Místo ukrajinského Bogdanu budou trolejbusy pro Jihlavu s karoserií SOR
Trolejbusy budou mít karoserii SOR NS12. Stejné, jen s jinou výzbrojí, už v Jihlavě jezdí.
V Jihlavě nezačnou jezdit jako v prvním českém městě trolejbusy s karoserií od ukrajinského výrobce Bogdan. Společnost Tram for Envi, která získala letos zakázku na dodávku šesti parciálních trolejbusů, se dohodla s Dopravním podnikem města Jihlavy na dodatku smlouvy. Ten počítá s tím, že místo Bogdanu bude po městě jezdit vozidlo s karoserií od společnosti SOR.
Dodatek je již v registru smluv. Podle něj dodavatel sleví ještě celkem z kontraktu za 71 milionů korun 30 tisíc korun. „Požadavek na změnu výrobce karoserie vznikl na straně dodavatele v důsledku změny situace na trhu (vlivy pandemie onemocnění Covid-19 na dodavatelské řetězce) a nezaviněné prodloužení zadávacího řízení veřejné zakázky, které trvalo více než rok,“ uvedl Matěj Němeček z Tram for Envi. Dodavatel nechce riskovat, že by se například kvůli pandemii nemohly karoserie dostat do Česka.
Podle smlouvy měly být do Jihlavy dodány trolejbusy, které budou výsledkem česko-ukrajinského vývoje, kdy z ČR měla pocházet většina komponentů elektrické části, zatímco ukrajinská strana měla dodat karoserie. Finální montáž vozidel poté měla proběhnout opět na území České republiky. Podle dodatku budou karoserie dodány společností SOR Libchavy. Ta použije karoserie NS12, stejné trolejbusy, jen s výzbrojí od Škody Electric už po Jihlavě jezdí.
„Podstatné pro dopravní podnik je zejména, že po provedení výše popsaných změn ve smlouvě je konstrukční řešení prodávajícího technicky modernější a stejně kvalitní nebo kvalitnější než původně nabízené řešení, přitom ale nedochází ke zvýšení kupní ceny, ta je naopak drobně snížena.Jihlava bude mít za mírně nižší cenu modernější trolejbusy, na kterých bude víc českých výrobků i české práce,“ dodal Němeček.
Nástup sdružení Tram for Envi způsobil velký pokles cen v soutěžích na nové trolejbusy v jiných dopravních podnicích, například v Brně byla nejlevnější nabídka nakonec o téměř sto milionů korun nižší.