Monitoring chátrajícího mostu na Výtoni se přesoutěžuje. Nový tým ho ohlídá až do zahájení stavby

Štěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Most je už čtvrtým rokem pod dohledem. Údaje vedly k omezení železničního provozu.

Správa železnic (SŽ) vypsala výběrové řízení na monitoring stavu železničního mostu na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Stav mostu nyní hlídají experti z ČVUT, na konci roku jim však vyprší smlouva, a zakázka se tak musí přesoutěžit.

Zakázka naváže na tu stávající – předmětem je monitoring mostu ve stejném rozsahu,“ vysvětlila pro Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Platnost nové zakázky bude na tři roky, respektive do doby zahájení stavby,“ doplnila mluvčí. SŽ stále počítá s tím, že se podaří získat povolení k novostavbě tříkolejného mostu na původních pilířích a k přestěhování původní konstrukce proti proudu Vltavy do Modřan.

Rozebrání památkově chráněné konstrukce však dosud odmítají památkáři i aktivisté ze spolku Nebourat. Nyní se za rekonstrukci stávající podoby mostu postavila i skupina českých byznysmenů a miliardářů. To si nechávají zpracovat studii opravitelnosti mostu od švýcarských a britských expertů.

Nový hráč ve sporu o Výtoňský most: Byznysmeni připravili vlastní projekt jeho opravy

SŽ naopak pokračuje v přípravě dokumentace k novostavbě a zároveň se chystá vypracovat památkářský audit HIA, který by měl pro UNESCO analyzovat vliv nové varianty mostu na památkovou ochranu Prahy.

Stav mostu se hlídá už čtyři roky

Současná veřejná zakázka se týká pokračování dlouhodobého monitoringu stavu železničního mostu a jeho správa, údržba a vyhodnocování dat pro období 2025-2027.

Cílem je podle zadávací dokumentace zajistit bezpečnost železniční dopravy a „stanovení dalších podmínek provozu v případě, že nebude do této doby zahájena jeho rekonstrukce“.

V současnosti provádí monitoring experti z Fakulty stavební ČVUT. Most je tak už čtvrtým rokem pod dohledem. Loni v listopadu na mostě skončil průzkum korozního oslabení a endoskopická diagnostika. Závěry vedly k výrazným omezením provozu na Výtoňském mostě, intenzita železniční dopravy se snížila o zhruba dvě třetiny.

Profesor ČVUT Pavel Ryjáček přitom v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz loni v září uvedl, že výsledky vedoucí k omezení provozu zatím nepředpokládá. Jeho tým má na mostu zřízen rozsáhlý systém monitoringu, který dokáže okamžitě varovat při překročení limitních hodnot a detekovat rizikové stavy. Loni byl doplněn o další čidla akustické emise.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

10 kritických míst

Podle dokumentace aktuálního přesoutěžení monitoringu se počítá mimo jiné s dynamickým měřením prostřednictvím tenzometrů, snímačů dráhy a snímačů zrychlení. Budou instalovány měřící ústředny s GSM přenosem.

Dále se budou monitorovat akustické emise a provede se kontrolní vstupní měření se zatížením.

Hlídat se bude 10 kritických míst, na kterých má probíhat pravidelná tříměsíční kontrola nosné konstrukce s ohledem na možné riziko únavových poruch.

Tagy Fakulta stavební ČVUT Správa železnic Vyšehradský most Výtoň Výtoňský most
16 komentářů