Na opravu Vyšehradského mostu dám 100 milionů, řekl Lukačovič. Plán miliardářů však čelí kritice
Železniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Autoři studie proveditelnosti opravy mostu jsou v konfliktu zájmů, namítají odpůrci.
A další kolej na ten most dostane jak? Minimálně bude potřeba most rozšířit nebo přidat nějakou nástavbu pro třetí kolej, takže to nebude jen 15% částí na výměnu
Hovadina. Postavit novy. Stejne tak Libensky most. To jsou funkcni stavby, ne okrasa.
Petice za modernizaci:
https://www.petice.com/petice_za_modernizaci_zeleznicniho_mostu_na_prazske_vytoni#form
Už chybí jen petice za úplné odstranění spojovací dráhy včetně mostu. 🙁
Oni se o tom mostě budou tak dlouho dohadovat, až ten most spadne.
Už to prosím Vás rozeberte a začněte stavět nový.
Všechno ukazuje na to, že až se stávající most z důvodu přepravy rozebere na menší části, tak bude možná velký problém to snýtovat zpátky bez rozsáhlé výměny zkorodovaných částí. Jestliže do toho bude mluvit kdejaký Lukačovič, tak to opravdu jednoho dne spadne a to bude mazec. Výhodou by bylo že pak už tady nebudou žádné diskuze o tom co s tím a prostě se to rozřeže a postaví se nový…
Nesouhlasim. Tady jsme v CR. Po zriceni prijde rozvasneny dav a bude kricet jakto ze spadnul i presto ze jeho obnovu roky uspesne blokovali. Nasledujic pozadavky ze most se ma z vody vytahnout a posadit zpatky na misto. To vse behem dvou dni a zadarmo.
Coby novinářské téma, tenhle most musí být hotové požehnání. Už si nejmíň podesáté myslíte, že ta sláma musí být úplně vymlácená, a ono z ní stále ještě něco padá!
Tohle už je šaškárna. SŽ si dle své letité praktiky ze železnice dělá jen penězovod a někteří optimisti se jim v tom (marně) snaží zabránit. Dokud nějaký vlivný politik nedostane odvahu prověřit hospodaření SŽ (hlavně zjistit, proč je vše na SŽ tak příšerně drahé), tak se nic nezmění.
Vám se ten nový most nelíbí?
https://novymostvyton.cz/vizualizace
O to nejde, jestli se mi líbí nebo ne, jde o to, že je více než nutné aby se to vyřešilo. Obě varianty jsou OK, ale ten nekonečný boj o ně znamená průser katastrofických rozměrů.
Obě varianty současně být nemůžou…
https://novymostvyton.cz/faq
Varianta rekonstrukce stávající konstrukce v pořádku není. Nevyhovuje požadavkům železnice do budoucna.
Ne nelíbí . Ty sestupné lávky jsou neohrabané. Navíc na výtoňské straně neumožňují pokračovat na nástupiště plánované zastávky.
A ta třetí kolej ? Ta se stejně ztratí pod Nuselákem a na Hlavák pokračují dvě koleje. Nebo vy něco víte o čtvrtémVinohradském tunelu pro nezbytnou sedmou kolej ?
Jednokolejný Chuchelský tunel o dělce 500 m. nevadí . Ale dvojkolejných 300 m. …
Kdo to tu z nás dělá blby ??
A to nemluvím o blábolu s cyklistickou lávkou v Modřanech.! Tomu může věřit jen mimořádně vylízaná palice !!
Lávka na jedné straně umožňuje jít přímo na nástupiště. Na druhé straně ne, tam musíte podejít. V každém případě je to blíž než „nádraží“ Vyšehrad. Třetí kolej se hodí třeba pro přímé spojení na Vršovice. Chuchelský tunel se teď rozšiřovat nemůže, kvůli špatnému stavu Výtoňského mostu: potřebujete funkční spojení na Plzeň a Výtoňský most se pomalu blíží stavu, kdy se bude muset zavřít úplně. Neboli Chuchelský most vadí, ale ne tolik, aby to stálo za to riziko spravovat ho teď. Branický most se ze stejného důvodu musel spravit „fofrem“. Cyklistickou lávku radši moc komentovat nebudu, aby mi tady nebylo ještě… Číst vice »
https://praha.eu/w/praha-ma-reseni-pro-vytonsky-most-muze-slouzit-jako-lavka-pro-chodce-a-cyklisty-v-lokalite-chuchle-vltavanu
Třetí kolej by se v případě nutnosti dala zapojit i do prostředního Vinohradského tunelu.
A kdybyste četl mé komentáře k minulým článkům o výtoňském mostu, zastával jsem se varianty nového mostu a to z jediného důvodu: cokoli jiného bude znamenat zdržení, protože SŽ si nový most bude hájit za každou cenu, poněvadž už je domluvený kšeft a přes to nejede v jistých kruzích vlak. Snaha opravit starý most povede jen k tomu, že se ta trasa zavře. Aby tato varianta zvítězila, musely by se zpřetrhat současné byznys vazby na SŽ. Teď už jde jen o jednu věc: co nejrychleji to vyřešit a to se dá za stávající situace jen novým mostem.
Právě že prd, vybere se nejpoškozenější pole, během jednoho týdne se na jeho místo nasune mostní provizorium a po dobu prací na odstaveném poli se normálně bude jezdit. Po nějaké době proběhne další týdenní rošáda. Dopravci budou moci být spokojení.
A nešlo by postavit přesnou repliku mostu rozšířenou o třetí kolej? Vlk by se nažral a koza zůstala celá.. 😀
Jaký vlk?
Že by třeba „Výbor lidové kontroly“ (jako za bolševika)?
Spřátelené stavební firmy to bohužel neumí…
Možná by bylo lepší postavit repliku Prahy.
Nový most bude podobný.
https://novymostvyton.cz/vizualizace
:—)))))
Ne nešlo, technicky je to blbost.
Kdybych dostal korunu pokazde kdy nekdo tuhle kravinu vyslovi, tak uz je ze me nejmin milionar.
A přitom to jde, postavit tříkolejný most který alespoň zdálky vypadá stejně jako ten současný
„Pražští radní na pondělním zasedání [v srpnu 2024] schválili možnost zachování a přemístění Výtoňského mostu. Historická ocelová konstrukce se do nové lokality na jihu metropole přesune v případě výstavby nového tříkolejného železničního mostu. Součástí návrhu je i rekonstrukce a návrat původních secesních prvků.“
https://praha.eu/w/praha-ma-reseni-pro-vytonsky-most-muze-slouzit-jako-lavka-pro-chodce-a-cyklisty-v-lokalite-chuchle-vltavanu
A řekli přitom také pražští radní, jak ta stávající nýtovaná konstrukce bez rozložení (roznýtování) podpluje pod dvoreckým a branickým mostem? A také, kolik to (ta doprava) bude stát?
Převoz na pontonech + částečně se pod mosty ponoří.
345 milionů Kč (jen převoz; zdroj: SŽ).
Starý most s přilepenou třetí kolejí, to bude taková esence „češství“, že i ponožky v sandálech a lanšmít v konzervě se zastydí. Kdo by neznal pohled do zahrady, kde je k domu přilepena kůlna z dílů „co dům dal“ a na dvorku sklad věcí, co by se mohly někdy hodit. Ano, nedostatek se takto řešil, nevypadalo to pěkně, ale trochu to fungovalo. Asi proto je takový tlak na záchranu mostu – abychom nezapomněli, kde je naše místo: na dvorku, s kuřincem na botě, vedle domu, na který již desátým rokem postupně nahazujeme omítku. Protože mít komplet nový, pěkný, důstojně vypadající… Číst vice »
Krásně a výstižně napsáno. 👏
Zkritizoval jste realitu sice pěkně, ale kardinální otázkou je, zda ta třetí kolej je vůbec tak nezbytná, aby výsledek obnovy mostu (ať už „pouhou“ GO, nebo náhradou pohledovou replikou) byl tím vaším „pohledem do zahrady, kde je k domu přilepena kůlna z dílů „co dům dal“ a na dvorku sklad věcí, co by se mohly někdy hodit“.
Tím nechci upřednostnit kterékoli z řešení přicházejících v úvahu, ale jen zpochybnit nezbytnost tříkolejného mostu, který by byl, tipuji, asi o miliardu Kč dražší než pouhý dvoukolejný.
No je vidět, že jste o tom moc nečetl. Třetí kolej je nezbytná z kapacitních i budoucích kapacitních důvodů, a taky pro plánovanou zastávku Vyšehrad/Výtoň. Jinak se tam ty vlaky prostě časově „nevejdou“ (tj zastávka nebude a vyřeší se max stav mostu, město a SŽ chce ale i tu kapacitu za ty peníze).
Zastávka nemusí být nezbytně přímo na Výtoni, může být i na Vyšehradě nebo na rovném úseku u Odstrčilova námestí. přestup na sedmnáctku nebo trojku do Podolí není zas tak nezbytný, protože se bude jezdit ze Smíchova do Podolí i přes dvorecký most. Navíc vyšehradský tunel, tak jak funguje nyní, je také problém. jednou se beztak postaví oddělený tunel pod vyšehradem pro tramvaje, a ten rozhodně nebude začínat na Výtoni..
Hoďte na něj síť!
Myslím, že „opraváři“ mostu hrají marnou hru a jenom prodlužují agónii mostu. Technický stav za chvíli nedovolí průjezd jediného vlaku. Nastane situace kdy SŽ odmítne investovat do oprav jako neefektivní (most je 20 let za svou plánovanou životností). SŽ je státní podnik a nemůže rozhazovat peníze jako pan Lukačovič. Až spadne první kus železa na tramvaj, tak stavební úřad vydá rozhodnutí o odstranění stavby z důvodu ohrožení životů a zdraví. Jenom to bude trvat dalších x let.
Nejhorší varianta je ta, co probíhá teď!! Jen blbě kecat a nic nedělat! Tím neustále zhorsujeme už tak kritickou situaci. Už dávno se měly stavět nové pilíře pro třetí mostní konstrukce! Ihned od té doby, kdy bylo jasné, že bude nutná. A na ně vyrobit nové mostní konstrukce co nejvíce podobné těm současným. Nýtované to určitě nebude, moderními technologiemi lze ale vyrobit něco takového, jako je například nový most přes Hracholuskou přehradu v Pňovanech. A po zprovoznění nového třetího mostu se pustit do rekonstrukce toho horšího že současných dvou, a nakonec ten třetí. A po celou dobu rekonstrukce by byly… Číst vice »
V projektu nového mostu žádné rozšiřování původních pilířů není. Dle těch vašich škatulat s mosty, by ani náhodou nezůstaly dvě koleje v provozu, protože ta konstrukce současného mostu, je v polovině nedělitelná.
Resp. já spíš nepochopil co vůbec píšete.
Konstrukce podobná té v Pňovanech je tou správnou subtilní konstrukcí která nebude při pohledu na most prakticky vidět?
Přípravy normálně probíhají. Před dvěma lety byl vybrán návrh.
https://novymostvyton.cz/aktuality
Ten most má sloužit vlakům a ne panoramatu Prahy. Tam je to pak 100:0 pro to ho co nejdřív zbourat a postavit novej, aby to nedopadlo jako Libeňskej most, kde se taky hledalo jak to opravit.
I to panorama bych pochopil, což nový most dle původního návrhu zachovává. Nevím o co jim jde.
Praha zatím nevykoupila pozemky v místě, kam se má přesunout starý most.
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-vyton-zeleznicni-most-sprava-zeleznic-koleje-20231110.html
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-zeleznicni-most-na-vytoni-sprava-zeleznic-presunuti-modrany.html
Přesně tak.
