Doprava ve městě Tramvaje

Na Barrandov s přestupem nebo přímo? Ostrovní provoz tramvají má své odpůrce i zastánce

Tramvaje na Barrandově. Foto: DPP
Tramvaje na Barrandově. Foto: DPP

Pražský objednatel veřejné dopravy Ropid měl rozdílné představy než Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) o tom, jak má být organizována další vlna výlukových opatření kvůli rekonstrukci Nádražní ulice. Od minulého pondělí musí cestující jet na Barrandov vždy s jedním přestupem, do té doby jezdili ze Smíchova přímo. DPP si za svojí verzí stojí a podpořil ji rozsáhlým seznamem důvodů.

„V případě aktuální etapy výluky na Barrandově byla diskutována řada variant řešení, přičemž z naší strany jsme preferovali jinou variantu, než byla zavedena,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Řešením podle Ropidu mělo být zachování přímých autobusů ze Smíchova jako dosud. Ropid může pouze připomínkovat, finální rozhodnutí je na DPP.

Od minulého pondělí musí cestující v Hlubočepích přestupovat na tramvaj, podobně jako tomu bylo loni. Při cestě ze Smíchova tak nejedou přímo jako dosud.

Vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík je přesvědčen, že v řadě případů je cestující nakonec ale v cíli dříve, než kdyby nadále jezdily přímé autobusy. Nakonec sepsal několik důvodů, proč byl zaveden ostrovní provoz.

Provozní důvody
– Pokud je to lokálně možné, vždy se snažíme zorganizovat náhradní dopravu tak, aby v maximální možné délce objízdné trasy byla vedena nezávisle na ostatním provozu. To je zajištěno v případě ostrovního tramvajového provozu v kombinaci s autobusy na lince X12, která je vedena v 2. etapě nově ulicemi Na Zlíchově, Křížová a Radlická, kde jsme ve spolupráci s MHMP a PČR zajistili řadu preferenčních opatření (vyhrazené jízdní pruhy, úpravy světelných signalizací), které by na původní trase nebyly v takovém rozsahu možné. Současně jsme se snažili zachovat přestupní vazby v oblasti Lihovaru i na Smíchovské nádraží.

– Vzhledem ke stavebním pracím a omezení v Modřanské ulici v Braníku dochází k zácpám už na sjezdu z Barrandovského mostu do Braníka, což se přenáší až do ulice K Barrandovu, kde zejména ve špičkách dochází k vytváření kolon IAD a zhoršení průjezdnosti autobusových linek. Vidíme to např. na lince 170, u které o pracovních dnech ve špičkách není výjimkou zpoždění 8-10 minut vzhledem k hustotě IAD.

– Vzhledem k průběhu stavebních prací v oblasti Lihovaru a v samotné Nádražní ulici, kde přesouváme těleso tramvajové tratě z prostředku vozovky doprava k železniční trati a současně TSK provádí opravu povrchu vozovky i chodníků, není možné ve 2. etapě NAD provozovat po původní trase přes Lihovar a Nádražní ulicí (viz aktuální foto v příloze z tohoto víkendu). Musela by být obousměrně vedena Strakonickou ulicí s vysokou intenzitou dopravní zátěže a zejména limitující je obousměrný průjezd Moulíkovou ulicí, což by způsobovalo zpoždění NAD.

– Vzhledem k pracím u samotného autobusového terminálu a stanice Smíchovské nádraží by nebyla během 2. etapy dostatečná prostorová kapacita v oblasti Smíchovského nádraží pro provoz velkého množství autobusů NAD jako v 1. etapě.

– Potřebujeme kapacitu řidičů autobusů rozložit kromě NAD v úseku Hlubočepy – Na Knížecí také pro NAD při rekonstrukci TT ve Starostrašnické a V Olšinách, a také na 9denní výluku metra C na začátku července a současně využít volné kapacity řidičů tramvají vzhledem k probíhajícím výlukám.

– Nezanedbatelným pozitivem tohoto řešení je snížení dopravní zátěže v zastavěné oblasti sídliště Barrandov včetně zachování potřebných parkovacích míst.

