Místo ochranky kamery a časový zámek. Správa železnic testuje dálkovou ostrahu nádraží
Po Stráži nad Ohří zkusí Správa železnic systém dálkového hlídání v Aši.
Správa železnic (SŽ) a společnost Securitas ČR testují nový způsob ostrahy nádražních budov. Čekárna ve stanici Stráž nad Ohří na trati z Chebu do Chomutova je vybavena časovým zámkem a vzdáleným monitoringem. Mohlo by jít o budoucnost ostrahy v době, kdy je čím dál více nádražních budov bez výpravčích a pokladních.
Systém ostrahy pracuje s časovým zámkem, který automaticky zamyká a odemyká nádražní budovu a příchod k vlakovým nástupištím. Vnitřní prostory budovy jsou vybaveny monitorovacím kamerovým systémem napojeným na vzdálený pult ostrahy Securitas Operations Center (SOC). Budova se automaticky zamkne v určitou dobu po příjezdu posledního vlakového spoje a po předchozí vizuální kontrole čekárny operátorem pultu ostrahy. Odemyká se s dostatečným časovým předstihem před příjezdem prvního ranního spoje.
Jde o zásadní úsporu personálu: před tím budovu odemykali a zamykali pracovníci najaté výjezdové služby, kteří ale mohli být odvoláni na jiný mimořádný výjezd a cestující se pak nemohli dostat do budovy nádraží a k nástupišti.
Pokud se někdo v budově zdrží po odjezdu posledního vlaku, operátor ho přes reproduktor vyzve, aby opustil střežený prostor. „Pokud by přeci jenom v budově někdo zůstal zamčený, může mu operátor SOC na dálku odemknout,“ říká Jan Peroutka, technický ředitel společnosti Securitas. Pokud se i tak nemá k odchodu, přijíždí mobilní jednotka.
Přechod na vlastní dispečink
„S pokračující modernizací české železnice přibývá nádraží, na kterých už nepracují žádní dopravní zaměstnanci. Přesto i v nich chceme nabízet cestujícím příjemné prostředí při čekání na vlak. Proto jsme se rozhodli zapojit do projektu dálkového uzamykání čekáren. Časovač zámků lze vždy nastavit podle místních podmínek, na bezpečí cestujících dohlíží kamerový systém. Věřím, že se díky dobrým zkušenostem ze Stráže nad Ohří podaří rozšířit tento systém i na další naše nádraží,“ říká ředitel odboru bezpečnosti a krizového řízení Správy železnic Vladimír Abraham.
Správa železnic letos za ostrahu nádraží ve Stráži nad Ohří zaplatí 75 tisíc korun, v případě zásahu se platí 600 korun za výjezd. „Po vysoutěžení nové zakázky na ostrahu bychom chtěli toto dálkové uzamykaní převést do vlastní správy a přepojit na náš bezpečnostní operační dispečink,“ dodala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. „Nyní se přesouváme do stanice s větší fluktuací cestujících, kterou je Aš. Zároveň je technické řešení dálkového uzamykání poskytnuto všem oblastním ředitelstvím pro možné využití dle stávajících potřeb,“ dodala.