100mil. od pana Ivo Lukačoviče je částka, která ani nezaplatí v následujících sto letech provoz, servis, revize a údržbu těch obludných výtahů a výtahových věží, které by pan Tej, Vávra a spol. rádi přistavěli ke starému mostu . Výtahové věže plánují pravděpodobně prosklené, v letních vedrech tedy pekelně rozpálené. Pokud se budou klimatizovat, tak to bude stát další peníze. A pokud výtahy nepojedou, nebo tam bude u všech „fronta“, tak je nejkratší vzdálenost jak najet na most od nábřeží 700m. To je ok pro nehendikepované, ale pro hendikepované a hůře pohyblivé to je velmi špatně vymyšlené řešení. Nový 3 kolejný… Číst vice »
No, je pravda, že těch 100 milionů nepokryje ani rozdíl v ceně mezi dvoukolejným a tříkolejným mostem – možná to bude tak cena materiálu, o který bude tříkolejný most náročnější.
Podobně je to i s životností toho betonového jednokolejného mostu. 100 let bez zásadní rekonstrukce nevydrží.
A podobně jsou na tom i ty výtahy pana Teje, Vávry a spol. Po 30 letech bude nutná výměna za nové…
Tedy 100 let tam toho mnoho nevydrží.
Ať už se bude nahrazovat nebo rekonstruovat, nešlo by nejdřív postavit třetí kolej a teprve pak něco dělat se stávajícím mostem?
To asi v plánu není. Rychlíky by měly jezdit přes Branický most a osobáky z Berouna by měly končit na Smíchově.
https://novymostvyton.cz/aktuality
A asi to ani nejde, vzhledem k návrhu mostu.
Bohužel jsme v ČR zatím jeden velký železniční skanzen…..Vy, co jste se upnuli na záchranu starého, dosloužilého a již potřebám i bezpečnosti nevyhovujícího mostu „za každou cenu a do roztrhání těla kvůli subjektivní estetice/výhledu a panoramatu“ si zřejmě neuvědomujete nebo záměrně nepřipouštítě, že ten nový most a vyšší kapacita jsou velice potřeba především pro osobní dopravu, resp. jak pro spolehlivé dálkové vnitrostátní i mezinárodní železniční spojení, tak i pro další rozumný a promyšlený rozvoj celé aglomerace Prahy a okolí Středočeského, kdy se společně s nárůstem osídlení a počtu obyvatel musí přirozeně plánovat i rozvoj a budování potřebné infrastruktury pro VHD.… Číst vice »
Je to strašně jednoduché. Spřátelené stavební firmy rekonstrukci nebo výrobu repliky evidentně neumí a proto investují do kampaně za nový most a rozšiřují mezi veřejnost fámy i absolutní nesmysly. A evidentně úspěšně, vzhledem k tomu jak vypadají diskuze zde. Všechny ty drobné a účelové „problémy“ lze totiž obvykle velice snadno vyřešit. Třetí kolej lze v budoucnu přidat, ať už výstavbou identické repliky vedle nebo subtilního mostu nenarušujícího vzhled. Konverze na 25 kV taky nebude problém, stačí vyměnit dva díly na každém z oblouků (někde to bylo i na vizualizaci). Lepší lávka pro pěší lze taktéž vyřešit bez problémů. Životnost repliky… Číst vice »
Koná se spíš poněkud komická kampaň za ten starý. Nový už byl dávno vybrán a začíná se stavět v roce 2027.
No jestli to památkáři nepovolí, tak se nic stavět nezačne, bez ohledu na to že mluvčí rozhodl. A pohlaváři ze SŽ by měli dostat k úhradě všechny promrhané prostředky za přípravu nového mostu, když neměli tohle pořešeno a čekali že jim to projde tak jako vždycky (většinu těchto stoletých konstrukcí už stihli úspěšně zlikvidovat).
Já si myslím, že zvítězí zdravý rozum a stavět se začne. Návrh mostu je dobrý, vyhrál v mezinárodní soutěži a most bude dobře sloužit. Starý most se přesune do Modřan.
Kez by jste měl pravdu…
Proboha, co s ním budeme dělat v Modřanech? Jenom nám bude hyzdit pohled na řeku .
Měl by to být most pro cyklisty a pěší.
https://praha.eu/w/praha-ma-reseni-pro-vytonsky-most-muze-slouzit-jako-lavka-pro-chodce-a-cyklisty-v-lokalite-chuchle-vltavanu
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-zeleznicni-most-na-vytoni-sprava-zeleznic-presunuti-modrany.html
Bylo to podobné s Ivančickým viaduktem, tehdy ČSD naštěstí stihly postavit vedle nový. Pak se strhl boj na zachování unikátní technické památky a Černý Petr byl přidělen Technickému muzeu v Brně. Snaha byla, ale dopadlo to jako vždy. V okamžiku, kdy se rozpad technické památky vlivem koroze a únavy materiálu stal realitou a padající kusy ohrožovaly chodce, nastoupili šroťáci. Dnes je jedno pole zachované a zakonzervované, úplně to stačí. A přesunutý Výtoňský most, není mě jasné, za jak dlouho se bude situace vlivem koroze opakovat i v novém místě.
„Zatížení mostu ve funkci lávky pro pěší a cyklisty bude řádově menší než v případě železničního provozu. Proto může most po opravě se zachováním původních prvků konstrukce v nové funkci dále sloužit desítky let.“
https://praha.eu/w/praha-ma-reseni-pro-vytonsky-most-muze-slouzit-jako-lavka-pro-chodce-a-cyklisty-v-lokalite-chuchle-vltavanu
Vy znate firmu, ktera zamestnava zkusene mistry mostni nytovace?
V ČR ne, proto se tak tlačí na nový.
„1. Proč se most vlastně musí zbourat?
Hlavní důvody jsou v zásadě dva. Zaprvé nutně potřebujeme přemostění Vltavy řešit třemi kolejemi. Zájem o městskou i dálkovou železnici totiž významně roste a bez třetí koleje nedokážeme poptávku po ekologickém způsobu dopravy uspokojit. Druhý důvod spočívá v mimořádně špatném stavu stávajícího, víc než sto let starého mostu. Jeho životnost je u konce a dostupné technologie ukazují, že pro účely moderního železničního provozu ho prakticky nelze adaptovat. Jsme si ale vědomi historické hodnoty mostu a projekt proto počítá s jeho dalším využitím v jiném místě.“
https://novymostvyton.cz/faq
Nelze tu nabídku brát jako nabídku úplatku za účelem rozhodnutí příslušných orgánů?
Spíš veřejný příslib. Most se rekonstruovat bude v každém případě. Ale sloužit bude v Modřanech jako most pro pěší.
Který z těch zbohatlíků rozumí stavařině? Zajímalo by mě, co by Lukačovič říkal na to, kdybych mu radil, jak by měl vypadat Seznam.cz.
Lukacovic ziveho psa vymenil za digitalni verzi. Je zajimave ze jeho byznys se do 21.stoleti prenest muze ale most musi zustat ve stoleti 19.
Az se bude jeho web pysnit kostrou se zbytkama chlupu (narazim na soucasny stav mostu), tak prosim at se vyjadruje k dopravni stavbe.
🙂 ŽESNAD protestuje bojí se, že jen dvě koleje ohrozí dopravu přes Vltavu. Most má 200m.
Ale jedna kolej v tunelu (600m) u mostu inteligence jim nevadí, jak jsem se dověděl na síti X.
Asi v tom bude něco jiného. Utracené peníze za architektonické soutěže? Podnikatelské zájmy? Protože se na opravě starého mostu nenakapsují?
Vy asi neumíte číst. ŽESNAD.CZ svoje stanovisko jasně zdůvodnil. Kdybyste rozuměl dopravní technologii, tak byste chápal, proč jedna kolej v Chuchelském tunelu není kritická. Klidně nám napište na info@zesnad.cz vaše kontaktní údaje, rád vám to podrobně vysvětlím.
Vaše horlení má jednu slabinu: ještě za dob bolševika, kdy nákladní doprava i přímo v ŽUP byla mnohem intenzivnější než teď, fungovalo i seřaďovací nádraží ve Vršovicích a i na „semmeringu“ se občas vyskytovala nějaká nákladní doprava, byl vyšehradský most potřebný i pro nákladní vlaky. Už v té době ovšem byl v maximální možné míře dodržován pokyn, aby se nákladní doprava pokud možno vyhýbala centru ŽUP a zejména nejezdila (ani operativně) přes hlavní nádraží (GVD tam s pravidelnou ani nepočítal). Tento pokyn sice souvisel i s kapacitou centrálních tratí v ŽUP, aby jeho hlavním důvodem byla snaha nezatahovat zbytečně nákladní… Číst vice »
A až nebude kapacita na Výtoni, kudy myslíte, že budou ty rychlíky od Plzně posílat? Ano, správně, přes Krč.
To ale přece nikdo nezpochybňuje – tolik těch vlaků ovšem ani zdaleka není a nebude, aby se na trať i přes jednokolejný tunel v Chuchli nevešly všechny ty, které by tam byly vedeny pravidelně, i s patřičnou rezervou..
Při totálním výpadku jedné z tratí kapacita té druhé pro plný provoz pochopitelně stačit nemůže, ale na to, aby se vše stavělo se stoprocentní zálohou, nikdy mít nebudeme finančně ani prostorem, nehledě k tomu, že je to už z principu pitomost: železnice není žádná kosmická loď ani operační sál, jejichž některé funkce potřebují zálohování i několikanásobné.
Já si naopak myslím, že do toho „kecat“ může a má a že tím „kecáním“ dělá velkou službu veřejnosti.
Promiňte, ale nechte to laskavě na nás, do čeho budeme nebo nebudeme kecat 🙂
Už jen kvůli potřebnému kapacitnimu odklonu se teda starat o Výtoň budeme, abychom nemuseli (například) při preražení tunelu v Chuchli jezdit z Prahy do Prahy opět přes Budějovice nebo Ústí nad Labem. Jde o peníze, které našim dopravcům nikdo jen tak nedá.
Možná jsem vašeho kolegu špatně pochopil, ale nemám rád povýšenecký tón, jakým jeho příspěvek působil, a proto jsem zareagoval. Nikde jsem přitom netvrdil, že přes Vyšehrad by nesměla jezdit nikdy vůbec žádná nákladní doprava, ani to, že by ji most snad dokonce „neměl umět“ (= traťová třída, atd.), ale pro nákladní dopravu jde v tomto případě už poue o odklonovou trasu používanou podstatě jen výjimečně a prioritu tam jrozhodně nemá a ani mít už nikdy nebude. A tomu byste měli také přizpůsobit i presentaci svých názorů..
Architektonická soutěž před 2 roky skončila.
Na nekonečných rekonstrukcích a opravách starého mostu by se dalo nakapsovat podstatně víc…
Ja teda neviem. Však nech im SŽ ten mosta daruje, nech si ho opravia a vystavia u seba na záhrade. A bude. Aj vlk sýty aj ovca celá …
A k tomu jim šoupnou bonus budovu v Ústí nad Orlicí.
Starý most by měl sloužit jako most pro cyklisty a chodce. Praha musí nejdřív zařídit výkup pozemků.
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-zeleznicni-most-na-vytoni-sprava-zeleznic-presunuti-modrany.html
Do dneška jsem jméno Lukačovič neslyšel, a asi nejsem sám. 🤔 Takže tento výkřik beru jako “ hele já jsem tady “ a teď už víte kdo jsem. 🤔 A ty peníze by teda měl dát na financování mostu ale nového a krásného. Se divím že na seznamu nenašel jak to dělali už před sto lety. Je to staré a nevyhovující tak šup s tím pryč a vybudujeme nové, funkční a hezké. Asi ten pán neumí používat PC a vyhledávat co to o historii mostu. Mohu doporučit knihu Putování po pražských nádražích, od J.Schöttra, str. 90. A jsou tam i… Číst vice »
Nečteš, neznáš. Tím bych se moc nechlubil. Ale nový most je logická varianta.
„Asi ten pán neumí používat PC…“ ….jj zrovna on, tak určitě :-DDD
…přečetl bych si být vámi nejdříve možná historii internetu v Čechách a pak bych psal o nějakém neumění vyhledávání 😀
Ten most by se mel poucit od toho v Drazdanech, uz je na case.
