lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Na české koleje se vrátí čtvrtý Sergej, po letech v depozitáři projde velkou opravou

Zahájení opravy Sergeje Kladenské dopravní a strojní v Přerově. Foto: Kladenská dopravní a strojní
Zahájení opravy Sergeje Kladenské dopravní a strojní v Přerově. Foto: Kladenská dopravní a strojní
Po bývalém Československu dříve jezdilo 600 těžkotonážních lokomotiv, zůstaly tu čtyři. Návrat na koleje plánuje majitel v červnu.

Společnost KDS – Kladenská dopravní a strojní chystá návrat lokomotivy řady 781 přezdívané Sergej do provozu. Jde konkrétně o lokomotivu číslo 781.592, která naposledy jezdila v roce 2001.

„Opravujeme ji v ČMŽO v Přerově, sami máme v Kladně plně vytíženou kapacitu. Motory posíláme do lotyšské Rigy ke kompletní repasi,“ řekl jednatel firmy Radek Šauer. Ten odhaduje, že by lokomotiva mohla být v provozu do konce příštího června.

Z ukrajinského závodu v Luhansku bylo do bývalého Československa dodáno 601 šestinápravových dieselových lokomotiv určených hlavně pro nákladní dopravu. V Česku ale zbyly jen čtyři. Lokomotiva 781.592 patřila ke strojům, které sloužily nejdéle: Tehdejší ČSD ji zařadily do provozu v roce 1979, dojezdila v chebském depu v roce 2001. Poté putovala do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, odkud ji koupila v roce 2019 Kladenská dopravní a strojní.

Oprava lokomotivy již začala, získala základovou barvu, o finálním laku není ještě rozhodnuto. „Lokomotivu chceme používat pro nostalgické jízdy a na zážitkové vlaky,“ řekl Šauer. V roce 2019 se všechny tři provozní sergeje v Česku sešly při zátěžové zkoušce nové konstrukce mostu přes hracholuskou přehradu.

Věděli jste, že…….30.3.2020 tomu bude 41 let od chvíle, kdy byl náš Sergej 781.592 zařazen do služby u ČSD?…za…

Posted by Event-Zážitkový vlak on Tuesday, March 10, 2020

Odebírat
Upozornit na
guest
118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vin

Sergej …

.. dodnes vzpomínám na jednu jízdu z přelomu 80/90. let … Tovačov – Přerov – Ostrava pravé …. 3200tun … tovačovský písek … a v Přerově se přepřah na ostravského šestikoláka překvapivě nekonal … do kopce z Hranic n/Mor. do Bělotína rychlost jen 10 km/hod. ale Sergej to vyjel.
Klaním se.

ps: v Přerovském depu jsme jich měli několik – pro tenkrát neelektrifikované tratě Přerov-Brno a Přerov-Břeclav.

pejan

Určitě to bylo ekonomické a trakčáky při jízdě pod kritickou rychlostí ševelily blahem…

Pavel Šticha

Tomu se říkalo bubny Tajgy jako kluk je pamatuji v 80 letech minulého století

Michal73

Jeden ze čtyř šestikusové serie tak to jedině palec vzhůru. Sergej byl i v Havl. Brodě dodnes vzpomínám na hluk který vytvářel.

Michal73

4 Sergeje dochované ze 600. Určitě ano.

Michal73

Nádhera to určitě je 4 dochovaná lokomotiva z 600 ks. serie stojí za záchranu. Jsem pro opravu i přes neblahý účinek na kolejnice v obloucích. V dnešní době to bude zpestření na kolejích

Jirka

Sílu to mělo ale jak trpěly výměny a koleje v obloucích si asi neuvědomují !!!

Michal73

Ale to meli všechny šestikola tak pročse vozit po Sergeji? Jedině v rámci RVHP že nám byl zatrhnut vývoj vlastních lokomotiv.

richmond

všechny ne, třeba taková 184 je toho příkladem

Vbb

Tak BoBoBo je něco jiného než CoCo, ale z CoCo byla ve druhé třídě přechodnosti třeba S699.0.

Krušnohorec

Usnesení a doporučení RVHP nebyla závazná. Bittner, Friml, Korbel – SERGEJE, str.10 a 11.
V roce 1974 byly vyrobeny dva Kyklopy (T499.0). Jejich vývoj a výrobu nikdo nezakazoval. Lokomotivka ČKD byla plně vytížena výrobou ČME.

