Mladé Boleslavi hrozí, že přijde o část autobusů do Prahy. Nechce platit za nové standardy

Autobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná dopravaAutobusové nádraží v Mladé Boleslavi. Foto: Pražská integrovaná doprava

K novým standardům zatím nepřistoupily ani Kladno a Příbram.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Tohle jsem trochu nepochopil, když píšou že by bus Liberec-Pha mohl třeba zastavit v jiné obci poblíž, to ta obec potom bude srozuměná s tím že zaplatí víc? Nebo víc nezaplatí (protože má míň obyvatel)? Takže se má platit čistě podle počtu obyvatel, a kraj pak „rozumně“ rozhodne kolik tomu přísluší spojů?

Leinad

Může si obec ovlivnit cenu? (Soutěžit vlastního dopravce. Vyhodit z požadavků PID klimatizaci, naopak chtít automat na kávu?)

Greta

Ve dvou lidech je stejně auto levnější a jede vždy když se ti dva domluvi.

Petr

No zrovna Boleslavákům se standard po integraci moc nezlepšil. Autobusy do Prahy přestaly kompletně obsluhovat největší sídliště, kde bydlí půlka obyvatel města, a místo toho jezdí jen z toho drahého autobusáku (případně dělají ještě pár zastávek cestou k dálnici).

maty_kopec

To je dobrá zpráva pro Pelce a ostatně všechny komerční linky v relaci P,ČM – MB

Růža

Nic není zadarmo.

Jose

Až bude příspěvek na obyvatele z rozpočtu stejný v Práglu a Mladé Boleslavi, je možno zvážit. Do té doby jde o trestný čin vydírání.

Gwann

až si bude Mladá Boleslav platit sama ze svého akce typu tunel Blanka a mosty za 2-3 mld / kus, můžeme se o tom začít bavit.

jo a taky až začne spolu s dalšími obcemi přispívat Praze na zřizování a provoz P+R i MHD. a tak podobně….

Jan

Přesně tak s těmi P+R. Praha těžce dotuje soukromé parkování pro přespolní, tedy nevoliče, nedaniče, přitom v centru ty místa neubývají. Takže výsledek je ještě zvýšený provoz do města.

Láďa

,,sice přespolní, nevoliče a nedaniče ale všichni tam pracují a tvoří bohatství Prahy ,, takže to zas není špatná investice Prahy, Do Licemburska jezdí denně taky statisíce přespolních a je to nejbohatší země EU

Miroslav Zikmund

A v tom Lucembursku jezdí bezplatně, platí si pouze jízdné po území sousedního státu …

Gwann

víte…že podle pravidel EU musi jezdit za stejných podmínek?

tady navíc nikdo neříká…ze ma stát jízdné v Praze jinak pražáka a jinak boleslavaka…spor je o úplně jinou věc…

Gwann

point je ten…že ti lidi budou v drtivé části jezdit tak jako tak. praha je potřebuje. ale ti lidi taky potrebuji práci v praze…

SYN

Haha, no „ze svého“, Praha jako stolice dostává peněz víc než kterýkoliv kraj…

Daniel Jablonecký

Prágl není v PID, takže to je irelevantní komentář.

Někdo

Yyyy jak Pragl má nebejt v svým vlastním systému ?

Zbyněk

Borecký je nebezpečný člověk, jak může někdo chtít vynechat a zredukovat dopravu do tak velkého a významného města jako je Mladá Boleslav? Tyto mocenské choutky pana radního mu vůbec nepřísluší! Vydírat téměř 45 tisícové město je obrovská špatnost. Na dojíždějících a lidech na spojích závislých mu vůbec nezáleží.

Kubrt

Nedává smysl, aby kraj a vesnice na dopravu přispývaly a pár velkých měst nikoliv.

