bezucelne trosky.

Vladimír

Jenze kdyz kapacitne 2 koleje nestihaji? I tak stale plati pravidlo, ze musi byt zachovan v provozu? Tomu snad nejde ani verit. Uchovat ano, presunout take, ale proc jej mame mit tam kde uz davno nema diky tvorbe uzkeho hrdla co delat.

Edudant

Jestli neví co s prachama tak na Jesenicku a Opavsku chbí desítky mostů, tak se může angažovat tam.

Zapa

Jsou to jeho peníze a věřím, že i něco dává na dobročinnost, ale pokud se tu pořádají sbírky na děti a jejich léčbu, tak bych se upnul tímhle směrem, treba. Utopit to v železu…
Ale asi přemýšlím jako běžný člověk s průměrným platem.

Šalina na Špilas

Klidně se může vyřádit a postavit na Opavsku vlakotramvaj do Hlučína. Obnoví tím unikátní „lokalku“ a nebude problém projet se s dobovými vozidly.

Mirek

Nejvíc co mě štve a ti jsem opravdu velmi slušný je přístup státu a nás obyvatel k takovýmto věcem. Uvědomme si to, že přesně tohle mohli udělat po roce 2000, do té doby než se to celé podělalo, tak se o ten most nikdo nezajímal, navíc NTM zachová konstrukci, která vedla přes ulici Dukelských hrdinů. Tato konstrukce je malým bráchou mostu na Výtoni a bude vystavena v budoucím muzeu dopravy a elektrotechniky v bývalém lokomotivním depu Praha Střed viz podcast s ředitelem NTM v sekci podcasty tohoto webu, cestou nejmenšího odporu je vyjmutí mostu pod Vyšehradem z památkové ochrany a… Číst vice »

zyx

Můžete mi řídí jak do toho vystupuje EU. A OSN bych sem úplně netahal, toto je věc UNESCO a přesněji Prahy, která dávala podklady, cože je tak vlastně unikátní, že to stojí za ochranu. A podle toho se taky bude UNESCO řídit.

Pavel Filip

Když už tady zaznělo UNESCO – Tomáš Bistřický je ve výkonném výboru ICOMOS.

Stráťa

Pokud se nepletu tak UNESCO je organizací podřízenou OSN takže OSN už v tom v podstatě zataženo je.

Juraj

EU toto neřeší vůbec nijak – nebo snad jen tím, že má zájem na funkční a kapacitní železniční síti.

Leinad

Docela pravděpodobně bude Spržel zkoušet získat nějakou dotaci. Jenže do žádosti se dá napsat rekonstrukce i novostavba, co se tam napsat nedá je „pravidelna údržba.“

Jiří Kocurek

Vemte si servisní manuál velkého příhradového jeřábu. Může být i mostový.

Jestlipak se tam dočtete něco o výměně nosných prutů příhradoviny, jakožto běžné údržbě, po kolika letech se má měnit 15 % konstrukce.

Alibaba

A jakou pravidelnou údržbou odstraníte únavu materiálu?

Jaaa

Tak všechny součásti jsou unavené stejně, že…

Alibaba

Ne nejsou, ale takhle otázka nestála.

A víte, jak bude navzájem spolupracovat starý a nový materiál? A vůbec jaká by byla kvalita použité oceli, tak aby ta tuhost nových konstrukcí nedělala starým prvkům problémy?

Už jste pochopil, že most není navržen na opravu?

Po panoramatu se jezdit nedá.

Leinad

Třeba výměnou unavené součástky. Proč?

Jan

Kolik by tak asi stálo několik dobře mířených vodních či laserových paprsků za temné noci z lodi na Vltavě…

Pan Odborník

Takových „hrdinů“ tu již bylo, ale z tepla gauče a pivečkem, to se to „plánuje“. Odpůrci jsou narozdíl od bouračů, vyplodit relevantní protinávrh.

Jiří Kocurek

Bourači bez návrhu … To jsou zastánci nového tříkolejného mostu, tak jak byl vybrán v soutěži, jen tedy se změnou barvy?

Namísto odborníka se nazývejte demagogem.

Jaaa

Vy jste nějaký návrh vyplodil? Nebo tady pořád jenom opakovaně pořádáte svoji orwellovskou hodinku nenávisti?

El Barto

Když už si tady hrajete na diskuzní policii, tak bych doporučoval nikomu nestranit, jinak to vypadá trochu blbě. Mluvím o všech diskuzních prohřešcích Dominika a všech jeho klonů, jejichž počtem už slibně dohání Axela.

El Barto

Takže kolikátý nick Haly D toto je? Čtvrtý?

Čím dál větší trapas. Prý Pan Odborník, to určitě…

Zapa

To není řešení, stejně by to chtěli někteří z nich vyzvednout a opravit.

Kolemjdoucí

Za vybraných 300 milionů by se dalo pořídit už mnohé. Napadá mě něco pomoci pro zdravotnictví nebo školství v regionech nebo pomoc nekorporátní žurnalistice či nákup dronů pro Ukrajinu, protože víme co se stane, jestli tam Putin neprohraje.

Ale to ne. Raději starý polofunkční most.

To je také důvod, proč tihle lidé odmítají daně. Chtějí si udržet vliv. Chtějí sami rozhodovat o tom, jak se bohatství, které nashromáždili, případně rozdělí. Na tomto severu je předpokládám mnoho lidí, kteří zdanění považují za málem zločin, tak třeba na tomto případě nahlédnou, proč “charita” není úplně alternativa.