MildaIV

V rámci RVHP sice mohli jednotlivé země vyrábět co chtěli, ale jen pro vlastní potřebu. Export byl dohodnut. To znamená, že Kyklopy a Pomeranče se mohli vyrábět pouze pro Československo.

Michal73

To měli všechny šestikola mimo Maximy 30. Sergej si to zaslouží čtvrtá dochovaná lokomotiva ze 600 kusove dodávky.

Vbb

… a mimo S699.0 😉

Zdeněk

Ty trpěly i při průjezdu čmeláka, který však má výkon rovnající se přibližně 2/3 výkonu sergeje.

bob

Čmělák měl výkon 998KW Sergej od 1250Kw di 1470Kw záleží jak byl nastaven ,tak ,že to asi 2/3 fakt nebudou

Zdeněk

998:1470=0,678911, což jsou přibližně dvě třetiny.

Vlk

Tohle je pánové nádhera !!!

Jirka

Co je to za nádheru?

Karel

Lokomotiva sice základní nátěr má, ale je pouze opískovaná. Díry od koroze jsou tam pořád. Záleží jestli je budou dodatečně vyvařovat, nebo pouze zakryjí tmelem. Každopádně je těchto strojů škoda. Dovedu si představit rekonstrukce s motory Caterpillar. Otázka je, jak by se SŽ tvářila na jejich pravidelné výkony.

Nováček

V Německu dle mých informací po zkušenostech s rekonstrukcí Ludmil od dalších remotorizací ustoupili a dál udržují a provozují část strojů s původními motory. Údajně nebyly úspory takové, aby to kompenzovalo náklady na reko a také složitost a náročnost nových agregátů při údržbě.

AlaskaRaillroad

Obávám se že při vyvaření koroze na karoserii, rámu a výrobě nového motoru by se to přiblížilo ceně nové lokomotivy. Několik kusů takto bylo po roce 2000 odrodáno do Německa kde do nich ty catry cpali, jednalo se spíše ale o pokud omyl.

Libor

V Maďarsku do nich Catry dali a jsou s nimi nespokojení, jde o nepodařenou rekonstrukci. Nejsou ani nijak vyjímečné závady typu ojnice co šla na výlet skrz blok.

Bubák2003

A Poláci ta mají typ 5-26 DG 03(vyměnili jen motor) a udělali reko stanoviště😁🤟

Jiří Kocurek

Kulatý rychlostník, hranaté oblouky. Brzda provozu, časté výluky.

Dan

Téměř básnický popis, skvělé 😀

Richard

Ta masina je idealni na dispecersky vykon do Praha-Radotin , na pretahy. 🙂

pejan

Ano tam ty oblouky pořádně narovnají, když už to nebude sjízdný elektricky, tak i kolejově..

Miroslav Veselka

V článku se uvádí, že Sergeje byly u ČSD zavedeny do provozu v roce 1979. Není to chyba ?!? V letech 1969-1973 jsem chodil na železniční průmyslovku a to už Sergeje vesele jezdily.

AlaskaRaillroad

v článku je JI ZAŘADILI, ne JE ZAŘADILI

franta

nemáš pravdu to teprve byl čmelák

franta

a ještě byl to dvoutakt a bral jednou tolik nafty co čmelák a 80-100l oleje za směnu

Jerry

Odstavování těchto loko v 90 letech byl nesmysl ..tak výkone lokomotivy chyběly. v Polsku , Maďarsku a státech bývalého SSSR jezdí stále.

AlaskaRaillroad

Počátkem 90. let radikálně klesala těžká nákladní doprava. Ať už tunelováním podniků těžkého strojírenství, odsun sovětské okupační armády a následným utlumením těžkých vojenských transportů a cisteren nafty do oblasti Ralska, na tazích kde bylo potřeba tahat 30-40 uhláků a začínající kontejnery byla již dokončena elektrizace. Definitivní ukončení pravidelného provozu s těžkými uhelnými vlaky po neelektrizované trati z Chebu přes Schirnding do Německá souvisí s odstavením uhelné elektrárny v Arzbergu.

