Mnichov – Varšava, Graz – Berlín. České dráhy odhalily plány na nové noční vlaky
Lůžkový vůz WLABmz Českých drah. Foto: Petr Kříček / České dráhy
Dopravce plánuje start v prosinci 2023.
Dopravce plánuje start v prosinci 2023.
Kéž by do budoucna opět vznikly staré dobré noční spoje jak na jihovýchod ( Budapest, Bucuresti, Sofia, Beograd, Thessaloniki, Bar, Istanbul) tak na sever a západ ( Kodaň, Amsterdam, Paris)
Co vlaky Berlín-Bukurušť? Těch Bulharů/Rumunů co pracují v Německu, Česku není málo a vznikl by tak i pěkná turistická linka, to samé Srbsko/Černá Hora, až se tam dokončí stavby kolejí.
Oni to chtej vizt pres kralovstvi spravy zeleznic? No tak to aby si pro NAD obednali autobusy s lehatkama.
Objednali
A nevíte někdo náhodou jak to vyřeší JLV s posádkou? To si najme nové lidi v Německu, Rakousku nebo Polsku?
Kdekoli v Evropě. Pukněte flástenetzkým vztekem.
Celkově by to chtělo obnovit noční cestování. V současnosti nelze po 22. jet z Prahy do Ostravy, po jakékoliv akci musíte busem, nebo přespat. A to nemluvím o zaříznutí stanic typu Hodonín, Staré Město, Ústí nad Orlicí a podobných menších stanic od noční dopravy. Se smutkem vzpomínám na excelsiory, vihorlaty, cassovie a nebo rychlík 666 o půlnoci z Bohumína do Plzně přes Brno…. Kdyby v noci alespoň jezdily nějaké spěšné vlaky, které by obsluhovaly větší stanice a svážely lidi do větších stanic na noční vlaky a z večerní zábavy, popřípadě (nejen) nádražáky z a na noční nástupy.
Slovakia, odjezd z Prahy 22:05.
Když není výluka a nebo něco podobného, nehledě na to, že když jdu do divadla, nebo na koncert na 20. Hodinu, těžko pojedu ve 22.05 pryč.
to jste mu moc nepomohl, po 22. hodině opravdu není ve 22:05
ideální by byl excelsior, který jezdil chvilku po půlnoci, to posbírá lidi z koncertů, akcí, ale 22:05 významově není po 22. hodině
Když jezdil řvali všichni, že je to jen pro ožral, když přestal protože jezdilo málo lidí tak zas prý jezdil plný normálních lidí…
ad excelsior, svého času jsem ho používal pro cesty do Brna (cca 2007 až 2010), bylo to jak kdy, někdy člověk chytil bandu ožralů z koncertu, někdy převažovali normální lidi, každopádně nikdy jsem ho (Praha – Olomouc) nezažil vyloženě prázdný, vždy min. polovina obsazeno, nezřídka úplně natřískanej…….. také prý na slovensku jezdíval plný…..
proto zvěsti o jeho rušení nechápu, na mnoha úsecích jezdí dál ve stejné poloze jiný vlak a tam, kde byl nejplnější nejezdí nic,
to spíš jezdíval prázdný Děvín, když ještě fungoval
IC Jiří Bouda
Trošku jiným směrem, než je Ostravsko a Olomoucko
Da sa vôbec v nočnom vlaku vyspať? Ešte som to neskúšal, konkurujú cenami, hotelom/hostelom na tu jednu noc? Pozitívum mi príde, že sa presúvam keď spím…
Da. Ale neni to uplne pre kazdeho: vo vlaku neni za jazdy uplne ticho, podla vagona veci buchocu a skripu a aj nejake pohyby citit, ako v akomkolvek inom vlaku, takze ak niekto tazko zaspava, alebo sa lahko budi, moze mat problem.
Ceny su rozne, na Slovensku je to fixny priplatok od 5€ za lehatko, v nightjete dynamicky uplne cokolvek, ale skor to koreluje s cestovnym v dennych vlakoch ako s cenami hotelov.
Obvykle jsem si spánek pojistil minimálně litrem kvalitního vína před spaním – pak se celkem dalo. Alespoň tedy na první noc ve vlaku. Pokud těch nocí následovalo více za sebou, pak ty další už většinou byly bez problému 😁
Ale to jsi musel s tím litrem pak v noci courat na záchod, ne? 😀
Špunty do uší a cesta lůžkem je v pohodě. Lehátko nic moc.
