Most přes Sázavu ve Vlastějovicích je hotov, otestovaly ho sergeje
Zátěžová zkouška mostu ve Vlastějovicích se sergeji. Foto. Jan Chaloupka / České dráhy
Kvalitu mostu prověřily historické motorové lokomotiv řady T679.1 (sergej). Jedna váží 116 tun
První Sergej (i když jedničku ve svém inventárním čísle paradoxně neměl) se do ČSSR dostal 18. března 1966. Rozhodnutí pořídit pro Československé státní dráhy (ČSD) právě tyto lokomotivy bylo založeno jednak na potřebě výkonných traťových lokomotiv pro stoupající objem nákladní dopravy a korespondovalo s obsahem specializační dohody RVPH, která určila, že producentem motorových lokomotiv v nejvýkonnější kategorii bude Sovětský svaz. Tuzemskému průmyslu určila dohoda segment středně výkonných strojů. Dalším aspektem, který určil výběr, byla vojenská doktrína takzvaného východního bloku, která (i na základě tehdy aktuálních světových událostí – Kubánská raketová krize, situace ve Vietnamu) poměrně reálně počítala se vznikem válečného… Číst vice »
Pro ČSD byly dodány dvě varianty těchto lokomotiv. Menší série zamířila na širokorozchodnou trať z Užhorodu do Hanisky u Košic (letos slaví stejně jako Sergeje u nás 50. výročí) kde vozily těžké nákladní vlaky s železnou rudou mířící ze SSSR do košických železáren. Podstatně větší část objednávky však zamířila do lokomotivních dep na normálním rozchodu po celé republice. Prvních 25 Sergejů bylo dodáno do Zvolena a Brna-Maloměřic. Dodávky nových strojů plynule pokračovaly v dalších sériích až do roku 1973, kdy jejich počet u ČSD dosáhl 545 kusů. Sergeje se tak staly nejpočetnější lokomotivní řadou ČSD, ale ani takový počet nestačil… Číst vice »
NOHAB v Madarsku: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/MÁV_M61.jpg
Lokomotiva typu NoHAB AA16, krátce „NoHAB“ je licenční variantou americké lokomotivy řady F EMD, dceřiné společnosti koncernu GM. Lokomotivy tohoto typu si pořídilo několik evropských železničních správ a mnohé jsou v provozu dodnes. Lokomotivám se říká „nohabky“ podle švédského výrobce Nydqvist och Holm AB – ve zkratce NOHAB. Ačkoliv tento výrobce dodal množství lokomotiv jiných typů, přezdívkou „nohab“ jsou pojmenovány pouze tyto. V roce 1939 představila na veřejnosti firma Elektro Motive Corporation (EMC) nově vyvinutou dieselovou lokomotivu s elektrickým přenosem výkonu. Jednalo se o aerodynamicky tvarovaný stroj řady FT. F bylo odvozeno z výkonu motoru 1500 HP – Fifteenhundred Horsepowers.… Číst vice »
Kráska, stylovka a asi i kvalita
Porovnani obou lokomotiv: Power type Diesel-electric Builder Nydqvist och Holm Build date 1954–69 Configuration: Co′Co′ (a-series), (A1A)(A1A) (b-series) Gauge: 1,435 mm (4 ft 8 1⁄2 in) Wheel diameter 1,016 mm (40 in) Length: 18.6 m (61 ft 0 in) (a-series), 18.9 m (62 ft 0 in) (b-series) Loco weight: 102 t (100 long tons; 112 short tons) (a-series), 103 t (101 long tons; 114 short tons) (b-series) Prime mover EMD 567, Cylinders: 16, Transmission: Electric Maximum speed: 105 km/h (65 mph) (a-series), 146 km/h (91 mph) (b-series) Power output: 1,305 kW (1,750 hp) Tractive effort: 265 kN (60,000 lbf) (a-series),… Číst vice »
Nohabka: https://www.youtube.com/watch?v=KXqwgOXTuS0
Na 6. fotografii je zobrazen rychlostník dokumentující efektivitu podobných „investic“…
Střecha se neopravuje, když teče, protože obyvák nebude větší?