Kubrt

Potřeba sergeju výrazně klesala už během 80. let, jak probíhala elektrifikace hlavních tratí mezi stejnosmernou a střídavou oblastí ČSD. V podstatě vzápětí po ukončení dodávek poslední série se jich dráhy začaly zbavovat.

Od lesa

A žraly i trávu podél kolejí… no škoda, že nebyl vylosován ke zprovoznění jiný a zajímavější kus z depozitáře. Jenže to by mohla být náročnější sranda.

Libor

Když se u jeho používání přemýšlelo hlavou, tak byl úspornější než dvojice brejláků. Dvoutakt při stabilní zátěži žere málo. Jenže to neshodovalo s čs. realitou typu přískoky od stanice ke stanici, rozjezd a plný výkon, pak udržování rychlosti a výkonu kdy žral nejmíň a za chvíli odklon do boku, čekání a znova rozjezd…

Zdeněk

Přesně tak. Sergeje byly konstruovány primárně pro sovětské podmínky, tzn. dlouhé, nejlépe rovné úseky v řádech mnoha desítek km a za stabilní rychlosti, což u nás de facto nemáme.

Krušnohorec

Sergej byl vyvinut na požadavek MAV. Jako náhrada za M61 Nohab.

Od lesa

A velké zásoby ropy….

Vlk

Nic ve zlém, ale právě tato lokomotiva si zaslouží být zrekonstruovaná. A jestli žrala ?
To sice ano, ale utáhla podstatně víc něž cokoliv co máme dnes ve stavu z naftových mašin.

AlaskaRaillroad

Na které výkony v dieselové trakci by se dnes hodila? Jediné co mě napadá jako státem placená služba pro odklonové trasy těžkých nexáků třeba Praha-Vídeň přes Veselí nad Lužnicí-Třeboň-České Velenice a pak po FJB. Možná Plzeň-Domažlice-Německo, Cheb-Schnirding-Německo. A to jen do doby elektrizace.

Kalanis

Odklony Hrbatá, Lichkov – Hanušovice – Šumperk, Hulín – Meziřící – Frýdek, Svitavy – Skuteč – Pardubice, …

Jiří Kocurek

Pravda, protože Maximu nemáte, ta patří soukromníkovi.

Petr Šimral

No no no…. Lokomotivy řady 761, tedy ER20 dovedou uspokojivě Sergeje nahradit. Ostatně stejně jako dvojici Brejlovců…

Nováček

Je to opravdu tak? To by mě vážně zajímalo. Myslíte třeba i dvojici reko brejlovců – catrů?

Petr Šimral

Ano, je tomu tak. Pokud si na Brejlovci necháte původní pojezd, tak mu tažnou sílu prostě významně nezvětšíte.

Nováček

Děkuji za odpověď.

Jiří Novák

Není známa cena, za kterou jej CHV prodalo KDS? Pokud to není tajné…

kolotocar

snad 1 800 000 kč

Jiri Novak

Dekuji, tak to je super cena

vemm

Ahoj Radku!
DRŽÍM PALCE!!! Už ať to jezdííí!!!

Mirek

Já myslím že u nás jezdila ještě po roce 2001… řekl bych okolo roku 2005-2006. Tahala nákladní vlaky a lidi si stěžovaly na strašný hluk až ji nakonec nahradili něčím jiným. Ten kravál byl hroznej a nezaměnitelnej, navíc i v noci.

Kubrt

Sergeje v pravidelném provozu u ČD – uhlí do Arzbergu – dojezdily koncem roku 2002, od té doby jen nostalgie apod.

rosenkranz

Hluk byl způsoben 12 válcovým dvoutaktním diesel motorem, který se používal na lodích. Dodatečně byl Sergej vybaven přídavným tlumičem výfuku ,,což mu ale ubralo na výkonu na úroveň našich lokomotiv.

Surovec

a co teprve „Stepní vlk“

pepa z depa

Sergej mněl nejvyšší požadavky na kvalitu nafty v době svého provozu z tehdy provozovaných lok. u ČSD, dost jsem se na nich najezdil. Co se týče tlumiče výfuku, nízká výrobní čísla nemněla tlumičě z výroby, byly dosazovány později, vyšší čísla už byla z výroby osazována tlumičem který ale snížil výkon asi o 10%

KarelF

To byl přesně paradox naftu musel mít jak kaviár, ale vozil se sem z důvodu, že to měl obsloužit voják od tanku a měl tam údajně nalít i vypláchnutý ropovod družba přes močůvku sousedního JZD. 🙂 \dalším byl unifik v rámci rvhp. Jinak kvůli tomuto stroji pokud vím skončila výroba jiné řady tedy zůstalo jen u snad 1 kusu v testu české výroby.

