Informační technologie Infrastruktura Silnice

Mýtná karta se obrací, antimonopolní úřad zamítl návrhy Kapsche

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Dění kolem zakázky na mýtný systém se začíná zásadně obracet v neprospěch firmy Kapsch. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dnes v první instanci zamítl návrhy Kapsche na zrušení státního tendru.

„Úřad návrhy zamítl, neboť v postupu zadavatele neshledal porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, případně správní řízení zastavil, neboť v návrhu nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit,“ uvedl antimonopolní úřad v prohlášení pro tisk.

Odpovědní úředníci tak během pár měsíců změnili názor o 180 stupňů. V květnu totiž na popud Kapsche celé výběrové řízení na nového provozovatele zrušili kvůli netransparentnosti při předávání části zadávací dokumentace. Tehdy teklo ministerstvu dopravy do bot, neboť nový tendr by jen těžko stihlo. Vybraný provozovatel má začít mýto vybírat už od ledna 2020.

Dnes je vše jinak. Zvrat nastartoval už v srpnu předseda ÚOHS Petr Rafaj, který vyhověl rozkladu ministerstva, květnové rozhodnutí svých podřízených zrušil a věc jim vrátil k novému projednání. Tím dal šanci pokračování tendru. Pro ministerstvo nicméně stále platí předběžné opatření, které zakazuje uzavřít smlouvu s vítězem. Nyní má totiž možnost podání rozkladu k předsedovi i Kapsch.

Ten především argumentoval netransparentností při předávání části zadávací dokumentace na přepisovatelných datových nosičích (tzv. flash discích), jejichž obsah nebyl zajištěn proti případné změně a nebylo možno takové změny obsahu ani zpětně přezkoumat. Podle Rafaje ale nebyly „dostatečně zohledněny některé významné okolnosti případu.“ Předseda mimo jiné poukázal na to, že obsahem sporné části zadávací dokumentace byly informace o stávajícím mýtném systému, jejichž autorem byl sám navrhovatel, tedy Kapsch.

„Podstatnou součástí návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele je totiž tvrzení újmy ze strany navrhovatele, avšak v daném případě netransparentnost předání této části zadávací dokumentace rozporoval sám její autor, tedy navrhovatel. Naopak žádný z dalších účastníků zadávacího řízení způsob ani obsah této části dokumentace nerozporoval. Navíc navrhovatel výslovně ve svém návrhu neuvedl, v čem měla spočívat újma na jeho právech,“ napsal předseda ÚOHS už v srpnu.

Stát hledal pomocí tendru provozovatele mýtného systému na deset let od roku 2020. Vítězem tendru vyhlásil ministr dopravy Dan Ťok už v dubnu konsorcium Czech Toll/Sky Toll, které přišlo s nejnižší cenou (10,8 miliardy). Pokud se Ťokovi podaří věc dotáhnout k podpisu smlouvy, přijde dosavadní provozovatel Kapsch o velkou část svého tuzemského byznysu.

„Jsme rádi, že antimonopolní úřad potvrdil vítězství společnosti CzechToll ve férové a otevřené soutěži. Jsme připraveni včas vybudovat a zahájit provoz efektivního mýtného systému, jehož provoz bude levnější než dnes, a stát díky tomu bude moci investovat více peněz vybraných od dopravců zpět do dopravní infrastruktury v Česku,“ reagoval dnes Miroslav Beneš, mluvčí společnosti CzechToll.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gogo
Host
Gogo

MD oznámilo že dnes Ťok podepsal smlouvu s konsorciem Czech Toll/Sky Toll což bylo umožněno tím že se MD vzdalo možnosti podat rozklad.

Petr.R
Host
Petr.R

Chtělo aby soud rozhodne, kdo zaplatí vyrobu známek, když se to o rok opozdí a teoreticky by byly k ničemu.

AAA
Host
AAA

tohle se žádných známek netýká

Petr.R
Host
Petr.R

ale týká, nebot osobáky i mýto nad 3,5t bude mět CzechToll a ty známky jsou odloženy protože md nemohlo s czech toll vyjednávat,l nebot kdyby kapsh vyhrál, tak by nepustil kontrolní brány a ty známky se tisknou s předstihem. Brány jak kontrolní, tak odečtový patří státu a všechno neuhlídají auta s kamerama.

Jen tak
Host
Jen tak

motáš páté přes deváté.

známek se to netýká, toto se týká výhradně mýta za nákladní auta.

konec známek je plánován až na rok 2021, takže se ještě budou další tři roky tisknout.

Petr.R
Host
Petr.R

Přečti si, co jsem napsal, kdyby kapsh nekopal kolem sebe, tak známky by se nemusely na 2020 tisknout.TEČKA.
A ještě jednou si to přečti.

Jen tak
Host
Jen tak

Promin .. ale zanies kraviny.

Petr.R
Host
Petr.R

tvůj problém, že si to myslíš.

Jen tak
Host
Jen tak

ono by stačilo psát tak, aby to dávalo smysl.

Petr.R
Host
Petr.R

máš vůbec udělaný psychotesty?

AAA
Host
AAA

Kecy prdy beďáry. Infrastrukturu mýtného vlastní stát, Kapsch nemá koho kam pouštět. DZ pro OA se budou řešit přes OCR RZ, nápady s elektronickou známkou (tj. OBU pro OA) dávno padly. Že to bude mít CzechToll není teď vůbec řečeno. Dává pochopitelně smysl aby kamery pro to byly umístěny na mýtných branách, ale vůbec to není podmínka.

Radosto
Host
Radosto

Tady by to bylo MD tak jako tak. Kapsch využil v zákoně daných opravných prostředků. Za to nemůže být nijak postihován (to bychom rovnou mohli zrušit právní stát). Jenom taková poznámka. Známky na rok 2019 by neovlivnilo ani to, kdyby Kapsch svého práva nevyužil.

Petr.R
Host
Petr.R

ale na rok 2020 už ano. Nemůže stát přislíbit tollu brány, když je od kapshu nepřebral.

Jen tak
Host
Jen tak

a proč by stat někomu sl iboval brány? s jejich využitím SkyToll nepočítá.

Zase motáte páté přes deváté.

Petr.R
Host
Petr.R

tak budou jezdit jen auta s kamerama, žádná kontrolní kamera u cesty nebude? Kde berete ty informace?

Petr.R
Host
Petr.R

protože brány patří státu, stát je zaplatil kapshu nebo vy si myslíte, že kapsh si je od státu odkoupí?

AAA
Host
AAA

Brány mají v i Reichu se svým satelitem

Petr.R
Host
Petr.R

i na slovensku, auto zjištuje RZ(spz) a jestli je zaplaceno, satelit kde je a kolik kde najede, GSM to převádí a kontrolní brány kontrolují jestli RZ patří autu a jestli neveze přívěs a navěs co nemá hlášený.