Motoristické novinky roku 2024: Přísnější postihy za vážné přestupky a konec velkého techničáku
Policejní kontrolní akce na přejezdech. Foto: PČR
Zítřkem skončí povinnost pro české řidiče mít u sebe při cestách po českých zemích řidičský a technický průkaz.
nevím, osobně techničák mám vždy v autě, takže to pro mě problém absolutně nebyl, řidičák i občanku mám u sebe, to jsou celkem základní věci, pro mě je spíš horší že zruší velký TP a nebudu vědět rozměry povolených pneu, nebudu vědět výkon, a další věci které chtěli vědět, když jsem uzavíral nové povinné ručení a podle čehož se vypočítávala cena.
Data z velkého TP budou samozřejmě existovat i nadále a budou k dispozici na Portálu občana.
Jsem téhož názoru. Navíc, jelikož vždy kupuji ojeté auto, tak chci vidět velký TP – abych měl představu o historii vozidla (kolik majitelů, jak dlouho) – pokud mi někdo předložil nově vyřízený velký TP (tj. bez historie), tak jsem se dál o potenciální koupi nebavil.
Každý krok debirokratizaci státu je posun v před. Každý to pocítí, když nebude muset kvůli malichernostem jako zapomenutý řidičák, dostávat pokutu, ci poslouchat na místě reseni pokuty domluvou. I policistum to bývá nepříjemné dávat za banality pokuty. Ostatně za poslední 2 roky je s nimi bezproblémová dohoda a v dne si době jakýkoli papír, kartička je přežitek z 20. století. Vše má být a musí být online.
Za jízdu v protisměru na dálnici by mohlo být klidně doživotí a stejně by to nebylo nic platné. To nikdo neudělá schválně. Jedině snad při neprůstřelně ucpané dálnici, že by otočil a vracel se na sjezd. To by ale měl být převezen rovnou do Bohnic.
Je jasný, že pokuty vymyslel člověk se statisícovim příjmem. Když někomu nebudou stačit tři výplaty aby to schrastil, tak je to likvidace. Když stát bude likvidovat své občany, tak je to cesta do pekel. Sarkafarka loupežníci už číhaj na pocestné kterým pomůžou a ochrání je 😂🤑
Teď si to slíznu, co? Blablabla, aby si pokutu nedostal atd. H.vno normální zloději!!! 🫡
Pokuty aby byli spravedlivé musejí vycházet z příjmů jednotlivce, ovšem i toto jde tzv po Česku ojebat
Proč z příjmu a ne třeba z majetku? Co podnikatel, který formálně nemá nic (co získá to investuje, daň z přijmu 0)
A kdo to bude zjišťovat a dopátrávat, další úřad?
Pouze finanční pokuty jsou vždy bič jenom na chudé a středněpříjmové.
Určitě vás nikdo nenutí dělat přestupky.
Stačí si počínat tak, aby ten člověk pokutu nedostal. 🙂 Je to tak složité?
Že na to ještě nikdo nepřišel!
prosim a vi nekdo jak se zelenou respektive bilou kartou? Bude nutne ji vozit u sebe?
já někde četl, že snad od června 2024 je s ní taky konec…
Já zase četl, že u nás nebude potřeba, ale v zahraničí ano.
Jen v zahraničí.
Karticka nebude v CR potreba. Policie uz pochopila, ze kdyz si stav pojisteni libovolneho vozidla muze na webu CKP zjistit uplne kazdy, zvladnou to snad i policiste. ;o)
Ale vysvětlete mi, v čem je ta výhoda. Pokud přejedu hranice, už ji mít musím. Za mne Kocourkov.
Raději nebourat. Už vidím jak se při bouračce všichni připojují na internet a zjišťují od daného viníka číslo a poskytovatele pojistky.
Pokud povinnost nemít doklady platí pouze v ČR tak je to nesmysl vydedukovany vládou aby vykázala činnost. Bydlím v příhraničí a pohybují se v jeho okolí. Když je to kratší přez sousední stát to se mám pro ty doklady vrátit??? Pokud tento nápad teoretický dobrý nebude platit v schengenskem prostoru je to byrokratický paskvil.