Usnete ve vlaku, jakmile se rozjede – budete to milovat. V opačném případě se zařadíte mezi většinu, která to zkusí jednou a dost. Cena za lůžko je vždy vyšší, než součet ceny za jízdu mnohem rychlejšími denními vlaky, večeři a noc v hotelu. Tedy na západě Evropy. Jak to bude na východě, to netuším. Pokud je vás víc a zaberete celé kupé nebo vám nevadí spát v blízkosti cizích lidí, pak lehátko může vyjít levněji. Pro ilustraci, v roce 2014 jsem měl Unterrail do první třídy a tak jsem noční lůźko single s vlastní toaletou a sprchou vyzkoušel z Římu… Číst vice »
Nebude to tak, že se jedná o vlaky öbb nighjet, které na území ČR pojede na licenci ČD?
Tak nějak jsem si přebral, že z článku je důležitý jen ten poslední odstavec.
V případě omylu jsem ochoten uznat, že se mýlím a rád zakoupím jízdenku.
A přes Plzeň opět nic jezdit nebude.
Ono by se to i nabízelo, kdyby dráty nekončili v Chebu potažmo vDomažlicích.
To rameno nemá perspektivu dlouhodobě. Problémem je hlavně ta nešťastná trakce a přepřahy. Ale jinak představa nočního vlaku údolím Mže a nočním přejezdem v Chebu je lákavá.
Vůbec fandím nočním vlakům, má to budoucnost ! Podmínkou je ale rychlost a postele odpovídající modernímu cestování.
Proč by dieslové lokomotivy nemohli tahat noční vlaky? Zrovna u nich vadí nějaké přepřahy nejmíň, někdy se dokonce dělají zastávky v polích, aby to v cíli nebylo moc brzo.
hlavně že vám dají mínusy ani nevědí za co.
Takže se vlastně obnoví Metropol a Chopin. Předpokládám, že se budou v Břeclavi přepojovat kurzové vozy a asi tam budou jezdit přímé vozy z Budapešti
Jazdil niekedy Chopin dalej ako do Viedne?
A není to jedno? Jen se to prodlouží. Vůbec to nepopírá koncept, o kterém psal TU 134.
Tak jsem zvědavej, s čím budou jezdit
Asi https://zdopravy.cz/spaci-vozy-zmodernizuje-pro-ceske-drahy-firma-pars-nova-prvni-uz-byl-pristaven-63143/
Předpokládám, že ČD nebudou mít dostatek lůžkových/lehátkových vozů. Bude se to řešit nákupem nových, nebo vypujčením od zahraničních partnerů?
Jako že z ciziny přitáhnou ojetý šrot? Ale no tak.
450 míst ve vlaků pouze v lůžkových a lehátkových vagonech? WLABmz826 má kapacitu 36 míst, to by znamenalo vlak s 13 vagony. To asi ne.
Spíše budou převažovat klasické vagony na sezení. Už s ohledem na délku nástupiště.
Ve vlaku bude asi obvyklý mix lůžkových, lehátkových a možná i sedačkových vozů.
Na druhou stranu 13vozový vlak není nic nemožného, jezdí i delší (např. EN Slovakia s 15 osobními a 3 autovozy). Běžná délka nástupiště v největších stanicích na koridoru je 400 m.
Především strašně chybí „Trägerzug“ na různé vozy kamsi na jihozápad. Plzeň (nebo Cheb) – Stuttgart (nebo Norimberk) a zpátky, cca. Do/z Prahy na ZE. Pak by se dala rozumně vozit třeba i ta Francie, přesměrovat tudy Švýcarsko (přes Linz je to příliš brzy/pozdě, tudy by spíš bylo vhodné tahat nějakou tu Itálii nebo přes sezónu lyžařské vozy do Alp) apod. Navíc na vlacích, které by pak tahaly vozy i ze směru Vídeň / Budapešť, takže už by „se mohly vyplatit“ i tak.
No ookud mne železniční mapa neklame tak na západ není od Hřenska na severu po Dvořiště na jihu (Rakousko) jediná elektrifikovaná spojnice s Německem, což si myslím že je ten zásadní problém a odbornící ať mne opraví pokud to tak není.
