Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Na Fantovu budovu se ve středu vrátí ikonická zlatá křídla

Restaurování plastiky křídel pro pražské Hlavní nádraží. Pramen: Správa železnic
Restaurování plastiky křídel pro pražské Hlavní nádraží. Pramen: Správa železnic
Oprava plastiky z roku 1907 trvala i s přípravou jeden rok

Správa železnic po dvou letech finišuje s opravou vnějšího pláště Fantovy budovy, přičemž ve středu dojde k symbolické korunovaci celého snažení. Na věž nádraží se po náročném restaurování vrátí plastika zlatých křídel, která je součástí sousoší okřídleného kola.

„Oprava této plastiky z roku 1907 trvala i s přípravou jeden rok. Ocelová konstrukce, která nese křídla, byla značně zkorodovaná a hrozilo zhroucení celé plastiky. Po opravě se křídla znovu zlatila, použilo se celkem 4 875 plátků 24karátového zlata,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Usazování křídel začne v 10:45.

Oprava fasády a střechy Fantovy budovy začala v červnu 2019. Práce provádí společnost Avers, vyjdou na více než 200 milionů korun. Hotovo má být letos v květnu, následně Správa železnic zahájí práce v interiéru. Aktuálně běží tendr na první etapu, která zahrnuje velké sály nádraží. Předpokládaná cena je 318 milionů.

Dopravní význam Fantovy budovy, která byla dokončená v roce 1909, upadl v roce 1977, kdy byla otevřena nová odbavovací hala nádraží směrem do Vrchlického sadů. Správa železnic se nyní snaží historickou část nádraží oživit řadou projektů.

Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gwann

zde musím dobrou správu zcela výjimečně pochválit. výborně!

jen škoda té italské rádoby rekonstrukce, která spoustu problémů nevyřešila a peníze zmizely…

pohledem realisty

Nejen, že nevyřešila spoustu problémů, ale nadělala i jiné další a leccos hodně zprasila …

sladlu

Okridlene zlate kolo je moc pekne. Navrhuji renesanci toho symbolu. Pouzit jako hlavni logo VRT TGV vlaku

glosátor

„Dopravní význam Fantovy budovy, která byla dokončená v roce 1909, upadl v roce 1977, kdy byla otevřena nová odbavovací hala nádraží směrem do Vrchlického sadů.“
No, přesnější by byl výraz „přepravní význam“, protože „doprava“ tam zůstala vlastně kompletně až do přenesení do nové provozní budovy a jen většina „přepravní práce“ („komerce“) se tehdy přesunula do nové odbavovací haly.