Zbyněk

Kraj nemá právo nic takového vybírat od nikoho, je posláním kraje, aby veřejnou linkovou – příměstskou dopravu či regionální vlaky plně dotoval, stejně jako MDČR, které dotuje plně linky R. Kraje si v některých případech pouze přiobědnávají spoje nebo je prodlouží do hloubi svého území. Pan Borecký nemá právo po obcích chtít peníze, pokud za to nedostanou ani spoj navíc. Pokud jsou spoje vytížené nemá právo nic redukovat.

původní Jakub P

Je vidět, že o tom nic nevíte, zato jste si udělal rezolutní názor. Kraj podle nové strategie jasně řekl, kolik spojů zvládne pro jak velká města a obce zajistit. Tedy na kolik má sám peníze. S tím, že pokud obce chtějí víc, je to možné, ale budou si muset připlatit. Mladá Boleslav připlácet nechce, tak holt bude mít jen ten počet spojů, na který kraj pro tak velké město má. Ostatní města budou mít jak ten základ od kraje, tak to, na co si připlatěj. Jednoduchý a spravedlivý. Narozdíl od předchozího systému, kdy kraji přispívaly jen některé obce a města… Číst vice »

kakov

Nova strategie nemá vliv na zákonem stanovené povinností, na to narážel Zbyněk a zcela evidentně to zase nevíte vy 😉

ABC

na zákonem stanovené povinnosti stačí dva páry spojů denně 🙂

původní Jakub P

Zákonem stanovená povinnost kraje je afaik v tomto jen zajistit dopravní obslužnost veřejnou dopravou. To středočeský kraj plánuje dál dělat i pro ty obce a města, které nebudou chtít na veřejnou dopravu nic přispívat. Zákonnou povinnost tedy samozřejmě splní.

A zároveň dává městům a obcím možnost přispět na to, aby těch spojů měly víc, než na kolik rozumně má samotný kraj. Pokud to některé obce a města nebudou chtít, nic se neděje, holt přijdou o ten nadstandard, za který si jinde jsou ochotní připlatit. Což kraji žádný zákon nezakazuje.

Vasek

Kraj má dělat pouze to, co mu zákon ukládá.

Miroslav Zikmund

A když jede bus po obecní komunikaci, tak by mělo být placeno obci za použití obecní komunikace ….

Miroslav Zikmund

A nyní jen zbývá, aby si MB (jakákoli jiná obec) uvědomila, že nějaký BUS – za který chce „Borecký“ zaplatit, jezdí po obecní komunikaci, jíž musí na své náklady udžovat sjízdnou – zejména v zimě a bude chtít reciprocitu – zaplatit za jízdu busu po obecní komunikaci …

Gwann

na takovou blbost jste přišel střízliv?

Zbyněk

Ano, samozřejmě nejsem pan Drdla z „univerzity Pernera“, rozhodně si neumím přečíst zákony a proto vím, že není žádná zákonná povinnost obcí tímto způsobem platit takové „výpalné“ kraji. K čemu pak jsou ustanovení o funkcích kraje? Pokud v minulosti kraj nastavil kvalitní a využívanou dopravní obslužnost a kraj nyní na to nemá, tak si musí lépe zorganizovat své hospodaření a dát stranou své investiční a neinvestiční dotace a přehodnotit za co peníze vynakládat či za co ne. Města a obce nejsou čení pasažéři, kdyby pan Borecký nebyl tak mocensky zaměřený, zajel by do každé obce a představil by každému starostovi,… Číst vice »

MartinS.

Jako, že to má kraj třeba sebrat z údržby silnic? Nebo má zavřít nějaké školy? Nebo zrušit nějaká zařízení sociální péče? Nebo třeba zprivatizovat nemocnice? Veřejná doprava skutečně není jediným úkolem kraje… a všechno je teď dražší a zdroje se krátí nebo přinejmenším nerostou…

SYN

Hm, a nebude to zbytečné zvyšování nákladů na ZDO když třeba zmiňované dálkové linky budou MB objíždět, a připraví se tím o platící zákazníky? Ano, potrestáme zlé město ale sami se tím střelíme do nohy?

MartinS.