Skoro to vypadá že nás tam k sobě nechtěj ani po 32 letech od pádu železné opony pustit 🙂
Oni by nás tam pustili, leč vina je na naší straně a věčné dohady, zda elektrifikovat Domažlice nebo Cheb. Před 89.rokem byla připravena varianta na Domažlice (odstraněný akvadukt na Hadrovci), začala elektrifikace z Plzně do Klatov(díky tomu je klatovská trať pod dráty),která měla pokračovat přes Kdyni do Domažlic kvůli odklonu nákladní dopravy a výstavby nové elektrifikované trati mezi Plzní a Domažlicemi, kdy měl být zastaven provoz. Jenže bohužel pro trať po 89.roce byl projekt odložen, dráty se dotáhly jen do Klatov a prostředky se vrhly na dezolátní chebskou trať s tím, že tudy povede koridor a kvůli uhlí ze Sokolova… Číst vice »
Tohle konkrétně není o infra – ten 1 noční pár zřejmě nijak extra dlouhé osobky ta nafta na 100-200 km neskácí, pokud to jinak dává smysl. Mašina z denních výkonů taky „prostě je“.
Pánové, ještě než rozvinete další úvahy o nočních vlacích Bavorskem, nemá trať přes Furth im Wald něco jako noční klid?
Nevynáším žádné soudy, nicméně mají pro tato spojení ČD dostatečný počet lůžkových/lehátkových vozů, nebo použijí vozy některého ze zahraničních partnerů.? A ještě poslední (nejlepší možnost) bude se snad kupovat něco nového/použitého?
A hlavně obnovit Bar na FIPku😀😀😀
Tam přece jet můžete, sic ne skrz …
Do Baru jsme jeli v roce 2014, jízdenku pro 4 cestující bez fip do lůžkového vozu jsem kupoval ten samý den co se otevřely rezervace. A průvodce ve voze se pak velice divil, že jsme se tam dostali jako lidi, co na železnici nepracují.
To musel být echt ziskový vůz.
Dojednejte se to jako zaměstnanecký benefit když vám na tom tak záleží.
Existuje již někde zveřejněný návrh jízdního řádu na 2023?
Nebo čerpáte z jiných zdrojů?
Diky
Toto ma byt az 2024, uvedene casy su v oznameniach planov na stranke UPDI.
Připadá mi podivné, že osa symetrie nočních vlaků je kolem 2:00. Rozumnější je ve 3:00, s ideálním odjezdem v 22:00, příjezdrm 8:00, minimum 0:00 až 6:00, maximum 20:00 až 10:00.
Oni tie nocne vlaky su celkovo dost nesymetricke, aby to nejako vyslo, ked obsluhuju po trase viacej podstatnych miest – ci uz v podobe roznych spajanych casti alebo na jednej trase niekolko hodin po sebe. Okrem toho, idealne casy su pre kazdeho ine, niekto chodi spat vyrazne skorej a potom rano skoro vstava, ak takym vlakom cestuju robotnici, dava zmysel aby vedeli po prijazde stihnut ranny nastup do roboty, pri turistoch sa zase da cakat, ze si budu chcet uzit vecerne mesto a nebudu chciet vstavat na svitani… Ak by sa to uzivilo, idealne by bolo, aby tie vlaky za… Číst vice »
Stačilo by je řadit jako skupinové, a v nějakém koncovém úseku část vozů přehodit na později jedoucí denní vlak. Ideální by to bylo např. jako „pseudoExcel“, pokud by pár vozů stálo v Ostravě nebo Žilině, a jelo tak nějak na „Poprad po deváté“. Kmenová Slovakia ať si klidně závodí do Košic na osmou nebo kdy.
Jenže tohle se samozřejmě radikálně zkomplikovalo soutěžením každé linky extra.
Zrovna ten Poprad by sa dal riesit aj tak, ze by sa tam par vagonov odpojilo a nechali by v nich ludi spat. Sutaze s tym nic nemaju, nerobi to ani Regiojet, co je tam pred piatou.
Nelze. Paragraf 1. Nejsme/nejste v Dánsku, kde se to dělalo (dělá?) běžně.
Jistě, ale to řeší jen to konkrétní město, a už ne třeba LM.
Jenom dodám, že pro mě jako turistu (baruzkare) je ideální čas 10-11 hodin dopoledne. Dám si v cílovém městě oběd, lehce si ho projdu a jdu do hotelu na check-in, který je většinou od 14:00. Pokud bych měl mít vícero zavazadel, pak je lepší přijet odpoledne a na hotel rovnou. Nechci přijet brzo ráno a potom někde cely den vokounet.
