Na dálničním okruhu kolem Prahy vznikne poprvé vyhrazený pruh pro autobusy

Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: RopidVyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid

Autobusy využijí stávající odstavný pruh, počet jízdních pruhů zůstane stejný.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

No to je zase hovadina!
Proc to ma byt proboha vyhrazeny pruh pro autobusy, ktere tam jedou jednou za pul hodinu, kdyz to zktratka muze byt dlouhy odbocovaci pruh pro vsechen provoz, co smeruje do Bechovic?

Ted tam lidi, co chteji do Bechovic, stoji ve fronte jak u blbejch, prodluzuji tu frontu.

SOKP 511

No, nápad na pár facek 🙂
Cpát na rychlostní komunikaci busy MHD není zcela standardní a myslet si, že „pruhová rezerva“ je na věčné časy je taky blbost. Stavba SOKP 520 prošla před pár lety jako jeden z nejstarších úseků torza Pražského okruhu rekonstrukcí. Rozšířila se. Ale nešlo primárně o to, tam pustit na sešrotování od spících kamionů udýchané autobusy, ale připravit budoucí možné kapacitní a rychlé napojení SOKP 511, tedy té chybějící spojky mezi D1 a D10 a 11 (a dalších).

Frantík

Dotaz k rušení odstavných pruhů obecně – ony už dneska neplní svoji „odstavnou“ funkci? Nebo je možno třeba porouchané auto odstavit do nejpravějšího pruhu, teda vyhrazeného?

Stejně tak mi odstavné pruhy přijdou pohodlnější pro cyklisty než úzké „cyklopruhy“ (čímž pochopitelně nemám na mysli situaci na této dálnici).

Tomáš679.2

Až nějakému kamionu bouchne guma bude ho holt autobus muset objet. Dávám +

Tomáš679.2

No to jsme se toho zase dozvěděli.

„„Dojde k úpravě svislého a vodorovného dopravního značení. Realizací dojde k příčnému posunutí jízdních pruhů, šířka a počet jízdních pruhů zůstanou zachovány,“ “

Takže teď tam jsou pruhy dva a okolo dost místa. Má vzniknout vyhrazený jízdní pruh pro autobusy a současně má (podle toho co je v textu) zůstat zachován počet jízdních pruhů? Tak to nechápu. Tak buď se značení posune, udělá vyhrazený a pruhy budou potom tři a nebo se posune značení, udělá vyhrazený a budou jen dva……To to značení nemusejí posouvat……leda že by tam chystali cyklostezku 🙂

Jakub

Upřímně nerozumím tomu, proč by měly být jednotlivé jízdní pruhy posunuty. A hlavně nemohu najít logiku v tom, proč se jedná o změnu odstavného pruhu na BUS pruh. Šířkou té komunikace je připraven prostor pro plnohodnotný třetí pruh u středového pásu. Proč se tedy tento pruh nezrealizuje a poté se pouze u dnešního pravého jízdního pruhu nepřidá nápis BUS?

Tomáš

Chybí tam pruh pro cyklisty.

Tomáš679.2

Podle mě je to blbě napsané. Logiku to má pokud se posune s značení, tím vznikne místo pro vyhrazený a počet jízdních pruhů (ty co jsou nyní použitelné ) zůstane 😉 Ale třeba se pletu .

Tomáš679.2

Jednoduše řečeno: 2+1

Tomáš679.2

Ale logiku kolikrát aby jeden pohledal.

Dachs

Podstatné je, že šířka ostatních pruhů má zůstat zachována. Kdyby ne, bylo by zaděláno na průšvihy. V tomto úseku si každý jede, jak chce, nebo se hraje kličkovaná z pruhu do pruhu. A pud sebezáchovy velí: co nejvíce vlevo od kol kamionů. Připraveno na třípruhové uspořádání, nalajnování buspruhu je proto předpokládám dočasné. Ať se jaksi nezapomene na to, že je to součást dálničního okruhu a tomu by měl odpovídat i profil. Pokud úpravu chtějí realizovat současně s probíhající totální rekonstrukcí předchozího přemostění, tak potěškoště. Řešení pro 250 (Ropidem neustále omezovanou!, zato do S1 se po ránu v Klánovicích skoro nedá… Číst vice »

kik

Jednotka dočasnosti = jedn furt. To už známe z minulosti.