Kraj neplatí jen autobusy, ale i vlaky. Ty také spadají do dopravní obslužnosti. Pokud kraj zajistí dostatek autobusových a vlakových spojů mezi Prahou a Mladou Boleslaví prostřednictvím vymetáků s dostatečnou kapacitou, nemusí platit expresní spoje, pokud si město nepřiplatí. Jasně, cesta potrvá déle, ale nikde není řečeno, že dopravní obslužnost je dopravit cestujícícho co nejkratší trasou a co nejrychlejším spojem.
Ty krajské rozpočty nejsou nafukovací. Pokud chtějí obce pro své obyvatele kvalitní veřejnou dopravu, musí se na tom podílet. Jinak opravdu dostanou jen základ, kterým kraj splní zákon.

Zbyněk

O vlacích jsem se také zmínil, určitě, není řečeno, že to má být nejkratší cestou a rychlé, ale, kde je potom smysl veřejné dopravy? Tak když je to využité, tak proč by to nešlo. Kraj má spoustu rezerv v přestupech na vlak – provázanosti spojů. Jak píšete, cesta vlakem je v některých částech středních čech opravdu pomalá. Rozpočet je věc druhá, tak proč to je tak štědře nastavené, když na to nemají? Ve většíně mnou využívaných linek ve středních čechách je poměrně velká a reálná.

Zbyněk

vytíženost.

MartinS.

Proč je to tak štědře nastavené? Protože to průběžně nastavovaly předchozí krajské vlády v době konjunktury… a teď prostě ty peníze kraj nemá… na druhou stranu, integrace celého kraje do PIDu se musí dokončit, protože mít vedle sebe PID i SID je nesmysl, ale PID je při svých standardech dražší…

Lubosch

Kubrte, neumíš Česky?

55p

Nesnaží se spíš město vydírat kraj?

Zbyněk

Právě, že nikoli, těch měst a obcí je více, než pouze Mladá Boleslav, to je jako, kdyby Vám stát nařizoval něco, co Vás pak reálně zničí, ač to víte a nedá Vám žádnou jinou možnost.

původní Jakub P

Jako kdyz ODS (ktera roky v MB vladne) s ANO (ktery driv vladlo ve stredoceskym kraji a vsichni vime, jak) schvalily v parlamentu zmeby dani, kterymi silne snizily krajum prijmy? Realita je zkratka takova, ze kraj dneska musi setrit a v minulosti nastavenej rozsah dopravy sam platit nemuze. Bud se budou podilet i obce, nebo holt ty objednavany dopravy bude min nez driv. Druha vec je, ze obce ve stredoceskym kraji uz mu na dopravu prispivaj davno, ale dosud to bylo dost chaoticky a nevyrovnany. Nekdo platil hodne, protoze verejnou dopravu povazovali za dulezitou, nekdo (bohuzel casto ta nejvetsi a… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Obrovská špatnost = velký špatný. Jolanda zdraví ze záhrobí.

Dachs

Jestli začnou jankovatět (a je mi úplně jedno kdo) tak, že ztratím jako cestující návaznosti mezi rychlíkovou 345 a dvou místních 7XX na autobusáku v Boleslavi, zůstanu u auta ve 100 % případů svých cest. Zároveň musím dodat, že hodnotím s velkým uznáním (jak šotouše, tak běžného uživatele), jak Ropid některé segmenty mladoboleslavska vymyslel. Klíč pro použitelnost ale je expresní spojení ČM a MB.

Roman Čadek

Kéž by všichni byli takto uvědomělí, to by se ušetřilo dotací z veřejných peněz!

Filip Jirsák

Jistě, protože silnice se staví a udržují samy od sebe, jen tak ze vzduchu.

SYN

Jistěžě ne, ale většinu z nich musíte mít takjakotak. Takže tříštění VHD z jakéhokoliv důvodu může vést tak akorát k jejich větší ucpanosti, ale ne ke zrušení. Vlastně, ještě by se mohlo i ušetřit, klesne zatížení busy s větším nápravovým tlakem (který produkuje větší náklady na údržbu)…

Jakub

U auta určitě ne, chystá se rozkopání D10, takže vlak.