Na druhou stranu většina hotelů mi zatím dřívější check-in umožnila, pokud měli nějakej volnej a připravenej pokoj, nedělali z toho vědu. Samozřejmě se může stát, že to možný nebude, ale kdyby se to stalo, snad ve všech maj místo na uložení zavazadel hostů (to většinou využíváme v den odjezdu, když jedeme až odpoledne/večer). Případně jsou úschovny zavazadel na nádražích. Takže i při dřívějším příjezdu není třeba courat po městě s velkými zavazadly.
Nočními vlaky jsem se něco najezdil po celé Evropě a kombinace příjezdu nočním vlakem do města a jít se rovnou ubytovat do hotelu mně tedy snad nikdy nenapadla. Párkrát jsem to udělal stylem „hodit zavazadla na nádraží, vydat se na prohlídku města a až se města nabažím, v klidu si skočím do úschovny pro batohy a vyrazím s nimi na hotel.“ Proto mi praktičtější přijde příjezd někdy kolem sedmé, člověk stihne ještě ve vlaku snídani a kafe, ale má i dost času na dopolední prohlídku města..
Obidva tie „nove“ vlaky vyzeraju ako upravy dnesnych spojeni: Mnichov-Breclav-Bohumin-Varsava vyzera ako predlzenie dnesneho vlaku Vieden-Varsava (Chopin), a tie casy naznacuju, ze bud bude v Breclavi dost dlho stat aby mal z Viedne normalny cas odchodu (22:10/7:00 ako dnes?), alebo ho posunu na neskor/skor, aby mal pouzeitelnejsie casy v Mnichove kam by vychadzal odchod okolo 17:30, prichod po 11:00. Graz-Praha-Berlin je zase presmerovanie druhej polovice toho vlaku cez Cesko a tam casove polohy v Breclavi koresponduju s dnesnymi. Do Berlina vychadza prichod okolo 7:30, co znie urcite zaujimavejsie ako dnesnych 10:00. Davalo by zmysel, ze od Breclavi pojdu rovnako aj… Číst vice »
Který vlak jezdí nyní v noci ze Štýrského Hradce do Prahy a zpět? Nebo aspoň z Vídně…
Z Grazu jezdil do Vídně před nějakými 30 lety osobní zastávkový vlak …
Teraz je Graz-Wien-Bohumin-Wroclaw-Berlin, a myslim si, ze po tejto zmene dnesny vlak nepojde a namiesto neho bude ten navrhovany Graz-Wien-Brno-Praha-Berlin.
Jeden myslel…
Tak prezentujem to ako teoriu, ktora sa mi zda pravdepodobnejsia, ako ze CD kupi svoje vagony a bude jazdit velmi podobny vlak 5 minut po ÖBB
Doufám že ne, já ho často využívám
Berlínský Metropol se předně neměl vůbec rušit, teď by nemuseli zdlouhavě žádat s tím, že se to (kdoví jestli) spustí až za rok a půl. Trasování druhé navrhované varšavské linky pro většinu země nezajímavé, podobně jako v současnosti provozovaný Euronight do Berlína přes Polsko.
Praha není většina země. Je to jen hlasitá menšina.
Kdo mluvil o Praze? Ten vlak není super atraktivní ani pro Ostravu, která je přímo na trase, akorát ve 2 ráno…
Co je zas tohle za šotoušovinu? Aby se vám líbil příjezd do Ostravy, tak by ten vlak musel z Vídně odjíždět ve 2 v noci a to zas budete nadávat, že je to moc pozdě (a ten vlak by dorazil do Varšavy v poledne). V Ostravě jezdí noční MHD, taxiky už tam taky dorazily a ledaskdo tam má i auto.
Já absolutně nijak s časovou polohou v Ostravě hýbat nechci, jen jsem reagoval na tu „většinu republiky“ které by se měl nebo neměl současný noční spoj hodit.
Popírat sám sebe.
Trasování přes Ostravu není atraktivní pro Ostravu? Kdyby odjížděl v deset večer,ale ze Žiliny a přes Třinec ovšembez zastávky tam , tak to atraktivní bude pro Ostravu?
Především Praha je v jiné zemi, ta už není na Moravě, ale v Čechách.
A Ostrava je ve Slezku, když chcete používat takové národovecké blbosti, krom jisté části zvoucí se Moravská Ostrava.