§ 174 Braní rukojmí (1) Kdo se zmocní rukojmí a hrozí, že ho usmrtí anebo že mu způsobí újmu na zdraví nebo jinou vážnou újmu, s cílem donutit jiného, aby něco konal, opominul nebo trpěl, bude potrestán odnětím svobody na dvě léta až deset let. (2) Odnětím svobody na pět až dvanáct let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, b) je-li při takovém činu rukojmím dítě, c) je-li při takovém činu rukojmími více osob, d) způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví, nebo e) spáchá-li takový čin v úmyslu získat pro sebe… Číst vice »
Co tím chcete říct?
Chci tím říct, že tyto obskurní spolky si berou jako rukojmí tisíce cestujících na základě vylhaných a zavádějících tvrzení, a měly by za to nést trestní odpovědnost. Za Libeňský most by si měli jít všichni dotyční, kteří si na jeho “záchraně” udělali kariéru, sednout. Stejní lidé způsobí katastrofu na Výtoni.
Dokonale vyjádřeno, mínusaře nechápu…
Zajímalo by mě, „kolik soudců ze sta“ by to takto dovedlo odsoudit. 🙂
Slova pana Grunda podepisují.
A každý, kdo tam bydlí, udělá to samé.
Asi to je o údržbě. ….
Eiffelova věž je o 20 let starší, provoz je tam jak o život, a zdá se, že ji bourat nechtějí. Výtoňský most patří Výtoni a Smíchovu jako velbloudovi hrby. Pokud filantropové obětují peníze, sluší se jim poděkovat. Držím Vám palce pane Lukačeviči, Vohánko a další.
On tady někdo tvrdil že to vůbec nejde?? „Akorát že to bude drahé a stejně bez třetí koleje (anebo tu tam „nasoplíte“ takže to stejně nebude originál).
A podotknu – Eiffelovu věž od samého začátku brali (=plánovali..) „nafurt“ takže údržba hned od prvního dne s tímto počítala. A taky tam nikdy nechtěli přidat další „patra“…
Ale jestli chcete na Výtoni místo mostu Eiffelovku (vždyť je to to samé ne?) tak si rád poslechnu návrhy…
Eiffelova věž nebyla plánovaná „nafurt“, ale jen na 20 let.
Můj návrh je ponechat most, protože je hezký. Jaká je prognoza zatížení vlaky až na Smíchově bude místo nádraží ,,sídliště“ ? Myslím, že to bude trať lokálního charakteru ze stanice Vyšehrad do zastávky Hlubočepy, pardon, omlouvám se Berounu
To je nepodstatné, most tvoří spojnici mezi západem a východem ČR.
Vedle toho „sídliště“ se stávající žst. Praha – Smíchov rekonstruuje na terminál Smíchov. S přestupem autobusy/vlaky/metro. Provoz se tam má zvýšit.
určitě, Berou, Hořovice Plzeň – všichni jedou do Strašnic.
Nebo do centra.
Mosty se staví proto, aby vypadaly hezce, nebo proto, aby se po nich jezdilo?
V idealním světě obojí…
Hezce rozuměj bez megatun betonu a modrého zábradlí.,
Tak ani jedno tam podle projektu být nemá.
A kde chcete u ocelového mostu vzít ty megatuny betonu?
A kudy budou jezdit dálkové vlaky z hlavního nádraží do berounského tunelu? Nemluvě o tom, že se jedná o tranzitní trať evropského významu zařazenou do sítě TEN-T.
A kolik ttěch vlaků bude? Víc než šest za spičkovou hodinu asi ne, a ty zase ubydou na trati „podle vody“. Kolik lidí tam žije a bude žít i ve výhledu, aby to oprávnilo chtít kratší interval, když nákladní doprava do tunelu tudy stejně jezdit nemá?
Nakonec možná přes Krč, Branický most a novou tunelovou propojkou do Berounského tunelu. Už to vidím, času dost.
Nějak jsem si nevšiml, že by Eiffelovku zatěžovaly vlaky. Ona ta údržba asi nebyla kdo ví jaká, nicméně směřovala k výměně konstrukce za novou (památkou to bylo vyhlášeno pomerně nedávno), protože i kdyby se natírala jakkoliv, tak ten materiál a jeho spoje, nevydrží věčně, jak nás o tom někteří chtějí přesvědčovat.
Hrby by byly i u nové konstrukce.
Jo, provoz pěších a výtahu. Ne nákladních vlaků.
1) Poznáte rozdíl mezi mechanickým namáháním mostu a věže?
2) Proč srovnáváte lidi a mnohatunová železniční vozidla?
poznám, mám strojní průmyslovku. Kolik tun lidí se denně sveze na Eiffelovce ? Víte to ?
Asi 1 600 t. Ale já teda bývám mnohem radši, když mi na nohu šlápne člověk, než když mi přes ni přejede lokomotiva…
a víte, že na kolejích tlak rovnoměrně narůstá a pak klesá, mezitím když Vám na špičku šlápne paní ,,šteklem“ tak je to bolest jako kráva ? Ale abych byl realista -paní na štekli neudělá z desetníku staniol. To máte recht
Haralde, Haralde, buď jste měl špatné profesory nebo při dynamice konstrukcí chyběl.
Most se roztahne o 16 metru? To jste videl kde?
Vzdyt jsem se jenom sekl v desetinne carce!
Ale nemáte elektrotechnické vzdělání a o škodlivých bludných proudech nic nevíte.
Neříkejte, taky mám strojní průmyslovku. 😉
Vy víte, kolik tun lidí se denně sveze na Eiffelovce?
dole pan filip uvedl číslo 1600tun. Pokud se pamatuji z vlečky, naložený nákladní vagon měl +/- 60tun. takže 2 vlaky po 80 tunách vagon ?
No, ale po mostě těch vlaků projede víc než 2 za den.
1600 tun znamená ani ne 30 vozů po 60 tunách.
Vážně chcete povolit na ten most jen 30 vozů a nic víc? Tolik vozů je potřeba tak za hodinu za dvě, ne za den!
Po výtoňském mostě nejezdily jen nákladní vozy.
Ono to ani s tou Eiffelovkou nebude skvěle, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-eiffelova-vez-je-zrezivela-a-potrebuje-opravit-tvrdi-unikle-zpravy-208260 někde jsem četl, že se natírat každých sedm let a pak to natírat 30 lidi dva roky. Tak časté natírání SŽ nikdy nezaplatí.
Jablka a hrušky.
Eiffelova věž není provizorium a slouží svému účelu stále stejně dobře. Ani sebeopravenější most (provizorní už sto let) nebude sloužit svému účelu dostatečně. Bude mu chybět třetí kolej a nenatáhnete tam vedení pro střídavý proud.
Ano, třetí kolej tam nedáme, ale plánuje se poslat příměsto pod zem. Takže je otázka zda bude třetí kolej potřeba. A střídavý proud tam nepůjde dát do trolejí proč? Tak to může být taková delší stahovačka….
Důležité je to slovo „plánuje“. Zatím je to jen na papíře. Než se dostane k realizaci, uplyne spousta času. V našich končinách tak pětkrát více času, než si umíte představit.
Ty tunely pro městskou železnici tam nejsou, takže nový tříkolejný most bude rychlejší.
Eiffelovka je jeden z hlavních symbolů Paříže. To Výtoňský most při vší úctě k němu pro Prahu není..
Majitel IT firmy podporuje skanzen místo nezbytného rozvoje. Tomu říkám ironie a dokonalý obrázek zmaru této země.
Tak on ten Seznam sám o sobě je skanzen pro důchodce.
No dovolte 😀
Možná taky budete, pokud Jurečka dovolí. 😀
Možná péče správného hospodáře. SŽ umí obvykle jen bourat a znovu stavět. Ano někde se to vyplatí a někde by byla lepší rekonstrukce. Jeden železný silniční most pod Jeseníky byl v havarijním stavu a nakonec ho ani nekolikanásobné přetížení nezřítilo. Stejně se rozebral a postavil nový. Bohužel nikdo z nás v diskusích není ani stavař ani mostař ani statik. Takže můžeme o tom diskutovat…..
Autorizovaní inženýři a architekti každopádně návrh dávno vybrali, takže se stejně bude stavět nový most a ten starý půjde do Modřan.
Péči řádného hospodáře odpovídá nový most, který nabízí větší kapacitu, levnější údržbu, stabilnější provoz a to vše za méně peněz.
ten most na Výtoni sledují odborníci statici už několik let a stále snižují jeho povlenou únosnost. zkuste si zjistit informace, než začnete spekulovat
Hlásím se jako nýtař-pomocník 🙂
Byl jsem nedávno v Praze a schválně jsem se tam šel projít.
Tohle opravdu chceme zachraňovat?
Neříkám, že most nemá historii, ale místo toho, abychom měli šanci postavit něco nového, moderního a třeba i zajímavého (ačkoliv funkčnost by měla být na 1. místě), tak tady zachraňujeme takový most?
„Chceme upozornit, že za odporem k modernizaci mostu nemusí stát pouze deklarovaná láska k památkám, ale i nejrůznější podnikatelské či politické zájmy,“ uvedlo sdružení.
Ano,stejně naopak zatvrzelé trvání na novostavbě může krýt jiné zájmy, než je zlepšení dopravy.. Jsme v Čechách.
Komu ten most má sloužit? Dopravcům pro jízdy vlaků nebo turistům pro pohled?
Celý most by se měl rozebrat a hodit do šrotu, tahle aféra je naprosto směšná.
Směšné je dosavadní arogantni počínání SŽ… A zcela správně je to ted doběhlo… Dopravci ať jdou protestovat tam…
Arogantní? Naopak se dlouhá léta vybavovali s každým. A pořád není hotovo.
Dělali, že se vybavují. Nemají HIA a další dokumenty. Vypadá to, že odmítnou prachy od Lukačeviče.
HIA je v procesu přípravy a jaké “další dokumenty “ myslíte? Pokud bude pan Lukačovič chtít podpopořit opravu starého mostu, nebude mu v tom asi nikdo bránit.
Znalost věcí považujete za aroganci?
Arogantně se začali chovat památkáři, když bez znakosti věci vyhlásili most na konci životnosti památkou.
Tak zaprvé: prý na ten starý most nejde dát 25kv a kvůli těmto dohadům bude od roku 2035 už pátý styk jižně od Smíchova. (S prominutím dva budou o několik kilometrů dál, ale stejně to bude bizar).
A za druhé: most přes Vltavu z Chuchle do Modřan bychom potřebovali.
25kv nelze, protože příčné nosníky na konci polí jsou příliš nízko.
Předpokládám, že jsou to ty předělané nosníky, když se prvně elektrifikovalo. Takže o originál už stejně nejde.
Ano. Jen upřesním: předělávalo se to kvůli zvýšení napětí z 1,5 kV na 3 kV a požadované minimální výšce troleje. Takže most už není autentický.
To jsou uplne zbytecny diskuze. Nechci nikomu brat iluze, ale Kupka alibisticky prehodil rozhodnuti na UNESCO a tam se neda predpokladat, ze by si kapri vypustili rybnik a schvalili novej most.
Kupka jako ministr je neuvěřitelně slabý a tímto to jen potvrzuje. Je nemyslitelné aby nám samozvaná jakási nadnárodní organizace zasahovala do vnitrostátních záležitostí
Však ona do ničeho nezasahuje. Poslouchat bysme ji nemuseli.
Náhodou… Takhle šikovného mluvčího MD už dlouho nemělo.
Pokud UNESCO chce vyškrtnout město plné památek od románských, přes gotické, barokní a tak dále až po současnost jen kvůli jednomu dosloužilému mostu, pak je s tou organizací něco špatně. A Praha se svou celosvětovou proslulostí žádné UNESCO nepotřebuje.