Tak se ještě podívejte na první fotografii. Vysvětlení k tomu napsal aaabbb o něco níže v diskusi. 🙁 To se nedá Pacifik zrychlit aspoň jako lokálka do Slavonic? Tedy 80 km/h a tam, kde to nejde, tak aspoň 60-75 km/h horní rychlostníky. https://zdopravy.cz/dvoumiliardove-vylepseni-trate-kostelec-slavonice-se-blizi-stavba-je-v-eia-67101/
Hele Sergeji, mohl bys taky zajet na Dobříš? Rád bych si tě cestou vyfotil.
Obávám se, že s tratí na Dobříš by si Sergej moc nerozuměl a měl by tendenci to vzít raději po pražcích i po náspu.
Tunel se opravuje Podhradský, nikoliv tento u mostu ve Vlastějovicích.
Ne ne, i tento Vlastějovický tunel prošel částečnou opravou – odvodnění, injektáže a svršek
To poslední kolejiště tam nevydrželo ani 40 let. Takže za 20 let se to bude vyměňovat znovu.
Možná by bylo vhodné do článku doplnit, že lokomotivy zajistily České dráhy prostřednictvím svého Centra historických vozidel 🙂
Smutné je, že se zrekonstruoval most, zrekonstruoval se svršek v navazujícím úseku (úsecích), ale ve stanici Vlastějovice zůstala omezená rychlost na 40 km/h, zůstaly ručně ovládané výhybky a zůstala výluka dopravní služby.
To smutné bezesporu je. Ano je to „jenom“ pacifik, ale dělat rekonstrukci tak aby tam zůstalo 40 a propady na 40 mi přijde trochu nešťastné.
Jestlipak si v Německu tak považují muzejních kousků s háknkrajcem, jako u nás těch s pěticípou hvězdou?
To by jsi se divil. Většinou se originál věci se svastikou prodávají hodně, hodně dobře, hlavně na tajno.
A kolik s ním jezdí lokomotiv? 🤔 Hákový kříž je symbolem stejně zvrácené totalitní ideologie, jako rudá hvězda. Ta je navíc symbolem hnutí, které je u nás zakázané. A vesele se s ní jezdí… 🙄😕
Na historickych artefaktech mi to az tak nevadi, ale nechapu, proc je tolerovana KSC ve snemovne a jine podobne spolky. Teda chapu, ale hrube se mi to nelibi.
Když už to tu řešíte, staří komunisti, co se klaní rudé hvězdě, ti časem vyhynou. Větší problém bych viděl v těch nových komunistech, co se klaní pirátské vlajce.
Byli řádně zvoleni ve volbách. I kdyby se Vám podařilo změnit ústavní pořádek našeho státu, obávám se, že byste i nadále byl nucen žít ve světě, kde jsou lidé s jinými názory, než jsou ty Vaše. Konec konců zrovna komunisté zkoušeli tento problém radikálně vyřešit, a nepovedlo se jim to.
Zdenku, ono nejde o KSČ, ta nadvláda je ta tam, ale ta současná vláda 30 let od revoluce, kam se na ně serou komunisti ! To je teprve to potěšení, které určitě nevidite. Ano, je svododa o tom žádná, ale ten zbytek je hodně smutný, ale to se musíte o dění všeobecně zajímat..
Pak se mi líbí, když nikdo neví kudy kam a nechce přiznat průsery demokratů, tak se to hodí na komunisty !
Říkám, budeme se ještě divit !
Ono se z té „svobody“ začíná pomalu ukrajovat. Kdo by si byl třeba pomyslel, že se nám vrátí cenzura pod zástěrkou bránění šíření dezinformací. Ve skutečnosti jde o to bránit šíření „nevhodných“ názorů.