Gwann

hezká ukázka vedení Mladé Boleslavi…
Kladno dtto.

místní potentáti na obcích si mnohdy myslí, že jsou nezávislá feudální knížata.

inu, tak bude mít MB horší spojení. co se dá dělat, co jste si zvolili, to máte.

mimochodem, MB má rozpočet cca 1,3 mld. tam by se podobný peníz měl dát najít.

SYN

SČ kraj má rozpočet 32 mld, tam by se ty dva miliony taky mohlo najít že??
Prostě, „kraj se rozhodl změnit strategii“ nikdo automaticky nezaručuje že tak je to správné, spravedlivější nebo tak… se ukáže jestli to rozhodnutí bylo lepší… jistěže to budou v propagačních materiálech tvrdit, ale tak co se dá asi jiného čekat že budou pomlouvat vlastní rozhodnutí?

Jiří Kocurek

„Náklady na veřejnou dopravu tvoří téměř dvě pětiny daňových příjmů kraje.“

Ta věta mi přijde poněkud vykloubená. Nemá tam být „spolknou“ namísto „tvoří“? Náklady roznodně netvoří příjmy.

mlokXCM

Mě přijde naprosto v pořádku. Kraj má určitě příjmy. Část těch to příjmů vynakládá na dopravu, které představují náklady. Proto je logické říct, že náklady na dopravu tvoří 2/5 daňových příjmů. Stejně tak, jako můžete říct, že náklady na bydlení tvoří třeba polovina příjmu. Vyjadřuje se tím velikost nákladů ve vztahu k příjmům.

Miroslav Zikmund

Souhlasím náklady netvoří příjmy … ta formulace je nesmyslná …

SYN

Ano, náklady tvoří výdaje… ale jelikož zhruba příjmy=výdaje tak tomu rozumíme i tak…

Karel

Autor testuje čtenářovu pozornost;-)

Profesor Hrbolek by mu na to řekl: „A potom ten váš výklad tohoto slova jest velice svérázný…“

Martin

Aha, takže když 345 bude z Prahy stavět až v Kosmonosích, tak když pojedu z MB do LBC, tak nejdřív nasednu na bus v MB do Kosmonos a tam přestoupím na 345. Dobře ty!

55p

Tak je to krajní řešení situace, ale nesmíme na něj zapomenout.

VTT

Možná by se to dalo vyřešit nějakým „půlměsícem“ v jízdním řádu, který by u autobusu na sever zakazoval v Boleslavi výstup. Takže lidi do Boleslai by si kupavali jízdenku do Kosmonos a v Boleslavi by řekli řidiči, že se jim udělal blbě.
Ale vážně, to by mě zajímalo, jak by na to reagoval dopravce, že by se mu tímto snížila obsazenost. Nebo jsou StČ busy v brutto režimu?

Leinad

Autobus fyzicky zastaví (pro nástup). Jenom před tím zastavením musím revizorovi ukázat jízdenku platnou o „zastávku“ dál (což pokud jsou ve stejném pásmu nemusí být velký problém).
Směrem do Prahy zastaví jen pro výstup. Ujede dobíhačům(na čas odjezdu čeká o zastávku dál), řidič si nevšimne že někdo vleze zadními dveřmi a revizor zase chce jízdenku platnou už dřív. 😀

Někdo

Jestli máš platnou jízdenku v systému PID revizora nezajímá v Praze odkud jedeš z jaké zastávky (ty na jízdence nemáš) ale že máš zaplacené pražské pásma (p o b plus Černák je b 1)

Sasan

A pokud máš Lítačku, tak je to tuplem jedno, odkud a kam jedeš..

Leinad

V Praze ne, myslel jsem hypotetický úsek mezi zastávkou s půlměsícem (zákazem nástupu/výstupu).
V rychlíku mezi Radotínem a Smíchovem průvodčímu nemá stačit P0B, má chtít vidět 4321B a označení před/v čase odjezdu toho rychlíku z Berouna.

SYN

ALE tratí na tom všichni, včetně kraje kterému se dopravní obslužnost takto prodraží, protože bude míň platících zákazníků… nebo toto platí jen při zakazování soukromých linek???

PetrB

Vzhledem k tomu jak Mladá Boleslav přistupuje k tamní MHD, mě tato informace nějak nepřekvapuje.