55p

23 let

Hull

Osobně si myslím, že autobusy MHD nemají na dálnici co dělat.

tarten

Busy tam klidně být mohou, nemají tam ale co dělat zastávky.

Frantík

Klidně i zastávky, pokud jsou udělány podobně jako čerpací stanice.

Tomáš679.2

Jen jestli to Hull nemyslí tak, že autobus MHD kde lidé často stojí a tento bus jede rychlostí kterou by ve městě prostě nejel není zrovna bezpečné ! Pokud to tak nemyslí on, tak já ano.

původní Jakub P

Což je možná pravda obecně, ale v tom úseku, kde se buspruh má dělat, je tam osmdesátka, takže to s tou rychlostí nebude tak horký…

Nehledě na to, že ten městskej bus má nějakej danej limit rychlosti (konstrukční), přes kterej nesmí, ani kdyby limit silnice, po který se pohybuje, byl jakkoliv vysokej. Ale OK, problém může být i vysoká rychlost okolních vozidel. Ale ne tady, kde je 80.

Jelen

A kudy mají linky 240 a 250 mezi Běchovicemi a Černým Mostem jezdit? Nic jiného než D0 nepřipadá v úvahu.

Tomáš679.2

Z Běchovic do H.Počernic je to nejkratší ulicí Ve Žlíbku kudy rovněž Bus jezdí. Na okruhu zastávky nejsou a ta jedna co je před křižovatkou to nevytrhne.

původní Jakub P

Ani jeden z těch busů přes Horní Počernice nejede. Vyjížděj z Čerňáku rovnou do Běchovic. Za nápad, že by měly nejdřív doskákat do HP, po Náchodský proskákat Počernicema a pak teprve zamířit po Ve Žlíbku do Běchovic by vám asi místní srdečně poděkovali.

Anonym03

To si musíš vyřídit s těmi, kdo dělal silniční komunikační síť. Ta spojka původně nebyla stavěna jako dálnice.

BND30

Myšlenka je to zajímavá snad i praktická, ale upřímně mě baví ten název „okruh“….

Beekee

Není to v zásadě jen legalizace stávajícího stavu? Opravdu se dnes v případě zácpy busy cpou do jízdního pruhu když se fyzicky do toho odstavného vejdou?

Divák

Řidiči autobusů DPP byli občas pokutováni přímo od DPP, když jeli odstavným pruhem.

Vašek bus

Pokutováni jsme byli i od PČR a když to bylo od PČR tak to byl flastr aby si to šofér pamatovala a hlavně se nezapomněl pochlubit kolegům. Osobně jsem tam také jezdíval ale pak mě jeden dobrotivý cestující natočil na tlf. a video poslal na podnik dostal jsem litr od podniku takže tím moje jákakoliv snaha vyjet JŘ skončila. Kolega tam dostal 2000 Kč od PČR za to že při najíždění do toho odbočováku na Běchovice měl levá kola prostřední a poslední nápravy v odstavném pruhu.

David

Tohle jsem nikdy nepochopil. Dálnice je postavená s rezervou na šestipruh, není potřeba nic rozšiřovat, vykupovat pozemky, stačí jen přemalovat čáry. V podstatě nic složitého, ale bohužel je k tomu potřeba zpracovat dokumentaci EIA a projít celým procesem územního (!) a stavebního povolení. To co, by mohlo trvat měsíc se tak zbytečně protahuje na 20 let. Tak hloupé zákony snad nemá žádná jiná země na světě.

David

No vidíte a třeba ve Švýcarsku teď staví druhou rouru Gotthardskeho tunelu aby se mohla opravit ta stávající a podmínkou povolení je, že po zprovoznění se nesmí zvýšit kapacita a budou tak na dálnici nainstalovány „semafory“, které kapacitu umělé sníží.
Důvod je prostý, vyšší kapacita přináší vyšší emise a vyšší hluk, proto je třeba pro rozšiřování kapacity projít přes EIA.

Ondra

Tohle by se mohli naučit v Praze, třeba dávkovat auta na Magistrálu směrem od D1.

Ondřej

Tak by se ucpala Blanka kde regulace jede denně v ranní špičce už teď 😀 Myslím, že by to zkolabovalo celý včetně obou stran nábřeží, a tam chtějí také omezovat dopravu. Praha potřebuje dostavit tranzitní trasy, MO i D0, než začnou něco omezovat.

