Infrastruktura Železnice

Modernizaci trati Olomouc – Uničov na 160 km/h vyprojektují firmy ze Sudop Group

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy
Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

Sdružení firem Moravia Consult, Sudop Praha a Sudop EU (všechny patří do Sudop Group) získalo jednu z největších projekčních zakázek, kterou loni vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Za 108,4 milionů korun má připravit projekt na modernizaci trati z Olomouce do Uničova včetně její elektrizaci. Trať má být první regionální dráhou, kde se rychlost zvýší až na 160 kilometrů v hodině.

Vítězství sdružení firem patřící pod Sudop vyplývá z registru smluv. Detaily o samotné soutěži SŽDC zatím na profilu zadavatele nezveřejnila. Původní odhadovaná cena zakázky byla 114,1 milionu korun.

Po modernizaci by vlaky mezi Uničovem a Olomoucí by tak vlaky mohly jezdit jen 17 minut oproti stávajícím 37 minutám. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové by mohla soutěž na samotnou stavbu začít příští rok, v polovině roku chce SŽDC začít stavět.

SŽDC nakonec uhájila i u ministerstva dopravy změnu plánů na napájení. I když ministerstvo dopravy schválilo materiál, v kterém počítá s postupným přechodem celé železniční sítě na střídavý proud, nově elektrizovaná trať bude na stejnosměrný proud. „Ministerstvo dopravy schválilo elektrizaci ve stejnosměrné trakční napájecí soustavě 3kV s předpřípravou na střídavou soustavu 25kV,“ uvedla Šubová.

Studie proveditelnosti přitom na trati počítala se střídavým proudem, SŽDC přišla ale s řadou důvodů, proč nakonec zůstane. Jedním z nich je  nedostatečná napájecí kapacita pro hlavní koridor v Olomouci. Napájecí stanice na modernizované trati tak mají pomoci koridoru. Kromě trasy Olomouc – Uničov běží ještě soutěž na projektování modernizace další části tratě z Uničova do Libiny.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
hank
Host
hank

Obě řešení mají svoje plusy i mínusy. Snad umí někdo počítat. Mám za to, že při zdejším ležérním tempu příprav přestavby ze 3 kV ss na 25 kV stř se ta investice do ss měníren stihne vrátit… Nemluvě o tom, že by asi nebylo rozumné provozovat takový úsek střídaviny oddělený od zbytku stř. soustavy. (Jako odstrašující příklad nechť poslouží slovenský Púchov.) Ne všechna hnací vozidla přicházející pro ten úsek v úvahu jsou dvouproudová. Trochu mi to připomíná argumentaci před přestavbou Lipenky (i když v opačném gardu). Tam taky nakonec vyhrálo řešení, nad kterým leckdo ohrnoval nos. O osobní frekvenci do… Číst vice »

Aslanex
Host

Z 37 na 17 minut, jo, tomu se říká zrychlení.

Just
Host
Just

ad Milan: A jaké ekonomickém hodnocení projektu s kladným výsledkem má pan Holmes na müsli ? Projekt se teprve chystá a studie proveditelnosti m.j. počítala se střídavinou (stejnosměrné měnírny to sakra prodraží). A předpokládám, že se „aby to vyšlo“ počítalo s nějakým taktem (nejlépe 15 min) a násobkem dnešní frekvence (5, 10 nebo 15 tis. ?) A vozidla předpokládám zaplatí kraj…….. Nebylo by lepší myslet hlavou a vrazit ty prachy i kapacity do modernizace tratí s potenciálem jako např. Praha – Beroun, Brno – Přerov, Ostrava – Val.Meziříčí, s daleko vyššími frekvencemi a potřebou zkapacitnění a zvýšení traťových rychlostí, než… Číst vice »

K
Host
K

160 se nikdy v úseku Olomouc-Uničov nepojede a už vůbec ne Uničov-Šumperk když tam jsou samý kotáry. Za 17 minut Olomouc-Uničov ano ale bude stavět jen Olomouc-Šternberk-Uničov. Ostatni zastávky jen projede a lidi přesedlaji do aut.

hank
Host
hank

K: Jaké máš pro toto tvrzení konkrétní argumenty?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Autore, četl jsi to po sobě? Ne? Tak to udělej, prosím.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Z mého úhlu pohledu: Co přinese občanům a kolika z nich úspora času 20 minut? Přispěje tato úspora času cestujícím hodnotu odpovídající vynaloženým prostředkům (odhadu ceny) 114,1 mil. Kč??? Nebylo by vhodnější investovat tyto prostředky do potřebnějších (pro občany) projektů???

hank
Host
hank

Zdeněk: Jels někdy autem ze Šternberka do Uničova?

Just
Host
Just

Bohužel, zase vyhozené peníze. Jak za projekt, tak za stavbu. Stejně jako Šumperk – Kouty n.D. To vše na úkor několikanásobně frekventovanějších tratí v této republice, kde se vymýšlejí obstrukce a různé studie proveditelnosti i 10 a více let ………….

Milan
Host
Milan

Jestliže ekonomické hodnocení projektu skončilo kladným výsledkem, pak se o vyhozené peníze nejedná. Jak prosté, milý Watsone.

Milan
Host
Milan

SŽDC přišla ale s řadou důvodů, proč nakonec zůstane

Oddělení „nikdy se to tak nědělalo“ mělo asi hodně práce 😀

René
Host
René

A co druhá část z Uničova do Šumperka, ta se modernizovat nebude?

Vláďa
Host
Vláďa

Zrychleni ze 37 na 17 minut je velky rozdil. Drzim palce,at se kopne co nejdrive. Je to treba vsude po cele cr,zejmena koridorech!

T
Host
T

Rok 2018? 160 km/h na významnější regionální trati v rovině by mělo být standardem a ne nad tím stát s údivem… Hlavní koridory už měly dávno být min na 200

Vláďa
Host
Vláďa

Ano soihlasim ze koridory mely byt jiz davno zmodernizovany,kdyz uz nejsou na vice nez 160km. Asi lobing silnicnich dopravcu anebi neprofesionalita,neumim si to vysvezlit jinak.

Starý Vlk
Host
Starý Vlk

Trať Olomouc-Uničov není regionální dráhou. Je to dráha celostátní. Zvýšení rychlosti není zadarmo, ba naopak-rychlost na koridorech 200 km/h je maximum možného a i tak je to tak drahé, že je to nereálné.

Romanero
Host
Romanero

Starý vlk: Není to pravda, je to dráha regionální.

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Koridory nikdy nebudou na 200 km/h za hodinu, protože terén jednoduše. Vezměme si třeba úske Svitavy-Brno. Tam vlaky nikdy nedosáhnout v těch obloucích ani 140 km/h.

Partneři