55p

Město automobilů… proč podporovat veřejnou dopravu?

Martin

Každý Škodovák má dotovaný operák.

ABC

Tak. Když už tam ani ty autobusy Škoda nejezdí 🙂

Kopřivák

Takže borci v Mladé Boleslavi přijdou o spojení kvůli 2 – 3 milionům Korun? Blázni 😀 😀

Někdo

Protože v bolce nevladne primátor a škodovka takže myslím si že taky do toho škodovka dala prsty

55p

Poplatek za vjezd komerčních autobusů bych chápal, u dotovaných linek si nejsem jist jeho smysluplností, neboť se ve výsledku jen přesouvají peníze z jedné veřejné kapsy do druhé a dohlížejí na to na obou stranách úředníci placení z obou veřejných kapes.

Stejně bych to viděl i na železnici.

Josef Petrák

Ja to nechapu ani u tech komercnich. Dopravci jen tezko valorizuji ceny jizdenek a uz ted jsou ty poplatky pro linky likvidacni. Vychazi to klidne i 10 Kc/cestujici. Asi by se mely zacit vecne usmernovat, resit primereny zisk a jestli vubec jsou zpet do provozu a udrzby AN/AS.

Axel

Ohledně autobusků to nevím.

Ale když Váš názor o přiměřeném zisku, řekněme 0% (tj.černá nula=žádný zisk, žádná ztráta) aplikuji na železnici, tak by znamenal VÝRAZNÉ ZDRAŽENÍ současných poplatků pro SŽDC, které platí pasažerští nádražáci (Arriva, ČD a.s., GWTR, KŽC, RGJ, Leo,..)

Za poslední 4 roky 2017-2020 SŽDC utratila cca 141 miliard. Ročně od pasažerských nádražáků utržili zhruba 2 miliardy kaček za použití kolejí/nádraží

Tj. zdražení poplatku pro SŽDC, které platí pasažerské vláčky, tedy odhaduji na cca 15x násobek.

Josef Petrák

Vlaky neresim. V autobusove doprave jsou poplatky tak nejak automaticky uctovane, jak autobusak napadne, klidne i bez smlouvy fakturovane, zadne garance, ze za to dostanete sluzby natoz aby se daly nasmlouvat. Kdyz autobusak nesplni ani povinnost ze zakona, pokuta jde stejne na dopravce a niceho se nedomuze. A za to platite ve vetsich mestech klidne 100-200 za kazdy prijezd/odjezd,

Axel

díky.

Miroslav Zikmund

Ony se platí náklady na provoz a údržbu prostor „autobusové stanice“, patrně i daň z nemovistosti, pokud není vlastníkem obec / město ….
Do těch nákladů je zahrnována i zimní údržba, provoz informčního střediska, čekárny – i když ho cestující nevyužije, tak to musí dopravce zaplatit …
Podobná komedie je tuším v HK s terminálem MHD. Ten údajně vlastní KHK a po DP HK (městě HK) požaduje poplatky za vjezd vozidel MHD ….

Axel

„patrně i daň z nemovistosti, pokud není vlastníkem obec / město“

hm… Vy jste patrně nečel zákon 338/1992 o dani z nemovitých věcí, že? Neboť není třeba hádat, když v zákoně je jasně popsáno daňové osvobození.

Miroslav Zikmund

Pasažérští nádražáci = nádražáci vlastnění pasažéry neboli cestující nádražáci podobně jako pasažárské vláčky = vláčky vlastněné pasažáry neboli cestující vláčky neexistují … kdy už konečně pochopíte logickou nemyslnost vašich slovních spojení …

Co jsou to autobusky … slovník spisovné češtiny podobný výraz nezná … kdy se naučíte vyjadřovat srozumitelnou češtinou – nemusí být ryze spisovná, ale „lidština“ srozumitelná prostému lidu ….

