egoe-plus
Autobusy Infrastruktura

Na nádraží v Brně na Zvonařce začaly hlavní stavební práce

Vizualizace budoucí podoby autobusového nádraží Zvonařka. Foto: Chybík + Krištof
Vizualizace budoucí podoby autobusového nádraží Zvonařka. Foto: Chybík + Krištof

Na brněnském autobusovém nádraží Zvonařka začaly hlavní stavební práce na celkové rekonstrukci, za kterou jeho majitel ČSAD Brno-město holding zaplatí přes 100 milionů korun. Stroje se nyní pohybují po prvních dvou nástupištích u Opuštěné ulice a dělníci připravují stavbu nové odbavovací haly, která bude na místě prodejních stánků, řekl předseda představenstva Antonín Grund.

„Stroje nyní vybourávají povrch vozovek a nástupiště. Část jednoho stánku už je pryč, další se teprve budou odstraňovat,“ řekl Grund. Zmizí také zeď, která odděluje Opuštěnou ulice od nádraží, aby vznikl volný přechod do nové odbavovací haly.

Jelikož všechno musí být hotové do konce roku a nástupišť je devět, mají stavbaři na každou etapu zhruba dva až tři měsíce. „Ale práce na nástupištích, na nichž se pracuje nyní, je kvůli přilehlé stavbě haly složitější,“ uvedl Grund.

V listopadu již začalo také očišťování střešní konstrukce, ale muselo se kvůli klimatickým podmínkám přerušit. „Pokračovat se bude, až bude tepleji a sníží se vlhkost,“ řekl Grund.

Brutalistní železná střešní konstrukce bude kompletně očištěná, natřená světlou barvou a nasvícená tak, aby se prostor opticky zvětšil, dodal. Dosud působilo celé nádraží právě kvůli střeše, na níž parkují autobusy, poněkud ponuře.

Nově řešený bude příchod k nástupištím. Dnes se musí chodit po obvodu, protože kolem refýží je dlouhé zábradlí, nově se bude chodit středem. Na nádraží bude moderní informační a navigační systém.

Během roku se také začne opravovat současná odjezdová hala, v níž bude zázemí pro řidiče. Na konci roku má také začít jezdit tramvaj kolem nádraží Plotní ulicí, vznikne u něj nová zastávka. Nádraží se tak dočká tramvajového spojení po více než 40 letech od jeho postavení. Ve všední den jím projede 820 spojů regionálních, vnitrostátních i mezinárodních, cestujících se zde za den vystřídá až 18 tisíc.

ČTK

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Město mělo radši koupit to ohavné Tesco,zbourat tu barabiznu a postavit moderní autobusové nadraží v centru města. Zvonařka je pro lišky.

Johnczek

Tak úplně zaprvé, Tesco se bude bourat a místo toho tam vyroste multifunkční prostor. Za druhé, kam „do centra“ byste to autobusové nádraží ráčil „pichnout“? Nadstavit na Nové sady? Nebo kam jako? Aktuální pozice autobusového nádraží je více než vyhovující. I vzhledem k plánovanému odsunutí vlakového nádraží blíže právě ke Zvonařce.

Jiří Kocurek

Pod nádraží. Namísto toho parkoviště mezi Nádražím a budouvou Tesco. Druhá možnost je Benešova, mezi Magistrátem a Nádražím asi jeden hektar volné plochy bez kolejí. Když teda pomineme fakt, že na dálkový vlak se dá přijet tramvají, nebo regionálním spojem. Autobusem do Brna na vlak moc lidí nejezdí, snad až na lidi z Vyškova. Jenže odsun nádraží vůbec neřeší to, že z Blažovic do Vyškova je jen jedna kolej.

David

Pokud je rekonstrukce Zvonařky argument pro odsun hlavního nádraží, tak je to dost slabé. Kdyby se chtělo, tak místo Tesca mohlo mít hlavní nádraží 7 dlouhých nástupišť, podzemní patro pro VRT a ještě by se vedle vešlo obří autobusové nádraží. Nevěřím tomu, že by to nešlo.

ene bene

Chyba v nadpisu. „Nádraží“ bez přívlastku je vždy pro vlaky. Je-li to pro autobusy, musí se napsat „autobusové nádraží“.

Jiří Kocurek

Zapomínáte na označení „Ústřední“. To b se pak mohl někdo splést a myslet si, že je to autobusové nádraží na Benešově Třídě.

Harapes

A ve skutečnosti je to železniční stanice a autobusová stanice. A pojem nádraží normy a zákony neznaj.

micek

„Nádraží se tak dočká tramvajového spojení po více než 40 letech od jeho postavení.“
Tak jak dlouho to bude trvat k novému odsunutému nádraží…

Erik

Až tam to spojení k novému nádraží bude, vy už tady nebudete pane micek 😅

Petr

Možná nikdy, v Brně je taková tradice – prvně stavět a návaznou dopravu teprve začít plánovat až hodně let po realizaci stavby.

mgr.pavel

Jojo, takové Kamechy by mohly vyprávět..

Jiří Kocurek

No bude, přece ta zastávka na Plotní. Lidi jsou líní si dojít pár metrů, tak je vycvičíme. (to nemám z vlastní hlavy)

liposh

Tyjo, já si to představuju, jak to odsunuté vlakové fakt stojí a ty šaliny k němu jezdí v tom počtu jako dnes ke starýmu přes tu křižovatku tam na Plotní…to se šalinou na vlak v jednom dni nedostanete.

Jiří Kocurek

Ještě tam má být jedna trať. Z Křenové zahne na Masnou, pokračovat bude po Zvonařce, zahne na Plotní a po pár metrech zase zahne k nádraží. Vymyšlené je to totiž tak, že si cestující přestoupí na zastávce Olomoucká a tak bude na nádraží za minutu (pro vyleštění prdu se uvažuje pouze jízdní doba vlaku).

Petr31

Bohužel s touto tratí, která by byla při odsunu nezbytná nepočítá kancelář Architekta města Brna, která plánování MHD zaštiťuje.

Luděk

Pokud se někdy nádraží přesune tak typuji že bude zřízena tramvajová linka v podobě varianta A na Plotní vznikne vyhybka a bude jezdit v trase Nové nádraží – Nové Sady nebo varianta B z Uzke by měla vzniknout nová ulice směrem k novému nádraží tak po ní by mohla vést trať a trasa trasa Nové nádraží – Malinovského náměstí

mgr.pavel

Jenže toto nebude kapacitně stíhat křižovtka na Nových Sadech..

Jiří Kocurek

Jo, to bude skvělé. Na vlak šalinou jedině s přestupem nebo z Horního na Dolní pěšky. Ušetří se půl minuty jízdí doby vlaku. Ovšem cesta na vlak bude pro 2∕3 obyvatel Brna o 10 minut delší.