Ekonomické důvody
– Model ostrovního tramvajového provozu byl schválen na MHMP již v první polovině loňského roku. Proto jsme realizovali investiční akci – výstavbu servisní jámy na obratišti Barrandov a v co nejkratším možném termínu zrealizovali také opravu tratě v úseku Hlubočepy – Barrandov. Pokud bychom teď přistoupili na ad-hoc změnu oproti plánovanému a v minulosti schválenému postupu, jednalo by se v případě vybudování servisní jámy na Barrandově nejspíše o zmařenou investici. Tramvajovou trať Hlubočepy – Barrandov, kterou jsme opravili ve smluveném termínu do konce letošního května, by nebylo možné zprovoznit, kdybychom tam tramvaje neměli a zbytečně by téměř půlroku běžela záruka bez jejího smysluplného využití. Navíc by hrozilo riziko vandalizmu tratě, na které by 5 měsíců žádné tramvaje nejezdily, ani by na ní neprobíhaly žádné další práce. V obou případech by se jednalo o jednání v rozporu s péčí řádného hospodáře.

Všechny dotčené organizace mohly podávat připomínky k organizaci náhradní dopravy nebo samotnému průběhu oprav a rekonstrukcí v oblasti Nádražní ulice v době, kdy se celá investiční akce projednávala a připravovala k realizaci, což bylo na začátku minulého roku. Nové požadavky v květnu 2020 na diametrálně jiné vedení náhradní dopravy, než bylo dojednáno loni, jsou podle nás nekoncepční, protože popírají veškeré práce, které byly doposud provedeny v 1. etapě.

Plně chápeme, že jakákoliv oprava či rekonstrukce tramvajové tratě je pro cestující nepříjemná a vedení náhradní dopravy není vždy pro všechny skupiny zákazníků ideální. Na druhou stranu nemáme za povinnost MHD v Praze pouze provozovat, ale také se o infrastrukturu starat a udržovat ji v provozuschopném stavu. Jedná se o krátkodobou záležitost, která po zprovoznění nové tramvajové tratě zásadním způsobem přispěje nejen k vyššímu komfortu cestování v dané oblasti, ale díky přesunu tramvajové tratě k železniční a jejímu oddělení od IAD také ke zvýšení bezpečnosti. Navíc je potřebné říci, že až do stavby Smíchovských terminálů za DPP nebude potřebná v dané lokalitě žádná podstatná výluka a navzdory případným přestavbám ve velkém rozvojovém území od Lihovaru po Na Knížecí budou díky současné rekonstrukci tramvajové tratě tramvaje po Nádražní ulici dále jezdit. Za dočasné nepříjemnosti se všem cestujícím omlouváme.
DPP musel tramvaje na odloučený úsek přetáhnout za nákladním automobilem po jediné koleji v Nádražní ulici, která je bez trolejí. Na Barrandově začal pro každodenní údržbu tramvají znovu využívat už dříve vybudovanou montážní jámu. Ve stejném režimu tramvaje fungovaly už loni při výměně inženýrských sítí v Nádražní ulici.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Monika

Dobrý den, chapu že rekonstrukce jsou nutné ale nepochopila jsem ,proč nezůstala náhradní autobusova doprava X12 Smichovské nádraží – Sídliště Barrandov. Hodne lidi dojiždí na Barrandov do práce a na Lihovaru přecházet přes rozkopanou cestu za most na bus taky neni nic moc. A nejednou se mi stalo ,přesto že jsem včas zvonila řidič jel dál k ČSSZ,takže zase zpátky na bus na Lihovar.A večer po 21.00h je to opravdu paráda . Mezi tim vám ujedou 1-2 spoje takze až o 20 minut delší cesta z práce.

Jackub

Kolikrát byla vlastně za dobu její existence tramvajová trať na Barrandov dlouhodobě vyloučena? Mně přijde, že jsou tam výluky poměrně často…

Karlos S.

Tady si myslím, že má jednoznačně pravdu DPP. Ostrovní provoz tramvají na opravené trati je správným řešením, IAD se začíná vracet na původní úrovně před Koronou a X12 by na příjezdech ke Smíchovskému nádraží spíš dělala další problém. Lépe se tímto způsobem rozhodí také personální síly mezi úsek tram a mezi úsek BUS, kapacity BUS zůstanou pro další akce a navíc je tu i jasný ekologický přínos pro celé Barrandovské sídliště. S tím přestupem navíc, je to možná sporné – ano, pro lidi, co jedou na metro je to přestup navíc. Ale obrovská část Barrandova spáduje na Anděl a to… Číst vice »

robert

Sabik argumentuje velice dobre. S takovym vyvetlenim nemam problem.

Odpadlik

Já s tim taky nemám problém. Ten přestup navíc je sice opruz, ale na druhou stranu nikdy se mi nestalo ze bych tam čekal na bus/tram dyl jak minutu.

robert

Ano, autobus i tramvaj na sebe cekaji.

libcha

Ropid tedy požadoval, aby jezdily autobusy NAD ze Smíchova až celou cestu na Barrandov? A kudy? Jaké měl argumenty pro podporu tohoto řešení (článek žádné neuvádí)?

