Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Na Barrandov se vrací tramvaje, smyčka už má odbočku směrem na Slivenec

Smyčka na Barrandově a začátek nové tratě do Holyně. Pramen: ROPID
Smyčka na Barrandově a začátek nové tratě do Holyně. Pramen: ROPID

Pražské sídliště Barrandov začnou od pondělí po více než dvouměsíční výluce znovu obsluhovat tramvaje. Půjde ale jen o takzvaný ostrovní provoz, tramvaje budou pendlovat mezi Barrandovem a Hlubočepy, blíže do centra se kvůli pokračující modernizaci tratě nedostanou.

Mezi Hlubočepy a metrem B Anděl (Na Knížecí) pojedou náhradní autobusy X12. Už se proto objevila i kritika, že cestujícím se zhorší podmínky. Dosud jezdily náhradní autobusy v celém úseku ze Smíchova na Barrandov. Nyní při cestě na metro přibude cestujícím přestup.

Podle zdroje  deníku Zdopravy.cz měly Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a organizace ROPID odlišný pohled na věc. Zatímco první prosazoval tramvajový pendl, druhý chtěl zachovat náhradní autobusy v celém úseku například s poukazem na složitost přestupu pro vozíčkáře.

DPP musel tramvaje na odloučený úsek přetáhnout za nákladním automobilem po jediné koleji v Nádražní ulici, která je bez trolejí. Na Barrandově začne pro každodenní údržbu tramvají znovu využívat už dříve vybudovanou montážní jámu. Ve stejném režimu tramvaje fungovaly už loni při výměně inženýrských sítí v Nádražní ulici.

Vedle zprovoznění provozu na trati Barrandov – Hlubočepy má velká modernizace trati ze Smíchova i další viditelný výsledek. Hotová je takzvaná nultá etapa budování nové tratě z Barrandova do Holyně a Slivence. Nultá etapa představuje stavební úpravu kolejové smyčky Sídliště Barrandov, založení kolejového rozvětvení ve směru do Slivence a položení zhruba 40 metrů nových kolejí. Celá stavba má být hotová do roku 2022. Nová trať bude dlouhá 1,5 kilometru, budou na ní tři zastávky.

Na nultou etapu získal dopravní podnik stavební povolení už loni v prosinci, stavbu provedl ale až nyní zároveň s modernizací barrandovské tratě. V úseku Hlubočepy – Barrandov DPP vyměnil koleje a většinu pražců. Opravil i mosty. Oprava dál pokračuje mezi Smíchovským nádražím a Hlubočepy, kde DPP mimo jiné přeloží koleje blíže k železniční trati.

Trasa tramvajové trati z Barrandova do Slivence. Foto: DPP

 

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karlos

Odbočka na Slivenec se stejnak za cca 10 let snese protože se nic nepostaví.

Bob

V roce 1995 byla dobudovaná tramvajová trať do Modřan (resp. na hranu modřanské rokle) s tím, že tak zhruba za dva roky poté bude dostavěno pokračování do Libuše. Dokonce už od počátku tou smyčkou procházela odbočka, resp. pokračování přímé trati včetně výhybek a křížení, aby bylo každému jasné, že to s tím pokračováním je myšleno naprosto vážně a že ta stavba vlastně již započala. Jenže pak to nějak upadlo do zapomnění, výhybky byly odstraněny a po 25 letech je prodloužení stále v nedohlednu. Tedy trať do Slivence se dnes dostala do té fáze, v jaké byla trať do Libuše před… Číst vice »

MrMarkus

Tak my v Modřanech vůbec máme smysl pro takové pomníčky 😀 https://mapy.cz/zakladni?x=14.4033703&y=49.9821500&z=17 . Nicméně tramvaj z Levského se bude dle všeho stavět už brzy a nadějně to vypadá s prodlouženou verzí až na Nové Dvory (tzn. ten nesmysl s koncem už na Libuši, co někdo proti původnímu už letitému územnímu plánu vymyslel aniž zvedl zadnici z kanclu aby pochopil lokální podmínky se tak snad konečně zadupe do země).

Bob

To už není tak úplně v Modřanech, ale hluboko v Komořanech, ale budiž – ono se to plete, když hlavní komořanská náves je v Modřanech.

Poudy

A nějaké menší (stovky míst) P+R na tom pozemku mezi smyčkou a silnicí nebude? Hodilo by se to tam, sice je cesta na Smíchov mnohem rychlejší autem než tramvají ale to jen za ideálních podmínek, v případě nějakého „průseru“ okolo Barranďáku (takže skoro každý den) by se to tam vyplatilo nechat.

dopravák

To by se vám obyvatelé tamních sídlišť pěkně poděkovali za takovou hloupost, když by museli nastupovat do tramvají se sedadly už obsazenými zpanštělými mimopražskými automobilisty: tramvaje mají sloužit především místním (městským) obyvatelům, pro „náplavy z příměsta“ mají fungovat především vlaky, takže parkoviště „P+R“ patřík železničním stanicím a zastávkám v okolí měst, ale rozhodně ne ke konečným zastávkám a koncovým úsekům klasických městských tramvajových tratí!