Asi jste četl nějaký úplně jiný text. V tomto článku není ani čárka o povinnosti nemít doklady. Je zde pouze o skončení povinnosti mít doklady. To je zásadní rozdíl.
přesně, ono mít v autě malý techničkách je dobré, když člověk jede třeba do autoservisu.
Tak jen kvůli tomu, že Vy občas jezdíte po území jiného státu (a nikdo Vám to nevyčítá), tak je to podle Vás paskvil? Ne ne, to není paskvil, to jen Vy jste závistivý sobec uvažující stylem „když je tahle novinka k ničemu mě, tak ať nemá jednodušší život ani nikdo jiný“. Většina občanů ČR do zahraničí tak často nejezdí, takže pro ně tohle zjednodušení života je. Možná si dost z nich ten malý techničák někde v autě za stínítkem stejně nechá a ten řidičák v peněžence taky, ale aspoň je tu ta výhoda, že když je náhodou někdy zapomenou, nebude… Číst vice »
Podle RZ auta zjistím vše. Tedy předpokládám že u sebe nemusím mít ani Zelenou (bílou) kartu. Potud OK.
Ale jak bez řidičáku prokáži kdo jsem? Občankou? A není to tedy jedno co mám u sebe? Vždy musím něco mít.
Nemusíte, byť lze dohledat nějaký rozhovor s kýmsi z ministerstva, kdo říkal, že je ideální mít tu občanku.
Ale existuje povinnost prokázat totožnost (v odůvodněných případech), ale není povinnost u sebe mít občanku. Totožnost lze prokázat např. osobními údaji, které si policajti spolu s fotkou ověří v registru. Pokud odmítnete nebo je neznáte, či vzniknou jiné oprávněné pochyby, lze k identifikaci předvést na služebnu, ale to nic nemění na tom, že nemít občanku u sebe není protiprávní.
Úplně jednoduše….policie má přístup do databáze obyvatelů kde vidí i fotografií..takže defacto stejně jako byste ji ukázal nějakou kartičku…už dneska není mít povinnost mít OP u sebe.
Úplně jednoduše. Pokud budete přemýšlet nad jménem nebo rodným číslem, tak je jasný, že to nejste Vy 🙂
Předpokládám ale, že v tomto případě jde o eliminaci zbytečného papírování a administrativy s řidiči, kteří doma zapomenou řidičák, ačkoliv někteří by je hned určitě veřejně lynčovali, protože není většího prohřešku. Mj. to, že mám u sebe občanku, ještě neznamená, že mám u sebe řidičák. Případně naopak. Už se mi taky stalo, že jsem nechal doma celou šrajtofli, samozřejmě omylem, a co čert nechtěl, hned na první křižovatce silniční kontrola.
Nemusíte. Dnes už není povinnost u sebe nosit jakýkoli doklad totožnosti.
No, „dnes“. Je tomu tak uz pres tricet let. :o)
Tak hlavně aby se konečně začala pokutovat bezdůvodná jízda prostředním pruhem na D1, když je pravý prázdný a blokování plynulosti provozu bezdůvodnou jízdou 65 km/h na rovném a přehledném úseku mimo obec.
Jak prokážete, že dotyčný jel BEZDŮVODNĚ pomalu?
To s 65 km/hod je nesmysl. Střední pruh na dálnici bych pokutoval.
Na druhé straně v USA jsou všechny pruhy rovnocenné, tedy i předjíždění je možno zleva, dokonce i výjezdy z dálnice bývají doleva, a připadalo mi to rozumné a méně stresující. Prostě si člověk jel, jak chtěl a potřeboval, a nemusel nic za sebou řešit.