Nebylo by to poprvé https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/unesco-vyskrtlo-drazdany-ze-seznamu-182110
Pokud rozdíl mezi cenou toho chce Lukačevič a co chce Spržel je menší, než sto mega, proč to nevzít?
No jenže není…
Kdo říkal? Jsou náklady různých variant vyčíslené?
Několikrát, různým způsobem, ale berte nový most nejde absolutně pod giga, a rekonstrukce bude dtto… tam 100M je několik procent… ale na pár let by to jistě stačilo, zvlášť jestli „nevadí“ řešení jako dočasné podpory nebo navařit na to zesílení… jen se mi zdá že to asi nebude to pravé pro památku??
Děkuji všem za pozornost TZ ŽESNAD.CZ k tématu mostu, podobně jsem argumentoval na Twitteru (nikdo nic neposílá do šrotu, ale odsouvá do Modřan), leč dostávám tam trochu sodu, že tomu vůbec nerozumím, protože historická hodnota mostu je prý dána i prostorově, místem na Výtoni .
To je pak těžké se dohodnout na nějakém rozumném kompromisu….
Být vámi, nechám si tu rekonstrukci miliardáři zaplatit, hloupější kdo nebere. Slibují, že to vydrží dalších 100let, tak je vezměte za slovo. Ze SFDI budete mít peníze na jiné stavby, a že jich je. No a po roce 2100, se postaví nová čtyřkolejná replika a bude.
Vlk taky sliboval…
Čtyřkolejný nový most nevadí, ale tříkolejný nový most vadí…
Proč jen těm ochráncům památek někdo vyčítá, že jejich argumenty nedávají smysl?
Drobné, most bude potřebovat pravidelnou rekonstrukci které v součtu mnohonásobně převýší cenu nového mostu.
My jsme dopravci, nikoliv Správa železnic 🙂
Tak žejo proč nezkusit z vás vytáhnout „výpalné“ žeano…
Sabotáž železnic je bohužel velmi arogantní organizace. Ti by se nesnížili aby v diskuzích četli názory plebsu a veřejnosti vůbec. Ti si jedou svou politiku redukce kolejí a neustálého odkládání staveb. Žesnad alespoň trochu stojí o názory lidí a vůbec firem navázaných na železnici. Ono s arogancí nikdy funkční symbiózu firem a železnice nevybudujete.
A když ty názopry jsou odborně mimo a několikrát vyvráceny?
Redukce kolejí je jen následek politického zadání šetřit na železniční dopravě, a tak SŽ plnila pitomá zadání.
Nikdo vám nedá tolik, kolik vám já slíbím. 🙂
Jednak slibují symbolických několik procent z ceny opravy a velmi pravděpodobně jednorázově.
Když vybouráte Nuselské údolí, tak možná 4 koleje postavíte. Ale až za 100 let. 🙂
Pane vy jste fakt Odborník. A kdo dá štempl na to, že je most na těch dalších 100 let bezpečný? No pan miliardář to nebude. Zkuste si znova najít rozbor stejně starého a mnohem méně zatěžovaného (a tudíž i opotřebeného mostu) v Děčíně. Prostě už jednou všichni nebourači pochopte, že ocel neustálým namáháním stárne a pokud má most životnost 100 let, tak po výměně 15% a nátěru za 100 mega prostě nevydrží 200. Dokonce bych se nedivil, že kdyby nevydržel ani tu výměnu 15% dílů a poroučel se hned po ukončení té „opravy“.
To jako, že by těch 100 mega na tu rekonstrukcí stačilo ?
Na Twitteru bych Vás i podpořil, ale je to tam tak toxický prostředí, a nemluvím zrovna o mostu, že jsem ho raději smazal. Prostě jsem to tam nedával.
V poho 🙂
Prosím aby do těchto staveb nekecel kde kdo. Pokud most nevyhovuje, je nutné postavit jiný, který bude hlavně bezpečný. A tohle musí rozhodnout a vyprojektovat někdo kdo ponese za řešení zodpovědnost. Stejně to dopadlo s přehradou v Jeseníkách, kecal a ovlivňovat povolení ke stavbě kdejaký aktivista až díky tomu byla tahle katastrofa. Hlavně je to chyba státu, že si nechá do všeho kecat.
Souhlasím s vámi, nicméně v našem absurdistánu se nic nezmění, aktivisti našim politikům vyhovují, nemusí nic dělat obhájí to aktivisty
Co proboha nečelí kritice? Naprosto na všechno, co někdo vymyslí, na to se sesype od jiného kritika. Když někdo argumentuje, že opravu mostu by chtěl někdo z jiných pohnutek, než lásky k památkám (o čemž bych dost silně pochyboval), pak stejně tak můžu říct, že stavbu nového mostu chce někdo z jiných pohnutek, než „lásky“ k modernímu řešení železniční dopravy. A tahle varianta je mnohem pravděpodobnější, protože na stavbě nového se vždy někdo může solidně napakovat a tlaky z různých zájmových skupin jsou jistě mnohem vyšší než u rekonstrukce něčeho historického. Samozřejmě se tu na mě sesype hromada mínusů. Jen… Číst vice »
Já bych řekl, že určité tlaky památkářů (Bistřický a spol.) tu jsou. 🙂
Ano, na světě je 8 miliard lidských bytostí, takže opravdu je dobrá šance že aspoň někdo si myslí něco jiného (pokud teda o problému vůbec ví, a má prostředky jak svůj názor vyslovit).
Přesto můžeme aspoň orientačně hovořit o „procentech“ lidí kteří vyjadřují odlišný názor… pod nějakou limitní hodnotu pak nestojí za to o tom nějak hluboce uvažovat…
Na rekonstrukci se firmy napakuji mnohem více, protože se bude muset pravidelně opakovat.
Nový most cena +- daná, na opravě se dá vždy operovat s tím, že stav je mnohem horší než v projektu a musí se vyměnit mnohem víc a rozebrat mnohem víc.
Přesně, stačí se podívat na Baranďák.
Fascinuje mě naivita některých ze se na opravě nedá nakapsovat. Přitom je to právě naopak, je to mnohem jednodušší něž u novostavby.
Takže lidi, co vůbec nejezdí vlakem, chtějí ovlivňovat to, co se děje s železniční infrastrukturou. Logicky jim je tedy úplně jedno, jestli tím neomezují hlavní účel – tedy železniční provoz. Jde jen o to, aby se jim hezky koukalo na panorámata…
*Takže lidi, co platí nejvíce na daních v zemi, chtějí ovlivňovat to, na co v poměru přispívá podstatně větší počet těch cestujících z jejich daní, pokud to tady u všech cestujících přes Výtoň nebude stejně, nebo méně, jako tihle miliardáři.
Dívat se na všechno jen funkcionalistickou optikou je navíc docela autokratické, s takovým přemýšlením by se dalo jednoduše dojít i k omezování osobních svobod nebo voleb, protože to přece překáží větší věci, které ti lidé nerozumí.
Pan Lukačevič má samozřejmě právo říkat i nesmysly.
V demokracii mají všichni lidé stejné právo, nikoliv vážené jejich daňovými odvody.
Mimochodem, kde píšu cokoliv o omezování svobod a voleb? Co je to za dnešní úchylku za každým protinázorem vidět snahu totalitárně omezovat něčí názor?
I vy jeden autokrate, u voleb má každý člověk přesně jeden hlas, ať je miliardář nebo ne. Pokud chcete mít sílu hlasu dle odvedených daní, pak bychom skončili v autokracii.
Ok beru sílu hlasů podle odvedených daní. To by se ti bohatší podnikatelé předháněli kvůli moci kdo odvede víc do černé díry zvané státní rozpočet.
A ne hlásali hesla jako „daně jsou trest za špatné účetnictví“. To že někoho přinutí platit za zaměstnance zdravotní pojištění není daň! A z DPH je výnos pouze rodíl mezi vstupem a výstupem, čili mnohem míň než absolutní částky!
Naopak, těch bohatých moc není, takže by moc neovlivnili a daně samozřejmě optimalizují. Babiš jako soukromá osoba má příjem především z nezdaněných dluhopisů Agrofertu, to je asi 100 milionů ročně. K tomu už žádnou mzdu od Agrofertu nepotřebuje, takže jediné jeho daně jsou z platu poslance. Však se před pár lety chlubil, že je jeden z důchodců, že mu přiznali důchod mrzkých 20 tisíc…
Reálně by to dopadlo spíš tak, že by ODS měla problém se dostat do parlamentu, když ji volí především „podnikatelé“.
No zase tolik ti bohatí neplatí. Rozhodně víc než pan Lukačovič zaplatí lidé, kteří přes most jezdí vlakem.
co treba upevneni troleje kvuli planovane konverzi prazskeho uzlu na 25kV AC? na Ramusaku je mozne provozovat jen soucasnych 3kV DC….
Například. Ještě horší jsou teda bludné proudy po přestavbě Smíchova. Když pominu dopravně-technologické problémy, které nás dopravce, logicky, zajímají nejvíc, ale netuší /nezajímá to opačnou názorovou skupinu.
Ale jistě, “rychle rychle spěchejte”, jinak se “neopakovatelnou nabídku promarníte” je úplně nejprimitivnější reklamní taktika…
Kolik let by znamenalo zpoždění rekonstrukcí oproti zbourání a novostavbě? To nikdo neřekl.
Ale všichni zastánci bourání tenhle nepodložený argument budou pořád točit.
Bourat se nebude, jen přesouvat.
Snad.
Lepší novy most.novy most je delší rok.potrebuje 3 koleje
„A teď si vás koupím vechny‘ Blbečku, že?
A nejde spíš o to, že prostě tentokrát jste to vy, kdo nerozumí všemu?
Všemu určitě ne, ale tobě jemu naprosto přesně.
To si zde na diskuzi nepřipustí naprostá většina diskutujících 😉
Já určitě nevím víc než ta spousta autorizovaných inženýrů nebo architektů, kteří vybrali návrh nového mostu.
https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog
Nemusím s pánem souhlasit, osobně jsem pro nový. Ale to neznamená, že ho bude urážet nějaké individum, které neumí používat ani svou klávesnici.
š. A jestli je to pozdě, tak i Lukačovič a jiné nápady.
Úžasná informace, velice rád na záchranu mostu přispěji, jakmile vznikne konkrétní sbírka😉!! Pan Lukačevič zaslouží díky a uznání👏
Když podle Vás zaslouží takové uznání, tak se příště ještě jednou podívejte na jeho jméno, ať ho aspoň napíšete správně.
Kdyby se tady prostě plánovalo, tak se tato diskuse mohla realizovat pred 20-25 lety. A tehdy si říci chceme most zachovat, třeba jen pro pěší jako Karluv most. A dopravu tedy přemístit do tunelů pod zem. Ted už je na tunely pozde a vymena mostu je jediná možná varianta. Most například v současné podobě není konstrukčně vhodný pro střídavé napětí.
Přesně tak tady to patří pod zem.
Pozor, s počtem podzemních objektů budou ceny přesunů dalších „věcí“ narůstat, jak se budou muset jednotlivé podzemní stavby vyhýbat… I zde by bylo záhodno záčít víc než dosut plánovat a koordinovat stavby navzájem…
Plánování pod zemí by mělo probíhat všude, nejen v Praze. Je to náš budoucí životní prostor, protože moře nemáme a na Měsíc je to z ruky. Když vezmete, že to má pod palcem jen pár vyvolených z SBS, budeme se za chvilku divit.
Jaa , já jenom já k tomu něco řekne.
Kdyby ta diskuze proběhla před 25 léty, tak ji tady máme znova, budou se chtít zúčastnit ti, kteří před 20-25 léty měli jiné zájmy a řada extrémistů bude požadovat, aby zastánci názorů dávno mrtvých lidí … mlčeli jako ti mrtví. Dle extremisty nemá protistrana právo na názor <- v tom jsou stále stejní.
Ve zkratce: Moc bychom si nepomohli, bylo by to skoro stejné.