Anonym03

Opravdu má nějakou souvislost uzavření centra s nedostavenou D0 20 km jinde? To asi ne.

Beekee

Dlouho se mluví o tom, že se udělají škrtící semafory na Kačerově.

PetrN

To, že je to ve Švýcarsku, takový nesmysl, neznamená, že to je i jinde v Evropě a hlavně, že je to správně…

Tomáš Gottschalk

Jo, předtím v referendech několikrát tu druhou troubu odmítli ale jejich země.

původní Jakub P

Pridani pruhu pro auta neni tak jednoduche. Ona ta mista, kde pravidelne stoji kolony, vubec nemusi byt ta mista, ktera jsou pricinou kolon. To byvaji (mnohdy neodstranitelba) uzka hrdla dal na ceste. Zvysovanim kapacity mezi nimi tak situaci moc nepomuzete, nebo v horsim pripade jeste uskodite, protoze nalakate vic lidi do aut. Proto je rozumne takove pridavani pruhu dobre zvazit a analyzovat, co to udela v celem, slozite provazanem, dopravnim systemu mesta.

watslaw

Nicméně tady by se dal prodloužit ten odbočovací pruh do Českobrodské, čili by to celkové kapacitě prospělo.

lojzik

to rozšíření už EIA má (teda poněkud zastaralou s neplatnými podklady). Teď se zpracovává DÚR, už několikáté kolečko a pořád neni finální verze. Čeká se na ŘSD. Tak jak to bylo předloženo maj ignorované neřešené problémy v bezpečnostním auditu s kapacitním posouzením (3+3 je málo + problém v nájezdech). Problém neni v hloupých zákonech, ale že ŘSD není schopná v rozumném čase předložit projekt tak aby dopravně vůbec mohl fungovat.

ABC

Tak ještě vyřešit aby 250 netrčela v zácpě přes celý Běchovice 🙂

Arnošt

Proč z toho nemůže být „normál-pruh“? Stejně se tam „podjíždí“ a pochybuju, že to fízlové uhlídají. Navíc 240 jezdí jednou za patnáct minut, na to je potřeba dělat extra pruh…

PetrN

Aby se preferovala veřejná doprava a ne kdejaký zoufalec, co má potřebu jet do práce autem, když tam ve srovnatelné časem dojede pohodlně VHD

Josef

Nevim jestli metoda prilakat lidi tim, ze zhorsuju vsechno ostatni je ta spravna cesta, nebylo by lepsi zvysovat atraktivitu ty VHD (ono to totiz neni jenom o tom case).

tarten

Tohle ale není zhoršení, když to byl odstavný pruh.

Anonym

A neni tohle presne ono zvysivani atraktivity? Pro auta zustane situace stejna a pro autobusy se zlepsi

lojzik

tohle je dálnice, to neni jen o dojíždění do práce

milbi

Nemůžu se zbavit dojmu, že jde o vyhozené peníze. Kdyby propojením připojovacího a odbočovacího pruhu vznikl dlouhý odbočovák, jako je to třeba u Mladé Boleslavi/Kosmonos, tak by to bylo lepší řešení. Nejen pro autobusy, ale pro všechny. Stejně to dopadne tak (pokud tam nebudou kamery nebo non-stop policie), že to budou využívat všichni s odkazem na to, že kolonu ve směru Jižní spojka objíždějí a chystají se odbočovat.

Kampik

Cílem je zrychlit veřejnou dopravu a dostat lidi z aut.
Vaše řešení zrychlí dopravu pro všechny dočasně než to indukovaná doprava zaplní do dnešního stavu a budeme tam kde jsme, bez motivace jet veřejnou dopravu protože je pomalejší než osobní(díky zastávkam, nepřímé trase atd.).
Hlídání ať se to nezneužívá je jiná diskuze 🙂

M H

Hlídání ošetří kamera. Stačí pár úředníků, kteří budou posílat složenky…

Diesel

Neuhlídá to nikdo, po Evropské co jí takto vylepšili jezdíme taktéž v těch pruzích a neděje se vůbec nic a i kdyby občas něco přišlo ani nebudu protestovat a zaplatím to.