XXXD

Tudy kudy celou dobu jezdily, jen by ve směru na Lihovar nejezdily Nádražní ulicí ale Strakonickou. Jednoznačnou výhodou tohoto řešení je jediný přestup a často také kratší cestovní doba, neboť kolony zde sice nejsou úplně neobvyklé, ale nejsou celý den a v obou směrech. A to asi nebudou jediné výhody. Jinak osobně neobhajuji tuto variantu, protože chápu argumentaci DPP, proč se to udělalo tak, jak se to udělalo.

Jirka

A kudy by se dostal na Zlíchov a do Hlubočep ?

Jirka

Tam jezdí bus 120.

XXXD

No nijak, tam ta linka nezastavovala ani předtím. Cestující do těchto zastávek si přesedali už v zastávce Na Knížecí (tak jak se to dělá teď) a využili linku 120 případně upravenou linku 128 (zajížděla taktéž do zastávky Na Knížecí).

Paja

A to tam ještě chybí argument, že X12 v té trase co jezdila dřív neobsluhovala všechny zastávky TRAM protože jezdila po jiné trase, než je „standardní“ výluková trasa (přes Hlubočepy).

Anonymas

Šotoušovina, nic jiného. Natáhnout tam vozy T6 před vyřazením a T3PLF co mají celou el. výzbroj na střeše byl další vynikající nápad.

Aslanex

Ty ekonomické důvody jsou teda hvězda… Péče řádného hospodáře snad spočívá v nutnosti postupovat za ekonomicky nejvýhodnějších podmínek. Pokud jsme už udělali nějakou investici, která se následně ukázala jako zbytečná (jáma, rychlá rekonstrukce Hlubočepy-Barrandov), je to sice zpětně vzato špatně, ale není to důvod následně provozovat méně ekonomicky výhodnou náhradní dopravu.

Jiná věc je, že se tady vyčíslení nákladů nikde nepíše. Třeba je zavedená varianta levnější, pak by to byl rozumný ekonomický důvod.

Radek

Ono celkem legitimní důvod je ten souběh s dalšími výlukami, je otázka, jestli by bylo dost busů.
A docela to lidem osladili superkrátkým intervalem na lince 32.

dopravák

Na mnoha autobusových linkách pražské MHD stále přetrvávají „poloprázdninové“ jízdní řády a některé linky stále končí provoz hned po 22. hodině, takže výmluva na nepřekonatelný nedostatek řidičů je jen účelovou výmluvou. A stejně tak je výmluvou i odkaz na problémy v silničním provozu – napadlo snad někoho (když se o tom vyjádření mluvčího DPP nezmiňuje) třeba využít trasy přes Hlubočepy a případně i nějaké návazné náhradní vlakové dopravy mezi Smíchovem a Hlubočepy?

Radek

A víte, že večerní provoz bude do července obnoven? A spočítal jste si, kolik by bylo potřeba kloubových vozů na X-C + X-12?

Paja

Vlakové dopravy jo? 🙂 Tak to je dobrý. A hlavně to skvěle řeší ten problém přestupu navíc 🙂

XXXD

Tak ony ty náklady na provoz do určité míry souvisí s tím, že by DPP by potřeboval větší množství řidičů autobusů a naopak by nejspíš přebývali řidiči tramvají. Takže byť tady není napsáno kolik by jednotlivé varianty stály lze z uvedených údajů alespoň trochu relevantně vyvozovat a docela bych si osobně tipl, že varianta DPP vychází levněji.

J U

Nechci do toho moc rýpat, ale velmi by mne zajímalo, kolik touhle „výhodnější“ variantou DPP ušetřil řidičů autobusů. Neměl bych proti této variantě nic, kdyby se to neucpávalo Na Knížecí, kde se dost čeká na semaforech a pak ještě záleží jak se tam poskládají autobusy. Je běžné že se vystupuje v rozsahu 100 metrů. Spojení z Barrandova využívají také lidé o berlích a pro ně ten přestup opravdu není v pohodě.
Také by mě zajímalo, proč některé tramvaje jedou do kopce šnečí rychlostí a jiné si to valí jako draci. Kde je zakopaný pes?

Paja

Kdyby se jezdilo po Strakonické, tak to lepší nebude. Bohužel. Na Knížecí je teda zoufalé i značení, pro místně neznalého člověka je dost oříšek se dostat na Barrandov.

Josef J.

Z Barrandova snad stále zůstává i přímá linka 120. Pro koho je přestup problém, může ji využít. Očekávám, že pokud bude přetěžována, bude posílena.