Velká oprava historické Fantovy budovy se letos přesune do interiérů. Správa železnic (SŽ) dnes vypsala tendr na I. etapu, která zahrnuje obnovu velkých sálů. Secesní prostory někdejšího vestibulu a restaurací by se měly znovu zaskvět v původní kráse. Správa železnic přitom stanovila maximální přípustnou částku: 317,53 milionu korun. Termín pro podání nabídek byl stanoven na 22. března.
Cílem je maximálně přiblížit největší secesní památku českých zemí původní podobě a zároveň v ní znovu vzkřísit pasažérský, kulturní a pracovní ruch. Správa železnic počítá například s vytvořením coworkingového prostoru a business lounge. Hala pak bude sloužit konferencím a společenským akcím, v jižní části budovy nad jižním podchodem vznikne čekárna kombinovaná s kavárnou.
Při pohledu směrem do kolejiště se v pravé části budovy nachází kulturní sál, který vznikl v letech 1948 až 1950 přestropením původního velkolepého příjezdového vestibulu. K tomuto zásahu došlo ještě před výstavbou nové odbavovací haly, protože byly stávající prostory zaměstnancům železnice příliš těsné.
Nalevo od vestibulu jsou sály restaurací. Blíže je sál restaurace 1. a 2. třídy, od sálu čekárny a restaurace 3. třídy se odlišuje velkým volným prostorem původně bohatě zdobeným květinovými motivy a maskami. Sálu čekárny a restauraci 3. třídy dominují čtyři mohutné bohatě zdobené žulové sloupy nesoucí valenou klenbu ve výšce 11 metrů.
Význam Fantovy budovy, která byla dokončená v roce 1909, upadl v roce 1977, kdy byla otevřena nová odbavovací hala nádraží směrem do Vrchlického sadů. Část zajímavých prostor se kvůli tomu ocitla v suterénu. Další využití historické budovy komplikuje i její sevření mezi magistrálu a kolejiště, což chce Správa železnic vyřešit lepším napojením na podchody pod nástupišti; sází přitom mimo jiné na prodloužení severního podchodu na Žižkov, které se právě staví.
Opravy interiérů čeká i II. etapa, která zahrne kancelářské prostory. Aktuálně se dokončuje velká rekonstrukce fasády a střechy.
Ze stavebně technického a historického průzkumu:
Po stránce statické nebyly v budově zaznamenány významné poruchy a její stav je možno označit za dobrý. Budova byla postavena velmi kvalitně, dlouhodobě slouží svému účelu a vyžaduje rozsáhlou opravu. Ta by se podle našeho názoru soustředit na technické vybavení objektu, povrchové úpravy podlah, stěn a jiných konstrukcí, sanaci vlhkosti, antikorozní nátěry ocelových konstrukcí apod. Současný technický stav nosných konstrukcí podle našeho názoru nevyžaduje stavební zásahy.
Za největší problém stavby je nutné považovat její celkové zanedbání. Havarijní stav některých místností v přízemí, zejména restauračních sálů v části A a B. Nevhodné kamenné dlažby umístěné na podlahách v přízemí. A celkové zanedbání údržby objektu. Velkým problémem, který ale nelze prozatím vyřešit je zvadlý okolní terén při západní straně. Tento terén byl v rámci výstavby nové odbavovací haly a magistrály navýšen a tím vzniklo částečné zapuštění zejména objektu A pod terén. Při severní fasádě vznikl novodobý zapuštěný dvůr v úrovni suterénu. Při západní fasádě je původní balkon z restaurace A zapuštěn do anglického dvorku. Špatný stavební stav v části suterénu, kde chybějí omítky a prostory nejsou dnes využívané.
(Pramen: zadávací dokumentace SŽ)
A co nádraží Vyšehrad? Asi definitivně ko
to záleží na Praze…
a ono správní řízení asi trvá, nehlede na problém to nyní vůbec zprocesovat a taky jsou teď jiné priority
Není mi z článku jasné, zdali tedy bude zrušen současný kulturní sál a obnovena původdní dispozice.