… předjíždění je možno zprava…
Podle zákona není…. Můžeme se bavit o souběžně jízdě kdy jeden pruh je rychlejší než druhý ale to se nebere jako předjíždění….a řidič ma povinnost jet vpravo…A i ve městě má povinnost uvolnit levý pruh ( v případě víceproudove komunikace) rychle jedoucímu vozidlu a nemá právo zkoumat oprávněnost nebo důvod rychlosti tohoto vozidla….a na to spousta řidičů zvysoka…
No není…70 na tacháči, 65 v reálu, dost často takové střelce na jedničkách vidíme a vždycky za nimi jede vláček cca 10-20 aut, podle denní doby.
Krásné pak je, že ti to venkovští 70tkáři jedou těch 70 pak i obcí, kde ten vláček na chvilku ztratí.
Tohle nikdy nechápu… Ale je to snad nějaký sport 😁
Jak prokážete tu „bezdůvodnost“?
Mě by stačilo začít těmi, co v noci nesvítí a nebo jim svítí jen jedno světlo – to určitě musí zvládat i ty kamery na mýtných branách
Tak je hezké že nám konečně po té dlouho trvající masáži na téma nebezpečnost mladých řidičů konečně řekli i nějaká čísla. Škoda že nevíme i zbytek, kdo způsobí těch zbývajících 89% nehod. Kolik způsobí nejstarší řidiči, kolik ti nejzkušenější (kteří často všechno znají, všechno ví a všechno viděli) kolem 40 let? Atd. Já bych třeba byl radikální a chtěl bych aby povinně musel každý držitel ŘP (kromě lidí s platným profesákem) alespoň každých 10 let na aktualizační přednášku s přezkoušením. Naši zákonodárci s tím šibují sem a tam a člověk co má řidičák několit desítek let dost pravděpodobně nebude vůbec… Číst vice »
a vyjádření psychologa. co i s ,,normálními,, lidmi udělá když se stanou řidičem je nepochopitelné. alespoň největší sobci by měli jít od volantu
Já bych byl pro i častěji nutnost projít abcd testem.
Existuje aplikace etesty mdčr – na tomhle ksichtu postavit něco bezpečnějšího, kam se přihlásím identitou občana, jednou za rok vyklikám a to prodlouží řidičák.
Kdo chce, tak si na druhém monitoru otevře zákon, kdo ne tak rovnou výsledky.
Mimochodem když pruh končí, má se zipovat. Když všechny pruhy normálně pokračují, tak má přednost 1) kdo v pruhu je(prostřední) 2) pravej, levej jede poslední.
A co teprve dávání blinkrů, když hlavní nepokračuje přímo. Stačí přečíst diskuze a půlka lidí vůbec blinkry nepoužívá a myslí si že nemusí.
Blinkry z kruhového objezdu, to snad nedává víc jak půlka…
No konečně. Za mě jsou tresty trošku mírné, mohlo by se ještě trošku přitvrdit, ale kompromis se musel někde najít.
Jízda v levém pruhu… zase bez pokut.. klasika
A se zelenou kartou je to jak? Furt ji musim tahat? Tak to mi uz je jedno, jestli taham TP, zelenou kartu a ridicak nebo jenom zelenou kartu.
Ta ve fyzické formě není potřeba už dnes, stačí ukázat ji např. na telefonu, existuje na to stanovisko ministerstva.
Tu už nemusíš tahat minimálně rok….
Změny, které budou mít nulový vliv na bezpečnost silničního provozu.
Ale je potřeba ukázat, že „makáme“…
Jasně, neřeší se nehodové lokality (leckde pomůže levné a snadno zhotovitelné řešení). Bohužel se nechce nic dělat, ať už ze strany majitele (obce/kraje/ŘSD/SŽ/…) nebo (i) ze strany PČR.
„Novinkou je možnost zabavit na místě řidičský průkaz při překročení povolené rychlosti “ nevím jestli je správné slovo zabavit, když „Zítřkem také skončí povinnost pro české řidiče mít u sebe při cestách po českých zemích řidičský a technický průkaz. “ 😉
tak prakticky se vším se čeká na celoevropské řešení (a často je to podsouváno jako argument, proč něco nejde), ale ohledně „papírů“ se pojede stejně českou cestou, každej normální řidič si stejně nechá techničák v autě a řidičák ve šrajtofli, protože je každýmu jasný, že na to zapomene a cestou do alp si na to vzpomene na breneru a cestou do chorvatska někde u mariboru…
Přednáška o čemkoli je pro současnou „youtube shorts“ generaci dost velký opruz, to by mohlo zafungovat jako strašák…
Miluju, když se někdo z úplně jiné generace vyjadřuje k té druhé 🥹, číst to je bolest 🫠
Vida, pro někoho třetího je zas bolest přečíst větu, která se neobejde bez dvou smajlíků.