Frantík

Tak pokud to nevadí přímo autobusům, není problém, ne? V rozumném státě by lidé pouštěli autobusy i na normálních silnicích, ale nedá se to vynutit…

A. Mikulka

To se už taky umí automaticky.

Diesel

Dálnice v těchto místech je pro šestipruh připravena, takže po dokončení okruhu ( snad někdy v budoucnu) stačí z toho vyhrazeného přemalovat pouze klasický jízdní.

Jan

Pokud vím, taková změna musí projít složitým povolovacím procesem včetně EIA, viz 0-8 km D11 například

LKB

Palec nahoru za spolupraci RSD – mesto Praha.

kubisek

A to tam nejde udělat rovnou regulérní třetí pruh?

looki

To jaksi není jen tak🙂 Takže ne, nejde.

Radim

Zvláštní je, že vyhrazený pruh pro MHD jde „jen tak“.

Milan

Pro dvě linky v taktu co je. To je trošku rozdíl oproti OA a aktuální intenzitě.

Leinad

Jaký rozdíl?
Když tam jezdí málo autobusů, tak ty autobusy jsou užší?

ZdendaP

AFAIK ne zvýšení počtu plnohodnotný pruhů potřebujete stanovisko EIA. Proto jsou třeba na D11 od D0 po sjezd 8 namalované pouze dva pruhy, přestože ten úsek má dávno dostatečnou šířku na 3 pruhy v každém směru.

Hádám, že na bus pruh EIA potřeba není. Stejně tak si myslím, že až se rozšíří celý úsek Stalice – Běchovice na 3 + 3, bus pruh už tam nebude.

ABC

a to jaké parametry musí mít závisí na intenzitě?

Jan

Ještě chybí cyklopruh.

J.K.

A chodník, s částečně odděleným LGBT pruhem… 🙂

BND 30

A co ostatních 49 pohlaví, Vy byste je chtěl, pane kolego, snad diskriminalizovat, sic !

robert

Copak ti nestačí jít po normálním chodníku?

Pražec

To by byla diskriminace, oddělený pruh pro menšinu. V USA byste se odděleným pruhem pro afroameričany asi nezavděčil.

Naopak, rovnost a inkluze, to je budoucnost! Zrušme tedy konečně ty diskriminující cyklopruhy. A na dálnici bychom měli inkluzivně pustit všechny, zvláště cyklisty a sdílené koloběžky.
Že by inkluze brzdila ty rychlejší? Kdo to jaktěživ slyšel?

Ondřej

Hlasuju pro sdílený koloběžky v levým pruhu

Jiří Kocurek

Tak to aby jeden raději jel na koni krajem pole. Přecijen jsou to dvě hlavy, když zapomene jedna, je u toho ještě druhá.

Majkl

Tak lobujte za svůj zájem. Třeba zavedení těchto pruhů docílíte.

Pavel

Pro dokreslení: linky 240 i 250 mají ve špičce interval 12 minut, jinak 15-20 minut, tedy 3 až 5 spojů za hodinu.

55p

A proto ně za 1,5 milionu přemalujeme čáry a dáme pár značek. To je fajn.

looki

Jo, proč ne. To je cena jednoho místa v P+R parkovacím domě, takže to auto má interval 24h v jednom směru.

Jiří Kocurek

Ve Škodovce za to postavili parkovacích stání 12.

Jelen

3 – 5 spojů za hodinu je dost na to, aby měl buspruh smysl.

Diesel

Po dokončení dálnice tam zcela určitě nebude vyhrazeny pruh pro MHD. Pokud i tak by ho někdo chtěl i legislativně protlačit tak buď tam bude každou chvíli hromada plechu nebo by to ve špičkách stejně každý ignoroval.

percula

Proc by nemohl byt, na J. spojce je taky jeden před Barandakem pro125 a funguje.

Diesel

Jižní spojka není ovšem dálnice.

watslaw

Tady to sice je formálně dálnice, ale taky je tam 80.

A až bude okruh pokračovat k D1, tak se asi bus pruh zruší, ale zas tam (snad) budou 3 pruhy a nebudou tam tak často zácpy.

lojzik

510 jim kapacitně nevychází ani po rozšíření na 3+3, po dokončení okruhu UKD E až F.

David

Jsou to dvě linky, tedy 6-10 spojů za hodinu.