Dal bych důraz na to „skoro“… nejsou úplně všichni extrémisté…
Ono se plánuje. Problém je v tom, že se plánuje špatně. Most plánovali shodit už bolševici, ale těm o kulturní dědictví nikdy nešlo, potřebovali si na papíře dokazovat, že jejich ekonomický model je výkonnější než ten kapitalistický (typický seriál dohnat a předehnat – vytrvat – vlastně neztratit stopu).
Bohužel dnešní argumentace “efektivitou za každou cenu” je dosti podobná, zvláště když kdekoli jinde se na tu efektivitu vlastně až tak nehraje.
Že vlaky budou muset tamtudy jezdit dál ještě velmi dlouhou dobu nikdo nezpochybňuje a nepopírá. Zpochybňuje a popírá se pouze bezohledný buranský model nekoukání nalevo napravo.
Já si pořád říkal, že zachování starého mostu nebude vůbec levné. 🙂 Je dobře, že to přiznáte.
„bezohledný buranský model nekoukání nalevo napravo.“ Jo, to sedí, vylejt prachy do nesmyslu.
Ano, se škodnou v podobě památkářů (kteří tomu nerozumí a hází do náhrady vidle) se plánuje blbě.
Na tunely nemáme ani teď, natož před 25 lety. Nějaké tam sice jsou plánované, ale nevezmou všechnu dopravu a nejsou na ně prachy.
Proto žádná diskuse o tunelech neprobíhala, protože by byla úplně absurdní. Tenkrát se rozhodlo o výměně mostu a vše bylo ok, dokud tam kultura nedala památkovou ochranu.
Prachů je jak vidět dost, stačí jen sbírat.
Lukačevič ať dělá to čemu rozumí, ale mostní stavitelství to určitě není.
Ale Lukačevič o ničem nerozhoduje, on se jen rozhodl finančně podpořit řešení na základě projektu, který zpracovali mezinárodní odborníci, kteří nejsou posedlí bouráním jako naše SŽDC.
Tedy, možno to též formulovat „rozhoduje o SVÝCH penězích, kterých není až tak málo“ (a zdá se že je ochoten je do toho částečně „přimíchat“)
A vy tomu rozumíte líp?
A vy jste si už dostudoval mechaniku těles? Nebo pořád jen žvánite o paromatech a podobných hovadinách
Dát 100mio znamená, ten most projektovat či stavět?
Chtěl bych aby k tomu současnému mostu také zpracovali plán údržby s návrhem pracovních postupů a časového harmonogramu. Pokud se to udržovat dá (viníkem stavu je dle některých neúdržba), tak tedy jak, kdy a čím.
Mezitím mužeme dumat, jak se ty různé šěrbiny natírají, 3D model v téměř životní velikosti je k vidění tady: https://mapy.cz/s/cebugojafe Udělejte čelem vzad a uvidíte novou příhradovou mostovku na původních pilířích.
Super záběr, díky. Ten text je též poučný, vřele doporučuji kdekomu přečíst…
Trochu mně ten Lukačovičův přístup připomněl jistý výrok „a teď si vás všecky kúpim“.
Lukačevič naprosto nechápe, že problém není v penězích. A myslí si, že si nás může za sto mega koupit, aby zde zachoval unikátní skanzenové panorama a nevyhovující infrastrukturu.
Ale zajímavé je, že hlas šotoulice tady opakovaně řve “tak si to udělejte za svý!”
No a když teda udělají, tak je to taky špatně. 😀
Prostě vás chudáčky utlačované si za sto mega nikdo koupit nechce, vy jste ztracení úplně pro cokoliv jako skalní komunisti, rozhoduje mlčící většina, která nemá vláčky a dopravu za božstvo.
Který železničář říká „tak si to udělejte za svý, na místě kde je třeba most pro vlaky a ne most na koukání“????
Snad všichni šotouši chtějí most pro vlaky. Takže pokud někdo z nich říká „opravte si to za svý“, pak tím myslí „.. odsuňte a opravte“.
(s tím nemám problém ani já, klidně ať se současná konstrukce někam přesune. já jen chci most který slouží svému primárnímu účelu. Tím není panorama, že)
Ale Lukačevič si nic nekupuje, miliardáři (Lukačevič mezi nimi nebyl), zaplatili projekt zahraničních odborníků, kteří most nejprve posoudili a když zjistili, že je třeba opravit jen 15% dílů, tak zpracovali projekt rekonstrukce a přidání 3. koleje, takže kapacitně to bude stejné jako řešení navrhované SŽDC, bude to levnější a rychlejší a má to mit životnost 100 let. Lukačevič napsal, že na realizaci toho projektu přispěje 100 mega. Tomu se říká soukromí příspěvek na veřejnou stavbu, je to normální i jinde na světě a podobně u nás bylo postaveno třeba Národní divadlo. Hlavně nechápu lidi, kteří si myslí, že SŽDC (a… Číst vice »
To je spíš taková pohádka. Ve skutečnosti architekt Petr Tej lobbuje za svoje neúspěšné „konsorcium“. Před dvěma lety neuspěli Petr Tej, Andreas Galmarini (WaltGalmarini AG) a Ian Firth (COWI) v soutěžním dialogu SŽ, ve kterém památkáři, architekti a autorizovaní inženýři vybrali návrh nového mostu.
https://vyton21.cz/stret-zajmu-architekta-petra-teje-bije-do-oci/
https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog
No, já bych se za ty ČD a nástupce trochu „přimluvil“, na mnoha místech (i zde) je vidět že ani předkové si zase až tak moc hlavu nelámali s tím dělat VŠECHNO navěky… výměna prvního Výtoňského mostu za druhý po 28mi letech budiž toho jasnou ukázkou. Pokud něco postavíte s odhadovanou životností 100 let a ono to dosáhne 120ti let tak ta údržba BYLA celkem přiměřená! Že „to“ na poslední chvíli nerekonstruujete když se má vyměnit je též docela přiměřené. Jediný „zádrhel“ bylo prohlášení mostu památkou, akorát tenhle proces památkářů já principiálně (ne jen zde) považuju za značně „křivou hru“… Číst vice »
Jako mladý kluk jsem v 18-19 letech pomáhal 2x nýtovat 80 nýtů o průměru 40 mm. Pro 4 chlapy to bylo na den. Jeden rok jsem nýty ohříval a podával. Podruhé jsem už dělal ve dvojici s nýtovačkou (z protekce). Po šichtě jsem usnul v městském autobusu… Normálně neusnu ani při letu, ketrý trvá 6 hodin přes noc.
Kolik je nýtů na mostě? Jinak bych se jako pomocná síla hlásil, ale bacha – musíte to stihnout, než půjdu do penze…
Nižší stovky tisíc, jen tak odhadem? Golden Gate 1,2 milionu.
A teď si vemte, že Golden Gate nemá hlavní nosné prvky založené na nýtech ale na kabelech (svazky drátů).
A tipnul bych si, že má spoustu prvků už šroubovaných, pro možnou výměnu při údržbě.
80 nýtů je tak jeden větší styčník (místo, kde se potkávají příhrady a je tam k tomu styčníkový plech).
Tady je těch styčníků několik set, a k tomu ještě jsou profily taky nýtované. Například takové v současnosti válcované „H“ je dělaně z několika profilů „L“ a k tomu několik pásnic nebo takových malých mezipříhrad. A tyhle „extra snýtované“ profily jsou jedním z příčin, že se některé detaily nedají udržovat.
Dík, to je dobrý detail… člověk zná „íčko“ z vlastnoruční zkušenosti ale to „moderní“…
To se stihne, jen místní budou zase rádi za ten „hudební festival“. https://youtu.be/KY-adTrV4rM
A jak za mlada. Akorát jsme měli indukční ohřev a dva nýty se dělaly bez zadní opěry pomocí dvou mašin proti sobě…
Tenkrát jsem byl věkem ten, co je tam dával, dneska ten s nýtovačkou 🙂
Od té doby totiž technologie nepokročily. 🙂
Právě že pokročily. Proto taky nový most.
tvl techno na 3 roky…A zadarmo. To zas budou řvát všichni NIMBOvé na náplavce, že je tam hluk…
Upřímně. Ani vyndavat bych ty nýty nechtěl. Flexou poškodíš styčník a autogenem taky. To bude ještě větší opruz, než je tam dávat…
Ale jo, jsou o něco lepší nýtovačky… anebo robot, ale to bude dost vysoká jednorázová cena za „kustomizaci“…
Robot se ti na všechny mista nedostane jinak technika jak na Titaniku. A bezpečnost práce se zblázní, protože většina chlapů co tohle umí a dělá si nějaké helmy, jištění apod. moc nepotrpí a jejich jednání je stylem tak se předved nebo si to dělej sám.
V nýtovaní? Ne.
My necemé 300 milijárd od bohatých lidí, my ceme BOURAT a platit 3,4 miliarde z daní poplatníků. A nechceme rychlé a jednodušší, ani levnější řešení.
https://mapy.cz/s/poledodumu
Ne, bourat chcete vy. My chcem novou mostovku.
To řešení není v dlouhodobém horizontu vůbec levnější, ale naopak podstatně dražší. Je to sice technicky možné řešení, ale ne na 100 let, nýbrž na cca 25 let, kdy by se celý proces musel opakovat při výměně dalších prvků a každých dalších cca 25 let znova. Navíc most je v současné podobě dopravně nevyhovující, i kdyby byl v bezvadném technickém stavu.
Je dobře, že jste nám přišel osvětlit tu nehoráznou lež, kdy ti rádoby odborníci říkali, že stačí vyměnit 15% dílů a most vydrží 100let a já naiva jim věřil. Vy jste jistě skutečný mostní odborník Jarda, který jediný má pravdu. Prosím ostatní, aby dali pouze na komentář pana Jardy, všichni ostatní lžou.
Zvláštní je, že ti „skuteční“ odborníci neprošli ani do druhého kola soutěžního dialogu SŽ.
Protože jejich návrh byl jiný?
Jiný než co?
A co když návrh byl vyloženě nevyhovující zadání (nevyhovoval technickým parametrům) a dopravě?
Přečtěte si prof. Ryjáčka v odkazu. Ten je uznávaným expertem na ocelové konstrukce a ten most zná lépe než kdo jiný, protože je odborným vedoucím jeho monitoringu. Podle něj by bylo nutné vyměnit 60% prvků najednou, aby oprava vydržela 100 let, anebo jen 15 – 20 %, které jsou v nejhorším stavu, ale
pak to bude na 25 let, kdy se bude muset oprava opakovat a měnit další díly. A na nýtované konstrukci je výměna dílů komplikovaná a pracná.
Bohužel tady spousta lidí, jak slyší o práci, tak se jim kroutí ruce dozadu. Dnes máme hydraulické nýtovačky, nebudeme to bouchat ručně jako před sto lety. Dnes máme technologie ale jsme líní jak prasata, takže se stejně nic nepostaví.
No, jsem zvědavý, jak se do některých míst s tou nýtovačkou dostanete. Nehledě na to, jak se vám to podaří roznýtovat.
A už jse zjistil, že lenost je motorem pokroku ve vývinu technologií? A dneska není už lidí jako mravenců pracujících za hubičku jako v minulosti.
Proč by se neměla postavit nová svařovaná trojkolejná konstrukce?
Ty nýtovačky měli už na Titaniku, jen je problém v tom, že všechny dotykové plochy, jsou přirezle k sobě a jednotlivé profily jsou po odstranění platů rzi zeslabeny i více než o polovinu + trhliny a mikrotrhliny. Nevím kolik jste rozebíral nýtovaných konstrukcí, ale po 25 letech není problém po roznytovani z těchto míst vykutat 1cm silný plát rzi.
To je kravina, chcete říct že nějaký nelimitně blízký nule počet zdejších čtenářů za JAKÝCHKOLIV okolností (i kdyby stokrát chtěli) bude vlastníma rukama pracovat na tom mostu, ať už na údržbě nebo stavbě nového??? Fakt už teda větší blbost bych nevymyslel ani schválně!