Alibaba

Když už jste nakousl školství, tak by pan Lukaševič mohl založit nějakou ajťáckou školu, pro Seznam se mu budou takovíto lidi hodit.

Jaaa

1. Lukačovič.
2. Opravdu mne baví, jak nýmandi neustále úspěšným lidem radí, co se svými penězi mají dělat…

Alibaba

ad 1) Ano, pletu si to s Lukašenkem z Běroruska, za chybu se omlouvám.
ad 1) Mě zase baví, jak nýmandi s penězma (a bez peněz) kecají do věcí, kterým nerozumí.

VojtaDrevik

A zaplatí taky 3. kolej? Jo ono to tam s tím starým mostem nejde…je skvělé, že se do toho tlačí lidé, co to nevidí z dopravního hlediska.

Jaaa

Lidé, co do toho vidí z dopravního hlediska, dávno vědí, že ta třetí kolej na mostě není až tak zásadní věc. Je to věc dobrá, ale jde to i bez ní.

Zapa

Kteří?

Lukáš F.

Co kdyby Lukačovič raději dal ty peníze na nezávislou žurnalistiku?

Michal M

Nebo nějak pořešil to eldorádo russáckých a anofertích trolů v těch jeho šílených diskusích…

Nose Peak

Ono by stačilo, aby jeho email servery začaly zahazovat maily typu fwd:FWD:Fwd:fwd:FWD:fwd:Fwd, který tu otrávily důchodcovskou populaci…

Grossák

Každý si se svými penězi může dělat, co chce. Třeba je vylít do kanálu. V roce 2023 rozhodl ministr o tom, že se konstrukce vymění.

Vavrroch

https://zdopravy.cz/den-d-pro-most-na-vytoni-ministr-rozhodl-co-bude-dal-s-klicovou-stavbou-188280/

Dovolím si ocitovat:
„Architektonická soutěž byla regulerní, nyní musí proběhnout heritage assessment. Pro dobré řešení nám nezbývá nic jiného než kompromis. Představené kroky však odpovídají serioznímu přístupu, o tom jsem přesvědčen. K dalším milníkům budeme přistupovat s otevřeným hledím. Bude to úkol pro následující dva roky,“ uzavřel Kupka.
(konec citátu)

I jiné odstavce citovaného článku obsahují výroky pana ministra s mnoha zadními vrátky k jinému vývoji, než k náhradě památky novostavbou. O průběhu zmíněného assessmentu mnoho nevíme. Politujme ty, kteří jsou omezením provozu po mostě postiženi.

Juraj

Na začátek nutno říct: jsou to jejich peníze, můžou je využít jakkoliv. Ať je třeba hodí do kanálu, pokud se jim chce. A teď otázka: Proboha proč se najednou miliardáři zhlédli v záchraně kupy rezavého železa nad Vltavou? Proč ne Nádraží Vyšehrad, které je poslední roky fakt potřebovalo? Proč ne záchrana jiných pražských mostů? Mimochodem, když se na Smíchově ve velkém bourala industriální zástavba, aby si tam firmy jako Seznam mohly postavit nové baráky, tak to bylo v pohodě? A ještě mě zajímá, jak by se to vůbec řešilo smluvně? Dají to Správě železnic (arciďáblovi!) jako finanční dar, nebo 10… Číst vice »

Nose Peak

Na zbourání toho baráku se spoustou šuplíků na Smïchově bych i přispěl. A nejlepší by bylo to nacpat trhavinam a na střechu velkej display s odpočtem času do detonace, jak v kreslené grotesce; ať Jurečka ví, kolik času na digitalizaci mu zbývá…

zyx

Je zřejmé, že za zachováním nebo naopak za vybudováním nového mostu je řada zájmů, od jasných až po skrytých.

SŽ se v tom pohybuje jak slon v porcelánu (a nejen v tomto případě) a tak jí nikdo pořádně nevěří (oprávněně). Vrcholem PR od SŽ je, že vyvrácení kritiky je pro ně únavné a zdržující.

Pavel Filip

SŽ už před dvěma lety vybrala návrh nového mostu v soutěžním dialogu.

https://novymostvyton.cz/o-projektu

Juraj

Ale vykomunikovat to neumí, ani kdyby na tom závisel jejich život. Bohužel.

Pavel Filip

Komunikují normálně. Návrh byl dávno vybrán. Miliardář si může říkat, co chce, stejně jako kdokoli jiný. To na věci vůbec nic nemění.

https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog

Jaaa

“ Návrh byl dávno vybrán.”

Jj., paša rozhodl a tak to bude, že?

Vítejte na východě.

Nose Peak

Mně došlo, za covidu, že českej byrokrat se bude držet lejstra, i kdyby ho to mělo stát život. Fantastický lidi…

Jaaa

Protože je to z kulturního hlediska významem řádově úplně něco jiného?

Opravdu to ani po sto první nehodláte přijmout jako informaci?

Juraj

Beru to jako názor, nikoliv jako nějaký neotřesitelný fakt.
Ale dobře: ukažte mi na konkrétním příkladu, v čem spočívá kulturní hodnota tohoto mostu?

Váže se k němu nějaká historická událost v obecném povědomí?
Je to turistická atrakce, která táhne lidi z celé země?
Děje se tu pravidelně něco významného?
Je to ikona, o kterou by se opírala umělecká díla nebo populární kultura?

Bohužel ani jedno z toho.
Důkazem budiž fakt, že dokud se nezačalo mluvit o náhradě, tak se o ten most nezajímal vůbec nikdo.