Motoristické novinky roku 2024: Přísnější postihy za vážné přestupky a konec velkého techničáku
Zítřkem skončí povinnost pro české řidiče mít u sebe při cestách po českých zemích řidičský a technický průkaz.
Nový rok 2024 přinese českým motoristům řadu zásadních změn, které lze vesměs připsat novele zákona o silničním provozu. Vůbec poprvé od zavedení před 17 lety se změní bodový systém a pokuty za dopravní přestupky. Po letech příprav a diskusí se sněmovna letos v červnu drtivou většinou shodla na přísnějším trestání nejvážnějších přestupků.
„Od 1. ledna se zpřísňují postihy pro řidiče, kteří dělají přestupky vědomě a ohrožují většinu slušných účastníků silničního provozu, za bagatelní přestupky budou mírnější tresty,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Například za odmítnutí testu na alkohol bude nově hrozit ve správním řízení pokuta až 75 tis. korun (dosud maximum 50 tis.), za neoprávněné vjetí na přejezd bude muset řidič počítat s pokutou 5 500 korun na místě či až 25 tis. ve správním řízení (dosud 5 000 ve správním řízení), za jízdu v protisměru na dálnici se sankce zvyšuje z 10 tis. na 25 tis. korun.
Bodový systém bude mít od Nového roku jen tři sazby (proti stávajícím pěti): 2, 4 a 6 bodů podle závažnosti přestupku. Ministerstvo dopravy to odůvodňuje větší přehledností. Zmizí tak sedmibodové přestupky, podle ministerstva to ale nic nemění na faktu, že se řidič takzvaně vyboduje na dvou závažných přestupcích.
Novinkou je možnost zabavit na místě řidičský průkaz při překročení povolené rychlosti o 50 km/h a více mimo obec a 40 km/h a více v obci. Takto zásadní překročení rychlosti nebylo dosud na místě plně postižitelné. Stejně už dnes mohou policisté zadržet řidičský průkaz podnapilým řidičům.
Přehled přestupků a jejich bodového a finančního ohodnocení dnes a po vstupu novely v platnost je zde ve formátu xls: Přestupky a body (srovnání dosud/nově).
Zítřkem také skončí povinnost pro české řidiče mít u sebe při cestách po českých zemích řidičský a technický průkaz. Oba doklady nicméně musejí být platné. Do zahraničí si je motoristé budou muset i nadále brát s sebou. Končí také rozdvojení technických průkazů, místo dvou (malého a velkého) bude zaveden jediný doklad. Ten bude spíše odpovídat dnešnímu malému technickému průkazu, budou v něm uvedeny základní informace. Zbytek bude dostupný elektronicky.
„Výměna proběhne při první návštěvě úřadu v jiné záležitosti, není třeba speciální návštěva. Výměna bude probíhat několik let, pokud občan nebude provádět žádnou změnu, zůstanou současné doklady platné,“ doplnil Jemelka. Při technické prohlídce na STK podle něj k výměně (zabavení velkého technického průkazu) nedojde.
Další zásadní novinky jsou zaměřeny na mladé nebo začínající řidiče. Mladí budou moci řídit auto už od 17 let, ovšem pod dohledem zkušeného mentora, který vlastní oprávnění nejméně deset let a nemá na kontě žádné přestupky. Podle statistik dnes mladí řidiči (vlastnící řidičský průkaz maximálně dva roky) působí 11 procent nehod, ačkoliv tvoří pouhá tři procenta motoristické obce.
Podobně zaměřenou novinkou je i takzvaný řidičák na zkoušku, což se týká řidičů začátečníků do dvou let od získání oprávnění (bez ohledu na to, jak starý je novopečený řidič). Pokud takový řidič spáchá přestupek, bude muset do tří měsíců absolvovat psychologickou přednášku a dodatečné školení v autoškole, jinak mu bude průkaz zadržen. Pokud se na školení nedostaví do jednoho roku, o řidičák přijde zcela.
Novelu chystalo ministerstvo dopravy už za předchozího vedení Karla Havlíčka. Měla platit od loňského ledna, ale předchozí sněmovna už ji nestihla projednat. Celý legislativní proces tak začal znovu. Pro novelu hlasovalo v červnu v závěrečném hlasování 163 ze 169 přítomných poslanců napříč všemi kluby.
Naopak Sněmovna odmítla pozměňovací návrhy poslance Stanislava Blahy (ODS), který chtěl uvolnit zákaz jízdy kamionů v neděli a umožnit řízení autobusů osmnáctiletým. Novelu následně schválil i Senát a podepsal prezident.