Původní varák

A to?

kakov

skončila výroba „Pomeranče“ a nezačala výroba „Kyklopa“, ale ani u jednoho to nebylo o jednom kusu, Pomerančů jezdilo na Slovensku cca 44 kusů, Kyklopy vyrobyly celkem dva, ale jeden zlikvidovali při zkouškách

AlaskaRaillroad

Ano opravuji: Pomeranču bylo 44, z toho 2 prototypy se stanovištěm pouze na jedné straně.

Vbb

T499.0001 byla odstavena z důvodu požáru ve strojovně, žádné „zlikvidovali při zkouškách“.

kakov

vycházel jsem z info v ČT, kde se tvrdilo, že ji zlikvidovali při pevnostních a nárazových zkouškách (použil jsem pojmenování hovorové, které asi neodpovídá technické terminologii). Což se navzájem s Vámi uvedeným nevylučuje.

kakov

zde (http://www.prototypy.cz/?rada=759) jsem našel mimo jiné

„Jediným využitím stroje byly nárazové zkoušky při vývoji deformačních prvků za nárazníky…“

takže ano, po požáru byla odstavena a pak ještě použita jako zdroj náhradních dílů a při nárazových zkouškách, poté bylo přistoupeno ke šrotaci

Dominik

Kyklop, ale měla být rychlíková lokomotiva, na tom, že se nezačala vyrábět rozhodně Sergej podíl nemá.

AlaskaRaillroad

Kvůli Sergejům byla ukončena výroba řady 775 a 776, celkem 42 kusů . Podobně v NDR kvůli Sergejům a Ragulinům byla ukončena výroba řady V180 v šestinápravové i čtyřnápravové verzi. Jestli máte na mysli kyklopa tak ten zatrhla elektrizace.

Kubrt

S těma pomerančema to bylo trochu složitější; ČSD potřebovaly čtyřnapravove i šestinapravove motorové lokomotivy. Šestinapravove se daly dovézt z CCCP, čtyřnapravove pro osobní dopravu nikoliv, takže ty dodavalo ČKD a šestinapravove nákladní se dovazely. A samozřejmě byla snaha ty sergeje exportovat, protože to tehdy byl jeden z mala sovětských výrobků s vyšší přidanou hodnotou vhodný k exportu, nebo spíš k vymenemu obchodu se satelity.

Vbb

Vhodný k exportu? Leda tam, kde bylo zakázáno dovážet něco lepšího.
Maďaři měli přímé srovnání s Nohabkou, Poláci se Sulzerem. U nás bylo srovnání s pomeranči.
Nevím, jestli přechod k Sergejům byl daný jejich lepší technickou úrovní…

Otus

Říká jim něco Euro 5?

hedonism.bot

Nebyly sergeje navrhovány jako univerzální lokomotiva východního bloku pro vojenské transporty kdekoliv, kdy bylo naopak výhodou že se v oblaku spalin schovalo před diverzantovým okem v podstatě cokoliv co se za lokomotivou vezlo – například dvacet tanků, pět mobilních odpalovacích zařízení pro SS-20 nebo deset vagonů strategických zásob cviček, tepláků a paštik?

KarelF

Přesně tak jak píšu výše.

KarelF

Ale je 4 v jedné zemi v EU to nestačí. To by bylo něco jako euro 4 🙂 🙂

Pezos

Sergej má Euro −5

pepa z depa

Lokomotivy ř 781 měly nároky na kvalitu paliva na nejvyšší úrovni z tehdy provozovaných a do provozu uváděných lok, něco jsem na nich najezdil. Co se týče tlumiče výfuku, byly na starší stroje dosazovány dodatečně a později vyráběné je mněly standartně z výroby, snižovaly výkon asi o 10%.