„EU chystá závazná pravidla pro odstraňování dezinformací“
Byla na těch lokomotivách hvězda? Byla. Je úplně jedno z jakého důvodu tam byla, ale má-li být lokomotiva v historickém laku, hvězda tam zkrátka patří a nechápu, že za tím furt musí někdo hledat nějakou ideologii 🙄
V Německu lokomotivy jezdily s hákovým křížem. Kolik muzejních z té doby s ním dnes jezdí? 🤔 A kolik lokomotiv u nás jezdí s velkým bílým „V“ na dýmnici? Vašimi slovy – je přece úplně jedno, z jakého důvodu tam tyto symboly byly, ale má-li být lokomotiva v historickém laku, obojí tam zkrátka patří… 🙄
K ideologickému symbolu ideologie prostě patří a vždycky k němu patřila – pokud by ta hvězda byla bez ideologie, tak už by to nebyla ta původní, co patřila k tomu historickému laku.
To hnutí je u nás až tak moc zakázané, že na jeho podpoře stojí vláda.
Však také jde o vládu komoušského prominenta a udavače.
Smutná pravda. Alespoň je vidět, jak dalece jsme právní stát… 😒
Co s tím v demokratickém státě? Dokud máme demokracii, tak formální zakázání jedné party znamená okamžitý vznik následníka a reklamu. (Už tu bylo DS => DSSS. KSČ stihly ještě než je zakázaly, tak si odhlasovaly zrušení a následně vznikla KSČM.)
Příslušná hvězda není jen symbolem jisté ideologie, ale také znamením doby. Takže nejde o nic horšího, než historickou věrnost. Tipuji, že když si němečtí vojenští fandové zrekonstruují letadlo z druhé světové války, tak na směrovém kormidle bude ten hákový kříž.
Ne nebude, proběhla tam denacifikace a ta tyto symboly zakazuje. Viz. například nacistické ponorky, tam fakt svastiku nenajdete…
A co taková E19 v železničním muzeu Norimberk https://www.dbmuseum.de/museum_de/ausstellungen_fahrzeuge/fahrzeuge/fahrzeughalle_II/schnellzuglokomotive_e1912-2602550 sice má svastiku přelepenou, ale je to takové symbolické…
Ano, neonacisti to říkají.
Jen se z té hvězdy na muzejnich strojích nepo.
Spíš apeluj a přesvědčuj okolí, ať nevolí partaj, ktera toleruje kousky typu Ondracek a Semelova. A agituj proti agentu Buresovi a jeho smečce.
Škodí víc než pár rudých hvězd…hrdino.
No se svastikou moc ne, ale v byvale DDR jsou pozustatky socialismu beznejsi bez u nas. Co tam je srpu a kladiv a rudych hvezd… a Marxu…
Někteří spoluobčané mají opravdu starosti 😀
Každý v tom vidí to, co v tom vidět chce. Někdo dokumentaci historie, jiný propagaci něčeho a ohrožení popřevratových výdobytků.
Většina lidí, kteří tu lokomotivu viděli nebo ještě uvidí, si té malé hvězdy ani nevšimne. Ovšem někomu z ní praskne cévka 😀
Je to stroj na odhalování duševně méně rozvinutých jedinců.
Předpokládám, že za duševně méně rozvinutého pokládáte každého, kdo má jiný názor než vy.
Tak kdyby se někde objevila protektorátní lokomotiva s V a logem říšských drah, tak se všichni podělají, jaká je to „propagace fašounů“ a jak jsme za protektorátu trpěli, Heydrych a todlencto fšecko.
Komunisti byli v součtu horší než padesát Heydrychů a takhle vysoká tolerance komunistických je nepochopitelná a nevhodná.
„Vono to zas tak strašný nebylo“ znamená, že se to může kdykoliv vrátit oknem.
Bojovat proti symbolům minulých špatností je víceméně otevírání oken pro špatnosti současné a budoucí.