A potom je jasné že tahat do toho něčí lenost nemá význam. 99,9% populace to bude „jenom“ platit…
Pane, nedělejte se zbytečně blbější, to se pak snadno stane že spadnete mezi ty co se nevyplatí vůbec číst… Jarda si dal dost práce s tím aby to velice solidně bez přehánění popsal.
No kdyby to bylo 300 miliart Kč, tak bych se divil taky, ale vám přebývají 3 nuly a ještě k tomu se 200 milionů musí vybrat ve zbírce.
Nechci řešit do detailů, zda opravovat nebo nový most. Domnívám se, že kdyby návrh nového mostu byl opravdu kopírující hlavní prvky toho starého, tak řada argumentů odpadne. Zastánci nového mostu se ohánějí tím, že „design nového mostu odkazuje k architektuře toho starého“ (citace z hlavního článku).
Mohl by někdo udělat anketu, zda ten návrh nového mostu jim případne designově nahrazující. Mě osobně ne, anebo to jsem sám komu případne ten nový design jen jako taková umělecká nepříliš zdařilá napodobenina.
Ale o tom přeci ta debata vůbec není. „Zachránci“ odkazují na nějakou diskutabilní technickou jedinečnost, což není úplně pravda, a odmítají jakékoli nahrazení konstrukce.
Na druhé straně vítězný návrh ze soutěže zachovává vizuální prvky obloukového mostu, ale v podání, které odpovídá dnešní době. A samozřejmě zahrnuje i kapacitnější bezbariérové lávky pro pěší a cyklisty, které nebudou potřebovat schodiště nebo výtah. Logicky tak bude vypadat jinak než 120 let stará předloha.
Výtah bych taky do takovéhleho veřejného prostoru necpal, to není metro ani nádraží. A i na těch nádražích si myslím, že je to nutné zlo.
“ „Zachránci“ odkazují na nějakou diskutabilní technickou jedinečnost”
Opět jen nepochopení argumentace oponentů. Jde o unikátní kombinaci s panoramatem Vyšehradu.
Přes panorama se jezdit nedá.
Soutěž na nový most vypsaná SŽDC vůbec nesplňovala parametry standardní architektonické soutěže, proto je její výsledek rozpačitý. Vítězný návrh vypadá jako nedařilo napodobenina současného mostu, to už by bylo lepší tam postavit něco úplně nového. Toto vypadá asi jako ty napodobeniny historických aut, které vozí po Praze turisty.
Dotaz: A víte proč vlastně skutečně nejezdí ty historická vozidla a místo nich jezdí ty napodobeniny/imitace o nichž píšete? Zkuste se nad tím racionálně a bez emocí zamyslet a pak si ty důvody dejte do souvislosti s mostem na Výtoni, který je již příliš opotřebovaný a je tak již v současnosti nebezpečný pro železniční provoz i blízké okolí…… Most na Výtoni je bohužel za hranou životnosti v důležitém posláním a plnění funkce, pro nějž byl primárně navržen a postaven, což „za každou cenu zachraňující fanatici“ odmítají jednostranně zcela respektovat a vzít rozumně a trochu pokorně v potaz. Nemluvě o racionálním… Číst vice »
A co si pod pojmem „něco nového“ představujete? Tohle je moderní konstrukce takovéhoto mostu s obloukem, zákony statiky jsou furt stejné, takže toho při daných parametrech (nivelete, rozpětí, podplavná výška, Q100, …) moc nevymyslíte.
Před dvěma lety byl nový návrh vybrán v „anketě“ (soutěžním dialogu) SŽ, kterého se zúčastnili např. zástupci Klubu Za starou Prahu nebo řada architektů a inženýrů (někteří PhD, doc.). Ta „anketa“, kterou zmiňujete, tedy řádně proběhla.
https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog
Jenže výsledek se nelíbí jedné straně, takže se diskuze musí stále znova a znova opakovat. … a můžou za to tožovlanti z montoven co prodávají popcorn … v čele s Metransem!
Pokud se jedné straně „nelíbí“ prezident, tak se kvůli tomu opakují prezidentské volby?
Nó… nedávno to tu přece bylo skoro tak? Teda ne „tady“…
Až na to, že zadání a plnění daného soutěžního dialogu se ve výsledku úplně odklonilo od zadání i reálií.
Ten “dialog” se zcela zvrhnul a to je tu napadáno.
Zadání se odklonilo od zadání. 🙂
Tak zrovna vítězný návrh se mi líbí a přijde mi, že je do prostředí zasazený opravdu citlivě.
Nechapu hru o tento most. Projekt je mnohem lepsi a hezci nez stavajici most. Historii mam rad a tak jsem rad, ze by se most snesl a pouzil jinde. Je treba myslet na to, ze bude most 3kolejny, take bude krasne propojeny pro pesi a cyklisty. Za me novy most je jasna volba.
https://vyton21.cz/stret-zajmu-architekta-petra-teje-bije-do-oci/
COWI = Ian Firth (britský projektant, který byl jakoby nově „přizván“ fondem; ve skutečnosti neúspěšný účastník soutěžního dialogu SŽ)
Andreas Galmarini = člen představenstva WaltGalmarini AG (rovněž neúspěšný účastník soutěžního dialogu SŽ)
Petr Tej = neúspěšný účastník soutěžního dialogu SŽ
https://uk.linkedin.com/in/ian-firth-50762326
Vsak ano, konecne pred, ci za mostem muze vzniknout nova zastavka, ktera se vylozene nabizi. Nusle a okoli je dost velke aby si zastavku zaslouzilo. Ted se tam leda clovek plouzi tramvaji nebo jde do ci z prudkeho kopce do udoli a okoli.
Ale podle zákona musíš vysolit prachy do naprosto bezucelne trosky.
Jenze kdyz kapacitne 2 koleje nestihaji? I tak stale plati pravidlo, ze musi byt zachovan v provozu? Tomu snad nejde ani verit. Uchovat ano, presunout take, ale proc jej mame mit tam kde uz davno nema diky tvorbe uzkeho hrdla co delat.
Jestli neví co s prachama tak na Jesenicku a Opavsku chbí desítky mostů, tak se může angažovat tam.
Jsou to jeho peníze a věřím, že i něco dává na dobročinnost, ale pokud se tu pořádají sbírky na děti a jejich léčbu, tak bych se upnul tímhle směrem, treba. Utopit to v železu…
Ale asi přemýšlím jako běžný člověk s průměrným platem.
Klidně se může vyřádit a postavit na Opavsku vlakotramvaj do Hlučína. Obnoví tím unikátní „lokalku“ a nebude problém projet se s dobovými vozidly.
Nejvíc co mě štve a ti jsem opravdu velmi slušný je přístup státu a nás obyvatel k takovýmto věcem. Uvědomme si to, že přesně tohle mohli udělat po roce 2000, do té doby než se to celé podělalo, tak se o ten most nikdo nezajímal, navíc NTM zachová konstrukci, která vedla přes ulici Dukelských hrdinů. Tato konstrukce je malým bráchou mostu na Výtoni a bude vystavena v budoucím muzeu dopravy a elektrotechniky v bývalém lokomotivním depu Praha Střed viz podcast s ředitelem NTM v sekci podcasty tohoto webu, cestou nejmenšího odporu je vyjmutí mostu pod Vyšehradem z památkové ochrany a… Číst vice »
Můžete mi řídí jak do toho vystupuje EU. A OSN bych sem úplně netahal, toto je věc UNESCO a přesněji Prahy, která dávala podklady, cože je tak vlastně unikátní, že to stojí za ochranu. A podle toho se taky bude UNESCO řídit.
Když už tady zaznělo UNESCO – Tomáš Bistřický je ve výkonném výboru ICOMOS.
Pokud se nepletu tak UNESCO je organizací podřízenou OSN takže OSN už v tom v podstatě zataženo je.
EU toto neřeší vůbec nijak – nebo snad jen tím, že má zájem na funkční a kapacitní železniční síti.
Docela pravděpodobně bude Spržel zkoušet získat nějakou dotaci. Jenže do žádosti se dá napsat rekonstrukce i novostavba, co se tam napsat nedá je „pravidelna údržba.“
Vemte si servisní manuál velkého příhradového jeřábu. Může být i mostový.
Jestlipak se tam dočtete něco o výměně nosných prutů příhradoviny, jakožto běžné údržbě, po kolika letech se má měnit 15 % konstrukce.
A jakou pravidelnou údržbou odstraníte únavu materiálu?
Tak všechny součásti jsou unavené stejně, že…
Ne nejsou, ale takhle otázka nestála.
A víte, jak bude navzájem spolupracovat starý a nový materiál? A vůbec jaká by byla kvalita použité oceli, tak aby ta tuhost nových konstrukcí nedělala starým prvkům problémy?
Už jste pochopil, že most není navržen na opravu?
Po panoramatu se jezdit nedá.
Třeba výměnou unavené součástky. Proč?
Kolik by tak asi stálo několik dobře mířených vodních či laserových paprsků za temné noci z lodi na Vltavě…
Takových „hrdinů“ tu již bylo, ale z tepla gauče a pivečkem, to se to „plánuje“. Odpůrci jsou narozdíl od bouračů, vyplodit relevantní protinávrh.
Bourači bez návrhu … To jsou zastánci nového tříkolejného mostu, tak jak byl vybrán v soutěži, jen tedy se změnou barvy?
Namísto odborníka se nazývejte demagogem.
Vy jste nějaký návrh vyplodil? Nebo tady pořád jenom opakovaně pořádáte svoji orwellovskou hodinku nenávisti?
Když už si tady hrajete na diskuzní policii, tak bych doporučoval nikomu nestranit, jinak to vypadá trochu blbě. Mluvím o všech diskuzních prohřešcích Dominika a všech jeho klonů, jejichž počtem už slibně dohání Axela.
Takže kolikátý nick Haly D toto je? Čtvrtý?
Čím dál větší trapas. Prý Pan Odborník, to určitě…
To není řešení, stejně by to chtěli někteří z nich vyzvednout a opravit.
Za vybraných 300 milionů by se dalo pořídit už mnohé. Napadá mě něco pomoci pro zdravotnictví nebo školství v regionech nebo pomoc nekorporátní žurnalistice či nákup dronů pro Ukrajinu, protože víme co se stane, jestli tam Putin neprohraje.
Ale to ne. Raději starý polofunkční most.
To je také důvod, proč tihle lidé odmítají daně. Chtějí si udržet vliv. Chtějí sami rozhodovat o tom, jak se bohatství, které nashromáždili, případně rozdělí. Na tomto severu je předpokládám mnoho lidí, kteří zdanění považují za málem zločin, tak třeba na tomto případě nahlédnou, proč “charita” není úplně alternativa.
Když už jste nakousl školství, tak by pan Lukaševič mohl založit nějakou ajťáckou školu, pro Seznam se mu budou takovíto lidi hodit.
1. Lukačovič.
2. Opravdu mne baví, jak nýmandi neustále úspěšným lidem radí, co se svými penězi mají dělat…
ad 1) Ano, pletu si to s Lukašenkem z Běroruska, za chybu se omlouvám.
ad 1) Mě zase baví, jak nýmandi s penězma (a bez peněz) kecají do věcí, kterým nerozumí.
A zaplatí taky 3. kolej? Jo ono to tam s tím starým mostem nejde…je skvělé, že se do toho tlačí lidé, co to nevidí z dopravního hlediska.
Lidé, co do toho vidí z dopravního hlediska, dávno vědí, že ta třetí kolej na mostě není až tak zásadní věc. Je to věc dobrá, ale jde to i bez ní.
Kteří?
Co kdyby Lukačovič raději dal ty peníze na nezávislou žurnalistiku?
