Cestovní ruch Dopravci Železnice

Místo Heligónu vypraví dráhy do Kralovic Hektora. Pára má ve středních Čechách zákaz

Dieselová lokomotiva T435.0139 Hektor. Pramen: České dráhy
Dieselová lokomotiva T435.0139 Hektor. Pramen: České dráhy
Ve středních Čechách začal platit zákaz provozu parních lokomotiv. Dráhy mění páru za naftu.

Milovníci parních lokomotiv mají ve Středočeském kraji podobně jako loni smůlu. Meteorologové vydali v úterý varování před vznikem požárů, což podle nařízení kraje vede i k zákazu provozu parních lokomotiv. U první nostalgické akce se tak už musely změnit plány.

V sobotu měl vyrazit parní vlak z železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka do Kralovic. V čele měla stát unikátní lokomotiva 414.096 Heligón z roku 1906. Místo ní ale potáhne soupravu takzvaných dřeváků motorový Hektor (T 435.0139) z přelomu 50. a 60. let. Heligón bude nasazen pouze v případě odvolání varování, k tomu ale zřejmě do soboty dle předpovědi počasí nedojde.

Lokomotiva 414.096 zvaná heligon. Autor: České dráhy
Lokomotiva 414.096 zvaná heligon.
Autor: České dráhy

Vlak vyjede z Lužné u Rakovníka v 10:40 a přes stanice Rakovník, Lubná, Zavidov a Čistá dojede ve 12:19 do cílové stanice Kralovice u Rakovníka. Na zpáteční cestu se pak vlak vydá po stejné trase z Kralovic v 15:30 a do Lužné u Rakovníka dorazí v 17:00.

Lokomotiva „Hektor“ z ČKD patří mezi motorové lokomotivy, které na začátku 60. let začaly nahrazovat parní lokomotivy. Byly určené pro posun a lehkou traťovou službu. Dopravovaly například manipulační vlaky a na některých tratích vozily také osobní spoje. V běžném provozu dosloužily v 90. letech.

Na nádraží v Kralovicích bude pro cestující připraven doprovodný program. Ve stanici bude k vidění výstava o historii tratě Rakovník – Mladotice, přičemž větev z Kralovic do Mladotic je od 90. let nepoužitelná a aktuálně je v procesu zrušení.

Železniční muzeum ČD v Lužné u Rakovníka je o prázdninách otevřeno sedm dní v týdnu od 9:30 do 17:00.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dada

a budou blbnout se pozarama a budou. misto toho aby se domluvili s klukama z mistnich SDH na pozarnich hlidkach…

dopravák

A zaplatíte jim to? Jak známo, „ani kuře zadarmo nehrabe“, navíc dnešní mládež už ani parní trakce příliš nezajímá, protože její pravidelný provoz ani nemůže pamatovat, a mnohem bližší jsou jítřeba „bardotky“ – takže většina mladých šotoušů stejně v sobotu bude „vyšilovat“ spíše na Chrdleho koláčkové akci na Švestkové dráze nebo u mladoboleslavských jízd kolem Humprechtu, a o zážitek tak přijdou jen opravdu malé děti. Relativně dobře ošetřené mají jízdy parních vlaků na Kolešovce pánové z KHKD, protože při prvním termínu jízd bývají místní hasiči „VIP hosty“ (a minimálně žízeň umějí hasit docela statečně) – ale i tam pojede minimálně… Číst vice »

Leinad

Asi tak. I když je otázkou, kolik by hasiči chtěli za hlídky kolem trati, kdo to zaplatí.

Ivoš

Víte někdo něco více o tomto konkrétním Hektoru? …se mi nějak nezdá ta jeho „identita“. Kulaté nárazníky a vypouklá sklíčka světlometů svědčí o kusu z první výrobní série.
„Kryšpínovské“ značení „T435….“ v podsvíceném boxu též odkazuje na počáteční serii .
Ta by ale správně měla mít podvozky s tzv. Pensylvánskou rozsochou. tyto podvozky se montovaly, pokud vím až ke konci produkce první serie a pak standartně v serii další, která již byla vylepšena a měla značení T458….

Tomáš

To Vás bude zajímat:
https://youtu.be/Jzg78bcFKko?t=886

Radek

Tím to už ale ztrácí smysl… Připadá mi to jako že hejtmanství nemá nic jiného na práci, než škodit.

Kkarel

Bohužel hloupost vládne světu.

dopravák

To sice máte pravdu, ale ne právě v tomto případě: zbytečně riskovat a vynakládat další finance jen pro ukojení vášní několika jedinců velký smysl asi opravdu nemá.

Renata Klánová

Vysvětlete mi to číslo Hektora, já tam vidím jiné. Je to k vzteku, ale můžete na Kolešovku, kde pojede Hurvínek. Odjezd z Lužné 9:52.

Kamui

Vysvětlete mi prosím někdo jak se to dělalo v minulosti, kdy žádná motorová trakce neexistovala.

Peeetr

V minulosti pracovalo na polích v létě 30x víc lidí.

Vašek

V minulosti se dělala kolem tratí protipožární opatření, např. kolem lesa byl zoraný pruh, aby se oheň nešířil od tratě. A v neposlední řadě suchá tráva ,,vyhořívala“ průběžně. A držely se požární hlídky.

Od lesa

Lokomotivy měly také lapače jisker, některé je mají i dnes včetně požárního atestu.
Když se chce leccos jde.

Původní varák

Bez lapače jisker a požárního atestu nesmí parní lokomotiva vyjet……

Vít Jůza

Ve vesnicích podél tratí byly požární hlídky, kterým se, když to vyšlo, podařilo požáry nějak uhasit … .

Jenda-71

A taky bylo více pochůzkářů a strážníci trati …..

K.S.

Mě to spíš přijde jako ne moc dobře udělaná regulace. Co je ale větší problém, řekl bych, že po 14 dnech od větších dešťů je zase takové sucho že je strach z požárů. Máme příliš rychle se odvodňující krajinu. To je třeba řešit.

Leinad

Řeší to dotace do řepky a krátkodobé investice.
Není třeba dělat remízky a jinak se o pole starat, aby bylo v dobrém stavu pro další generace.

Jiří Kocurek

Za kolik týdnů po deštích má vyschnout zrající obilí? Jsou žně.

dopravák
MartinS.

No prostě to občas někde chytlo. Pamatuji si, že jsme měli v Kralovicích zahradu u trati na Mladotice a co si vzpomínám (a to tam páry za mého života dlouho nejezdily), tak louka/pole mezi tratí a zahradou hořela asi 2x.