Ano, tohle pokrytectví mi taky vadí. Přitom diktátoři s rudou hvězdou mají celosvětově na rukou zhruba desetkrát víc krve, než diktátor s hákovým křížem. A zatímco kříž se nesmí nikde objevit ani v náznaku, tak rudých hvězd je všude plno…
Ideologie zanikne, symboly se dají odstranit, ovšem co přetrvává věky věků je lidská hloupost 🙁
To rozhodně. Jistý zasloužilý muž byl téhož názoru.
Divil byste se, ale např. v technickém muzeu v Berlíně několik takových lokomotiv mají.
Škoda, že se jich ČD tak masově zbavili.
Co je na tom za škodu? 4 muzejní kousky Vám nestačí?
– Neměly by co táhnout (nákladní tranzit se mezitím přesunul primárně na elektrizované tratě).
– Staré (morálně i technicky), nemoderní, s vysokou spotřebou paliva.
= žádná škoda, že už v provozu nejsou.
Kdyz je dodali, tak se museli jeste dodelat…
Tak velká spotřeba se dělala stylem provozu. Průjezd Břeclav Děčín by nebyl na spotřebu tak hrozný, ale nesměl by zastavovat, jet na jeden zátah, potom u nich taková spotřeba nebyla.
Podle mě by bylo lepší ten vlak v Břeclavi (160m n.m.) sergejem pořádně roztlačit a nechat do Děčína (135m n.m.) dojet na setrvačnost. Sergej se vrátí a může roztlačit další soupravu a urychlit tím přesun tolik žádaných výrobků z břeclavských továren, určených pro pracující v NDR.
Jenže to se dělá všem mašinám. Ani nadvlaky jako Pendolino nemají všude zelenou ulici.
Necelých 400 km s lehkým vlakem a jeden den posunu = 1000 litrů nafty a 40 litrů oleje.
Čili zhruba stejně jako brýlovec.
Což o to, stroje jsou to pěkné, ale je to dvoutaktní diesel, pokud vím, bez remotorizace problematicky využitelné.
Neznám konkrétně dvoutakt v Sergejích, ale všechny lodní diesely nad 10 MW jsou dnes dvoutaktní, včetně těch nejmodernějších do obřích kontejnerových lodí. Některé dokonce zvládnou i provoz na LNG.
Velke lodne diesely spaluju to najhorsie, napr. mazut.
A co jinak težkým topným olejem? Dá se s ním topit, dí se spálit v leektrárně. Při rafinaci ropy ale zbude vždycky, je to de facto odpad. Podobně se dá (komunální) odpad spalovat např. ve spalovně odpadů.
Kupodivu se dá parciální oxidací destilačních zbytků vyrábět i vodík. Jak před časem vyhrabal kdesi Kubrt, v Litvínově to používají. Takže když se chce, tak je možné i mazut využít lépe (ale CO2 stejně vznikne, bez toho to nejde).
Ano, HFO je hrůza, ale od letoška aspoň globálně omezili obsah síry z 3,5 % na 0,5 %. https://en.wikipedia.org/wiki/Emission_Control_Area V pobřežních vodách místy i na 0,1 % síry.
Na většině neelektrifikovaných tratích nákladní doprava prakticky zanikla. Na těch pár vagónů se dřevem, stačí Hektory.
A současně v té době poklesu nákladní dopravy bylo několik klíčových hlavních tratí elektrifikováno. Tím se uvolnila celá řada mnohem vhodnějších brejlovců. Jinde byla situace trochu jiná, a tak třeba v Maďarsku vydržely sergeje mnohem déle.
No, třeba do dneška :-F
A kdo by tahal nákladní vlak přes Rapotice, jen aby s tím dieslem nejel pod dráty přes Třebovou/Tišnov.
Podotýkám, že doprava uhlí z Rosického uhelného revíru na Slovensko po Vlárské dráze přes skončila nikoliv kvůli kamionům, ale kvůli JE Mochovce a uzavření uhelných dolů v Zastávce u Brna.