Nebo nějak pořešil to eldorádo russáckých a anofertích trolů v těch jeho šílených diskusích…
Ono by stačilo, aby jeho email servery začaly zahazovat maily typu fwd:FWD:Fwd:fwd:FWD:fwd:Fwd, který tu otrávily důchodcovskou populaci…
Každý si se svými penězi může dělat, co chce. Třeba je vylít do kanálu. V roce 2023 rozhodl ministr o tom, že se konstrukce vymění.
https://zdopravy.cz/den-d-pro-most-na-vytoni-ministr-rozhodl-co-bude-dal-s-klicovou-stavbou-188280/
Dovolím si ocitovat:
„Architektonická soutěž byla regulerní, nyní musí proběhnout heritage assessment. Pro dobré řešení nám nezbývá nic jiného než kompromis. Představené kroky však odpovídají serioznímu přístupu, o tom jsem přesvědčen. K dalším milníkům budeme přistupovat s otevřeným hledím. Bude to úkol pro následující dva roky,“ uzavřel Kupka.
(konec citátu)
I jiné odstavce citovaného článku obsahují výroky pana ministra s mnoha zadními vrátky k jinému vývoji, než k náhradě památky novostavbou. O průběhu zmíněného assessmentu mnoho nevíme. Politujme ty, kteří jsou omezením provozu po mostě postiženi.
Na začátek nutno říct: jsou to jejich peníze, můžou je využít jakkoliv. Ať je třeba hodí do kanálu, pokud se jim chce. A teď otázka: Proboha proč se najednou miliardáři zhlédli v záchraně kupy rezavého železa nad Vltavou? Proč ne Nádraží Vyšehrad, které je poslední roky fakt potřebovalo? Proč ne záchrana jiných pražských mostů? Mimochodem, když se na Smíchově ve velkém bourala industriální zástavba, aby si tam firmy jako Seznam mohly postavit nové baráky, tak to bylo v pohodě? A ještě mě zajímá, jak by se to vůbec řešilo smluvně? Dají to Správě železnic (arciďáblovi!) jako finanční dar, nebo 10… Číst vice »
Na zbourání toho baráku se spoustou šuplíků na Smïchově bych i přispěl. A nejlepší by bylo to nacpat trhavinam a na střechu velkej display s odpočtem času do detonace, jak v kreslené grotesce; ať Jurečka ví, kolik času na digitalizaci mu zbývá…
Je zřejmé, že za zachováním nebo naopak za vybudováním nového mostu je řada zájmů, od jasných až po skrytých.
SŽ se v tom pohybuje jak slon v porcelánu (a nejen v tomto případě) a tak jí nikdo pořádně nevěří (oprávněně). Vrcholem PR od SŽ je, že vyvrácení kritiky je pro ně únavné a zdržující.
SŽ už před dvěma lety vybrala návrh nového mostu v soutěžním dialogu.
https://novymostvyton.cz/o-projektu
Ale vykomunikovat to neumí, ani kdyby na tom závisel jejich život. Bohužel.
Komunikují normálně. Návrh byl dávno vybrán. Miliardář si může říkat, co chce, stejně jako kdokoli jiný. To na věci vůbec nic nemění.
https://novymostvyton.cz/soutezni-dialog
“ Návrh byl dávno vybrán.”
Jj., paša rozhodl a tak to bude, že?
Vítejte na východě.
Mně došlo, za covidu, že českej byrokrat se bude držet lejstra, i kdyby ho to mělo stát život. Fantastický lidi…
Protože je to z kulturního hlediska významem řádově úplně něco jiného?
Opravdu to ani po sto první nehodláte přijmout jako informaci?
Beru to jako názor, nikoliv jako nějaký neotřesitelný fakt.
Ale dobře: ukažte mi na konkrétním příkladu, v čem spočívá kulturní hodnota tohoto mostu?
Váže se k němu nějaká historická událost v obecném povědomí?
Je to turistická atrakce, která táhne lidi z celé země?
Děje se tu pravidelně něco významného?
Je to ikona, o kterou by se opírala umělecká díla nebo populární kultura?
Bohužel ani jedno z toho.
Důkazem budiž fakt, že dokud se nezačalo mluvit o náhradě, tak se o ten most nezajímal vůbec nikdo.
Mohlo by to konečně spadnout, pak nebude o čem se dohadovat. Myslím, že čistě z ekonomického a provozního hlediska je lepší tento most použít jinde pro pěší a tady postavit nový ideálně s kolejí navíc
No jo ale pro takovou lávku byste musel nejprve vytvořit údolí tak, aby do něj panoramaticky zapadla, a nepřišla tak o svoji hlavní funkci…
Vlastně ani nemusí být přístupná z obou stran. Překonání řeky je funkce pro některé podružní, či dokonce bezvýznamená.
Zajímavé jak při podobném článku co je na Novinkách naopak většina volá po rekonstrukci se zavoláním že na novém mostu by se chtěl někdo (SŽ) napakovat. Dá se to vysvětlit tak, že na Novinkách diskutují hospodští vševědové a milovníci architektury, zatímco na Zdopravě opravdoví odborníci na dopravu, až moc zaslepení právě jen dolravním pohledem na věc?
Novinky jsou tradičním shromaždištěm milovníků starých pořádků, kteří se řídí starým komunistickým heslem „Čím hůř, tím líp.“ Cokoli udělá státní správa nebo samospráva, to je špatně, každý podnikatel je zloděj a podvodník, oni vlastně všichni kradou (kromě autorů příspěvků), po očkování všichni umřeme (teda už jsme měli umřít po 6 měsících, 1 roce, 2 letech, 3 letech, nevím, jaký limit si vymysleli teď) a Soroš s Gatesem chtějí vyhladit 99 % lidstva. Není divu, že v tomto konkrétním případě Novinkáři útočí na státní organizaci, stát přece všechno dělá špatně.
Ano, ten mix trollů a gerontů na tak významném serveru je opravdu překvapující.
To je fakt, IQ šumicí trávy
Ale notak, pohled na šumící trávu je uvolňující, uklidňující a doporučován pro relaxaci.
Pozor s tím očkováním! Žije snad dnes někdo, kdo dostal první očkování (jak bylo v 19. století vynalezeno) proti černým neštovicím? [Konec ironie.]
Zajímalo by mě, na kolikati procentech procesorů 486 fungují servery Seznamu? Jestli je taky pan Lukačevič nechává pravidelně repasovat a natírat?
Když ty počítače z té doby postavíte vedle sebe, utvoří poměrně slušné panorama…
Na jeho potřeby nebudou stačit ani všecky vyrobené 486.
tak ten most při přesunu do Modřan se bude muset taky opravit – může to pan „seznam.cz“ dát do této opravy.
Doprčic, ať se starají páni miliardáři o to, čemu rozumí. Od takových bych čekal spíš opačný postoj.
Naopak, oni si myslí že rozumí všemu. Od určité částky každý získává mesiášsky komplex…
Já dám na zbourání 100€…
Blbec. Ať to dá do zdravotnictví a na sbírky, kde to pomůže potřebným. Tohle je jen mastění ega tupých pražáků.
Vážně chtějí opravu starého mostu hlavně Pražáci? Nebo je to jak v Ústí nad Orlicí, kde starý barák obhajovalo pár místních a zbytek křiklounů se seběhl z celé republiky, protože se na hájení „ohrožené historické památky“ dalo postavit slušné self-promo?
v tom ústí to brzo spadne … nezávidím těm co kolem toho musí chodit…
Mno začal s tím Spolek za starou Prahu. Nicméně se to nabaluje jako lavina, v tom máte pravdu.
Proč furt někdo říká, že se bude starý most bourat? Citlivě se přesune na nové místo a bude se v něm dát chodit po celé délce. Není to super? Můžeme pak obdivovat tu úžasnou památku ze všech míst, i z místa bývalého kolejiště. Teď nám to kazí trať co po něm vede.
To se chlapec tentokrát moc netrefil. To by musel alespoň dvě nuly přidat, aby ta nabídka byla zajímavá.
I kdyby to zaplatil celé, nic to nemění na faktu, že by se tento úsek nikdy nedal přepnout na 25 kV 50 Hz. Škoda by tím vznikla tak obrovská, že by nevykompenzovala ani jeho zaplacení mostu. O problémech s kapacitou nemluvě.
Kde jste k tomuhle přišel? Cesta jistě existuje co do přepnutí na 25 kV 50 Hz. Určitě to není první most na světě s tímto problémem.
Cesta je. Kompletně přestavíme oblouky. Není v tom případě postsvit celý nový most.
A nebo taky ne. 😉
To je pěkná hovadina co píšete. Na každém oblouku stačí vyměnit pouze dva díly, které navíc nejsou ani významně silově namáhány.
Ten problém je uměle vytvořený.
Což mi připomíná, že na Libeňském mostě se dá vyměnit kamenivo, když je teda nevhodné…
S tím souhlasím, do toho mohl investovat.
Nic nového pod sluncem. Když se tam tato konstrukce nasouvala, tak spousta pražanů byla proti. Právě kvůli zničenému panoramatu. Konstrukci mostu považovali za obludnou. O nějaké architektuře nemohla být řeč. Byla to čistě technická stavba. Jedni byli pro pokrok druzí pro panorama. Dnes je situace de facto stejná.
Ještě je třeba zohlednit, že předchozí – a tehdy nesmírně logisticky významný – železniční most měl mizerně založené pilíře a hrozil zřícením.
Souhlasím s tím, že postavit tohle na samotném okraji centra bylo i tehdy dost na hraně, označil bych to za dost buranské.
Nicméně čas se posunul – stejně tak se protestovalo proti dostavbě Vyšehradu. Nicméně 100 let uplynulo a právě ten stav před 100 lety je nyní historicky cenný.
Měl jsem ho za chytřejšího … Kdyby vedle památkáři dovolili nový most s průběžným ložem, pro moderní, rychlý a málo hlučný provoz… Tak proč nevyhodit 100 míčů na promenádu pro hipstry 😎
Tak chytrý je určitě dost.
Ale uvědomte si, že diskuse na webech, které má pod palcem (Novinky, Seznamzprávy…) jsou čistě jeho dílem a jsou odpadem a stokou české žurnalistiky jen proto, že mu to přináší peníze.
Jen na Seznamu se můžete dočíst, že Miada Horáková si špagát zasloužila (mám uloženo) a podobná zvěrstva.
Co taky čekat od „pána“, který se právě jen čistě pro prachy spojil s těmi největšími bolševiky z Rudého Práva? Jaké morální hodnoty asi Lukačovič ctí?
Zajímá ty lidi vůbec železnice a provoz na ní? Kolik lidí a turistů se reálně kochá tím panoramatem, že jim to stojí za to? Proč ignorují argumenty dopravních inženýrů?
Nezajímá… Představte si most z roku 1901 pro povozy někde na začátku D5. To by byl řev, který uslyšíte i v kosmu. Mediálni mr@ky by se najednou přetrhly v manipulaci veřejného prostoru, aby tam stál nový dálniční.
Vím že to šotoušům přijde nepochopitelné ale většinu lidí železnice v lepším případě nezajímá protože ji nijak nevyužívají, v tom horším ji nevyužívají a ještě je obtěžuje hlukem a bariérou.
Je to tak, ale zrovna u území obsluhovaného tratí 171 je modální mix poměrně vysoký. Tenhle most zajímá všechny z údolí Berounky.
A to nemluvě o nadmíru výtečné situaci, kdy nateče voda do metra….
Ano, ten most ani zdaleka není „o Praze“, natož o nějakých šotouších. Jestli se nepletu, už se to blíží k 30 tis. lidí denně, které to zajímá „aktivně“, tj. že tím jedou. Dálkovka k tomu. Zajímalo by to možná mnohem více lidí z údolí Berounky, kdyby na ty vlaky byl větší spoleh, nekonal se neustálý sled výluk či omezení (furt ve střehu!), kdyby se vykouzlilo další navýšení kapacity (některé spoje tečou už i dopoledne) a kdyby kultura cestování nebyla o začmáraných Elefantech nebo provozu těch historických reminiscencí s nálepkami o nefunkčních dveřích.