KarelF

Mne se jako klukovi líbil ten zvuk když to jelo pod drátama do Chvaletic v dvojci s uhlím tak to bylo slyšet už od Kolína. A pak když projeli. To bylo slyšet jak to koleje nedávají rachot pak hluk odvětrání no prostě paráda. Nevidíte, ale slyšíte https://www.youtube.com/watch?v=RINgq18WNKE

Krušnohorec

Bylo jich jenom 599. T679.1354 byl přečíslován na T679.1400 a na T679.1354 se posléze zapomnělo. Kniha Bittner, Friml, Korbel SERGEJE.

čmelák

A dva sergeje byly dodány železničnímu vojsku, takže jich bylo celkem 601 🙂

Kubrt

Elektrárna Vojany a VSŽ Košice, žádné železniční vojsko.

Kubrt

Plus dvě na vleckach, takže celkem 601 v Československu.

Armin

601 to se dobře pamatuje jako Trabant 601 nebo 601 metrů nad mořem kopec Tuhost u Svihova 🙂

Surovec

Původní řada ČSD T679.0 (bez tlumiče) „například“ produkovala infrazvuk -dvoutakt, 12 válec, maxim točky 750/min, takže maximální hladiny hluku byly na frekvencích 16-25 Hz a hladiny 140-160 dB !! Protokoly o měření mám ještě někde schované Nepudem do techniky – ale všichni zainteresovaní v ČSSR tehdy „OKAMŽITĚ“ souhlasili s tlumiči výfuku a vznikla tak řada 679.1. Příčinou byly problémy nikoli dopravní ale komunální. Konkrétně v traťovém úseku Praha – hl. n. – nádraží Vyšehrad, kdy došlo ke škodám na majetku z důvodu infrazvuku. Spořeba nafty ale nadále byla stejná tedy cca 150-200 l/hod ve volnoběhu. Pozn.: 1 – to takový… Číst vice »

pejan

T 679.0 je úplně jiná lokomotiva, přezdívaná Pomeranč, ne Sergej bez tlumiče.

pejan

Spořeba nafty ale nadále byla stejná tedy cca 150-200 l/hod ve volnoběhu. — to je taky blábol, u této loko byla spotřeba uvádána kolem 340kg při jmenovitém výkonu, ne při volnoběhu.

RHood

Tuto lokomotivu miluji. Měli jsme zahradu u kolejí a Sergej kolem nás jezdil a pomáhal ve stoupání jako postrk. Krásný zvuk a již z pěkné dálky.

ene bene

Pro redakci: Říkat Sergeji „těžkotonážní lokomotiva“ je trochu přehnané.

ene bene

Než byly šestikoláky prohlášeny za nežádoucí, tak bylo 120 tun hmotnosti pro nákladní mašinu základní hodnotou.

Kubrt

Všechny šestikola – čmeláci, elektrické 181-183.

kakov

já bych v tom nerýpal (to je myšleno obecně nikoliv osobně na Kubrta), mezi českými loko patří mezi ty těžší a silnější a minimálně v dieselu moc konkurence neměl (čmelák ani pomeranč určitě nejsou výrazně těžší ani silnější)

Zlámalík

Velké páry třeba.

Libor

Čmeláci, pomeranče a šestikolové elektrické potvory?
(Tipuju, závislá trakce mne vždycky přišla jako těžce nezajímavá. 🙂 )

Jakub Čermák

Pomeranče nejezdili jen na Slovensku. Byly provozovány třeba v Praze-Libni (T 678.001, 002, 003, 004, 013 a 014), Olomouci (015 a 016) a Plzni (017). Pražské lokomotivy (určitě 013 a 014) pak přešly v roce 1967 do Chebu, a pak až v roce 1969 na Slovensko.
Jen pro doplnění informací. 😉

Čech

Bože, o čem se to tu bavíte? Těžkotonážní lokomotiva je lokomotiva pro přepravu těžkých tonáží = těžkých vlaků. S její hmotností to nemá nic společného a porovnávání hmotnosti dokonce s parními mašinami včetně tendru, to se už musím fakt tlemit…

pkajetan

Pane Sůro, těžkotonážními lokomotivami byly pouze 555.0 a 556.0 proto, že byly součástí komunistického budovatelské aktivity v 50. a 60. letech minulého století – pod názvem: Těžkotonážní hnutí – viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C4%9B%C5%BEkoton%C3%A1%C5%BEn%C3%AD_hnut%C3%AD