Je to skoro přesně naopak, ve Slezsku je Slezska Ostrava, a hlavně Poruba. Ale většina obyvatelstva bydlí na Moravě, Moravská Ostrava, Vítkovice a Ostrava Jih jsou moravské obvody. Na počet obyvatel je to tak 2/3 bydlí na Moravě.
Berlínský Metropol „durch“ do Budapešti / Vídně byl v létě velmi využíván, ne že jezdil prázdný. V Praze jsem jezdil vlaku naproti do Holešovic, abych tam chytil místo po frekvenci jedoucí do Prahy … vliv měl také omezený počet vozů k sezení …
Metropol byl ale zrušený, protože si Němec prostě noční vlaky už nepřál..
Konečně použitelné vnitrostátní spojení lůžkovým vozem 🙂
Jak pro koho. Mnou hojně využívaný Vihorlat asi těžko obnoví 🙂
Nebo Excelsior 🙂
Pro čechy kničemu , kdyžby se raději zavedly přípoje k NJ Obb do Říma , Paříže , Bruselu atd… mnohdy by stačilo zavěsit pár vozů např za západní expres…
Obvykle lidi nemají FIPku, aby jezdili do zahraničí vláčkem, pane železničáři.
Tak jim tu FIPku nezavidte, každý holt nemá k dispozici služební auto na účet firmy na dovolenou jako Vy 😉
To s FIPkou nemá nic společného … těch FIPkařů potkáte ve vlaku zlomek počtu cestujících s InterRailem …
Protože přece elitní FIPkař si nedoplatí lůžko/lehátko.
Jel jsem s přestupm v Linci do Benátek a plánuji i cestu do Říma vzhledem k tomu kolik nás v Linci přestupovalo na navazující spoj do Prahy, bych si i dovolil tvrdit, že zdaleka nejsem jediný, kdo takto cestuje. Fipku však, bohužel, nevlastním.
Mluvte za sebe. Ja jsem rad, ze bude spojeni na rano do Berlina a Vidne a pozde vecer zpatky. Naopak nevim na co bych se kodrcal do Rima 20 hodin vlakem. A ten pripoj mimochodem existuje.
Ještě „po kontrarevoluci“ existoval výborný Balt-Orient, jímž se člověk dostal večer z Prahy / Berlína a ráno kolem šesté byl v Berlíně / Praze a mohl jít zařezávat po dovolené rovnou do práce …
Podobně na tom byl noční „Santusák“, svého času jen z Holešovic, ale ráno byl člověk ve Vídni a podobně se mohl vrátit zpět …
Excelsior umožnil být krátce po východu slunce v Čadci nebo tak nějak a na celodenní toulání po Beskydech byl dostatek času a večer se vracel příjemně unaven zpátky …
Etnicita zákazníků nerozhoduje o tom, jestli to bude komerčně úspěšná akce.
S malým „č“ to pravděpodobně nebude země ani národnost, ale náboženské vyznání.
Pravděpodobnost dojetí Západního expresu do cíle je mizivá, obzvlášť teď při pasových kontrolách směrem do SRN (alias síto na Ukrajince bez biometrických pasů) je pravidlem přestup ve Schwandorfu a Regensburgu. Ale i za normálních podmínek žádná hitparáda.
Ještě by to chtělo koupit nějaké ty Nightjety a bude. 🙂
V případě komerčního úspěchu těchto linek může dojít i na Nightjety.
Jakkoliv se na Nightjety těším, dost by mě zajímalo, jak bude vycházet ekonomika. Takový railjet zvládne několik obratů za den, obdobně drahý night jet zvládne jeden. V rakousku jde zisk za hotelové služby na palubě do kapsy OeBB (můj předpoklad, pokud se mýlím, opravte mne), pro ČD tyto služy zajišťuje JLV. Kolik z příplatku za lůžko se drahám vrátí netuším, nicméně výdělečnost na lůžko (resp. plochu, kterou zabírá) by, z logiky věci měla být mnohem nižší než u railjetu. I přesto je asi nákup Nightjetu nebo, ehm, „Internightu“ asi jedou z možností jak rozšířit park lůžkových vozů, který v evropě… Číst vice »
Railjety u CD jazdia vacsinou jeden par Graz-Praha, tj. okolo 1200km denne, zakial co jedna cesta Graz-Praha-Berlin je okolo 1000km, cize ten rozdiel v tomto ohlade nebude extremne velky.