Podle vizualizace vypadá, že ano. Dává to i smysl podlahová plocha je nyní nadbytečná, proto obnovit původní kvalitu sálu dává smysl.
bylo by to pěkné.
Ty staré pragotrony na vizualizaci tam budou i ve skutečnosti?
A co budou ukazovat, menu restaurace nebo odjezdy?
Nějaká business lounge by mohla kulturu cestování celkem pozvednout. Na západě je běžné něco takového pro cestující v první třídě k dispozici. Současná ČD lounge je spíš parodie na DB Lounge v Německu.
A že ten velký sál by se na to hodil báječně…
Ale ne že tam přitáhnou nějaký „moderní“, (= úchylácký) nábytek!…Tím by to pohřbili!
Snad to neodfláknou nejlevnějšími hnusnými a neodolnými materiály a provedením, jak to mají ve zvyku na většině nádraží.
Podrobně jsem si procházel zadávací dokumentaci k rekonstrukci Berouna a je tam opakovaně psáno, že má být použita dlažba/obklady vysoké trvanlivosti i estetické kvality a doslova se tam zmiňuje, že tedy půjde o materiály vyšších cenových relací. Věřím, že něco tak reprezentativního jako hlavní nádraží v hlavním městě dostane podobný přístup.
V záplavě špatných zpráv se konečně objevila jedna dobrá. Před pár lety měl člověk strach, aby budova nespadla majitelům na hlavu. Doufám jen v to, že se rekonstrukce těchto prostor nezvrhne v nějakou přehlídku šíleností od různých novodobých experimentátorů.
Kdyby jen majitelům, ale těm co si potřebujou něco zařídit na DÚ. Když tam vidím ty stropy, nebo jedu výtahem, tak se divím, že nespadlo minimálně celé severní křídlo.
Zkuste si představit ten skandál, kdyby se to opravdu stalo. Budova evidentně přežije více, než se od ní čekalo.
Skandál…památkáři by vyskakovali do stropu, ale jinak by se nic nestalo, protože §20/1987 je hrozně děravý…
Takže by tam ty ruiny nechali napospas osudu? No, kdyby to nastalo, možná bych se tomu ani nedivil.
Vsadím se, že v „původní podobě“ rozhodně nebyl na stěně ten obří znak státu, který existoval všehovšudy 20 let.
To je zřejmé jenom malba, to si můžou naši potomci přemalovat podle aktuální politické situace.
Uvidíme, co si naši potomci vyberou, variant mají hned několik: jakýsi „německý“ kříž, srp a kladivo, kruh s hvězdami nebo dokonce pěticípou hvězdu. Samozřejmě můžou varianty i kombinovat. Nejvíc bude trpět nebohá zeď.
Ještě habsburský orel:)
Spise to do budoucna vypada na pulmesic a nepujde uz o nase potomky.
hajdy zpět na FB do fanklubu Okamůry
Nebojte, nakonec tam bude jen bílá stěna, na které bude připevněna odjezdová tabule…
Protože bez ČD lounge (kde jsou tam lehátka?) se cestující obejdou. Ale čekárnu 1.třídy budou potřebovat!
Akorat ze ta malba nebude zadarmo a rozhodne tedy nebude vystihovat puvodnost interieru. Je to jenom nejaky nostalgicky kyc.
Zas tak velký není .. s nevypadá to špatně
Vsadím se, že v původní podobě nebylo ani elektrické osvětlení.
To už tam být mohlo. Holešovická elektrárna fungovala od roku 1900 a po Praze bylo 43 trafostanic. A Fantovu budovu dokončili v roce 1909.
Kolik vsazite? Uz narodni divadlo bylo od pocatku elektricky osvetlene.
To bych se u budovy z roku 1907 dost divil.
Ano, bylo. Dokonce místy najdete i původní porcelánové vypínače