Lemmy

Zpanštělý, no teda – dlouholetý čtenář Rudého práva se nezapře…

ABC

narozdíl od něj ovšem soudruzi venkovem nepohrdali – nebo alespoň ne otevřeně

MirekK1

A co plánované Zdiby? 🙂

Paja

Na severu od Prahy nebydlí zpanštělí automobilisté, ale poctiví pracující.

LWQ

To je ale canc, sorry jako. Tahle TT ma byt vedena vice k budoucim obyvatelum a P+R tu ma byt – alespon 3 tisice mist, pak by to neco resilo. Neni o cem.

MichalN.

Především by bylo dobré informovat přesně: prodloužená TT do Slivence, rozuměj tam, kde je zástavba (včetně a zejména té novější), vůbec nedosáhne (nepřekročí silniční radiálu) a stále se bude muset přestupovat na bus. Jinými slovy trať bude mít význam především pro výhledovou expanzi barrandovského sídliště jihozápadním směrem o nějakých 500 metrů a starousedlíky v Holyni. Operovat s názvem pražské čtvrti Slivenec ve veřejném výstupu projektu je přinejmenším sporné a matoucí, byť se nová smyčka na jeho k. ú. bude nacházet.

Zdeva

Bez ohledu na k.u. co je na straně Holyně je v Holyni,co je na straně Slivence je ve Slivenci.Hranici je velmi frekventovaná radiála K Barrandovu.

ene bene

Věční kverulanti, co opakovaně sepisují tyto texty, jako že trať, by se snad ani neměla projektovat, když má nesprávně pojmenovanou konečnou, moje sympatie už dávno ztratili. Stěhování názvů je opravdu divné, ale v Praze běžné. Kde že je ten Prašný most, podle kterého se jmenuje o hodný kus cesty dále ležící zastávka, kde byl Černý most před 40 lety a kde je dnes, proč není Hradčanská na Hradčanech? Trať se opravdu nestaví pro Slivenec jako vesnici, ale pro novou zástavbu, to je snad každému soudnému člověku jasné. A pokud se lidi shodnou, že se má konečná jmenovat jinak, tak by… Číst vice »

Bob

Hradčanská není totéž jako Hradčany, krom toho Hradčanská zčásti na Hradčanech je (minimálně jižní výstup z vestibulu). Strakonická ulice také není ve Strakonicích, ale název v ideálním případě naznačuje, že asi někam ke Strakonicím míří. Chybný název zastávky Prašný most pochází z doby těsně po druhé světové válce, kdy byly systematicky odbourány předložkové názvy (U Sparty – Sparta, U Anděla – Anděl) a nějakému soudruhovi tehdy nedocvaklo, že tato zastávka se nejmenuje podle Prašného mostu, ale podle ulice U Prašného mostu, u jejíhož vyústění se nachází. Jinak v minulosti bylo zcela běžné, že železniční stanice a mnohdy i železniční a… Číst vice »

ene bene

Chtěl jsem se nějak vymezit proti stále opakovanému příspěvku s pochybným vyzněním ohledně Slivence, proti těm věčným prázdným řečem, a vykoledoval jsem si horu jiných prázdných tlachů o tom, jak Hradčanská přece jen kouskem sahá do Hradčan, to jsem dopadl. Vzpamatujte se, lidi!

Jakub P

No Hradčanská na Hradčany zasahuje (hranice je v těch místech Milady Horákové, pod kterou je vestibul Hradčanské, některé výstupy tedy do Hradčan ústí. Zastávky Prašný most se dřív jmenovaly U Prašného mostu podle ulice, která k nim vedla a na druhém konci ten skutečný Prašný most byl. Původní Černý most taky není nijak daleko od stejnojmenného sídliště, podle kterého se jmenuje stanice metra (ano, mohli ho použít pro aktuální Rajskou zahradu a bylo by to k tomu původnímu blíž)

Bob

Taky jsem asi před hodinou psal podobný příspěvek, ale ještě se tady neobjevil.

Bob

Stanici Rajská zahrada bylo nutné tak pojmenovat, aby byl důvod přejmenovat dosavadní zastávku Rajská zahrada, která byla na Žižkově za VŠE.

ušatá

Logicky by se ta Hradčanská měla jmenovat Špejchar, případně k tomu nádraží Dejvice. Ta Hradčanská je poplatná době, kdy pojmenování bylo po jakoby celé oblasti, což je zde nesmysl, protože Hradčany jsou pěšky 1,5 km.