Na hlavním nádraží v Praze bývají davy.
Jak s tím souvisí šotouši?
Pokud někoho železnice nezajímá, tak se k tomu přece nevyjadřuje, ne? Mně taky nezajímá raketový výzkum, tak se k němu prostě nevyjadřuju. Vlastně mu ani nerozumím. A pokud bydlí v okolí železnice, může se odstěhovat.
Ale on chce odstěhovat tu železnici.
Je jednodušší odstěhovat člověka i s barákem.
Pokud někoho nezajímá hokej, tak půjde na stadion a bude všem vykládat, že ho nezajímá hokej?
Kdyby je nezajímal, budou chtít most zachovat bez rekonstrukce – vlastní váhu dalších 100 let v pohodě unese.
Dopravní inženýři vám řeknou, že jim je jedno, jaký most tam bude. Hlavně aby se po něm jezdilo s odpovídající kapacitou.
Tak si to shrňme.
I kdyby byla oprava superlevná a prodloužila mostu život o sto let, nevyřeší se tím např. tyto věci:
– bezbariérový přístup pro chodce a cyklisty + kapacita těchto lávek
– nevyhovující průjezdný profil a hlavně izolační vzdálenosti po přepnutí pražského uzlu na 25 kV
– hluk při pojíždění staré konstrukce
– Podjezd tramvají, který je extrémně nízký. Kromě často strženého vedení od náklaďáků jsou tudy tažené ještě inženýrské sítě (hlavně ten plynovod). Jestli se podjezd nezvýší, tenhle balkán tam zůstane.
Přesně tak, jsou to často pomíjené argumenty. Doplnil bych ještě rozšíření provozu. Na jak dlouho a jestli vůbec most po rekonstrukci odolá průjezdu těch stovek vlaků denně a při jaké rychlosti?
je to fakt záhada, co vše se děje kvůli jednomu mostu. Kdyby někdo chtěl zbourat půlku staré Prahy, tak bych to pochopil, ale toto…
Jenže on v podstatě chce.
Plus jak mají ve vizualizacích novou zastávku v oblouku, lol
A to je problém?
Bezbariérovost řeší výtahy na Výtoňské straně, kapacitu lávek řeší další lávkou (širokou, asi by vyhovovala vyloženě cyklodopravě) u mostu pro 3 kolej.
Profil pro 25 kV se dá vyřešit novým portálem ve starém stylu mostu.
Výšku pro tramvaj řeší novou stavebně uzší konstrukcí, jak moc ji zvětší jsem v dokumentech nenašel, podle mě normové se ani nepřiblíží.
Hluk neřeší.
Z mého pohledu vyrábí konstrukční paskvil s nejistým výsledkem (100 let to určitě bez několika generálek nevydrží), a nevyhovujícími parametry (bezpečnost na mostě, únosnost a udržovatelnost mostu).
Čekal bych, že tenhle návrh by měl největší problémy s památkáři – zaprvé most opravdu dosloužil a po otryskání z něj zbyde v lepším případě půlka.
Zadruhé ta betonová novostavba třetí koleje je taky „trochu“ věc k památkářské diskusi.
Já od těchto návrhů nečekám nějaké zásadní změny, něco budou vyloženě jen kosmetická řešení, bezpečnost a šířka mostu podle normy (osovka 4 m) se neřeší vůbec.
A nejzásadnější problém únavy materiálůu přecházení odfláknutím 15 % na výměnu.
Hluk řeší změnou upevnění kolejnic k mostnicím. Někde jsem to v tom shrnutí zahlédl…
Při ponechání prvkové mostovky se toho moc neutlumí. Ale ten plonkový pražec (mostnice) mezi nosnýma asi něco utlumí. A dělat tam ocelovou (betonovou) vanu neprospěje té mostovce, respektive by se asi musela vytvořít celá nová mostovka (a betonová by byla pěkná prasečina) a pak si nedovedu představit nějakou spoluprácí staré a nové konstrukce z hlediska rozdílných tuhostí.
Aha, možná jsem se unáhlil.
Můžu poprosit o odkaz? Zatím tu studii nedokážu najít.
Čerpal jsem z těchto zdrojů, které byly uvedeny v předešlém článku.
https://zdopravy.cz/zchatralosti-nevybocuje-staci-vymenit-15-procent-dilu-tvrdi-fond-k-mostu-pod-vysehradem-225705/#comment-1486119
Nic z toho nevyváží zničení kulturní památky, tyhlety argumenty by mohly být i na to proč zbourat třeba Prašnou bránu.
– bezbariérový přístup pro chodce a cyklisty + kapacita těchto lávek
– řešitelné, na jedné straně bez jakýchkoliv potíží, na druhé straně taktéž řešit lze
– nevyhovující průjezdný profil a hlavně izolační vzdálenosti po přepnutí pražského uzlu na 25 kV
– řešitelné, není to první most kde se to takto řeší
– hluk při pojíždění staré konstrukce
– řešitelné odhlučněním spojů
– Podjezd tramvají, který je extrémně nízký.
– řešitelné snížením úrovně křižovatky
Kromě často strženého vedení od náklaďáků jsou tudy tažené ještě inženýrské sítě (hlavně ten plynovod).
A víte, že zvětšením (zvýšením) portálu na mostních obloucích si to panorama zničíte, protože tam už nebudou čisté oblouky (ani dneska tem nejsou právě v důsledku dodělávání trakce) ale zub?
Prvkovou mostovku neodhlučníte nějak zásadně.
Křižovatka se snížit nedá, protože pod ní jsou mosty pro Botič, a s těmi kvůli hydraulickým poměrům v korytě se moc toho dělat nedá.
Že zrovna Lukačovič rozdává sto milionů na zastaralý most, když teď ždíme každou korunu z uživatelů Seznamu i Mapy.cz a omezuje funkce dostupné zdarma..
Zdarma nic nefunguje, možná tak sluneční svit… Platil to křížově odjinud.
Zdarma jako že uživatel nic peněžně neplatí. Samozřejmě reálně na tom seznam vydělává i tak, protože prodává anebo využívá osobní údaje každého návštěvníka pro lepší cílení reklamy.
Navíc se svým pay-or-okay obchází pravidla EU o sledování uživatelů. Morálně je to podobně pochybné, byť ne nelegální, jako v rámci prémiové služby prodávat mapové podklady, které zdarma vytvořil někdo jiný.
Děkujeme panu Lukačovičovi za příspěvek. Most se samozřejmě bude (trošku) rekonstruovat. A bude z něj pak pěkný most pro pěší a cyklisty v Modřanech.
Souhlasím s dopravci. Mám pocit že spolky správa železnic a památkáři se to budou hádat tak dlouho dokud to spadne.
To tak úplně není, všimněte si, že v tom není žádný památkář, ti čekají na HIA.
Neúspěšný účastník soutěže se jednoduše dal do holportu se staromilcema a myslí si, že křikem něčeho dosáhne. Jestli nejsme Balkán či Orient, měl by se jen lakonicky dozvědět, že chytrý měl být před dvěma lety v soutěži.
Jinak tohle je návrh COWI a Teje z architektonické soutěže.
https://vyton21.cz/wp-content/uploads/2024/04/Dissing-Weitling-COWI-Petr-Tej-WaltGalmarini-1–2048×1417.png
Naopak pane, balkán nebo orient jsme v okamžiku, kdy občanská společnost nemá vůči pašovi žádná práva.
Vůbec netušíte, jaký je rozdíl mezi liberální demokracií a technokracií.
Zas někdo další se chopil příležitosti se zadarmo zviditelnit.
Dobře ví, že stav mostu mu umožňuje toto velkohubé prohlášení bez jakéhokoliv rizika ztráty té inzerované částky.
Mě se chce brečet z týhle telenovely. Ať žije českej skanzen.
Postavte nový most, tohle je špatný vtip.
Pan Lukačovič má určitě velkou zahradu a na ní třeba potůček nebo i jezírko… Tak co kdyby si ten most vzal domů, ať se jím může nerušeně kochat, a nebránill průjezdnosti důležité dopravní tepny, a to na úrovni 21. století…?
Pan Lukačovič má velkou zahrádku na kopci kus proti proudu. Letiště Točná, které si koupil jako svojí zahrádku a má tam i rybníček.
Toto letiště kupoval proto aby zachránil jeho historickou hodnotu, oficiálně. Reálně vše co tam bylo historické rovnou boural. Tak to třeba teď dělá stejně s mostem a je to vyřešeno. Mimochodem letiště koupil za částku asi 250 tisíc a most dá jenom 100?
Miliardáři,kteří vlakem možná v životě nejeli, bojují za záchranu železničního mostu. Chápu, jim je ukradené, že dalším zdržováním komplikují desítkám tisíc lidí cestování. Už dnes přes most nejezdí víc jak polovina osobních vlaků, od příštího měsíce zmizí i expresy. Člověku jedoucímu v limuzíně holt nevadí, že se někomu z levého břehu Vltavy prodlouží, díky nutnosti jet na hlavák místo na Smíchov, cesta do západních Čech o půl hodiny.
Tak on ten most plni i jinou funkci nez jako drzak na koleje
Vylepšuje panorama Prahy, jo?
Jakou?
To by mě zajímalo, kvůli které funkci byl asi postaven
Jj ta hromada zrezivělého kovu je velký estetický přínos.
Tu hromadu zreziveleho kovu z nej udelala pece dobre Spravy. A surprise surprise, ano, plni i funkci architektonickou. Ostatne jako vsechny stavby ve meste. To, ze se vam nelibi, je vec jina.
Ne, neplní vůbec nic!
Rekl stavar. To vysvetluje vse :-)))
Seismograf ? Když spadne, tak někdo na něm moc dupal ?
Spousta těchle lidí časem nabyde fixní ideu, že když jsou úspěšní v oblasti X, jsou geniální i v oblasti Y.
Tahle akce se posouvá ve velmi zajímavou diskusi o památkové péči a taky v souboj o to, jak bude vypadat Výtoň, což je pozoruhodná lokalita i dopravní uzel, momentálně dost zabitý uličním uspořádáním i tím soumostím ve stavu quo. Tohle dobře připomíná pan Grund.
Zato někteří jiní sice nejsou úspěšní v ničem, ale přesto nepochybují o své neomylnosti; že?
Vystudujte příslušnou technickou vysokou školu, mějte praxi ve stavebnictví jako já, buďte denně v kontaktu s mostaři dávajícími svá razítka a ručícími za bezpečnost mostů a pak si teprve pokecáme, jo?
Blázen!
ČVUT, která most dlouhodobě sleduje doporučila most nový. Zajímalo by mne z jakých podkladů vycházeli zahraniční zpracovatelé studie na opravu, s jakým počítají zatížením na nápravu, traťovou rychlostí a jak chtějí řešit budoucí přepínání trakce na 25 kV AC. Bohužel tyto tvrdá data veřejně nikde neprezentují.
Vždyť to čtěte, srovnávají třeba s Tower Bridge, který má úplně jinou dynamiku namáhání a žádné bludné proudy. Je to jen banda snílků.
Hlavně Tower není v původním stavu, proběhlo na něm několik rekonstrukcí. Zmiňovaná konzultačka řešila nějaký dílčí problém v rámci jedné z nich, detaily nám ta banda demagogů samozřejmě nesdělí…
Hlavně bych nepodceňoval dopad na hluk. Jak chtějí postavit koleje ve štěrkovém loži na současném mostě? Jedině tak (včetně dalších opatření) lze výrazně snížit hluk i při nárůstu dopravy.
Tímto tempem bude most brzy uzavřen bez zahájení stavby nového.
A žvanil jménem Kupka čeká na rozhodnutí UNESC, místo aby stavba začala co nejdřive …
Slíbil, že rozhodne do konce roku, tak uvidíme, jestli slib dodrží.
Předpokládám s temi, co to nesleduji a nemají to panorama okoukané.