Vít Jůza

Mají pravdu. Proč by tato města měla kraji něco přispívat, a tím spíše na dílkové autobusy? Na ty by už z principu neměl přispívat ani kraj, to by měla být záležitost vlaků kategorie rychlík objednávaných ministerstvem, a ne, že kraje udělají vše proto, aby cestující přetáhli do jimi objednávaných autobusů.

Kubrt

Račte se podívat, co ta linka 345 řeší, než začnete prezetovat své názory.

Vít Jůza

Samozřejmě vidím, že spolu s linkami zejména 700, 720 a 730 je to páteřní autobusová doprava z Prahy na severovýchod, namísto toho, aby se využila železnice. Expresní autobusy z Liberce a Jablonce do Prahy aspoň nabízejí rychlost a cenu, jíž železnice nemůže konkurovat, a vydělají si na sebe, ale tohle?

SYN

Co chcete využívat když je to téměř nevyužitelné? Proboha jestli chcete vlak do každé obce, tak to může fungovat jedině když nebudou výrazně pomalejší… Laskavě si uvědomte že i bus je citelně společensky výhodnější než individuální auto. Takže tam kde to vlak nedá tam se ho nesnažte násilím a zakazováním natlačit…

Zbyněk

Chápu Vás, ale pochybuju, že takto někdo z MB uvažuje.

Bjorn

Rychlík Praha – Mladá Boleslav 🙂 Průměrná rychlost 50 km/h a to mladoboleslavské hlavní nádraží de facto ani není v Mladé Boleslavi.
Bude i další vtip?

Jakub

Co teprve rozkopaná D10?

Vít Jůza

1. Samozřejmě i při současné infrastruktuře by to šlo stáhnout na cca 75 km/h – do hodiny z hlavního na hlavní a interval na hodinu, nebo i půl, kdyby se chtělo 2. Co bychom jinde dali za 50 km/h … 3. Nicméně každopádně kraje by udělaly lépe, kdyby se zaměřovaly na zajištění dopravní obslužnosti po kraji a těsně přes jeho hranice a nekonkurovaly třeba i za každou cenu objednávce ministerstva dopravy a komerčním autobusovým linkám ty ať si jezdí, jestli se jim to vyplatí. 4. I když tedy stát kvalitou své objednávky k tomu poněkud svádí. 5. Jestli si ty… Číst vice »

Někdo

Tak stejně je ještě Černák v Praze nebo už ne ? To jsou otázky tvl kdyby někoho napadlo tak by přečetl že hlavní nádraží v Boleslavi je v městské části Čejetičky

Josef J.

Klasický problém některých větších měst: Na dopravě do nich mají větší zájem obyvatelé z opačného konce linky, aspoň si to vedení těch měst představuje.

původní Jakub P

Vedení MB si hlavně představuje, že veřejná doprava je něco nepotřebnýho a zbytečnýho. A vedení Kladna nejspíš vadí, že s dopravou v režii kraje se nedá tak snadno kšeftovat ve svůj prospěch. Důvody Příbrami netuším.

VTT

Možná se Příbrami stýská po časech před integrací.

BDT

Expresní spojení Příbram-Praha, bývalo parádní, čtyři spoje za hodinu v každém směru se zastávkou v Dobříši. Jak je to po integraci netuším.

Jiří Kocurek

Příbram, Příbram, to je ten fotbalový team, který nesměl spadnout z Ligy? Jestli jsou tam na radnici Ivánkovi kamarádi tak raději ani nehádat.

Ic540

V Moravskoslezském kraji je to třeba Havířov. Jediný není v ODIS.
Jeden z argumentů radnice byl či zatím je, že místo 100 milionů za MHD by ho to po integraci vyšlo na 130…
Jednání však probíhají nadále a věřím že integraci nakonec dojde…
Ale nejsem v tomto ohledu zběhlý. Třeba to i v té Příbrami je tak nějak podobně…?

Někdo

Vedení v Boleslavi jen dělá to co chce škodovka takže kdyby škodovka chtěla tak na všechny linky expresní by byly prachy s podmínkou že každá linka bude zastavovat aspoň při směnách na zastávce Zalužany

SYN

Tak s krajsou dopravou se holt kšeftuje na úrovni kraje, jak říká název…