Na jihu Maďarska začal nový vlakotramvajový provoz, do dubna budou lidé jezdit zdarma
Celý projekt výrazně zdražil, má přilákat více cestujících do veřejné dopravy.
Maďarský dopravce MÁV včera slavnostně zahájil provoz nových vlakotramvají mezi městy Szeged a Hódmezővásárhely. Nové soupravy od společnosti Stadler Rail kombinují provoz po konvenční železniční trati s tramvajovou.
Jde o úplně nový dopravní systém na jihu Maďarska, kterým chce tamější samospráva nalákat více lidí do veřejné dopravy. Využívá především trať Szeged – Békéscsaba a tramvajovou trať v Szegedu. Současně došlo k vybudování tratí v Hódmezővásárhely.
Doprava do poloviny ledna zatím bude v hodinovém taktu, pak v půlhodinovém taktu mimo špičku a po 20 minutách ve špičce. Celou trasu zvládnou soupravy za 51 minut, mezi centry obou měst za 40 minut. Díky dalším úpravám na trati má dojít ještě ke zkrácení jízdních dob. Až do dubna budou moci lidé jezdit zcela zdarma kvůli testování.
Na 31,6 kilometru dlouhou trasu jsou nasazovány soupravy Stadler CityLink, které se vyrábí ve Valencii. Pojmou 216 cestujících, z toho 92 sedících. Mají maximální rychlost je 100 km/h. Citylink zvládne jízdu po tramvajové trati pod napětím 600 voltů v obou městech, mezi nimi bude jednotku pohánět dieselový motor. Celkem jich bude jezdit 12.
Projekt vyšel na zhruba 80 miliard forintů včetně vozidel (5,5 miliardy korun), původní plán byl zhruba 16 miliard forintů. Většinu nákladů zaplatí Evropská unie.
Podobné systémy nejsou ve světě příliš běžné, známý je provoz například v Karlsruhe. V Česku se o podobném modelu uvažovalo v Libereckém kraji, projekt Regiotram Nisa nakonec skončil u desítek milionů korun za zbytečné studie.