Každopádně mi to přijde jako dost pochybný opatření, na přestupky typu chybného parkování úplně nesmyslné, na nějaké řekněme „agresivní“ chování by zas asi spíš než přednáška byla vhodná nějaká terapie/psychotesty nebo tak něco, ale tady už zas podle mě teda nedává smysl to omezovat na nové řidiče + to asi úplně nepatří do přestupkové agendy.
Dle informací jinde se ta povinnost týká jen za spáchání přestupku za 6 bodů nebo za přestupek za který je zákaz řízení.
Byla to nadsázka, vím že to nic nevyřeší. Pouze si všímám že vnímavost současných adolescentů k čemukoli přesahujícímu délkou 2-3 věty dramaticky klesla…
Tak si to tam odsedí, napíše test a může jezdit vesele dál. To není řešení. Řešením jsou povinné psychotesty a ne tyto „odpustky“.
A pro cyklisty páchající přestupky taky, zrovna nedávno po mě jeden pokřikoval, že jdu po špatné straně CHODNÍKU, na kterém neměl vůbec co dělat.
A mě tudle málem zabil jeden chodec na cyklo-chodníku, protože šel v části pro kola. A co teď?
Psychotesty oblbne průměrně cvičená opice.
Nebylo by od věci také napsat, že se mentoři nejdříve MUSÍ k mladistvému řidiči registrovat na úřadě. Nikde se o tom nepíše, ale ta povinnost tu je.
Kdo je to ten „mentor“?
Koukám, že vysvětlení, kdy se řidič stává mentorem se nedozvím. Ale už aspoň vím, že se musí registrovat na nějakým úřadě.
Dle strýčka Google je to tato osoba:
Mentorem mladého řidiče bude moci být taková osoba, které bylo uděleno řidičského oprávnění pro skupinu B před více než deseti lety a zároveň je posledních pět let nepřetržitě držitelem tohoto řidičského oprávnění.
Mentor navíc nesmí v posledních pěti letech pozbýt právo k řízení motorového vozidla na území České republiky a nesmí být ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel. Mentor také nesmí mít zadržený řidičský průkaz a v bodovém hodnocení nesmí mít zaznamenán žádný bod.
Diky
Takže pokud je majitel a provozovatel někdo jiný, tak majitel nemá nic a provozovatel má techničák.
Věřím že leasingovky si to pohlídají, ale jinak to můžou být zajímavé tahanice u soudu.
Nedávalo by smysl ty bodové sazby a maximální limit vydělit dvěma?
Ano pokud by se zároveň všem řidičům vydělil dvěma jejich aktuální počet bodů.
To jsem si říkal taky už dávno, resp. jakmile se o tomhle sjednocení sazeb za přestupky na 2, 4 a 6 bodech začalo mluvit. Ale mám takový pocit, že zůstalo to, že se za rok odečítají z bodového konta 3 body. Takže by asi museli sáhnout ještě na toto. Ale dovedu si představit, že by se odečítaly jen dva (a v novém systému pak jeden). Další bod by třeba bylo možné odečíst za absolvování nějakého školení (což je snad možnost i dnes, to se odečítají také 3 body). A u stávajícího bodového stavu, kdo má lichý počet bodů, tak bych… Číst vice »
A jaký by v tom byl ten „smysl“?
Co jsem slyšel je možnost podat žádost o zachování velkého TP, je to pravda? Přeci jen, můj VTP s velkým ČS(1992) stojí za záchranu..
Ano, říká se tomu ztráta TP. Veteraniste vědí o čem je řeč.
I když jsou SPZ v depozitu?