pkajetan

a vypadly mi ještě elektriky E 669.1. a E 469.1

rory2k

To bude Bohyně Gaia a ekopošuci naříkat…Pokud vím, lokomotivy řady 781, kterým se kromě „Sergej“ v Německu přezdívalo „Taiga Trömmel“, neboli bubny z tajgy pro jejich charakteristický zvukový projev dvoudobých (!) výkonných dieselagregátů, spalujících mazut (!). O tom, jestli pohonné jednotky tohoto vpravdě ikonického stroje z lokomotivky v Luhansku splňují nějaké emisní normy Euro X asi nemá cenu vůbec zavádět debatu. Majiteli této mašinky nepřeji nic zlého, dokonce mu i fandím, ale řekl bych, že může očekávat problémy při schvalování do provozu. Jakmile český úředník, jsa vybaven kulatým razítkem, je zároveň vybaven i pravomocí někomu ztrpčovat život, bezodkladně to udělá… Číst vice »

ene bene

Bude to podobné jako u jiných historických kusů. Spousta práce, ale nic neprůchodného. Nesmíte tolik dát na staré pověsti šotoušské.

fensterglaser

spalujících mazut(!)

Za toto tvrzení si zasloužíte přezdívku „Trottel“!

Greta

Máte z těch úředníků nějaký mindrák, vás na úřad nevzali? Mimochodem, viděl jste někdy mazut? Pokud ano a jste schopen napsat, že by mohl být spalování v motoru, tak asi radši no comment. Asi jste si to spletl s mazutkami řady 555,ty ale opravdu neměly motor.

Libor

Mazut v životě neviděl, motor s vnějším a vnitřním spalováním nerozliší, ale mašina je z východu, tudíž musí být určitě špatná. 🙂

rory2k

Nesmíte chápat vše úplně doslova. Mazut je pro pomalu chápající v nadsázce označení pro velmi nekvalitní naftu, kterou není možné uvolnit do distribuce pro kamiony a už vůbec ne pro osobáky, ale udat se někde musí a staré dvoudobé sovětské motory v Sergejích si s tím poradí, což je v praxi bohatě vyzkoušeno.

KarelF

Tak tohle zrovna mazut nepapalo pouze vytříbenou naftu kterou by nevzal lecjaký elektronikou řízený diesel. Takže na cokoliv nekvalitního zapomeňte. Ano mělo to údajně jezdit na naftu klidně namixovanou výtokem z kanalizace, ale bohužel nejezdilo. Mohl to řídit voják který po sobě nesložil samopal, ale bohužel také ne. Celé to byl výmysl na unifik v rámci rvhp a pro případ války.

Jiří Kocurek

Mazut se ve spalovacích motorech opravdu používá. Musí se ale předehřívat. Jedná se ale o motory lodní a stacionární.

KarelF

Jinak se řeší euro5 vymýšlí močoviny- adblue. Ale když pak nastartujete loď tak to vydá za 1 den provozu uhelné elektrárny.

Jirka_26

Ta mašina už jednou byla schválená k provozu a nemyslím si, že by to schválení někdo někdy zrušil. Takže si nemyslím, že by byl se smrady problém.

rory2k

Obávám se, že pokud byla mašina už jednou vyřazena z provozu (všechny provozované kusy), původní schválení k provozu pomine a je zapotřebí žádat o nové…

Kubrt

Co to konkretne znamená „vyřazena z provozu“? Po ČR i Evropě jezdí spousta motorových lokomotiv, co už byly vyřazeny z běžného provozu a jsou jen jako historická vozidla. Na druhou stranu, nějaký provozní muzejní sergej tu vzdy byl, takze k „úplně úplnému vyřazení z provozu“ nikdy nedošlo.

Petr Šimral

Obáváte se zbytečně. Její schválení je normálně platné dále.

Marty

Radku paráda 👍👍

franzJosej

bleeee

VíKo

Kdyz se Sergej rozjizdel s plnym nakladem, tak v noci to slo slyset kilometry daleko. Pul Znojma vedelo, ze vyjizdi. Ty dunivy rany dieslu byly jedinecny. 🙂

tom

Obávám se že tam bude instalován tlumič výfuku….Což je u historických mašin škoda.

Kubrt

Tenhle stroj měl tlumič už z výroby.

none

Na takovou zazitkovou cestu bych se vydal.