Bob

Hradčany jsou pěšky 0,0 km, protože do nich stanice Hradčanská zasahuje. Možná si je pletete s Pražským hradem nebo dokonce jen svatovítskou katedrálou, ale i areál Pražského hradu je velmi blízko, asi 330 metrů, prakticky jen přes val a hradby, tedy v docházkové vzdálenosti. Jinak stanice železniční dopravy jakožto páteřního dopravního systému (metro od 90. let patří také mezi železniční dráhy) bývá zvykem pojmenovávat spíše po sídelních celcích (městech, vesnicích, čtvrtích) nežli po jednotlivých budovách nebo dokonce křižovatkách. A pojmenovávat stanici významnějšího druhu dopravy po stanici méně významného druhu dopravy je absurdní, zvlášť když název té železniční stanice trpí podobnou… Číst vice »

Frantík

„…areál Pražského hradu je velmi blízko, asi 330 metrů, prakticky jen přes val a hradby, tedy v docházkové vzdálenosti.“

Také bych chtěl podotknout, že není přímé tramvajové spojení mezi Hradčanskou a Hradem (teda kromě doby, kdy se předělávaly koleje na Chotkově ulici), takže je to asi nejlepší zastávka, kde vystoupit, nejedete-li přímo z centra.

Honza Vrba

Hezky jste si pomohl metrem jako železnicí, ale pohled do Berlína s Klášterní ulicí, Straußbergským náměstím, a dalšími štrásemi mluví o opaku, takže jakýpak zvyk? Kde vzít u nás inspirací jinde? V brněnském metru?

David

Tak on je hlavně nesmysl pojmenovávat stanice přídavnými jmény. To sem, jako spousta jiných blbostí v metru, přišlo v 70. letech ze SSSR. Takže máme Dejvickou (místo Dejvice), Hradčanskou (místo Hradčany), Malostranskou (místo Malá Strana nebo Klárov), Staroměstskou (Staré Město), Strašnickou (Strašnice) atd. Faktem je, že se to za tu dlouhou dobu už vžilo natolik, že to dneska měnit je blbost, ale nesmysl to je.

Bob

Nesmysl to není, jen je to zvyklost inspirovaná v jiné zemi. U ulic a náměstí v podstatě takový způsob používáme a považujeme to za celkem normální. U nás jsme do roku 1974 žádnou tradici v pojmenovávání stanic metra neměli, a u zastávek MHD jsme byli zvyklí na adjektiva pocházející z názvů ulic. Ostatně na prvním úseku trasy C většina názvů vycházela z původních zvyklostí: Sokolovská a Budějovická podle ulic, Hlavní nádraží, Muzeum a Kačerov také zcela typické názvy, I. P. Pavlova úmyslně přebila pojmenování náměstí, a jen ty zbylé názvy byly politickým věnováním, z toho v jednom případě v přímém… Číst vice »

Martin

Nemuzu s vami uplne souhlasit, protoze pred stavbou metra se stanice/zastavky nejak jmenovali a menit to byl nesmysl, skutecne to melo pripominat nazvy ruskych stanic (jazykove a i podle ctvrti ci ulic),… Hradcanska vznikla na zastavce Bruska, Malostranska vznikla na zastavce Klarov, atd., dokonce je tu nesmysl s Vltavskou, ktera nema s Vltavskou ulici nic spolecneho, ulice je totiz na Smichove, Vysocanska napr. byla planovana jako Vysocany a take je to historicky nazev zastavky – tedy defacto i shodou okolnosti ctvrti,… U Strizkova nemate pravdu vubec, je totiz na Strizkove a tak je logicke, ze dostala toto pojmenovani,… I podle… Číst vice »

Honza Vrba

Jenže je ten Gdańsk, ta Gdynia, střední rod by bylo Główne, v polštině není hlavní podle vzoru jarní, to je celý…

Frantík

Dejvická/Hradčanská, atd. jako „Dejvická zastávka“, ne jako „Dejvická ulice“.

Honza Vrba

Zajímavé, že (snad nejsem slepý) nikdo nezmínil dodnes jsoucí nesmyslnou Podbabu, nebo dřívější název HRDLOŘEZY, Spojovací…

XXXD

No jo, jenže Holyně patří katastrálně pod území Slivence a smyčka se také na jeho katastrálním území nachází. Takže to vy osobně klidně můžete považovat za matoucí, ale je to tak, jak to je, byť z té zastávky ve smyčce to do samotného Slivence samozřejmě bude ještě pěkná procházka.

Jakub

Začněte opravovat trať, aby se lépe jezdilo, a lidi si začnou stěžovat.

Anonymas

Tak Barandov, tam je hodně věčných stěžovatelů, jediné místo v Praze kde musí tramvaj večer jezdit po zatravněném svršku za protihlukovou zdí 30km/h.

Frantík

Do Barrandova jsem jednou ze srandy jel večerní tramvají, a skutečně mi to připadalo jako „skoro metro“ (v podstatě asi to, co chtěli udělat na Hlaváku). Jenomže pak jsem na jedné zastávce čekal, a nebylo se kam schovat před deštěm.

ene bene

O tom, kdy se bude pokračovat další etapou (která má přinést nějakou tu zastávku navíc, ale ještě ne celou trať do Slivence) se zjevně stále nic konkrétního neví. Jinak by to sem redakce jistě napsala. Maňána!